Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Elinea
#2611318
Hallo allemaal,

Al enige tijd ben ik drukdoende om alle kennis op het net en zeker ook op dit forum tot me te nemen om het eten voor mijn honden zelf te gaan samen stellen. Ooit in het verre verleden heb ik al eens zelf samengesteld, maar ben uiteindelijk toen weer KVV gaan geven omdat ik lastige eters had en het me mede daardoor veel gedoe gaf.
Mijn huidige honden echter zijn best aardige eters en beide erg gevoelig met hun huid. Ik geef al enige tijd barfprodukten naast de kvv en dat gaat zo goed dat ik de overstap volledig wil gaan maken.
Ze zijn bot gewend maar ik reken ze wel als beginners en mezelf toch ook weer. Aangezien dit ook mijn voorstelbericht is; Hallo, ik ben dus Eline! :biggrin2:

Goed, het menu;
Voor Kiki; 300 gram per dag, 150 gr Rauw vleesbot , 70 gr Spiervlees, 35 gr Groentes, 45 gr Orgaan.
Voor Juno: 250 gram per dag, 120 gr Rauw vleesbot, 60 gr Spiervlees, 30 gr Groentes, 40 gr Orgaan.

Voor beiden de percentages aangehouden zoals ongeveer bij de rekenhulp is aangegeven ( als het goed is ;-)) Wel her en der iets aangepast tot getallen waarmee te rekenen valt! ???

Kiki is een 9 jarig teefje, gecastreerd, en rond de 14 kilo en Juno is een bijna 2 jarig gecastreerd reutje van 13 kilo. Beide neigen nogal tot aankomen, dus ik ben wat laag gaan zitten met het aantal grammen.
Mocht het zo zijn dat het te krap is, herreken ik de boel wel weer en krijgen ze dus wat meer.

In het menu heb ik de hoeveelheden van de honden samen gepakt en zodoende is er dus 1 menu van 550 gr per dag, wat ik dan op de dag dat het gegeven wordt afweeg en verdeel zodat het per hond klopt.
De 550 gr is dan als volgt verdeeld:
270 gr vleesbot
130 gr spiervlees
65 gr groentes
85 gr orgaan

Ik heb wat betreft orgaan de helft pens en ik heb orgaanmix besteld ( kwart van alles, verschillende diersoorten) en een orgaanpakket konijn. Verder heb ik wat lever besteld maar eigenlijk met als doel om te drogen. Is dat voldoende? Hoe doen jullie dat met organen?

Verder heb ik dus een vrieskist dus mijn bedoeling is per week een zak te maken met de kloppende hoeveelheden. (dus 1900 gr vleesbot, 900 gr spiervlees ect..) verpakt in portie's. Doel is ieder geval 7 verschillende soorten vleesbot, zoveel mogelijk variatie spiervlees en dus orgaan en vis.
De volgorde zoals in het menu is dus een uitgangspunt, al probeer ik wel rekening te houden met wat laxeerd en wat niet zeg maar. Zo geef ik nu al bij bepaalde karkassen die ik wat spannend vind als starter ( bv kipperug met wat scherpe uitsteeksels) konijnenoren met vacht. Zo rommel ik dus ook wat op bepaalde vlakken.
Naast het onderstaande menu zitten dus nog eitjes, cottagecheese, wat honing af en toe ect.
Ik ben benieuwd wat jullie van het menu vinden..

Menu voor 2 weken:
Dag 1:
270 gr konijnenkarkas
150 gr kalkoendijen
65 gr groentes
haring

Dag 2
270 gr kwartelkarkas
150 gr hertenvlees
150 gr konijnorgaan
65 gr groentes

Dag 3
270 gr kippenrug
150 gr paardenvlees
65 gr groentes
sardientje

Dag 4
200 gr parelhoenkarkas
300 gr pens rund
65 gr groentes

Dag 5
270 gr patrijspoten
200 gr rundervlees
65 gr groentes
konijnenoren

Dag 6
270 gr zalm kop/karkas
100 gr eendenborst
150 gr orgaanmix
65 gr groentes

Dag 7
270 gr eendennekken
150 gr konijnenvlees
65 gr groentes
konijnenoren

Week 2

Dag 1
270 gr kippenruggen
150 gr paardenvlees
65 gr groentes
haring

Dag 2
270 gr konijnenkop
150 konijnenvlees
150 gr konijnorgaan
65 gr groentes

Dag 3
270 gr patrijskarkas
150 gr hertenvlees
65 gr groentes
sardientje

Dag 4
200 gr
gr pens schaap
65 gr groentes

Dag 5
270 gr konijnkarkas
200 gr kalkoenfilet
65 gr groentes
konijnenoren

Dag 6
270 gr parelhoenkarkas
100 gr rundervlees
150 gr orgaanmix
65 gr groentes

Dag 7
270 gr kwartelkarkas
150 gr paardenvlees
65 gr groentes
konijnenoren


Nou, tot zo ver even en alleen al dank voor de moeite van het lezen ;-)

Groetjes Eline
Door Quinta
#2613648
Je menu ziet er mooi gevariëerd uit. Ik begrijp dat je 2 verschillende orgaanpakketten hebt? Waarschijnlijk zit hier dus ook voldoende lever in. Waarom wil je dan nog extra lever drogen? Meestal gebruikt men long om te drogen. Als lever in een pakket verwerkt zit kan je moeilijk de hoeveelheid bepalen, maar lever maakt zo’n 3% van je menu uit (ongeveer 110 gram). Het is belangrijk dat je voldoende lever geeft, maar ook weer niet te veel. Als je het gedroogd als tussendoortje gaat geven, lijkt het me moeilijk om de goede maat te houden. Hoeveel van de oorspronkelijke vitamines in gedroogde vorm overblijven weet ik niet.

Ik denk dat je ook in week 2 een hoeveelheid van 300 gr. pens bedoeld. Combineer dit dan ook met een deel vleesbot.
Door Elinea
#2613922
Quinta, dank je wel voor je reactie! Ik heb inmiddels alle spullen binnen en moet het nog in portie's gaan verdelen. Ik heb inderdaad 2 verschillende orgaanpakketten. Long inderdaad bedoeld om te drogen en de lamslever..tja..ik weet het niet zo goed ;-)
Ik bedoel inderdaad 300 gr schapepens in de 2e week.
De gans ga ik denk ik maar schrappen en even bekijken of ik er vlees vanaf kan krijgen om te gebruiken; ik vind het wat hard voor ze.

Wat ik me verder afvroeg; in hoeverre is de balans tussen rood vlees en wit vlees mbt spiervlees van belang? Als ik zo al mijn spullen zie is er eigenlijk vrij veel wit/blank vlees en weinig rood. Houden jullie daar rekening mee?

En rekenen jullie gedroogde snacks mee?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik toch wat last krijg van plankenkoorst. De kvv op de achtergrond was toch wel erg veilig en nu toch langzaamaan de echte omschakeling eraan komt voel ik me toch wel erg onzeker.
Door Quinta
#2614019
Je hoeft helemaal geen plankenkoorts te hebben, want het gaat helemaal goed komen met je menu.
Ik hou inderdaad wel een beetje rekening met rood en wit vlees, maar dat gaat eigenlijk vanzelf. Rood vlees bevat meer ijzer. Volgens mij heb jij toch ook aardig wat roodvlees: paard, hert en rund.

Gans heb ik in je overzicht niet gezien, maar als het wilde gans betreft is dat prima te gebruiken. De hardheid valt wel mee. Bij mij wordt ganskarkas enthousiast gegeten, maar ganzennekken om een vage reden minder.

Snacks zijn het koekje bij de koffie, dus telt niet echt mee.
Door Quinta
#2614110
Ja als je regelmatig een haring, sardientje en konijnenoren extra geeft gaat dit wel meetellen. Je hoeft echter geen angst te hebben dat er onbalans in je menu ontstaat.
Door Elinea
#2614164
Ik heb er dit keer inderdaad wilde gans karkas bijbesteld. Ik moet nog eens goed bekijken wat er wel en niet aanzit want gister was mijn aandacht wat meer gericht op waar ik in hemelsnaam alles laten moest wat natuurlijk niet in de vriezer paste! ::)
Dank ieder geval en ik ga gewoon éen dezer dagen echt van start. Eerst bedenken hoe ik de boel ga indelen en verdelen. Ik was een weekpakket van plan en dat ga ik ook wel doen, maar met enige reserveonderdelen voor het geval ze dingen echt niet lusten.
Sommige dingen moet ik er echt "inpraten" zoals kwartel, dus ik ben wel benieuwd hoe alles ze gaat bevallen. Spannend! :biggrin2:
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door