Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door jelle
#20314
Hallo allemaal,

hieronder de ingredienten van het menu dat mijn honden voorgeschoteld krijgen...

Ik BARf nog niet zo heel lang met de honden, maar het gaat wel heel makkelijk. Ze vreten alles wat ik ze voorschotel, van het begin af aan. Ik ben redelijk abrupt overgestapt van brokken en versvlees naar BARF en dat is (mazzel wellict) eigenlijk probleemloos gegaan.

Ik heb geen heel strak weekmenu, afhankelijk van wat ik kan krijgen of op voorraad heb wissel ik nog wel eens dagen om.

Ze krijgen in principe elke dag 2x te eten, 14 maaltijden per week dus. Daarvan bestaan er ca. 8 uit vlees en botten. De andere 6 keer eten ze groentemix met orgaanvlees (4x) of groentemix met vis (2x) (in 1 op 1 verhoudingen). Zo een keer in de week of anderhalve week vervang ik een maaltijd door verse pens. Verder af en toe een ei erbij of een scheut yoghurt.

Per maaltijd eet Ferro ca 400 gram, Nora ca 300 gram.

De inhoud van vlees en botten:

- kipkarkassen (gratis van Harry's kippenpaleis, maar het kan beter Ferro's kippenpaleis heten want Harry kan niet uitbenen ;D . Er zit behoorlijk veel vlees aan iha.)
- kipvleugeltjes en -carbo's
- lamsvlees en -botten (meestal ribben en botten uit de poten)
- rundvlees en -botten (meest schenkels)

De vis:
vooral wijting en rode poon, die koop ik drie kilo voor vijf euro hier op de markt. Gaan in hun geheel naar binnen bij mijn honden

Groente en fruit:
afhankelijk van wat er een beetje betaalbaar in de winkels ligt en waarvan ik stukken over heb...
appels, wortels, bloemkool, broccoli, andijvie, peren, bananen, kiwi, paprika, chinese kool, courgette, witlof...
Sperciebonen was geen succes, daar krijgt Ferro jeuk van.

Orgaanvlees:
kippelevers,-hartjes,-maagjes
runderhart
lamshart, een enkele keer lamsniertjes

Aan extra's...
Nora elke maaltijd 1.25 tablet Rimadyl (pijnstiller/ontstekingsremmer, ze is 13.5 en heeft artrose) en 1 pil glucosamine van de Tuinen

1 a 2 keer per week (bij groentemix, daar kan ik de pillen zo bij gooien) Vit. E en Omega 3 capsules

Ik sta open voor veel suggesties om het menu te verrijken. Het enige dat ik absoluut weiger om te gaan geven is konijn, het is enigzins hypocriet natuurlijk maar daar ligt voor mij toch de grens. Ik ben dagelijks bezig met het oplappen van zieke, zwakke, verwaarloosde en gedumpte konijnen en knaagdieren en het zoeken van geschikte nieuwe eigenaren (zie ook voorstelmail in de Bar-plaats)... dan gaat hun collega's in de bak van de hond leggen me toch net te ver ;)


Groetjes,

Marielle
Door Helen
#20322
Hallo Marielle,

Haha, ik kan het me voorstellen dat je het landverraad vind om je honden konijn te voeren ;D ;D
Ik hecht zelf niet veel waarde aan verhoudingen, maar ik vroeg me af in welke verhouding jij het bot met vlees voert? En, hoeveel groentemix geef je in verhouding tot het totaal? Ik kan me vergissen hoor, maar als ik het zo zie dan lijkt het vrij veel. Als richtlijn kan je 15% van het totaal aanhouden.
Verder vind ik zelf dat vlees van maar drie verschillende dieren ( naast vis) niet genoeg afwisseling is. Maar dat is mijn eigen mening, misschien wordt die niet door iedereen gedeeld.

groetjes Helen
Door jelle
#20325
[quote="Helen"]
Hallo Marielle,

Haha, ik kan het me voorstellen dat je het landverraad vind om je honden konijn te voeren ;D ;D
Ik hecht zelf niet veel waarde aan verhoudingen, maar ik vroeg me af in welke verhouding jij het bot met vlees voert? En, hoeveel groentemix geef je in verhouding tot het totaal? Ik kan me vergissen hoor, maar als ik het zo zie dan lijkt het vrij veel. Als richtlijn kan je 15% van het totaal aanhouden.
Verder vind ik zelf dat vlees van maar drie verschillende dieren ( naast vis) niet genoeg afwisseling is. Maar dat is mijn eigen mening, misschien wordt die niet door iedereen gedeeld.

groetjes Helen
[/quote]

Hoi

ja, ik wil zelf eigenlijk ook wat meer gaan uitbreiden maar ben nog een beejte "op zoek"naar wat geschikt is (en hoe eraan te komen...). Daar komt nog bij dat ik zoveel mogelijk prdukten probeer te gebruiken van biologische herkomst danwel "restprodukten" (zoals de kipkarkassen). Wat zijn goede aanvullingen en (aangezien jij blijkbaar ook in Utrecht woont) waar haal je dat vandaan?

Hun menu nu is gebaseerd op een "gejat" menu. In totaal krijgen ze nu ca 20% GFmix, dat is inderdaad iets meer dan de 15 die jij aangeeft. Ik heb zelf ook de indruk dat ik nu wel erg met de "franse slag"' bezig ben, vandaar ook dat ik me hier heb aangemeld om meer bij te leren...

Wat de exaxte verhouding bot-vlees is vind ik met name van de karkassen moeilijk te zeggen... ik zal eens proberen het enigzins precies uit te vogelen.
Ik begrijp ook dat er hier discussies zijn wat de ideale verhouding is?

Groetjes

Marielle

p.s. en ja, konijn is écht not-done hier ;D
Door Helen
#20334
Hoi Marielle,

Nou op de zaterdagmarkt op het Vreeburg haal ik heel veel. Daar kan je kipkarkassen, nekken en ruggen, verder ook eend, haas, kalkoen en kwartel. Daarnaast kan je vanalles krijgen in Lombok. Ikzelf hou er niet van om echt allerhande winkels af te gaan. Je kan ook Corine (Carnibest) mailen die zit in Ermelo ( half uurtje rijden) die verkoopt ook allerhande onderdelen.

groetjes Helen
Door jelle
#40536
Ik heb opnieuw het een en ander op papier proberen te zetten, en het menu sinds de vorige keer wat aangepast, met name uitgebreid in de soorten vlees. Ik ben/blijf wel op zoek naar nieuwe dingen nog, maar het valt nog niet heel erg mee. Kwartels en dat soort dingen zijn leuk, maar nogal duur met twee Bouviers (ze eten samen 700 gram per maaltijd). Als mensen nog grootbeestige andere soorten weten houd ik me aanbevolen...

Het onderstaande menu is bedoeld voor drie weken, twee maaltijden per dag. Ik probeer nu het winter is 's ochtends dingen te geven waar ze mee mogen knoeien, dan eten ze buiten, en 's avonds eten ze binnen iets wat nog een beetje normaal uit een bak gegeten kan worden. Ik heb bepaald geen smetvrees maar pens of vis binnen vind ik toch minder geslaagd... ;D

Ik heb geprobeerd van alles te schatten wat de vlees/bot verhouding is. Blijft echter een schatting...
(zijn er manieren om dit echt te meten? Wat ik kan bedenken is of een karkas uitkoken, en dan de gewichtsfracties bepalen (voor zover die niet veranderen door het koken) maar dan kun je de boel ook weggooien daarna... of zelf alsnog een karkas helemaal kaal snijden maar da's me ook een gedoe...)

In drie weken tijds:

21 ochtendmaaltijden:

11x kipkarkassen (50/50 vlees/bot denk ik)
3 x vis (heel) (95/5)
1 x kalf/rund (50/50)
1 x wild (hert,haas) (50/50)
1 x lam (50/50)
1 x kalkoen (70/30)
3 x pens (rund of schaap)

21 avondmaaltijden:

3 x gfmix 50% + lamsvlees 50 %
3 x gfmix 50% + rundergehakt 50%
3 x gfmix 50% + kippenvlees 50%
3 x gfmix 50% + kalkoenvlees 50%
3 x gf 20% + rijst 30% + runderorgaanvlees 50%
3 x gf 30% + rauw ei 20% + lamsorgaanvlees 50%
3 x gf 20% + yoghurt 30% + kiporganen 50%

Waar het de organen betreft probeer ik zoveel mogelijk te mengen (niet maar 1 soort organen maar van alles wat). Ook kan het zijn dat ik onderdelen van de avondmaaltijden door elkaar gooi, bijvoorbeeld spiervlees en orgaanvlees twee keer half om half samen geven in plaats van elk een keer apart. Is ook een beetje hoe het uitkomt, ik wil mezelf daar ook weer niet al te veel in vastleggen.

De vis kan van alles zijn trouwens, momenteel makreel, haring, wijting en ik heb laatst ook rietvoorn meegebracht (geen idee wat het precies is, viel wel onder de goedkopere soorten).

Hoe lang en hoeveel wild ik krijgen kan weet ik niet, ik heb nu weer wat kunnen kopen voor een tijdje maar dit zal in de zomer wat lastiger zijn.

De verhoudingen waar ik zo op kom:

Spiervlees 39,4 %
botten 17,2 %
gf 19,3%
orgaanvlees 10,7 %
pens (orgaan?) 7,1 %
anders (rijst,yoghurt,ei) 5,7 %


Hoeveelheden kunnen wel wat varieren, ik rond nog wel eens (naar boven met name) af.

Is dit wat? :P
Geef ik zo teveel kip of valt dat mee? (iets meer dan 40% van het totaal aan spiervlees is kip)

Maakt het nog veel uit welke ochtendmaaltijd met welke avondmaaltijd wordt gecombineerd?
Laatst gewijzigd door jelle op do 15 jan 2004, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#40552
Hoi Marielle,

Ik zelf zou het gf gedeelte wat omlaag halen en het spiervlees gedeelte wat omhoog krikken ;D. Verder vind ik het er prima uitzien.

groetjes Helen
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door