Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Kaatje88
#2497604
Ik ben nu ruim een jaar aan het barfen en wilde even checken of ik nog op de goede weg zit met mijn groentemix!

Ik ben van plan om nu een mix te gaan maken met:
500 gr. spinazie
250 gr. komkommer
500 gr. winterpeen
500 gr. witlof
700 gr. pompoen
100 gr. kiemzaden (luzerneklaverzaad, dupuis- en berglinzen en radijszaad)
100 gr. walnoten
8 tot 10 teentjes knoflook

Dit is een groentemix voor 2 honden voor 2 a 3 weken.

In de vorige mix zat:
rode biet
courgette
winterpeen
alfalfa
komkommer
knoflook
broccoli

De hoeveelheden van deze mix weet ik niet meer.

Waar zou ik eventueel bij een volgende mix rekening mee moeten houden? Kan ik al deze groenten gewoon pureren of zijn er groenten die eerst nog gekookt of geschild moeten worden?
Door Nugget
#2497688
Ik zou zelf de spinazie minderen en de komkommer eruit laten.
Spinazie omdat het calciumopname tegengaat en komkommer wegens gebrek aan voedingswaarde.
Ook zou ik wat meer verschillende groenten toevoegen.
Mooie seizoensgroenten op dit moment zijn knolselderij, boerenkool en biet.
Zelf stoom ik de groente die ik zelf gestoomd eet en de groente die ik rauw eet laat ik voor de hond ook rauw.
Daarna pureer ik alles en verpak het per 5 dagporties in één.
Door Lizzy
#2497708
[quote="Kaatje88"]
Ik ben nu ruim een jaar aan het barfen en wilde even checken of ik nog op de goede weg zit met mijn groentemix!

Ik ben van plan om nu een mix te gaan maken met:
500 gr. spinazie
250 gr. komkommer
500 gr. winterpeen
500 gr. witlof
700 gr. pompoen
100 gr. kiemzaden (luzerneklaverzaad, dupuis- en berglinzen en radijszaad)
100 gr. walnoten
8 tot 10 teentjes knoflook

Dit is een groentemix voor 2 honden voor 2 a 3 weken.

In de vorige mix zat:
rode biet
courgette
winterpeen
alfalfa
komkommer
knoflook
broccoli

De hoeveelheden van deze mix weet ik niet meer.

Waar zou ik eventueel bij een volgende mix rekening mee moeten houden? Kan ik al deze groenten gewoon pureren of zijn er groenten die eerst nog gekookt of geschild moeten worden?
[/quote]

Alles kan rauw gepureerd worden. Het ziet er prima uit en ik vind zelfs 500 gram spinazie op het geheel niet teveel (want de rest is nog eens ruim 2100 gram - ik zou alleen de keer erop geen spinazie nemen maar bijv. andijvie of waterkers of beide). Komkommer is prima. Maar ik zou dat ook eens vervangen door courgette, aangezien komkommer vrij zinloos is qua voedingswaarden. Teveel kool wil je ook niet in je mix stoppen, dat geeft gas in de darmen :-X :biggrin2: en is bovendien ook niet al te goed voor de werking van de schildklier. Dus je kunt wel kool nemen, maar ik zou 1 koolsoort per mix nemen. Dus of broccoli of bloemkool of knolselderij of boerenkool maar niet en/en.
Door Nugget
#2497713
[quote="Lizzy"]
Dus je kunt wel kool nemen, maar ik zou 1 koolsoort per mix nemen. Dus of broccoli of bloemkool of knolselderij of boerenkool maar niet en/en.
[/quote]

Ehm, knolselderij is geen koolsoort. Het is familie van de bleekselderij. Maar het behoort niet tot de Brassicae-familie; de koolsoorten dus.
Het behoort tot de Alpiaceae-familie.
Dus volgens mij kan het best en/en met een koolsoort, of zijn er andere problemen? :-\
Overigens vind ik het qua darmgassen erg per hond schelen.
Mijn vorige hond, een Duitse Herder rufte zich scheel. Mijn nieuw, de Dobermann krijgt in zijn huidige groentemix 2 koolsoorten zonder stankproblemen. ;)
Door Lizzy
#2497898
[quote="Nugget"]
Ehm, knolselderij is geen koolsoort. Het is familie van de bleekselderij. Maar het behoort niet tot de Brassicae-familie; de koolsoorten dus.
Het behoort tot de Alpiaceae-familie.
Dus volgens mij kan het best en/en met een koolsoort, of zijn er andere problemen? :-\
Overigens vind ik het qua darmgassen erg per hond schelen.
Mijn vorige hond, een Duitse Herder rufte zich scheel. Mijn nieuw, de Dobermann krijgt in zijn huidige groentemix 2 koolsoorten zonder stankproblemen. ;)
[/quote]

Ehhhh, foutje! Die knolselderij hoort helemaal niet in het rijtje van koolsoorten thuis nee :-[
Blijft teveel kool niet goed voor de schildklier.... Maar goed, doe je een kleine stronk broccoli en een kleine pluk boerenkool in een mix die weer wat groter is van volume, is er natuurlijk ook weer niks aan de hand. Gewoon een beetje op gevoel en kool niet overdrijven is denk ik het beste advies.
Door 202Spots
#2497988
[quote="Kaatje88"]
Ik ben nu ruim een jaar aan het barfen en wilde even checken of ik nog op de goede weg zit met mijn groentemix!

Ik ben van plan om nu een mix te gaan maken met:
500 gr. spinazie
250 gr. komkommer
500 gr. winterpeen
500 gr. witlof
700 gr. pompoen
100 gr. kiemzaden (luzerneklaverzaad, dupuis- en berglinzen en radijszaad)
100 gr. walnoten
8 tot 10 teentjes knoflook

Dit is een groentemix voor 2 honden voor 2 a 3 weken.

In de vorige mix zat:
rode biet
courgette
winterpeen
alfalfa
komkommer
knoflook
broccoli
[/quote]

Ik vind de vorige mix er beter uitzien dan de nieuwe  :-\
Ik vind het wel veel spinazie,zou niet meer dan de helft gebruiken,en inplaats van komkommer en witloof zou ik ook liever courgette en andijvie nemen
Winterpeen/wortel is okay maar daarbij ook nog is erg veel pompoen er bovenop vind ik 'n verkeerde verhouding,
ik zou minstends  de helft van de pompoen met broccoli vervangen.
Ik doe zelf altijd broccoli/bloemkool,chinese kool,boerenkool en beetje rode kool en bok choy er door, en ook steel seldery met 't blad,en 'n koolraapie
Door LienSoufnanguel
#2506740
[quote="202Spots"]
Ik vind de vorige mix er beter uitzien dan de nieuwe  :-\
Ik vind het wel veel spinazie,zou niet meer dan de helft gebruiken,en inplaats van komkommer en witloof zou ik ook liever courgette en andijvie nemen
Winterpeen/wortel is okay maar daarbij ook nog is erg veel pompoen er bovenop vind ik 'n verkeerde verhouding,
ik zou minstends  de helft van de pompoen met broccoli vervangen.
Ik doe zelf altijd broccoli/bloemkool,chinese kool,boerenkool en beetje rode kool en bok choy er door, en ook steel seldery met 't blad,en 'n koolraapie
[/quote]

Oei ik dacht dat ze nou net gezegd hadden dat teveel kool niet goed was?
Door Lizzy
#2507491
Ja nee, klopt, teveel kool is niet goed. Het is niet goed voor de schildklier. Je kunt er natuurlijk 5 soorten kool in je mix doen, van alle 5 soorten een heel klein beetje. Of van 1 soort meer. Maar meerdere soorten en daar dan weer vrij veel van: ik zou het niet doen!
Door Kaatje88
#2557291
Inmiddels alweer toe aan de volgende mix. Deze mix is voor +- 6 weken voor 2 honden.

Dit is wat ik nu op het lijstje heb staan:
500 gr. Boerenkool
500 gr. Rode bieten
100 gr. Taugé
500 gr. Andijvie
500 gr. Knolselderij
300 gr. Courgette
500 gr. Sperziebonen
500 gr. Asperges
700 gr. Winterpeen
25 teentjes Knoflook
100 gr. Alfalfaspruiten
Walnoten
Hazelnoten

Volgens mij heb zo rekening gehouden met de op- en aanmerkingen van de vorige mix. Klopt dat?
Door Lizzy
#2557349
[quote="Kaatje88"]
Inmiddels alweer toe aan de volgende mix. Deze mix is voor +- 6 weken voor 2 honden.

Dit is wat ik nu op het lijstje heb staan:
500 gr. Boerenkool
500 gr. Rode bieten
100 gr. Taugé
500 gr. Andijvie
500 gr. Knolselderij
300 gr. Courgette
500 gr. Sperziebonen
500 gr. Asperges
700 gr. Winterpeen
25 teentjes Knoflook
100 gr. Alfalfaspruiten
Walnoten
Hazelnoten

Volgens mij heb zo rekening gehouden met de op- en aanmerkingen van de vorige mix. Klopt dat?
[/quote]

Ziet er goed uit hoor! Asperges, heb je die rauw door de mix gedaan? Ik vermoed dat ze rauw eigenlijk niet erg lekker zijn....?
Door 202Spots
#2557649
Asperges zijn best lekker hoor! Vooral de top.
We eten 't meeste voor ons zelf en bewaar ik de onderste stukken om door de groentenmix te malen.
Niet TEveel voor voor de spots want asperges heeft vrij hoog purine gehalte.
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2557814
[quote="Kaatje88"]
Inmiddels alweer toe aan de volgende mix. Deze mix is voor +- 6 weken voor 2 honden.

Dit is wat ik nu op het lijstje heb staan:
500 gr. Boerenkool
500 gr. Rode bieten
100 gr. Taugé
500 gr. Andijvie
500 gr. Knolselderij
300 gr. Courgette
500 gr. Sperziebonen
500 gr. Asperges
700 gr. Winterpeen
25 teentjes Knoflook
100 gr. Alfalfaspruiten
Walnoten
Hazelnoten
[/quote]

Mooi mixje.

Zelf gebruik ik alleen een stuk minder knoflook namelijk een teentje of 6 a 7 in een mix van totaal een kilo of 3.
Voor mijn gevoel zijn 25 tenen knoflook wel erg veel maar misschien geef ik wel heel weinig.

Hoe doen anderen dit ?
Door Kaatje88
#2558169
Ik moet het mixje nog maken. Mijn honden zijn gelukkig niet zo moeilijk. De jongste zou de asperges waarschijnlijk in zijn geheel (ongepureerd) nog opeten. Dus ik laat ze de asperges eerst wel even testen. Mochten ze het niets vinden dan kan ik ze altijd nog even koken.

Wat betreft het aantal teentjes knoflook, gemiddeld zit ik dan op 2 teentjes per hond per week. Mijn honden wegen tussen de 20 en 25 kg. Volgens mij is dat wel redelijk normaal toch?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door