Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Flips
#2474341
Hoi,

Uit ervaring weet ik dat (vooral) een van mijn 2 honden, het reutje, al snel last van zijn maag krijgt als ik hij meerdere soorten vlees binnen een maaltijd krijgt. Daarom wil ik nu vleesmixen gaan maken, waarbij in de mixen maar een soort vlees zit en daar doe ik nog een zelfgemaakte groentemix bij. Wil dan wel natuurlijk minimaal 5 vleessoorten geven gedurende 10/15 dagen, om het geheel compleet te maken.
Hond 1 is 5.3 kg en 5 jaar
Hond 2 is 6.3 kg en 10 mnd
Moet wel even zeggen dat hond 2 (een teefje) ondanks het feit dat ze nog een pup is minder eet dan hond 1, (een reutje), want ze is meestal veel minder actief dan mijn reutje.

Ik wil al mijn vlees bij Degomeat gaan bestellen. Sowieso ga ik voor kip en paard, (twijfel nog over rund..de ene keer gaat het goed, de andere keer last van een zachte ontlasting hm). Dat wordt hier goed gegeten. Verder nog geit, hert, eend, konijn en/of haas (wat is het verschil tussen die twee eigenlijk?)
Mijn voorkeur gaat uit naar magere vleessoorten.
Welke organen verdienen de voorkeur bij welke vleessoort / of in welke verhoudingen? Pens zie ik als een orgaan, die komt zeker op het menu te staan.

Tot nu toe kregen ze ook barf te eten, maar dan regelmatig icm kvv. Dus had ik minder zorgen of ze wel alles binnen kregen. Maar nu ik niet langer kvv wil voeren kan ik hierbij echt wat hulp gebruiken. Ik wil een volwaardig menu gaan samenstellen, en heb nog niet zoveel ervaring. Wie o wie wil mij helpen om tot een goed menu te komen? Alvast heel erg bedankt!
Door Lizzy
#2474531
Flips schreef: Hoi,

Uit ervaring weet ik dat (vooral) een van mijn 2 honden, het reutje, al snel last van zijn maag krijgt als ik hij meerdere soorten vlees binnen een maaltijd krijgt. Daarom wil ik nu vleesmixen gaan maken, waarbij in de mixen maar een soort vlees zit en daar doe ik nog een zelfgemaakte groentemix bij. Wil dan wel natuurlijk minimaal 5 vleessoorten geven gedurende 10/15 dagen, om het geheel compleet te maken.
Hond 1 is 5.3 kg en 5 jaar
Hond 2 is 6.3 kg en 10 mnd
Moet wel even zeggen dat hond 2 (een teefje) ondanks het feit dat ze nog een pup is minder eet dan hond 1, (een reutje), want ze is meestal veel minder actief dan mijn reutje.
Dat kan prima.
Ik wil al mijn vlees bij Degomeat gaan bestellen. Sowieso ga ik voor kip en paard, (twijfel nog over rund..de ene keer gaat het goed, de andere keer last van een zachte ontlasting hm). Dat wordt hier goed gegeten. Verder nog geit, hert, eend, konijn en/of haas (wat is het verschil tussen die twee eigenlijk?)
Haas en konijn zijn familie van elkaar maar je mag ze als 2 diersoorten rekenen hoor. Haas (het vlees) is echt totaal anders als konijn.
Mijn voorkeur gaat uit naar magere vleessoorten.
Welke organen verdienen de voorkeur bij welke vleessoort / of in welke verhoudingen? Pens zie ik als een orgaan, die komt zeker op het menu te staan.

Ik zou gewoon 10% geven en dat onderverdelen tussen hart, lever en nier.
Tot nu toe kregen ze ook barf te eten, maar dan regelmatig icm kvv. Dus had ik minder zorgen of ze wel alles binnen kregen. Maar nu ik niet langer kvv wil voeren kan ik hierbij echt wat hulp gebruiken. Ik wil een volwaardig menu gaan samenstellen, en heb nog niet zoveel ervaring. Wie o wie wil mij helpen om tot een goed menu te komen? Alvast heel erg bedankt!
Het is heel lullig maar wij helpen niet met het maken van menu's...... Als je wilt gaan barfen wil je dus zelf de verantwoordelijkheid nemen voor wat jij je honden te eten geeft. En daar heb je kennis voor nodig. En als ik jou een menu voorkauw, leer je daar niks van. Je moet dat zelf leren, je moet dat zelf inzien, je moet het zelf snappen. En echt, zo moeilijk is het niet. Ik heb hier beschreven hoe je zelf een menu maakt: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html
Door Flips
#2475736
Lizzylink=topic=107161.msg2474531#msg2474531date=1349331883 schreef: Haas en konijn zijn familie van elkaar maar je mag ze als 2 diersoorten rekenen hoor. Haas (het vlees) is echt totaal anders als
konijn.
Ok!
Ik zou gewoon 10% geven en dat onderverdelen tussen hart, lever en nier.
En pens, neem ik aan?
Het is heel lullig maar wij helpen niet met het maken van menu's...... Als je wilt gaan barfen wil je dus zelf de verantwoordelijkheid nemen voor wat jij je honden te eten geeft.
Nee, helemaal niet lullig, snap ik hoor! Zo hoort het ook. Het is meer dat ik een duwtje nodig heb om meer zelfvetrouwen te krijgen. Ik wil niet dat mijn honden iets tekort komen (qua vitaminen etc) vanwege mijn gepruts. Mijn probleem is dat er zoveel verschillende theorieën zijn, en zoveel verschillende informatie, ook hier op het forum, en dat maakt me juist onzeker. Ben al maanden, en helemaal
laatste paar dagen alles aan het lezen hier, maar vindt het moeilijk om een helder beeld te krijgen. Zie door de bomen het bos niet meer zeg maar :-). Het duizelt me echt van al die info.

Daroom ga ik het hierbij even concreet maken.....dit heb ik tot nu toe op papier uitgewerkt.

*40% bevleesde botten (50% vlees en 50% bot), maar 40% ivm minder fosfor*
*15% rauwe groentepuree en fruit
*10% orgaanvlees
*35% spiervlees

Ik will alleen botten van gevogelte geven, en mss wat kleinere dieren zoals schaap/geit. Hoe zit het met fosfor gehalte bij deze laatste soorten?

*(Bij Pepi is bij het laatste bloedonderzoek in Utrecht een licht verhogde Ureum gevonden.
UREA (nuchter) 9.9 mmol/L = referentiewaarden 2,1 - 8,4
CREA was goed, 81 ?mol/L = referentiewaarden 50 - 129)

De hondjes eten samen rond 700gr p.d.verdeeld over twee maaltijden. Het zijn kleine honden, dus alles wordt gemalen gegeven. Ongemalen kippennekken eten ze wel.

Pepi, heel erg actief = 7% van het ideale  lichaamsgewicht = 385 grama. Voordat iemand gaat roepen dat dit teveel is voor een klein hondje, geloof me, hij is aan de magere kant. Ik kan al zijn ribben zonder te drukken met mijn handen voelen.
Sasha, een lui hondje van 10 mnd :-)= 5% van het ideale  lichaamsgewicht = 315


Dag 1: Kippenmix
280 gr botten, bestaande uit: biologische kippenrugstukken, biologische kipvleugels en kippennekken
245 gr kippenvlees
105 gr kippen- hart, lever en maag
70 gr groentemix

Een paar vragen bij deze: mogen hardere botten van kip zoals bijv. drumsticks botten ook gegeven worden? Sowieso gemalen.
Wat te doen met een eendagskuiken? In een maaltijd verwerken, of gewoon zo als een lekker tussendoortje geven?


Dag 2: Paardenmix
280 gr botten, maar welke ??? Mss eenden- nekken, vleugels en karkas, een goed idee?
245 gr paardenvlees (mix van stoofvlees, sucade en snijsels)
105 gr paardenlever en hart (hart 70%, lever 35)
70 gr groentemix

Vraag over paard: Waaronder reken je zoiets als paardenluchtpijp? Heeft deze enige toegevoegde waarde om te voeren?


Dag 3: Kalkoenmix
280 gr botten, bestaande uit kalkoennekken en kalkoenkarkas
245 gr kalkoenfilet
105 gr ???
70 gr groentemix

Zowel bij Degomeat als Caroba zie ik geen kalkoen organen? Wat hier te doen?


Dag 4: Kip/MakreelMix, gemalen
Kip/MakreelMix, bestaande 60 % kip (verhouding 80% vlees/20% bot) en 40 % makreel.
Varieren met: Zalm/KipMix, 60 % zalm (zonder kop of staart en 40 % kip(verhouding 80% vlees/20% bot).

Hier ga ik afwijken van enkelvoudig voeren, in de hoop dat er dan toch vis gegeten gaat worden...gaat niet zo best namelijk :-(.


Dag 5: GeitMix
bestaande uit 75% geitenvlees, 20% geitenbot, 5% geitorgaan.


Dag 6: EendMix
280 gr wilde eendenkarkas, eendennekken, eendenvleugels
245 gr eenden(billen)vlees
105 gr eendenhartjes en lever
70 gr groentemix


Dag 7: Runderpens / of Runderboekmaag

Wat is het verschil tussen een boekmaag en pens? Qua voedingswaarde bedoel ik dan?


Dag 8: Konijnenmix
280 gr konijnkarkas met kop van tam konijn, konijnkarkas met veel vlees
245 gr wild konijnenvlees
105 gr konijnenniertjes met vet, lever
70 gr groentemix

Hoe moet ik konijnenoren zien? Als vlees, bot? Hebben deze enige voedingswaarde of gewon drogen en als snack geven?


Een voorbeeld groentemix:
Tauge, andijvie, rode kool, wortels, pastinaak, bataat, knoflook, snijbonen,courgette, alfalfa....
maar hoe nou de hoevelheden verdelen? Geef je de groentemix dagelijks of beter maar een paar keer 2/3 p.w.?

Alle ideeën/suggesties, opmerkingen/verbeteringen zijn meer dan welkom! Alvast heel erg bedankt allemaal.
Door Lizzy
#2476022
En pens, neem ik aan?
In totaal mag je 20% orgaanvlees geven, waarvan dan 10% organen als lever, hart, nier, tong, hersenen, etc en 10% pens.
Nee, helemaal niet lullig, snap ik hoor! Zo hoort het ook. Het is meer dat ik een duwtje nodig heb om meer zelfvetrouwen te krijgen. Ik wil niet dat mijn honden iets tekort komen (qua vitaminen etc) vanwege mijn gepruts. Mijn probleem is dat er zoveel verschillende theorieën zijn, en zoveel verschillende informatie, ook hier op het forum, en dat maakt me juist onzeker. Ben al maanden, en helemaal
laatste paar dagen alles aan het lezen hier, maar vindt het moeilijk om een helder beeld te krijgen. Zie door de bomen het bos niet meer zeg maar :-). Het duizelt me echt van al die info.
Al die zogenaamde verschillende theorieen zijn maar details, echt! Maar, super moedig, dat je toch aan de slag bent gegaan!

Daroom ga ik het hierbij even concreet maken.....dit heb ik tot nu toe op papier uitgewerkt.
*40% bevleesde botten (50% vlees en 50% bot), maar 40% ivm minder fosfor*
*15% rauwe groentepuree en fruit
*10% orgaanvlees
*35% spiervlees
Dit kan prima. Je kunt ook 20% orgaanvlees geven, waarvan 10% pens (zie boven) en dan 25% spiervlees.
Ik will alleen botten van gevogelte geven, en mss wat kleinere dieren zoals schaap/geit. Hoe zit het met fosfor gehalte bij deze laatste soorten?

*(Bij Pepi is bij het laatste bloedonderzoek in Utrecht een licht verhogde Ureum gevonden.
UREA (nuchter) 9.9 mmol/L = referentiewaarden 2,1 - 8,4
CREA was goed, 81 ?mol/L = referentiewaarden 50 - 129)
Oh, hier zou ik me dus niet druk om maken, om deze verhoging van alleen Ureum. Ik zou het over een maandje of wat nog een keer laten testen, nuchter. Maar alleen een verhoging van Ureum, zonder dat CREA verhoogd is: vind ik vrij nietszeggend. Drinkt je hond meer dan normaal? Is de urine goed? Wat is het soortelijk gewicht (SG) van de urine?
De hondjes eten samen rond 700gr p.d.verdeeld over twee maaltijden. Het zijn kleine honden, dus alles wordt gemalen gegeven. Ongemalen kippennekken eten ze wel.
Op zich is 1 maaltijd per dag prima. En hebben jouw kleine honden geen tanden? Als ze wel tanden hebben, zou ik ze ongemalen spul geven.
Pepi, heel erg actief = 7% van het ideale  lichaamsgewicht = 385 grama. Voordat iemand gaat roepen dat dit teveel is voor een klein hondje, geloof me, hij is aan de magere kant. Ik kan al zijn ribben zonder te drukken met mijn handen voelen.
Sasha, een lui hondje van 10 mnd :-)= 5% van het ideale  lichaamsgewicht = 315
Mij hoor je niks roepen hoor :biggrin2:
Dag 1: Kippenmix
280 gr botten, bestaande uit: biologische kippenrugstukken, biologische kipvleugels en kippennekken
245 gr kippenvlees
105 gr kippen- hart, lever en maag
70 gr groentemix

Een paar vragen bij deze: mogen hardere botten van kip zoals bijv. drumsticks botten ook gegeven worden? Sowieso gemalen.
Wat te doen met een eendagskuiken? In een maaltijd verwerken, of gewoon zo als een lekker tussendoortje geven?
Ik zou drumsticks zelf even met een vleeshamer bewerken maar niet maken. En eendagskuikens hoef je al helemaal niet vermalen, kun je zeker ook als lekker tussendoortje geven.
Dag 2: Paardenmix
280 gr botten, maar welke ??? Mss eenden- nekken, vleugels en karkas, een goed idee?
245 gr paardenvlees (mix van stoofvlees, sucade en snijsels)
105 gr paardenlever en hart (hart 70%, lever 35)
70 gr groentemix
Wat jij denkt dat het beste gaat vallen, dit kan allemaal.
Vraag over paard: Waaronder reken je zoiets als paardenluchtpijp? Heeft deze enige toegevoegde waarde om te voeren?
Ik reken het nergens toe, het heeft weinig voedingswaarde, is leuk als snack.
Dag 3: Kalkoenmix
280 gr botten, bestaande uit kalkoennekken en kalkoenkarkas
245 gr kalkoenfilet
105 gr ???
70 gr groentemix
Kalkoenbot zou ik wel malen. Volgens mij moet je wel kalkoenhart/lever kunnen krijgen. Vraag het anders eens aan een poelier! En anders misschien eendenhart/lever?
Zowel bij Degomeat als Caroba zie ik geen kalkoen organen? Wat hier te doen?


Dag 4: Kip/MakreelMix, gemalen
Kip/MakreelMix, bestaande 60 % kip (verhouding 80% vlees/20% bot) en 40 % makreel.
Varieren met: Zalm/KipMix, 60 % zalm (zonder kop of staart en 40 % kip(verhouding 80% vlees/20% bot).

Hier ga ik afwijken van enkelvoudig voeren, in de hoop dat er dan toch vis gegeten gaat worden...gaat niet zo best namelijk :-(.
OK. En 2 keer per week een half sardientje als tussendoortje, lusten ze dat ook niet?
Dag 5: GeitMix
bestaande uit 75% geitenvlees, 20% geitenbot, 5% geitorgaan.


Dag 6: EendMix
280 gr wilde eendenkarkas, eendennekken, eendenvleugels
245 gr eenden(billen)vlees
105 gr eendenhartjes en lever
70 gr groentemix


Dag 7: Runderpens / of Runderboekmaag

Wat is het verschil tussen een boekmaag en pens? Qua voedingswaarde bedoel ik dan?
Ik ken de voedingswaarde van boekmaag niet.
Dag 8: Konijnenmix
280 gr konijnkarkas met kop van tam konijn, konijnkarkas met veel vlees
245 gr wild konijnenvlees
105 gr konijnenniertjes met vet, lever
70 gr groentemix

Hoe moet ik konijnenoren zien? Als vlees, bot? Hebben deze enige voedingswaarde of gewon drogen en als snack geven?
Als niks. Oren is alleen wat kraakbeen dus leuk als tussendoortje.
Een voorbeeld groentemix:
Tauge, andijvie, rode kool, wortels, pastinaak, bataat, knoflook, snijbonen,courgette, alfalfa....
maar hoe nou de hoevelheden verdelen? Geef je de groentemix dagelijks of beter maar een paar keer 2/3 p.w.?
Prima. In de volgende mix vooral weer andere groentensoorten gebruiken zoals waterkers, broccoli, witlof, etc. En dan mag je vanzelf ook weer groentes gebruiken die ook in deze mix zitten maar probeer zoveel mogelijk af te wisselen, dus bijv. in plaats van wortel biet.
Of je 7 of 2 keer per week groenten geeft hangt er af van je hond. Hoe is de ontlasting, als je twee keer zo'n grote berg groenten geeft? En eet je hond het op, zo'n berg groenten in 1 keer? Ik voer 5 tot 7 dagen per week groenten.
Alle ideeën/suggesties, opmerkingen/verbeteringen zijn meer dan welkom! Alvast heel erg bedankt allemaal.
Nee. Het ziet er prima afwisselend uit, alles zit er in, dus echt, helemaal goed!
Door Flips
#2476111
Lizzy schreef:Al die zogenaamde verschillende theorieen zijn maar details, echt! Maar, super moedig, dat je toch aan de slag bent gegaan!
Bedankt voor je aanmoediging, had ik even nodig ;-). En goed om te weten dat het maar details zijn!
Dit kan prima. Je kunt ook 20% orgaanvlees geven, waarvan 10% pens (zie boven) en dan 25% spiervlees.
Zou 20% niet al te laxerend werken? Maar goed, dat ga ik een paar keer uitproberen dan maar. Even kijken hoe ze reageren. Omdat orgaanvlees veel fosfor bevat wil ik liever niet al te veel orgaan geven. Als ik het me goed herinner zit er in pens weinig fosfor?
Oh, hier zou ik me dus niet druk om maken, om deze verhoging van alleen Ureum. Ik zou het over een maandje of wat nog een keer laten testen, nuchter. Maar alleen een verhoging van Ureum, zonder dat CREA verhoogd is: vind ik vrij nietszeggend. Drinkt je hond meer dan normaal? Is de urine goed? Wat is het soortelijk gewicht (SG) van de urine?
Wss heb je helemaal gelijk, maar ik heb zoiets ik neem het zekere voor het onzekere. Als ik de nieren wat kan ontlasten nu ze nog goed werken doe ik dat graag. Het is gewoon dat ik me hier prettiger bij voel.
Hij drinkt gewoon normaal. Urine is ok. SG van de urine weet ik niet, heb de uitslag van zijn urineonderzoek nooit op papier gekregen. Wel werd ik gebeld met de mededeling dat alles goed was.
En hebben jouw kleine honden geen tanden? Als ze wel tanden hebben, zou ik ze ongemalen spul geven.
Ze hebben alle tanden hoor LOL. Maar je kent wss havanezers niet, pfff  :D. Als Pepi iets niet will eten, dan will hij het niet eten. Wss ben ik ook voor een stukje medeschuldig aan zijn kieskeurigheid...maar hij is al mager...en als hij dan twee dagen lang weigert te eten...ja, ik geef het gelijk toe,  daar kan ik niet zo goed tegen  :-[. Hij wil weleens een paar kippennekjes opeten, maar alleen als ze voor een langere tijd niet op het menu stonden.
Mij hoor je niks roepen hoor :biggrin2:
:beerchug:.
OK. En 2 keer per week een half sardientje als tussendoortje, lusten ze dat ook niet?
Wisselend, soms wel, en soms niet. Als ik de sardientjes in de bak doe dan niet, als ik ze zelf eet komen ze graag wat meepikken  :biggrin2:. Vind ik niet erg hoor, want het zijn geen honden die als ze iets krijgen wanneer ik eet voortan altijd naast de tafel blijven bedelen.
Ik ken de voedingswaarde van boekmaag niet.
Voer je die wel?
Of je 7 of 2 keer per week groenten geeft hangt er af van je hond. Hoe is de ontlasting, als je twee keer zo'n grote berg groenten geeft? En eet je hond het op, zo'n berg groenten in 1 keer? Ik voer 5 tot 7 dagen per week groenten.
Dat ga ik dan maar uitvinden  :). Hoop dat ze het gaan eten, want ik vind vezels belangrijk.
Nee. Het ziet er prima afwisselend uit, alles zit er in, dus echt, helemaal goed!
Bedankt voor al je commentaar! Voelt goed om te weten dat ik op de goede weg zit. Heb vandaag alvast een heleboel voorraaddozen bij Xenos ingeslagen, groot, klein, kleinst etc, komt helemaal goed :-)!
Door Lizzy
#2476594
Flips schreef: Bedankt voor je aanmoediging, had ik even nodig ;-). En goed om te weten dat het maar details zijn!
Ja, gelukkig komt het allemaal niet zo krap.
Zou 20% niet al te laxerend werken? Maar goed, dat ga ik een paar keer uitproberen dan maar. Even kijken hoe ze reageren. Omdat orgaanvlees veel fosfor bevat wil ik liever niet al te veel orgaan geven. Als ik het me goed herinner zit er in pens weinig fosfor?
Pens bevat inderdaad niet veel fosfor. Dus wat je ook zou kunnen doen is dat bijv. iets van 7% (of 8%) organen geeft als nier, lever en hart en dan de 8% pens. Ofzo. In de regel krijgen honden geen diarree op deze hoeveelheid orgaanvlees.
Wss heb je helemaal gelijk, maar ik heb zoiets ik neem het zekere voor het onzekere. Als ik de nieren wat kan ontlasten nu ze nog goed werken doe ik dat graag. Het is gewoon dat ik me hier prettiger bij voel.
Hij drinkt gewoon normaal. Urine is ok. SG van de urine weet ik niet, heb de uitslag van zijn urineonderzoek nooit op papier gekregen. Wel werd ik gebeld met de mededeling dat alles goed was.
OK.
Ze hebben alle tanden hoor LOL. Maar je kent wss havanezers niet, pfff  :D. Als Pepi iets niet will eten, dan will hij het niet eten. Wss ben ik ook voor een stukje medeschuldig aan zijn kieskeurigheid...maar hij is al mager...en als hij dan twee dagen lang weigert te eten...ja, ik geef het gelijk toe,  daar kan ik niet zo goed tegen  :-[. Hij wil weleens een paar kippennekjes opeten, maar alleen als ze voor een langere tijd niet op het menu stonden.
Aha :biggrin2:. Ik heb niks gezegd :biggrin2:
:beerchug:.
Proost :biggrin2:
Wisselend, soms wel, en soms niet. Als ik de sardientjes in de bak doe dan niet, als ik ze zelf eet komen ze graag wat meepikken  :biggrin2:. Vind ik niet erg hoor, want het zijn geen honden die als ze iets krijgen wanneer ik eet voortan altijd naast de tafel blijven bedelen.

Voer je die wel?
Ik voer zelf geen boekmaag, maar ik heb wel aan mijn biologische boer gevraagd of ik een keer boekmaag mag proberen. Aangezien deze koeien buiten staan en mooie grassen en kruiden te eten krijgen, wil ik het proberen om te kijken wat mijn honden er van vinden. Ze krijgen het bij mij als een extraatje. Om te beginnen. Als het wat is. Maar de afgelopen 20 jaar voer ik pens, zeg maar.
Dat ga ik dan maar uitvinden  :). Hoop dat ze het gaan eten, want ik vind vezels belangrijk.
Als ze kieskeurig zijn, gok ik het erop dat je het het beste elke dag kunt geven. Dan zijn de porties lekker klein. En het is goed voor de vezels ja. En als je het mengt met het vlees en je laat het een paar uurtjes samen op kamertemperatuur komen, dan eten ze het vaak wel op.
Bedankt voor al je commentaar! Voelt goed om te weten dat ik op de goede weg zit. Heb vandaag alvast een heleboel voorraaddozen bij Xenos ingeslagen, groot, klein, kleinst etc, komt helemaal goed :-)!
Goed bezig ;D ;D ;D
Door Flips
#2478420
Heb nog een vraag voor het geval ze toch geen vis lusten straks. Zelf slik ik op dit moment Vitamin D-3 25 µg/1000 IU van Solgar. Zou dit een goede visolie supplement voor de honden zijn? Zo wel, een capsule per? Bedankt.
Door Lizzy
#2479018
[quote="Flips"]
Heb nog een vraag voor het geval ze toch geen vis lusten straks. Zelf slik ik op dit moment Vitamin D-3 25 µg/1000 IU van Solgar. Zou dit een goede visolie supplement voor de honden zijn? Zo wel, een capsule per? Bedankt.
[/quote]

Maar vitamine D3 is toch geen visolie? Ik zou die vitamine D3 pillen zeker niet aan je hond geven.

Je kunt ook 1 keer per week een blikje vis geven. Bijv. zalm. Of makreel in water. Of sardientjes in olijfolie/tomatensaus. Als het maar niet in soja, zonnebloem of andere plantaardige olie is (anders dan olijfolie, dat mag weer wel).

Qua visolie vind ik de Royal Green nog steeds een goede visolie capsule. Ik zou daar dan bijv. 2 of 3 capsules van per week geven.
Door Flips
#2479160
[quote="Lizzy"]
Maar vitamine D3 is toch geen visolie? Ik zou die vitamine D3 pillen zeker niet aan je hond geven.[/quote]

Ok, D3 zal het niet worden  :). Maar nu ben ik helemaal in de war lol! Er zit levertraan ollie in die pillen. Dat is toch visollie?
Dit zijn de ingrediënten van die Solgar:
Saffloerolie 400 mg
Softgel capsule (gelatine 133 mg, glycerine 62 mg) 195 mg
Vitamine D-3 (als cholecalciferol uit visleverolie) (1000 IE) (500 % ADH) 25 µg

Heb hiervoor Super Cod Liver Oil Complex geslikt, en toen die op was wilde ik een visollie zonder vitamine A hebben, en heb toen deze gekocht. Die Royal Green... Visolie Omega-3 bedoel je? Ik ga kijken of ze die hier bij Eko Plaza hebben.

En wat zou de goede dosering van Advanced Multi-Billion Dophilus capsules zijn? Eentje per hond p.d.? Twijfel of het niet veel voor een klein hondje is zo'n hele capsule? 
Door Lizzy
#2479226
[quote="Flips"]
Ok, D3 zal het niet worden  :). Maar nu ben ik helemaal in de war lol! Er zit levertraan ollie in die pillen. Dat is toch visollie?
Dit zijn de ingrediënten van die Solgar:
Saffloerolie 400 mg
Softgel capsule (gelatine 133 mg, glycerine 62 mg) 195 mg
Vitamine D-3 (als cholecalciferol uit visleverolie) (1000 IE) (500 % ADH) 25 µg

Heb hiervoor Super Cod Liver Oil Complex geslikt, en toen die op was wilde ik een visollie zonder vitamine A hebben, en heb toen deze gekocht. Die Royal Green... Visolie Omega-3 bedoel je? Ik ga kijken of ze die hier bij Eko Plaza hebben.

En wat zou de goede dosering van Advanced Multi-Billion Dophilus capsules zijn? Eentje per hond p.d.? Twijfel of het niet veel voor een klein hondje is zo'n hele capsule?
[/quote]

Aha OK.

Ja, je hebt dus vislever of levertraanolie. Dit bevat omega 3 vetzuren maar ook veel vitamine A en D. En ik vind dat dood eng om aan een hond te supplementeren. Want vitamine A en D zit ook in lever (van rund of kip ofzo). En voor je het weet krijgt je hond dus teveel vitamine A of D en dat scheiden ze niet zomaar uit.

Ik bedoel met visolie inderdaad echt omega 3 visolie, zonder vitamine A en D. Ze doen er vaak wel wat vitamine E in, om het ranzig worden tegen te gaan. Dat is geen probleem. Ik vermoed dat ze bij Eko Plaza geen Royal Green capsules hebben. Maar daar hebben ze misschien wel weer fish-body-oil van Solgar. De Solgar 3-700 is prima visolie. Alleen wel errrgg duur.

De dosering probiotica: voor een kleine hond zeg ik altijd : 1/3 of 1/4 van de mensendosering. Een middelgrote/grote hond: de helft van de mensendosering. De capsules van Solgar Probiotica kun je volgens mij makkelijk open schuiven en weer dicht doen. Dat doseert dus vrij makkelijk!
Door Flips
#2479242
Lizzy schreef: Want vitamine A en D zit ook in lever (van rund of kip ofzo). En voor je het weet krijgt je hond dus teveel vitamine A of D en dat scheiden ze niet zomaar uit.
Ja, daar was ik ook al bang voor. Daarom heb ik ze die Super Cod Liver Oil die ik zelf gebruikte ook nooit willen geven. Dacht dat deze andere soort better was, want er staat geen vitamine A vermeld. Maar goed, dus ook geen vitamine D geven.
De Solgar 3-700 is prima visolie. Alleen wel errrgg duur.
Idd, heb er zelf ook al naar gekeken, maar het wordt me gewoon te duur, aangezien ik al best veel Solgar producten gebruik. Die probiotica is ook al zo duur. Ergens moet ik een grens trekken. Ik ga op zoek naar die Royal Green capsules.
De dosering probiotica: voor een kleine hond zeg ik altijd : 1/3 of 1/4 van de mensendosering. Een middelgrote/grote hond: de helft van de mensendosering. De capsules van Solgar Probiotica kun je volgens mij makkelijk open schuiven en weer dicht doen. Dat doseert dus vrij makkelijk!
Ja, doseert zeker makkelijk, echt heel fijn. Waarom ik over de dosering twijfelde...dit staat er op de site:
'Gebruik
Als voedingssupplement voor volwassenen één tot zes plantaardige capsules dagelijks bij een maaltijd innemen, tenzij anders geadviseerd.'
Ik had dan zoiets, als volwassenen tot wel 6 capsules p.d. mogen innemen, dan zal een hele voor een klein hondje niet te veel zijn? Vooral na die AB kuur tegen Giardia.
Hoe dan ook, ik ga je aanbeveling volgen en ga ze voortaan dagelijks 1/3 van de capsule geven.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door