Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sady
#2481307
De percentages staan in eerdere berichten.  ;)

500 gram vleesbot  45,5%. 
100 gram groenten 9%
200 gram  orgaanvlees  18.2 % 
300 gram vlees  27.3%  . (Omdat hij 500 gram krijgt is het meer 26% dan 27.3. ) 

weektotaal spiervlees 2500 gr  ofwel 500 gram verdeeld is over 5 dagen.
Organen over 2 dagen , op de dagen dat hij geen orgaan krijgt , heeft hij de groenten mix

Hij heeft nog geen dunne ontlasting gehad, dat houden wij speciaal in de gaten. Alles wat afwijkt word opgeschreven. Dus mocht hij na 2 keer dunne ontlasting hebben na het eten van een bepaalde combinatie dan word dat gewijzigd.
Voorheen heeft hij KVV gegeten (kivo) en steeds meer karkas en prooi om hem alvast te laten wennen aan de overgan

Ik merk dat Sox met meer smaak eet , knorde gisteren zelfs bij het eten van vis .Teken dat hij het lekker vind.  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Sady
#2484815
Nou , het gaat goed met de eerste week barf. Jonge geiten ribben en kalkoennekken worden zeer goed gekauwd en meneer is tevreden.  Hij lijkt ook langer voldaan en eet rustiger dan met kvv  :biggrin2:
De groentenmix was in het begin een no-no maar dat eet hij ook met smaak.
Wat ik wel heb gemerkt is dat zijn vacht zachter begint te worden. Zou dat echt zo snel gaan ?
Gebruikersavatar
Door Sady
#2495981
inmiddels weer 2 weken verder en het is zeer goed gegaan. Ook de orgaandagen en de groentes gaan goed.
Ik merk wel dat Sox vis lekker vind, dus ga ik proberen zalmkoppen in te passen .Misschien zelfs hele zalm. Hij krijgt ook de lamsribben ,dus kan ik er wel vanuit gaan dat de zalmkop ook goed doet :)
Nou ga weer puzzelen aan menu 3-4  kijken of dat ook werkt en dan heb ik 4 weekmenus die ik af kan gaan wisselen.
Door Lizzy
#2497479
[quote="Sox"]
inmiddels weer 2 weken verder en het is zeer goed gegaan. Ook de orgaandagen en de groentes gaan goed.
Ik merk wel dat Sox vis lekker vind, dus ga ik proberen zalmkoppen in te passen .Misschien zelfs hele zalm. Hij krijgt ook de lamsribben ,dus kan ik er wel vanuit gaan dat de zalmkop ook goed doet :)
Nou ga weer puzzelen aan menu 3-4  kijken of dat ook werkt en dan heb ik 4 weekmenus die ik af kan gaan wisselen.
[/quote]

Goed om te lezen! Succes met de introductie van de zalmkoppen.
Door Nugget
#2497719
[quote="Sox"]
Wat ik wel heb gemerkt is dat zijn vacht zachter begint te worden. Zou dat echt zo snel gaan ?
[/quote]

Ja, dat kan wel!
Met mijn vorige hond, een Duitse Herder van 9,  merkte ik ook al heel snel dat zowel haar vacht zachter werd en haar gebit witter. Dat was echt een kwestie van 2 weken tijd.
Daarom ben ik toen zo vreselijk enthousiast over het barfen geworden! :)
Mijn nieuwe hond, een jonge Dobermann is wild van de zalmkoppen!
Ik kreeg in mijn draadje wel het advies van Lizzy om maar één keer in de week zalmkop te geven.
Gebruikersavatar
Door Sady
#2506489
Ik ben ook helemaal om wat barf betreft. helemaal nu ik Sox uit de keuken zie lopen en dan nog z'n snuit aflikkend.
Hij geniet echt van het eten en ik van het idee dat ik dat kan geven. En met zijn vacht, zelfs vreemde kinderen die hem aaide tijdens het uitlaten vonden hem zo zacht.

Nou menu 3-4 is vandaag binnengekomen. Vanavond kan ik weer aan de slag met porties maken. En morgen weer met de groentenmix
iedere dag :
100 gram groenten
500 gram vlees bot
zondag & woensdag :
700 gr orgaan
maandag, dinsdag,donderdag,vrijdag.zaterdag:
500/525 gram spiervlees

menu 3                             menu 4

maandag:                 maandag:
500 gr konijnenkarkas 500 gram kippennekken
500 gr paardenvlees 500 gram hazenvlees
200 gram groenten               100 gr groenten

dinsdag                                 dinsdag

500 gr zalmkop                   500 gram konijnenkarkas
500 zalmlijf                   500 gram geitenvlees
                                  200 gram groenten

woensdag                 woensdag
500 gram kwartelkarkas 700 gram organenmix
700 gram organenmix 500 gram geitenrib

donderdag                   donderdag
500 gram parelhoenkarkas 1 kg complete panharing
200 gram groenten                   nog 1 maaltijd maken
500 gramrunderkopvlees

vrijdag                                 vrijdag
500 gram geitenribben 500 gram konijnenpootjes
100 gram groenten                 200 gram groenten
500 gram geitenvlees 500 gram paardenvlees

zaterdag                                   zaterdag
500 gram eendennekken 500 gram parelhoenkarkas
500 gram runderkopvlees 500 gram runderkopvlees
200 gram groenten                 200 gram groenten

zondag                             zondag
500 gram kalkoennekken 500 gram kippennekken
500 boekmaag                   500 gram lams pens
200 gram orgaanmix 200 gram organenmix
Gebruikersavatar
Door Sady
#2549906
Nou inmiddels 2 maanden aan de barf . 8) En meneer doet het uitstekend ! Hij glanst als een tierelier en neemt alles. Zeker vis is hij verzot op.
Ook de rest eet hij goed op en wat ook fijn is, alles netjes in de bijkeuken  :biggrin2:

Ik ben inmiddels menu 3 aan het maken en het word steeds makkelijker. Ondanks dat ik een 2de vriezer heb, ben ik aan het kijken voor een vrieskist ! Dan hoef ik geen rekening te houden met de ruimte als ik bestel
Gebruikersavatar
Door Sady
#2555596
Ja echt en het word steeds makkelijker  :biggrin2:
echter ik heb nu 2 5 ladenvriezers en mijn inbouwvriezer (3 ladens) vol met barf. Dus toch maar op zoek naar een vrieskist  8)
Gebruikersavatar
Door Sady
#2563269
Ik heb verzamelplaats gevonden hoor  :biggrin2:
Sox, de katten en de fretten zijn heel gemakkelijk met het vlees. Ik heb maar weinig wat ze niet eten.
Mijn schoonzus heeft een goede kefir kweek en ik ga dat ook eens proberen. Kijken of daar verschil in zit.
Verder wil ik kijken of ik zelf wat groenten/ alfalfa kan gaan kweken.

Het gaat snel. Menu 5-6 is in de maak
Gebruikersavatar
Door Sady
#2591589
het is weer tijd voor een nieuw menu. aantal dieren : 10 , kip,rund,lam,paard,vis,konijn,hert,gans,haas ,eend
Gelukkig heb ik het makkelijk en kan ik alles voeren, ook flink wat orgaan.

Ik ga nu  alleen iets meer orgaan geven , kijken of het uitmaakt. Dan hoef ik ook niet te rommelen met de verpakkingen
Deze keer wat andere dieren erin zoals kip en kalkoen. En de eerste keer lamskop. Sox eet al geitenribben en konijnenkoppen , dus denk dat een halve lamskop ook wel gaat

maandag:
500 gr vleesbot  (konijnenkarkas met kop)
500 gr spiervlees (hert)
200 gram groenten

dinsdag visdag
1 kg vis            (zalm, en nog wat  bestellen)


woensdag
500 gram vleesbot      eend
500 gram spiervlees  kalkoen .
100 gram groenten

donderdag
500 gram vleesbot  gans
750 gram orgaanmix 


vrijdag
500 gr vleesbot    konijnenschouders
200 gram groenten
500 gram spiervlees  haas

zaterdag
500 gram vleesbot  kip
500 gram spiervlees  rund
200 gram groenten

zondag
500 gram vleesbot  lamskop
500 boekmaag of pens
250 gram orgaanmix (paard)
Gebruikersavatar
Door Sady
#2598298
Sox heeft gisteren zijn eerste halve schapekop op en heeft er op zijn gemak 40 minuten over gedaan. Ik ben blij dat hij niet zo'n schrokker is en op zijn gemak eet. Nadien was meneer helemaal voldaan en ging lekker samen met mij op de bank liggen. (samen film kijken  8) )

Het is wel wennen een schapenkop. Ondanks dat ik niet zo snel ergens van onder de indruk ben, was ik het gisteren wel.
Ik heb gekeken wat er allemaal in en aanzat en het is erg interessant.

Toen ik gisteren ging fietsen en bij het hondenuitlaat terrein kwam, was er ook zijn engelse neef. een bullmastiff van 6 maanden aan het spelen.
Deze ging , ik denk zo'n 20 meter verderop, poepen en wat een berg kwam eruit (en stinken.. :-\  ik rook van die afstand)

Je ziet toch echt verschil bij honden als ze brokken of barf/kvv krijgen. Ook qua bouw heb ik het idee.  Nu heb ik maar een klein aantal voorbeelden en merk dat een barf hond toch gestroomlijnder is qua figuur.Ik blijf mij er iedere keer over verbazen over het verschil.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door