Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Madra
#2412808
Hallo allemaal,

Na mijn hond al een tijd lang kvv te hebben gevoerd, wil ik toch ook het barfen uit proberen. Nu ik vakantie heb, heb ik eindelijk tijd om een menu samen te stellen.
Ik heb echter wel het bot percenttage aangepast. Mijn hond poepte soms wat moeilijk met kvv als daar 50% bot in zat, dus ik heb het inmijn menu naar 45% verlaagd en mijn orgaan met 5% omhoog gedaan naar 20%.
Hier onder de volledige verhoudingen met het menu:
Mijn hond is een Duitse Herder X Labrador teef van 5,5 jaar en ze weegt 30 kilo. 2% hiervan is 600 gram.
45% vleesbot = 270 gram, 20% orgaan = 120 gram, 25% spiervlees = 150 gram en 10% groenten mix = 60 gram.

Maandag: 270 gram kalkoennek, 120 gram kip orgaanmix hart, lever, maag, 150 gram paarden spiervlees, 60 gram groenten mix.

Dinsdag: 270 gram kwartelkarkas, 120 gram runderpens, 150 gram tam konijnen spiervlees, 60 gram groentemix.

Woensdag: 270 gram kalkoen nek, 120 gram mix lamslever/hart, 150 gram lamsvlees, 60 gram groentenmix.
Donderdag: 270 gram kwartelkarkas, 120 gram runderpens, 150 gram paarden spiervlees, 60 gram groentemix.

Vrijdag: 270 gram kalkoen nek, 120 gram kip orgaanmix, 150 gram konijnen spiervlees, 60 gram groenten mix.

Zaterdag: 270 gram kwartel karkas, 120 gram runder pens, 150 gram lamsvlees, 60 gram groenten mix.

Zondag: 270 gram kalkoen nek, 120 gram lamslever/hart, 150 gram paarden spiervlees, 60 gram groenten mix.
Op en aanmerkingen zijn van harte welkom.

Hartelijke groeten, Roxana.
Gebruikersavatar
Door Berna
#2413626
Kalkoennekken zijn behoorlijk hard... dus misschien kun je beter is iets zachters nemen? Tenzij jou hond het al kent?

Daarnaast zie ik geen nier staan volgens mij ?
Door Lizzy
#2413654
[quote="Madra"]
Hallo allemaal,

Na mijn hond al een tijd lang kvv te hebben gevoerd, wil ik toch ook het barfen uit proberen. Nu ik vakantie heb, heb ik eindelijk tijd om een menu samen te stellen.
Ik heb echter wel het bot percenttage aangepast. Mijn hond poepte soms wat moeilijk met kvv als daar 50% bot in zat, dus ik heb het inmijn menu naar 45% verlaagd en mijn orgaan met 5% omhoog gedaan naar 20%.
Hier onder de volledige verhoudingen met het menu:
Mijn hond is een Duitse Herder X Labrador teef van 5,5 jaar en ze weegt 30 kilo. 2% hiervan is 600 gram.
45% vleesbot = 270 gram, 20% orgaan = 120 gram, 25% spiervlees = 150 gram en 10% groenten mix = 60 gram.

Maandag: 270 gram kalkoennek, 120 gram kip orgaanmix hart, lever, maag, 150 gram paarden spiervlees, 60 gram groenten mix.

Dinsdag: 270 gram kwartelkarkas, 120 gram runderpens, 150 gram tam konijnen spiervlees, 60 gram groentemix.

Woensdag: 270 gram kalkoen nek, 120 gram mix lamslever/hart, 150 gram lamsvlees, 60 gram groentenmix.
Donderdag: 270 gram kwartelkarkas, 120 gram runderpens, 150 gram paarden spiervlees, 60 gram groentemix.

Vrijdag: 270 gram kalkoen nek, 120 gram kip orgaanmix, 150 gram konijnen spiervlees, 60 gram groenten mix.

Zaterdag: 270 gram kwartel karkas, 120 gram runder pens, 150 gram lamsvlees, 60 gram groenten mix.

Zondag: 270 gram kalkoen nek, 120 gram lamslever/hart, 150 gram paarden spiervlees, 60 gram groenten mix.
Op en aanmerkingen zijn van harte welkom.

Hartelijke groeten, Roxana.
[/quote]

Ik vind eerlijk gezegd dat er veel kalkoennek op je menu staat. Zoals Berna al schrijft, die zijn behoorlijk hard. Wanneer je hond op KVV al moeite heeft met ontlasten, denk ik dat zoveel kalkoennek niet goed gaat komen, de ontlasting zal te hard worden en bovendien vind ik kalkoennek nou ook niet ideaal voor de beginnende barf hond... Ik zou dat voorlopig vervangen door kippennek/eendennek en bijv. parelhoenkarkas.

Verder ziet het er goed uit. Als extraatjes mag je best 2 keer per week een rauw ei geven. Ik zie verder ook geen vette vis op je menu staan. Ik zou zelf bijv. 2 keer per week een sardientje als extraatje geven. Of een haring of kleine makreel. Goed voor de omega 3 vetzuren.
Door Madra
#2413716
hm, ik dacht dat kalkoennek juist zacht was.
Ik ga even kijken wat ik anders kan krijgen.
Ik bestel alles via versvoer.nl dus dat zal wel goed moeten komen denk ik.
Ik weet nu al niet of ik alles kwijt kan in de vriezer dus ik moet even kijken hoe ik dat met vis ga doen.
Ik zal sowieso blokjes rundernier in het menu toevoegen.
Fijn dat het menu verder wel goed is. Ik begin het te snappen geloof ik. :d
In welke categorie valt konijnenbot trouwens?
Thnx, voor het meekijken!
Door Lizzy
#2414044
[quote="Madra"]
hm, ik dacht dat kalkoennek juist zacht was.
Ik ga even kijken wat ik anders kan krijgen.
Ik bestel alles via versvoer.nl dus dat zal wel goed moeten komen denk ik.
Ik weet nu al niet of ik alles kwijt kan in de vriezer dus ik moet even kijken hoe ik dat met vis ga doen.
Ik zal sowieso blokjes rundernier in het menu toevoegen.
Fijn dat het menu verder wel goed is. Ik begin het te snappen geloof ik. :d
In welke categorie valt konijnenbot trouwens?
Thnx, voor het meekijken!
[/quote]

Qua hard/zacht/beginners/gevorderden?

In de regel vrij zacht, geschikt voor honden die al wat gewend zijn aan beginnersbot. Hoewel ik het aan mijn pup van 8 weken gelijk gaf, maar die was wel afgespeend op BARF.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door