Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2396552
Alvast bedankt voor het lezen!

Wij hebben 2 kleine honden (2 en 2,3 kilo) en 2 kittens (beide 1,6 kilo) in de groei. De honden krijgen nu ruim 5 maanden vers vlees en de katten 5 weken (zijn pas 5 weken bij ons), sinds vorige week proberen we ook karkassen en dergelijke, we willen uiteindelijk helemaal over.

Voor de hond van 2,3 kilo heb ik 3% aangehouden, voor de hond van 2 kilo heb ik 5% aangehouden (is erg dun, niets medisch, moet nog wel erg wennen aan BARF), voor de beide kittens 8%.

Percentages:
Honden: 50% vleesbot, 10% groenten, 20% orgaan/pens en 20% spiervlees.
Katten: 60% vleesbot, 20% orgaan/pens (ze vinden pens ook echt lekker!), 20% spiervlees (groentenmix, 2x per week een ijsklontje).

Honden:
Maandag:
O: kipkarkas
A: paard, kippenlever, groentenmix

Dinsdag:
O: Kippenmaagjes, groetenmix, geitensnippers
A: Sardientje

Woensdag:
O: Lamshart, groentenmix, kipfilet
A: Eendenkarkas

Donderdag:
O: Fazantenmix, kippenhart, groentenmix
A: Kipkarkas

Vrijdag:
O: Halve zalmkop
A: Paard, pens, groentenmix

Zaterdag:
O: Halve makreel
A: lamspens, groentenmix, rundersnijsels

Zondag:
O: Kippenlever, bosduifmix (kiezebrink), groentenmix
A: Eendenkarkas

De katten krijgen inprincipe hetzelfde maar dan in natuurlijk de juiste hoeveelheden en percentages. De katten krijgen omdat ze nog zo jong zijn nog wel 3 maaltijden.

Ik hoor graag wat ik nog kan veranderen/aanpassen/beter kan doen, volgende week krijgen we in ieder geval meer bot en andere diersoorten binnen zodat ik meer af kan wisselen..
#2396704
Smart schreef: Alvast bedankt voor het lezen!

Wij hebben 2 kleine honden (2 en 2,3 kilo) en 2 kittens (beide 1,6 kilo) in de groei. De honden krijgen nu ruim 5 maanden vers vlees en de katten 5 weken (zijn pas 5 weken bij ons), sinds vorige week proberen we ook karkassen en dergelijke, we willen uiteindelijk helemaal over.

Voor de hond van 2,3 kilo heb ik 3% aangehouden, voor de hond van 2 kilo heb ik 5% aangehouden (is erg dun, niets medisch, moet nog wel erg wennen aan BARF), voor de beide kittens 8%.

Percentages:
Honden: 50% vleesbot, 10% groenten, 20% orgaan/pens en 20% spiervlees.
Katten: 60% vleesbot, 20% orgaan/pens (ze vinden pens ook echt lekker!), 20% spiervlees (groentenmix, 2x per week een ijsklontje).
So far so good :biggrin2:
Van katten weet ik niks, dat kun je beter in de kattenbarfafdeling bespreken.
Honden:
Maandag:
O: kipkarkas
A: paard, kippenlever, groentenmix

Dinsdag:
O: Kippenmaagjes, groetenmix, geitensnippers
A: Sardientje
Ik weet niet of je zo al voert, maar de dinsdag zou wel eens diarree op dinsdag of woensdag kunnen geven. Maagjes, geitenvlees en sardien is allemaal laxerend en er zit weinig/niks bij dat stoppend werkt. Als je diarree krijgt op die dag of op de woensdag, weet je hoe het komt.
Woensdag:
O: Lamshart, groentenmix, kipfilet
A: Eendenkarkas

Donderdag:
O: Fazantenmix, kippenhart, groentenmix
A: Kipkarkas

Vrijdag:
O: Halve zalmkop
A: Paard, pens, groentenmix

Zaterdag:
O: Halve makreel
A: lamspens, groentenmix, rundersnijsels
Idem als hierboven, allemaal behoorlijk laxerend.
Zondag:
O: Kippenlever, bosduifmix (kiezebrink), groentenmix
A: Eendenkarkas

De katten krijgen inprincipe hetzelfde maar dan in natuurlijk de juiste hoeveelheden en percentages. De katten krijgen omdat ze nog zo jong zijn nog wel 3 maaltijden.

Ik hoor graag wat ik nog kan veranderen/aanpassen/beter kan doen, volgende week krijgen we in ieder geval meer bot en andere diersoorten binnen zodat ik meer af kan wisselen..
Ik tel echt stuk of 8 diersoorten en vis = 9, dus dat is hartstikke goed joh! Er zit wel 3 keer per week vis in je menu. Misschien moet je even uitrekenen hoeveel % dat is per week want dat zou wel eens teveel kunnen zijn (ik vind 10% of meer echt teveel). Ik zou dat terug brengen naar 2 keer per week, zelf.
#2396843
Bedankt voor je reactie..

Wat werkt er niet/minder laxerend? Meer bot in de menu's terug laten komen? Ik had wat betreft BARF misschien toch liever een grote hond gehad..  ;) Vis is inderdaad 3 keer, dat moet terug naar 2..

Gelukkig genoeg diersoorten, was bang te veel kip te geven (dat is makkelijk voor de kleine honden, de kipstukken zijn meestal niet zo groot) ;)

Ik ga vanmiddag even een nieuwe poging doen en wat meer bot bestellen... :-)
#2396877
[quote="Smart"]
Bedankt voor je reactie..

Wat werkt er niet/minder laxerend? Meer bot in de menu's terug laten komen? Ik had wat betreft BARF misschien toch liever een grote hond gehad..  ;) Vis is inderdaad 3 keer, dat moet terug naar 2..

Gelukkig genoeg diersoorten, was bang te veel kip te geven (dat is makkelijk voor de kleine honden, de kipstukken zijn meestal niet zo groot) ;)

Ik ga vanmiddag even een nieuwe poging doen en wat meer bot bestellen... :-)
[/quote]

Vleesbot en spiervlees zijn in de regel niet/minder laxerend. Behalve dan weer vetter vlees zoals lam en geit, dat is ook weer meer laxerend. Orgaanvlees, vette vis, rauwe eieren zijn wel laxerend. Dus het beste maak je een combinatie van beide, indien je hond diarree krijgt. Als dat niet het geval is, moet je het lekker zo laten!

Op zich is het natuurlijk ideaal om ook in vleesbot veel af te wisselen. Kwartelkarkas kan erg goed voor kleine honden. Maar al geef je alleen kip, je maakt dat weer goed met je verschillende diersoorten bij spier en orgaanvlees.
#2397183
Waar heb je die kattenpercentage's vandaan gehaald?
Want 60% vleesbot is echt wel veel te veel. 40-50% met 50% als maximum aanhouden.  Je kan beter het spiervlees ophogen tot 30%.  Katten hebben meer nood aan spier dan honden.
Verder kan je wel pens geven aan je katten maar hou er rekening mee dat het geen al te groot deel van een natuurlijk menu uitmaakt. Als je nog apart kippenmaagjes geeft, wordt het misschien wel wat veel maag.  Ik heb ook 2 katten die pens lusten en die krijgen het zo'n 3% van hun menu. Dus niet in overdrijven. ;)
Katten hebben nood aan ongeveer 15% hart-lever-nier (hoogstens 20%).  Dus wat meer dan honden.  Let erop dat ze voldoende orgaan krijgen naast de pens.  Ik mis trouwens niertjes in je menu? Dat is toch ook wel een noodzakelijk orgaan (wat kippenmaagjes trouwens niet zijn, maar wel leuk om te voeren natuurlijk), zowel bij katten als bij honden. 
Groenten mogen niet meer dan 5% van het menu uitmaken bij katten.  Al zou ik eerder zo'n 2-3% voeren.
Vis is hetzelfde principe als bij honden: 1 dagmaaltijd per week.
Eitjes of kuikens (ongeveer dezelfde samenstelling) zijn ook een mooie aanvulling.  Honden eten eitjes in de schil, katten niet als ik me niet vergis. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op za 14 jul 2012, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door