Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door MirandaS
#2369295
Hallo allemaal,

Eyla krijgt nu 5 dagen Barf (vanaf 9-6) en op 10-6 's avonds is ze begonnen met dunne poep. Op 11-6 maakte ze ons wakker om half 2 's nachts en op 12-6 om 6 uur 's morgens en dan spuit het er echt uit. Het menu was 4x per week spier en 3 x per week orgaan. Na al die spuitpoep bedacht dat we vanaf 12-6 maar compleet moesten gaan voeren (dus vleesbot/spier/orgaan/groenten) op 1 dag. Wel heb ik vanaf die dag het orgaan ietsje geminderd en de groentes helemaal even weg gelaten. Maar gister 13-6 eindelijk gewoon gepoept, maar 's middags weer beetje dun. Heb haar toen een kippennek bijgevoerd voor het bot. Vandaag 14-6 om 0700 uur ochtend goede drol even verderop weer dun, rond 11.00 uur weer snel naar buiten beetje dunne poep en net om 13.00 uur weer snel naar buiten en echt spuit poep beetje.
Heb geen idee wat ik nu nog kan doen.
Wel moet ik zeggen dat ze regelmatig last heeft van bulten op haar neus. Om eventueel een rund allergie uit te sluiten zijn we begonnen met het geven van paard/kip/kalkoen/kwartel/fazant. Ze heeft deze dagen wel wat vaker paard gehad, zou het daar van kunnen komen?
Hoop dat jullie een idee hebben want we vertrekken morgen voor een week op vakantie en wil dan wel het goede meenemen uit mijn vriezer en ik wordt er heel onzeker van. Ze is namelijk verder niet ziek en het is pas begonnen na de start van het barfen.
Haar percentages zijn:

          % Gram pd
Vleesbot   50   300
Groenten   10     60
Orgaan   15    90
Spiervlees  25   150
        100   600
Bedankt alvast.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2369372
kan goed zijn dat het ontgifting is ...
ik kan je wel aanraden om okugest van vsm te halen ( oa te halen bij d drogist) als je over een paar dagen op vakantie gaat , dit werk goed tegen zuur en diaree
heb je een ehbo setje samen gesteld , voor het geval dat ?
percentages zien er goed uit .
geef je elke een complete portie of geef je ook wel eens een dag alleen vleesbot?
verder zou ik ook capsules probiotica geven te onder steuning van de darmen.
Door MirandaS
#2369385
Excuus. Bedacht me na het plaatsen pas dat dit onderwerp waarschijnlijk ergens anders had gemoeten.

hoi Laura,
Bedankt voor je reactie.
Ze kreeg hiervoor KVV maar at dat voordat we zijn begonnen met Barf al zo'n 14 dagen slecht. Snoepjes en andere lekkere dingen at ze wel hoor, dus ziek is ze niet volgens mij. Wat zou er in het ehbo setje moeten zitten dan? Had al wel naar een dierenarts gezocht voor het geval dat.
Zat er inderdaad al aan te denken om probiotica te gaan geven.
Geef nu compleet per dag zeg maar om te kijken of dat er soms iets mee te maken had. Maar ze is nog steeds aan de poep :'(.
Door Lizzy
#2369424
Wat voor KVV at ze? En heeft ze dat langere tijd gegeten of ben je daar ook pas onlangs op overgeschakeld?

Probiotica is altijd een goed idee!

De percentages die je nu genoemd hebt, kloppen dus niet meer met wat je werkelijk geeft. Wat voer je nu aan percentages?
Door MirandaS
#2369571
Ze eet al een jaar KVV van Darf eco en altijd dezelfde. Wel eens Alaska etc. tussendoor gegeven, maar de laatste tijd niet en ze had er nooit last van.
De genoemde percentages geef ik nu dus per dag, alleen laat ik de groentes achterwege en geef ik denk ik aan orgaan zo'n 30 gram nu per dag. Ook heeft ze er gister 1 kippennek bij gehad en voor vandaag wil ik er ook vleesbot bij geven.
Nu ik de groentes niet geef en minder orgaan geef ik daar niets anders voor in de plaats, omdat ik even niet zou weten wat. Van groentes en orgaan kunnen ze aan de diarree gaan las ik, dus dat was het enige dat ik kon bedenken. Het gekke is dat ze tijdens de darf eco ook wel eens een lamspensje heeft gekregen verdeeld over de dag, maar ook geen last van.
Dus ik hoop dat jullie raad weten of tips hebben. Alles is welkom.
Door Lizzy
#2370157
[quote="MirandaS"]
Ze eet al een jaar KVV van Darf eco en altijd dezelfde. Wel eens Alaska etc. tussendoor gegeven, maar de laatste tijd niet en ze had er nooit last van.
De genoemde percentages geef ik nu dus per dag, alleen laat ik de groentes achterwege en geef ik denk ik aan orgaan zo'n 30 gram nu per dag. Ook heeft ze er gister 1 kippennek bij gehad en voor vandaag wil ik er ook vleesbot bij geven.
Nu ik de groentes niet geef en minder orgaan geef ik daar niets anders voor in de plaats, omdat ik even niet zou weten wat. Van groentes en orgaan kunnen ze aan de diarree gaan las ik, dus dat was het enige dat ik kon bedenken. Het gekke is dat ze tijdens de darf eco ook wel eens een lamspensje heeft gekregen verdeeld over de dag, maar ook geen last van.
Dus ik hoop dat jullie raad weten of tips hebben. Alles is welkom.
[/quote]

Misschien is de diarree niet gelinkt aan het overschakelen naar BARF. Soms kunnen dingen zo toevallig zijn! Misschien heeft ze wel een virusje opgelopen. Of misschien heeft ze wormen, moet je een mestonderzoekje laten doen.

Als je groenten weg laat en minder orgaan geeft, dan kom je natuurlijk niet op de hoeveelheid voeding uit die ze nodig heeft. In dat geval zou je dus wat meer vleesbot en wat meer spiervlees moeten gaan geven.

Wat ik zou doen: even helemaal terug naar de basics. Ik zou alleen vleesbot van kip geven. En dat flink plat slaan met een (vlees)hamer. En daarbij spiervlees en orgaanvlees. Even geen extra's zoals rauwe eieren of vette vis, dat laxeert. Daarnaast zou ik probiotica geven. En Okugest van VSM. Als ze verse/rauwe voeding gewend is, is er geen enkele reden om aan te nemen dat ze niet tegen zelf samengesteld kan. En dan even een paar dagen aan kijken hoe het gaat.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door