Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Zorahoeve
#2367307
Hallo allemaal,
Wij zijn nieuw op dit forum en willen de overstap maken naar Barf. We hebben 3 honden een dalmatier van 12jr, een beagle van 3 jr en een engelse cocker van 7. Onze honden eten op dit moment geen brokken maar maar vlees, vis groentes etc. Onze oude dalmaat word nu erg dun, we gaan dus nu ook echt over op Barf.
We hebben het volgende menu samen gesteld voor hem
zijn gezonde gewicht is 25 kg we willen 3% van z'n lichaamsgewicht geven aangezien hij nu net te dun is.

Vleesbot 50% = 2625 gr
spier 25% = 1310 gr
orgaan/pens 15% = 790 gr
groente 10% = 525 gr

per week ongeveer 5250 gr

Weekmenu  denken wij aan;

maandag
375 gr kippennek
325 gr geitenvlees
75 gr groente

Dinsdag
375 gr eendennek
200 gr orgaan( rund long, nier, lever, hart)
75 gr. Groente
1 ei

woensdag
375 gr zalmkop
325 paardenvlees
75 gr groente

donderdag
375 gr eendennek
200 gr orgaan (rund long, nier, lever, hart)
75 gr groente
1 ei

Vrijdag
375 kippennek
325 herten vlees
75 gr. groente

zaterdag
375 gr eendennek
325 wild assortiment ( haas, hert, struisvogel, kangoeroe)
75 gr groente

zondag
375 gr parelhoender karkas
400 gr pens
75 gr groente

Dit willen wij eerst voor 4 weken gaan proberen, de andere 2 honden doen ook mee maar dan 2,5% van hun  lichaams gewicht dachten wij.
Is dit een goed begin? we hebben eerst maar niet te veel met grove botten gedaan omdat ze er aanmoeten wennen vandaar de eenden en kippen nekken.

Tips en reacties zijn zeer welkom!
gr. Joep&Jannie
Laatst gewijzigd door Zorahoeve op di 12 jun 2012, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2367892
Joep en Jannie schreef: Hallo allemaal,
Wij zijn nieuw op dit forum en willen de overstap maken naar Barf. We hebben 3 honden een dalmatier van 12jr, een beagle van 3 jr en een engelse cocker van 7. Onze honden eten op dit moment geen brokken maar maar vlees, vis groentes etc. Onze oude dalmaat word nu erg dun, we gaan dus nu ook echt over op Barf.
We hebben het volgende menu samen gesteld voor hem
zijn gezonde gewicht is 25 kg we willen 3% van z'n lichaamsgewicht geven aangezien hij nu net te dun is.

Vleesbot 50% = 2625 gr
spier 25% = 1310 gr
orgaan/pens 15% = 790 gr
groente 10% = 525 gr
Nou, super, dat jullie over willen schakelen. Het kan zijn dat 50% vleesbot voor de dalmaat van 12 wat veel is. Je kunt eventueel zakken naar 40% vleesbot en dan 5% meer spier en 5% meer pens geven.
per week ongeveer 5250 gr

Weekmenu  denken wij aan;

maandag
375 gr kippennek
325 gr geitenvlees
75 gr groente

Dinsdag
375 gr eendennek
200 gr orgaan( rund long, nier, lever, hart)
75 gr. Groente
1 ei

woensdag
375 gr zalmkop
325 paardenvlees
75 gr groente

donderdag
375 gr eendennek
200 gr orgaan (rund long, nier, lever, hart)
75 gr groente
1 ei

Vrijdag
375 kippennek
325 herten vlees
75 gr. groente

zaterdag
375 gr eendennek
325 wild assortiment ( haas, hert, struisvogel, kangoeroe)
75 gr groente

zondag
375 gr parelhoender karkas
400 gr pens
75 gr groente

Dit willen wij eerst voor 4 weken gaan proberen, de andere 2 honden doen ook mee maar dan 2,5% van hun  lichaams gewicht dachten wij.
Is dit een goed begin? we hebben eerst maar niet te veel met grove botten gedaan omdat ze er aanmoeten wennen vandaar de eenden en kippen nekken.

Tips en reacties zijn zeer welkom!
gr. Joep&Jannie
Je afwisseling in diersoorten is uitmuntend! Ik zou zeggen dat dit een uitstekend begin is! Zo goed zelfs dat als het goed gaat je dit ook gewoon mag blijven voeren hoor.

Ik vind het verstandig om eerst deze vleesbotten te geven, die je nu op het menu hebt. Laat maar lekker wennen. Voor de hond van 12 die mager is kan de 2,5% te weinig zijn... Mijn Dalmaatjes eten meer dan dat, zelfs die van 15 jaar. Die zitten allemaal rond de 3 en zelfs 3,5%. Het zou kunnen zijn dat ook de oudste niet meer tegen vette happen kan zoals zalmkop. Dat zul je even aan moeten kijken. Maar op zich vind ik dit echt een prima start!
Door Zorahoeve
#2368070
Bedankt voor je reactie, is wel prettig dat iemand anders ook even meekijkt. We hebben alles besteld voor een maand. We kunnen niet wachten tot we kunnen beginnen.

op dit moment eten onze honden 2x per dag, graag willen we dit naar 1x per dag brengen maar we weten niet wat dan het beste tijdstip is. Als we nu uit bed komen weten ze al dat ze eten krijgen, vooral de dalmaat wacht dan echt tot het zover is! Als het te lang duurt gat hij piepen en blijft voor het aanrecht zitten, als we dan vragen aan hem wat er is kijkt hij naar de plek waar het eten staat, zo van die wil ik!!! hahaha slimme hond. Als we dus overstappen naar 1x per dag zal dat wel de nodige "pieperij" veroorzaken.

Iemand ideeen of tips???
Door Lizzy
#2368097
Ja, Dalmaten kunnen daar lekker vasthoudend in zijn :biggrin2:

Ik heb hier ook 1 Dalmaat die gewoon niet stopt met ijsberen en piepen, totdat ze haar eten heeft gehad. Ik vind haar te oud om die omschakeling te maken (ze is bijna 15) dus zij krijgt 's morgens vroeg eten, nadat ze geplast en gepoept heeft. Die 2 jongste krijgen na de grote wandeling eten, in de middag ergens.

Ik heb bij de oudste de middag maaltijd steeds kleiner gemaakt en de ochtend maaltijd steeds groter. Die andere twee heb ik van de een op de andere dag over gezet van 2 naar 1 maaltijd per dag.
Door Zorahoeve
#2368896
dat is goeie tip voor de oudste! daar kunnen we wel iets mee! het lijkt nu nl dat hij de hele dag honger heeft hopelijk dat dit over gaat als hij in de ochtend een grote maaltijd krijgt!
tnx!!!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door