Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2325301
Nav de bloed onderzoeken van vandaag bij Sammy heb ik een nier dieet in elkaar gezet (of tenminste een poging tot  :biggrin2: )

Ze krijgt 600 gr per dag, 4200 gr per week

Vleesbot 20% 840 gr
Spiervlees 20% 840 gr
Pens 20% 840 gr
Groenten 25% 1050 gr
Orgaan 5% 210 gr
Zuivel 5% 210 gr
Vetten 5% 210 gr

Maandag
vleesbot 120 gr, groenten 150 gr, pens 120 gr, spiervlees 120 gr, orgaan 90 gr

Dinsdag
vleesbot 120 gr, groenten 150 gr, pens 120 gr, spiervlees 120 gr, zuivel 90 gr

Woensdag
vleesbot 120 gr, groenten 150 gr, pens 120 gr, spiervlees 120 gr, orgaan 90 gr

Donderdag
vleesbot 120 gr, groenten 150 gr, pens 120 gr, spiervlees 120 gr, zuivel 90 gr

Vrijdag
vleesbot 120 gr, groenten 150 gr, pens 120 gr, spiervlees 120 gr, orgaan 30 gr, vet 60 gr

Zaterdag
vleesbot 120 gr, groenten 150 gr, pens 120 gr, spiervlees 120 gr, zuivel 30 gr, vet 60 gr

Zondag
vleesbot 120 gr, groenten 150 gr, pens 120 gr, spiervlees 120 gr, vet 90 gr

Ik heb als vleesbot:
Kippennekken, kippenrugstukken, eendennekken, eendenvleugels, parelhoenkarkas, kwartel en haaskarkas.
Dit mag ze allemaal hebben toch??
Omdat Sammy niet meer goed kan kauwen (en dus bijna stikt) maal ik voor haar, is dat erg?

Als spiervlees:
rund, lama, hert, paard, kalkoen, kipfilet, rendier, konijn

Als orgaan:
hertenhart, konijnennier en konijnenlever

Als pens:
Schaap

Is dit voldoende afwisseling??

Heb ik nog wel wat kleine vraagjes:
Mag ze vis? Ze krijgt al visolie, maar mag ze ook gewone vis, gemalen vindt ze dit namelijk erg lekker.
Zijn er groenten die ze absoluut niet mag?
Aan zuivel mag ze yoghurt, maakt het nog uit welke dit is?
Wat kan ik behalve olijfolie en visolie nog meer aan vet geven? en waar kan ik dit halen??

En eigenlijk de belangrijkste vraag, kan ik al met het nierdieet beginnen of is het verstandiger om eerst de punctie af te wachten  :-[ :-\
Door Lizzy
#2325423
Sammy1980 schreef: Nav de bloed onderzoeken van vandaag bij Sammy heb ik een nier dieet in elkaar gezet (of tenminste een poging tot  :biggrin2: )

Ze krijgt 600 gr per dag, 4200 gr per week

Vleesbot 20% 840 gr
Spiervlees 20% 840 gr
Pens 20% 840 gr
Groenten 25% 1050 gr
Orgaan 5% 210 gr
Zuivel 5% 210 gr
Vetten 5% 210 gr

Maandag
vleesbot 120 gr, groenten 150 gr, pens 120 gr, spiervlees 120 gr, orgaan 90 gr

Dinsdag
vleesbot 120 gr, groenten 150 gr, pens 120 gr, spiervlees 120 gr, zuivel 90 gr

Woensdag
vleesbot 120 gr, groenten 150 gr, pens 120 gr, spiervlees 120 gr, orgaan 90 gr

Donderdag
vleesbot 120 gr, groenten 150 gr, pens 120 gr, spiervlees 120 gr, zuivel 90 gr

Vrijdag
vleesbot 120 gr, groenten 150 gr, pens 120 gr, spiervlees 120 gr, orgaan 30 gr, vet 60 gr

Zaterdag
vleesbot 120 gr, groenten 150 gr, pens 120 gr, spiervlees 120 gr, zuivel 30 gr, vet 60 gr

Zondag
vleesbot 120 gr, groenten 150 gr, pens 120 gr, spiervlees 120 gr, vet 90 gr

Ik heb als vleesbot:
Kippennekken, kippenrugstukken, eendennekken, eendenvleugels, parelhoenkarkas, kwartel en haaskarkas.
Dit mag ze allemaal hebben toch??
Ja, dat mag ze allemaal hebben. Percentages zien er goed uit. Je moet alleen even kijken of haar ontlasting nog goed blijft, op 20% vleesbot. Eventueel kun je 25% of 30% vleesbot geven.
Omdat Sammy niet meer goed kan kauwen (en dus bijna stikt) maal ik voor haar, is dat erg?
Nee. Geen probleem.
Als spiervlees:
rund, lama, hert, paard, kalkoen, kipfilet, rendier, konijn
Wow, wat een luxe!
Als orgaan:
hertenhart, konijnennier en konijnenlever

Als pens:
Schaap
Prima.
Is dit voldoende afwisseling??
Zeker-te-weten! Dit is echt luxe hoor!
Heb ik nog wel wat kleine vraagjes:
Mag ze vis? Ze krijgt al visolie, maar mag ze ook gewone vis, gemalen vindt ze dit namelijk erg lekker.
Zijn er groenten die ze absoluut niet mag?
Aan zuivel mag ze yoghurt, maakt het nog uit welke dit is?
Wat kan ik behalve olijfolie en visolie nog meer aan vet geven? en waar kan ik dit halen??
Ja, ze mag vis maar niet teveel. Ik vind eerlijk gezegd 1, maximaal 2 keer per week (vette) vis genoeg. Daarnaast zou ik zeker, voor de nieren, visolie geven. Qua groenten: buiten prei en ui en niet teveel kool en uitkijken met nachtschade: mag ze alles. Qua yoghurt kun je alles geven. Je kunt qua vetten nog dierlijke vetten geven, nierbekken vet. Alleen moet je echt wel rauw nierbekken vet hebben (ze noemen dat ook wel schapenvet maar die blokjes in de dierenwinkel zijn schadelijk, die zijn verhit geweest). En van veel vet gaan veel honden aan de diarree dus dat moet je ook wel in de gaten houden. Rauw nierbekken vet hadden ze vroeger bij Bibi diervoeding in Hoogvliet. Misschien dat het Islam Centrum je er ook wel aan kan helpen. Dit moet dus in de vriezer bewaard worden.
En eigenlijk de belangrijkste vraag, kan ik al met het nierdieet beginnen of is het verstandiger om eerst de punctie af te wachten  :-[ :-\
Ik zou zelf eerlijk gezegd verdere onderzoeken afwachten. Hoewel je al wel ietwat minder bot en meer groenten kunt gaan geven.
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2325479
Lizzy bedankt voor je snelle reactie!!

Het is inderdaad even kijken of dit goed gaat of dat ze wat aan de diarree gaat, als dat zo is dan verhoog ik inderdaad het vleesbot  :)
Vis zal ik dan niet teveel geven en violie krijgt ze al.

Ik zal de verdere onderzoeken even afwachten en dan wel vast wat minder bot geven en meer groenten.
Gelukkig vind Sammy groenten ook erg lekker dus dat is wel fijn  :biggrin2:

Geeft me iig nog even wel wat tijd om achter het vet aan te gaan voor het geval het nodig is!!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2331015
Ik heb begrepen dat rundsvlees erg veel fosfor bevat...
Ook rood vlees, zonder bot, bevat meer fosfor dan witter vlees.  Dus ik zou daar wel rekening mee houden. 
Lams- en schapenvlees zou naar het schijnt beter zijn, maar daar bestaan vast tabellen van (fosforgehalte in vlees).  Ik heb echter geen link , sorry  :-[

Maar ik zou dan in jouw geval eerder pens van rund geven en spier van schaap.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door