Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Simone V
#2323131
hallo,
Ik ben vandaag voor het eerst hier op BP. Ik heb al veel meegelezen en ben van plan over 2 weken zelf te gaan samenstellen voor mijn witte herder Sita en zou graag jullie mening horen.
Van de fokker kreeg zij brokken, maar hoe verbazingwekkend, die at zij heel slecht. Na een half jaar kon ik het na 4 soorten brokken niet meer aanzien en op aanraden van de hondencreche, begonnen met een menu van orgaan, pens, kippenekken, spiervlees en een vismix verdeeld over 5 dagen. Die andere 2 dagen kreeg ze brokken, maar na een poosje overgestapt op KVV en soms extra eendenekken, kippebout of zalmkop. Als echt extra snack krijgt ze runderkraakbeen.

Ik ben van plan bij Kiezebrink het volgende te bestellen. Sita zou hier dan ongeveer 5 weken mee moeten doen:
runderpens, runderhart, kippelever, eendkarkas, fazantenkarkas, kalkoennekken, kippenekken, konijnkoppen, zalmkop, paardevlees, rundvlees en kalfsvlees.
Is dit voldoende afwisselend voor de periode van 5 weken?
En ander commentaar is ook welkom!

Alvast bedankt,
groet, Simone
Door MJoze
#2323339
Ik tel 8 diersoorten, dus de afwisseling is prima.  :thumbsupup:
Rund en kalf is één diersoort, dus ik zou proberen het kalfsvlees te vervangen door een andere diersoort.
Verder mis ik niertjes.

Groetjes, MJ
Door Simone V
#2323363
dank voor je reactie! dus alleen hart en lever is niet genoeg?
en ik zal inderdaad een ander soort spiervlees erbij of ipv zoeken.
grt, simone
Door Lizzy
#2323517
[quote="Simone V"]
hallo,
Ik ben vandaag voor het eerst hier op BP. Ik heb al veel meegelezen en ben van plan over 2 weken zelf te gaan samenstellen voor mijn witte herder Sita en zou graag jullie mening horen.
Van de fokker kreeg zij brokken, maar hoe verbazingwekkend, die at zij heel slecht. Na een half jaar kon ik het na 4 soorten brokken niet meer aanzien en op aanraden van de hondencreche, begonnen met een menu van orgaan, pens, kippenekken, spiervlees en een vismix verdeeld over 5 dagen. Die andere 2 dagen kreeg ze brokken, maar na een poosje overgestapt op KVV en soms extra eendenekken, kippebout of zalmkop. Als echt extra snack krijgt ze runderkraakbeen.

Ik ben van plan bij Kiezebrink het volgende te bestellen. Sita zou hier dan ongeveer 5 weken mee moeten doen:
runderpens, runderhart, kippelever, eendkarkas, fazantenkarkas, kalkoennekken, kippenekken, konijnkoppen, zalmkop, paardevlees, rundvlees en kalfsvlees.
Is dit voldoende afwisselend voor de periode van 5 weken?
En ander commentaar is ook welkom!

Alvast bedankt,
groet, Simone
[/quote]

Niertjes is een mooie aanvulling, niet persee super noodzakelijk maar wel een mooie aanvulling. Als je er aan kunt komen. Je afwisseling is prima, ik ben het met de vorige schrijver eens, kalf is hetzelfde als rund hoewel rund net iets beter is. Ik kan verder niet zoveel over je menu zeggen omdat er geen percentages/hoeveelheden bij staan maar volgens mij is het begin er!
Door Simone V
#2323569
percentages:
50% bot
25% spier
15% orgaan (waarvan de helft pens)
10% groente
nog een vraagje over de groente, als die allemaal gepureerd zijn, moet daar dan nog iets van olie bij voordat het ingevroren wordt?
Door Lizzy
#2323996
[quote="Simone V"]
percentages:
50% bot
25% spier
15% orgaan (waarvan de helft pens)
10% groente
nog een vraagje over de groente, als die allemaal gepureerd zijn, moet daar dan nog iets van olie bij voordat het ingevroren wordt?
[/quote]

50% vleesbot, neem ik aan, waaraan tenminste de helft vlees zit?
Orgaanvlees mag eventueel naar 20%, waarvan de helft pens.

Nee, je hoeft geen olie bij de groentenmix te doen. Het kan zo de vriezer in. Nu loopt groentenmix qua voedingsstoffen wel achteruit dus ik zou niet meer dan voor een week of 3 maken.
Door Simone V
#2324430
hoi, je opmerking over het vleesbot; ik ga ervan uit dat kippenekken e.d. toch gewoon voor de helft bevleesd zijn en zo berekend kunnen worden? en een fazantenkarkas bijv toch ook?
Ik ben van plan die bij Kiezebrink te halen, heb jij ervaring bij hen of weet je iets over de kwaliteit van hun vlees?
de groenten moet ik nog even kijken hoe ik dat ga doen. Waarschijnlijk gewoon de restjes van ons eigen eten, dus dan is dat ook sneller dan 3 weken weer op neem ik aan.
Bedankt voor je tips en opmerkingen! Ik ga aan de hand daarvan nog een weekmenu maken en zal die binnenkort plaatsen ter controle! Eerst nu een weekje op vakantie in Zeeland, kan Sita lekker zwemmen  :biggrin2:
Door Lizzy
#2324460
[quote="Simone V"]
hoi, je opmerking over het vleesbot; ik ga ervan uit dat kippenekken e.d. toch gewoon voor de helft bevleesd zijn en zo berekend kunnen worden? en een fazantenkarkas bijv toch ook?
Ik ben van plan die bij Kiezebrink te halen, heb jij ervaring bij hen of weet je iets over de kwaliteit van hun vlees?
de groenten moet ik nog even kijken hoe ik dat ga doen. Waarschijnlijk gewoon de restjes van ons eigen eten, dus dan is dat ook sneller dan 3 weken weer op neem ik aan.
Bedankt voor je tips en opmerkingen! Ik ga aan de hand daarvan nog een weekmenu maken en zal die binnenkort plaatsen ter controle! Eerst nu een weekje op vakantie in Zeeland, kan Sita lekker zwemmen  :biggrin2:
[/quote]

Ja, een kippennek is voor de helft vlees en voor de helft bot. Ik wilde even checken omdat wij een vleesbot vleesbot noemen en bot is kaal bot.

Ik ken de kwaliteit van Kiezenbrink niet.
Door Simone V
#2330632
hoi, ik heb een menu samengesteld aan de hand van ik van plan ben te bestellen bij Kiezebrink en wat in mijn kleine vriezer zou moeten passen. Dit menu zou Sita dan 4 weken krijgen. Tijdens het opschrijven zie ik al dat het orgaanvlees (runderpens en kippehartjes en lever) dan te eenzijdig is? Of valt dat wel mee? En alleen rund en paard als spiervlees is waarschijnlijk ook te weinig of maakt dat ook niet zoveel uit? De groenten ga ik geven van wat ik zelf overhoud. Standaard zal er dan wel tomaat, paprika, komkommer, wortel in zitten. En dan wat we zelf eten door de week, witlof, asperges, boontjes e.d. ik hoor graag of ik zo een beetje op weg ben....

maandag   eendekarkas
  runderpens
  kippehart en lever
  paardevlees
dinsdag   fazantkarkas
  runderpens
  kippehart en lever
  eitje
woensdag  zalmkop
  runderpens
  kippehart en lever
  rundvlees
donderdag kalkoennekken
  runderpens
  kippehart en lever
  paardevlees
vrijdag   kippenekken
  runderpens
  kippehart en lever
  rundvlees + eitje
zaterdag   konijnenkop
  runderpens
  kippehart en lever
  rundvlees
zondag   eendekarkas
  runderpens
  kippehart en lever
  paardevlees
Door Lizzy
#2331000
Van tomaat en paprika is het goed om te weten dat het uit de nachtschade familie komt en problemen kan geven. Hoeft niet. Kan. Sommige honden krijgen er jeuk van. Dus mocht Sita jeuk krijgen, weet je waar het van is.

Ik kan je menu niet berekenen, er staan geen hoeveelheden bij. Welke percentages voer je?

Waarom geef je elke dag runderpens en hart en lever? Het mag hoor, daar niet van. Maar het lijkt me zo'n gedoe.

Op zich kan het hoor, alleen runderpens, kippenhart en lever voeren maar ik vind het inderdaad erg eenzijdig. Ik zou zelf lams of geitenhart erbij gaan geven. Bijvoorbeeld. En bijv. lamsniertjes. En als je dan toch bij de Islamtische slager bent ( :biggrin2: ), kun je gelijk wat geiten/lamsvlees meenemen. In je vleesbot zit natuurlijk wel ruim voldoende afwisseling.
Door Simone V
#2331103
Sita is wel jeukgevoelig, dus goed te weten van de tomaat en paprika.

Sita weegt 30 kilo en is nog in de groei. Ik wil haar 800 gram per dag geven. De percentages zijn 50, 25, 15 en 10 en dan van de 15% orgaan de helft pens.
400 gram vleesbot
200 gram spier
60 gram pens
60 gram hart en lever
80 gram groente

jeetje, ik lees al een poosje mee met andere menu's en dan lijkt het zo simpel, maar het is toch lastiger dan ik dacht.
Goede vraag, waarom ik elke dag pens ga geven  :-\ elke dag compleet?
Maar hoe zou ik dat dan anders kunnen doen?

In verband met ruimte in de vriezer (te weinig) kan ik wel 1 soort vleesbot laten vervallen lijkt mij?
Door Lizzy
#2332137
[quote="Simone V"]
Sita is wel jeukgevoelig, dus goed te weten van de tomaat en paprika.

Sita weegt 30 kilo en is nog in de groei. Ik wil haar 800 gram per dag geven. De percentages zijn 50, 25, 15 en 10 en dan van de 15% orgaan de helft pens.
400 gram vleesbot
200 gram spier
60 gram pens
60 gram hart en lever
80 gram groente

jeetje, ik lees al een poosje mee met andere menu's en dan lijkt het zo simpel, maar het is toch lastiger dan ik dacht.
Goede vraag, waarom ik elke dag pens ga geven  :-\ elke dag compleet?
Maar hoe zou ik dat dan anders kunnen doen?

In verband met ruimte in de vriezer (te weinig) kan ik wel 1 soort vleesbot laten vervallen lijkt mij?
[/quote]

Waarom zou je elke dag compleet willen voeren? Dat is echt nergens voor nodig. De meeste van ons voeren compleet over 1 week of zelfs 2 weken genomen.

Wat je bijv. kunt doen: elke dag vleesbot, 3 keer in de week orgaanvlees, 4 keer in de week spiervlees en 5 a 7 dagen in de week groenten. En dan kun je bijv. 3 keer per week wat pens + hart/lever geven.
Door Simone V
#2332296
Thnx voor je advies Lizzy, ik heb het zo aangepast (4 om 3 per week verdeeld).
ik ga nog een extra soort spiervlees en niertjes toevoegen en vanaf juni beginnen!

grt, simone
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door