Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#3342367
Vandaag weer bij de da geweest. Ondanks nu 2x 600 gram per dag gaat het niet beter. Ik voer geen extra vette dingen vanwege de kans op problemen met de alvleesklier, dank voor de tip (weet niet meer wie het zei).

Er is opnieuw bloed geprikt voor heel uitgebreid onderzoek. De nierwaardes waren niet helemaal goed, de andere test voor EPI komt woensdag terug. Alleen... Er lijkt iets met zijn hart. Het slaat heel erg traag, dat vind ze echt niet goed. Volgende week dus foto's en een hartfilmpje.

Ik mocht hem nu geen lever geven??? Klopt dat? En ook geen pancreas. Erg onderbouwd was het niet. Nu overleefd hij het prima een week zonder lever maar ik vroeg me toch wel af of het juiste informatie is. Pancreas voer ik nooit.
Door Janie2
#3342370
Dat wordt ongeduldig in spanning de bloeduitslagen afwachten...

Geen pancreas voeren snap ik niet maar wellicht is dat om nu niet eventuele problemen te gaan verbloemen mocht hij last hebben van zn pancreas?

Heel veel beterschap en kilo’s aankomen gewenst.
Door Lizzy
#3342377
Hope schreef:Vandaag weer bij de da geweest. Ondanks nu 2x 600 gram per dag gaat het niet beter. Ik voer geen extra vette dingen vanwege de kans op problemen met de alvleesklier, dank voor de tip (weet niet meer wie het zei).

Er is opnieuw bloed geprikt voor heel uitgebreid onderzoek. De nierwaardes waren niet helemaal goed, de andere test voor EPI komt woensdag terug. Alleen... Er lijkt iets met zijn hart. Het slaat heel erg traag, dat vind ze echt niet goed. Volgende week dus foto's en een hartfilmpje.

Ik mocht hem nu geen lever geven??? Klopt dat? En ook geen pancreas. Erg onderbouwd was het niet. Nu overleefd hij het prima een week zonder lever maar ik vroeg me toch wel af of het juiste informatie is. Pancreas voer ik nooit.
Mmmm. Dat is wel gek, dat er nu ineens een hartprobleem op lijkt te duiken. Heeft ze dat niet eerder gehoord dan?

Waarom zou je geen lever mogen geven nu?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3342381
Ik had nu een andere da. Zelfde praktijk, andere arts. Maar het hart was vorige keer ook wel beluisterd.

Ik zou nu geen lever mogen geven vanwege de kans dat de alvleesklier niet goed werkt.

Die nierwaarde was vorige keer ook gewoon goed.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3342426
Hij was nuchter, de exacte waardes weet ik zo niet.

De dierenarts zei geen lever voeren ;-)
Door Eef+Stippels
#3342528
Hope schreef: Er is opnieuw bloed geprikt voor heel uitgebreid onderzoek. De nierwaardes waren niet helemaal goed, de andere test voor EPI komt woensdag terug. Alleen... Er lijkt iets met zijn hart. Het slaat heel erg traag, dat vind ze echt niet goed. Volgende week dus foto's en een hartfilmpje.
Oh bah wat schrikken..
Sterkte met het wachten op de uitslagen.

ps Waar gaan ze foto's van maken? Bij Xindy's hart check is een Doppler echo en een ECG gemaakt, geen foto's.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3342765
Er worden foto's gemaakt van de borstkas, ook omdat Nelson chronische bronchitis heeft. Al hoest hij nooit en heeft hij een prima conditie.

Ik heb nog steeds geen uitslag van de alvleesklier. Met 2x 600 gram per dag lijkt hij niet verder te zijn afgevallen gelukkig.
Door Lizzy
#3342906
Hope schreef:Er worden foto's gemaakt van de borstkas, ook omdat Nelson chronische bronchitis heeft. Al hoest hij nooit en heeft hij een prima conditie.

Ik heb nog steeds geen uitslag van de alvleesklier. Met 2x 600 gram per dag lijkt hij niet verder te zijn afgevallen gelukkig.
Fijn dat hij niet verder is afgevallen. Ik ben benieuwd ook naar de foto's!
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3342924
Wat naar toch weer allemaal.
En wachten duurt altijd zo lang als het om je dier gaat he. ;)

Wat fijn om te lezen dat hij nu niet meer afvalt!!

Veel sterkte. Hopelijk komt er niks naars uit de onderzoeken. :-*
Gebruikersavatar
Door Hope
#3343050
Het schiet maar niet op.

De foto's van hart en longen waren goed. Echo van het hart was ook in orde.
De bronchitis was onveranderd maar ik had niet anders verwacht.

De ureumwaarde is verhoogd naar 12,6. Die mag max 9.5 zijn.
Verder is zijn bloed goed. Geen alvleesklierproblemen, geen verhoogde ontstekingswaarden, niks.

Er is nu voorgesteld een grote endoscopie te maken van voor tot achter en daarmee biopten te nemen.
Ook een uitgebreide echo van de buik. Hij moet dan onder narcose.
Ik weet het niet. We moeten iets natuurlijk en misschien is het wel heel terecht maar het voelt als schieten met een kanon op een mug. We hebben nu eenmaal geen flauw idee waar we naar moeten zoeken.

Op 2x 600 gram blijft zijn gewicht stabiel. Hij poept alleen ongeveer evenveel als drie honden die Pedigree krijgen samen :-\
Dat er ergens iets niet goed gaat moge duidelijk zijn. De vraag is alleen: wat.

De mevrouw die dierenarts had het erover dat ik minder spiervlees moest geven omdat de ureumwaarde verhoogd was maar ze gaf zelf ook wel aan dat ze er te weinig van wist en dat ik dat dus moest nazoeken.
Is dat zo? Krijg ik die waarde omlaag door minder spiervlees te voeren? Of is die waarde omhoog gegaan omdat hij zijn eigen spieren aan het afbreken is vanwege overgewicht en zorgt een aanpassing van de verhouding alleen maar voor nog meer ellende?
Door Lizzy
#3343059
Hope schreef:Het schiet maar niet op.

De foto's van hart en longen waren goed. Echo van het hart was ook in orde.
De bronchitis was onveranderd maar ik had niet anders verwacht.

De ureumwaarde is verhoogd naar 12,6. Die mag max 9.5 zijn.
Verder is zijn bloed goed. Geen alvleesklierproblemen, geen verhoogde ontstekingswaarden, niks.

Er is nu voorgesteld een grote endoscopie te maken van voor tot achter en daarmee biopten te nemen.
Ook een uitgebreide echo van de buik. Hij moet dan onder narcose.
Ik weet het niet. We moeten iets natuurlijk en misschien is het wel heel terecht maar het voelt als schieten met een kanon op een mug. We hebben nu eenmaal geen flauw idee waar we naar moeten zoeken.

Op 2x 600 gram blijft zijn gewicht stabiel. Hij poept alleen ongeveer evenveel als drie honden die Pedigree krijgen samen :-\
Dat er ergens iets niet goed gaat moge duidelijk zijn. De vraag is alleen: wat.

De mevrouw die dierenarts had het erover dat ik minder spiervlees moest geven omdat de ureumwaarde verhoogd was maar ze gaf zelf ook wel aan dat ze er te weinig van wist en dat ik dat dus moest nazoeken.
Is dat zo? Krijg ik die waarde omlaag door minder spiervlees te voeren? Of is die waarde omhoog gegaan omdat hij zijn eigen spieren aan het afbreken is vanwege overgewicht en zorgt een aanpassing van de verhouding alleen maar voor nog meer ellende?
Pfft. Wat een gedoe zeg.... :-\ . Je zegt dat de alvleesklier is gecontroleerd. Maar is er ook specifiek gezocht op EPI? Dat is (zoals ik hierboven al eerder schreef) een zeer specifiek onderzoek.

Ik herhaal het nog een keer:

De diagnose wordt gesteld met een bloedonderzoek. De test heet TLI (trypsin like immunoassay). Als de gemeten waarde te laag is, is er sprake van EPI.
Als de hond bij bloedafname niet nuchter was, kan de bloeduitslag hoger uitvallen en kan de diagnose worden gemist.

Sommige dierenartsen gebruiken de elastase test. Deze test wordt gedaan op ontlasting. Bij hoge waarden is EPI onwaarschijnlijk. Lage waarden zijn niet-bewijzend voor EPI. Deze test is minder betrouwbaar dat de TLI test.

De oorzaken van een verhoogd UREA zijn behoorlijk uiteenlopend:

* Verhoogde ureumproductie door:
Eiwitrijk dieet
Maagdarmbloeding
Afvallen
Te snel werkende schildklier
Koorts
Tetracycline (een antibioticum)

* Uitdroging
* Hartfalen, shock
* Nierfalen
* Blaas of plasbuisproblemen
* Verstopte blaas of plasbuis: uw huisdier kan niet plassen
* Urine lekkage (door scheur)

Het ureum en creatinine worden vaak samen bepaald. Als het ureum verhoogd is, en het creatinine niet, is er zeer waarschijnlijk geen sprake van een slechte nierfunctie.

------------------

Is de schildklierfunctie bij Nelson gecontroleerd? Want afvallen past ook in het beeld van een te snel werkende schildklier. Een beetje verhoogde UREA past ook wel in een rauw voer dieet hoor, maar geen van mijn honden heeft bijv. een hoger (dan binnen normaal) UREA. Heb je ooit eerder bloed laten prikken bij Nelson? Want dan zou je een oudere uitslag met deze kunnen vergelijken. Oh wacht, je hebt pas bloed laten prikken toch? En dat was allemaal in orde. Dus die verhoogde UREA is van "sinds kort".

Ik zou me daar op dit moment in tijd niet echt zorgen om maken, om die verhoogde UREA. Maar ik vind zijn toestand wel reden om toch verder te zoeken. En als er niet een specifiek EPI onderzoek is gedaan, raad ik je aan dat alsnog te doen. En ik zou de schildklierwaardes laten controleren. Verlagen van spiervlees heeft in mijn ogen echt nul zin. Daar is gewoon echt geen aanleiding voor en dat is ook geen oorzaak van iets. Ik ben met je eens dat als hij heel veel eet en heeeeel veel poept: dan is er iets niet in orde. En in zou dat zoeken in verteringsenzymen.

Verse runderpancreas gaat 'm niet worden he, voor Nelson? Hij kan niet tegen rund, toch? Want anders zou dat bij mij de eerste zet zijn (verse runderpancreas toevoegen aan het menu). Varkenspancreas kan ook goed gegeven worden, maar aangezien het echt rauw gegeven moet worden zul je dan een zeer betrouwbare Nederlandse slachter/slager moeten vinden die verse rauwe varkenspancreas voor je organiseert van een echt Nederlands varken (ivm Aujeszky).
Door eelke
#3343066
Er zijn toch ook van die enzymen die voor betere vertering zorgen? Het lijkt wel alsof dat mis gaat? (of hoort dat ook bij EPI, ik denk nu hardop) omdat je ook schrijft dat hij zo vele ontlasting heeft, klinkt het of er een gedeelte ongebruikt weer naar buiten gaat zeg maar.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door