Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3327917
Ivm nieuwe bestelling van vlees wil ik graag even wat feedback op zijn komende menu en of dit goed is.
Zelf zie ik wel dat ik de pens mis, maar weet niet hoe erg dit is? Duke slikt hele lappen in, waarna hij ze weer uitkotst. Gemalen pens weet ik dan weer niet of dit zo waardevol is? Ik kan wel aan gemalen pens of boekmaag komen. Verder krijgt hij Doils Vital ipv vis.
Duke weegt 25kg, wordt in mei 10 jaar en eet 600g per dag. Tips om je senior hond zich zo lang mogelijk geen senior te laten voelen (voeding, supplementen) zijn zeer welkom!

Wat hij gaat krijgen per week:

500g hert/ree spiervlees
300-400g bio lamsbot (kaal)

1kg eend KVV (50% spiervlees, 30% vleesbot, 20% orgaan)
1kg konijn KVV (50% spiervlees, 30% vleesbot, 20% orgaan)
500g bio kipkarkas (licht bevleesd)

400g Smuldier Vlees Compleet (69% rundvlees 10% Runderpens 17% runderorganen)
400g groente (afwisselend)

Als ik met een klein beetje natte vinger werk bereken kom ik uit op:

Spiervlees: 52%
Bot kaal: 26%
Orgaan: 12%
Groente 10%
#3327925
Sassol schreef:Ivm nieuwe bestelling van vlees wil ik graag even wat feedback op zijn komende menu en of dit goed is.
Zelf zie ik wel dat ik de pens mis, maar weet niet hoe erg dit is? Duke slikt hele lappen in, waarna hij ze weer uitkotst. Gemalen pens weet ik dan weer niet of dit zo waardevol is? Ik kan wel aan gemalen pens of boekmaag komen. Verder krijgt hij Doils Vital ipv vis.
Duke weegt 25kg, wordt in mei 10 jaar en eet 600g per dag. Tips om je senior hond zich zo lang mogelijk geen senior te laten voelen (voeding, supplementen) zijn zeer welkom!

Wat hij gaat krijgen per week:

500g hert/ree spiervlees
300-400g bio lamsbot (kaal)

1kg eend KVV (50% spiervlees, 30% vleesbot, 20% orgaan)
1kg konijn KVV (50% spiervlees, 30% vleesbot, 20% orgaan)
500g bio kipkarkas (licht bevleesd)

400g Smuldier Vlees Compleet (69% rundvlees 10% Runderpens 17% runderorganen)
400g groente (afwisselend)

Als ik met een klein beetje natte vinger werk bereken kom ik uit op:

Spiervlees: 52%
Bot kaal: 26%
Orgaan: 12%
Groente 10%
hoe vaak wil je de kvv geven per week? En hoeveel dagen barf? Want 12% orgaan op een weekmenu is wel aan de lage kant, terwijl gemiddeld 26% bot wel erg hoog is.
Ik zou het bot rond de 22-23% willen hebben en orgaan minimaal 15%.
Kijk vooral ook even of er nog orgaan mist in je kvv, nier zit er bijvoorbeeld lang niet altijd in.
Kaal lamsbot ben ik geen fan van omdat het te hard kan zijn. Sowieso moet je daar meer spiervlees aan toevoegen dan je nu doet. Als het echt kaal is zou ik max 20% van z'n maaltijd dit geven en de rest spiervlees en orgaan. En met welk spiervlees wil je het kipkarkas combineren?

Pens hoeft niet maar is wel een prima vulling in je menu. En honden vinden het vaak erg lekker. Waarom snij je de pens niet in wat kleinere stukken?
#3327928
Licht bevleesd kipkarkas zal ook wel kaal zijn. Kip is zowiezo al vrij kaal dus als ze het als licht bevleesd beschrijven zal er zo goed als niets aan hangen.

Ik zou dat lamsbot schrappen, en dan dat deel vervangen door wat andere barfhappen of kvv.
De verhouding die je dan overhoudt tussen je kipkarkas, spier en groenten zal wel ongeveer goed zijn. Of in plaats van de kip 1 of meer andere karkasjes zoeken. Kip zit nl vaak al in kvv als bot.

Je orgaan is wel te laag zo. Je komt aan 12% met de pens in de smuldier meegerekend?
Dat is te laag. Je zou aan 10% pens en 10% ander orgaan moeten komen. En opletten dat er ook nier in zit.
Pens kan je gemalen voeren, maar je kan ook de lappen klein knippen ( dat gaat beter dan snijden) zodat hij er zich niet kan in verslikken.
#3327937
Sassol schreef:Ivm nieuwe bestelling van vlees wil ik graag even wat feedback op zijn komende menu en of dit goed is.
Zelf zie ik wel dat ik de pens mis, maar weet niet hoe erg dit is? Duke slikt hele lappen in, waarna hij ze weer uitkotst. Gemalen pens weet ik dan weer niet of dit zo waardevol is? Ik kan wel aan gemalen pens of boekmaag komen. Verder krijgt hij Doils Vital ipv vis.
Duke weegt 25kg, wordt in mei 10 jaar en eet 600g per dag. Tips om je senior hond zich zo lang mogelijk geen senior te laten voelen (voeding, supplementen) zijn zeer welkom!
Op zich is pens niet 100% noodzakelijk. Maar je kunt ook een penslap kopen en dit is stukken snijden van zeg 5 a 10 cm. Doe ik ook. Ik heb hier ook van die monsters die in 1 keer een lap naar binnen proberen te werken en dan haast in stikken.

De beste manier om een senior zich zo lang mogelijk geen senior te laten voelen is een goede rauwe verse voeding. Dus je bent goed bezig ;D ! Ik merk daar wel bij op dat hoe beter de kwaliteit van het vlees, hoe beter het is voor je hond. Je hond krijgt al visolie, dat is een belangrijke goede toevoeging (verse vis mag ook maar visolie is dus ook prima).
Wat hij gaat krijgen per week:

500g hert/ree spiervlees
300-400g bio lamsbot (kaal)
Ik zou zelf geen kaal lamsbot geven... Tandenslopers zijn het. En als ze geen problemen aan het gebit veroorzaken, veroorzaken ze zo maar problemen in het spijsverteringskanaal (verstopping). Beter scoor je dan zachte lams of hertenribbetjes.
1kg eend KVV (50% spiervlees, 30% vleesbot, 20% orgaan)
1kg konijn KVV (50% spiervlees, 30% vleesbot, 20% orgaan)
500g bio kipkarkas (licht bevleesd)

400g Smuldier Vlees Compleet (69% rundvlees 10% Runderpens 17% runderorganen)
400g groente (afwisselend)

Als ik met een klein beetje natte vinger werk bereken kom ik uit op:

Spiervlees: 52%
Bot kaal: 26%
Orgaan: 12%
Groente 10%
Als je hond geen last heeft van de 26% kaal bot kun je het zo laten. Het mag ook wel iets naar beneden, met 7%. Dan kun je dat toevoegen aan orgaanvlees want dat is met 12% laag. Ik zou dus kwalitatief goed orgaanvlees geven zoals lever, hart en nier. Je komt op 5 diersoorten dus dat is ook netjes.
#3327954
Bedankt voor de snelle reacties!

De lamsbotjes ben ik al jaren bekend mee. Vaak laat Duke een klein stukje liggen wat hij te hard vindt. Het is juist het enige kauwmateriaal (de rest is hap-slik-weg) waar ik gemakkelijk aan kan komen wat niet te duur is en dat het biologisch is vind ik ook een pluspunt.
Ik had nu bedacht 2x per week 250g hertenvlees met 100g groente bij een lamsbotje van ong. 150g te geven (verschilt natuurlijk per botje).
Maar dan doe ik op die dag wel 200g pens erbij ipv groente. Dan heeft hij 450g laxerend op 150 constiperend, dat zou goed moeten gaan dan toch? Op die manier zou mijn orgaan-/penspercentage ook meteen een stuk beter moeten kloppen.

De kipkarkas wilde ik bij de KVV doen, omdat ik een botpercentage van 15 nogal laag vind. Dan ben ik bang dat hij zachte poep krijgt (toen ik nog volledig BARFde kwam ik uit op een botpercentage van 22,5). De kipkarkas komt van dezelfde bioslager als de botjes. Het 'licht bevleesde' is dus mijn eigen uitspraak;)
Ik zou ze ook kunnen vervangen met kippennek, dan kan ik beter doseren en het botpercentage iets verlagen. Ipv 100g kaal bot aan kipkarkas zou ik dan 80g kippennek kunnen geven. Alleen dacht ik dat kippennek ook weer niet heel wenselijk was?

Verder ben ik nog niet bekend met deze KVV, kon het hier via BARFplaats bestellen. Ik weet dus niet precies welke organen er in zitten. De KVV's zijn wel 100% Eend en 100% Konijn. Smuldier bevat geen bot, dus de kipkarkas/kippennek zou echt de enige bron van kippenbot zijn.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door