Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Patj88
#2266599
Hallo Barfplaats,

Lang geleden dat ik hier nog actief was op het forum, maar nu heb ik toch jullie raad nog eens nodig.
Ik heb een kat die astma heeft. De DA gaf hiervoor reeds 3 keer een AB-kuur en cortisone.
Gisteren zijn we weer gestart met zo een kuur.
Ik ben er niet zo voor om dat beest te blijven volpompen met medicatie. We merken ook weinig tot geen verbetering.
Is er iets homeopathisch dat ik haar kan geven?

Groeten
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2266610
Je hebt tegenwoordig ook pufjes voor katten, hier een filmpje daarvan, irritante rode letters, maar je kan niet alles hebben ;)


Ik denk zeker dat je het met kruiden, homeopathie, ... kan ondersteunen of misschien zelfs de astma kan doen verdwijnen, afhankelijk van de ernst, daarvoor zou ik op zoek gaan naar een goede holistische therapeut of dierenarts in de buurt! Mijn Simba heeft een heeeeele lichte vorm die eigenlijk al weg is gegaan door het verhuizen van de flat naar een kattenparadijs waar hij lekker kan rondzwerven en buitenkat kan zijn... dus onderschat de invloed van stress ook niet (zoals bij alles...) en daarom kan je ook met methodes die misschien minder voor de hand liggen zoals Bach en TTouch wel mooie dingen bereiken! (die staan voor Simba natuurlijk sowieso altijd ter beschikking, alhoewel ik mijn eigen dieren soms schandelijk verwaarloos wat dat betreft...)

En voor meer achtergrond info staat hier heel veel interessante informatie: http://gezondheid.noorseboskatten.net/bestanden/Astma.htm
Door Patj88
#2266616
[quote="Saille"]
Je hebt tegenwoordig ook pufjes voor katten, hier een filmpje daarvan, irritante rode letters, maar je kan niet alles hebben ;)


Ik denk zeker dat je het met kruiden, homeopathie, ... kan ondersteunen of misschien zelfs de astma kan doen verdwijnen, afhankelijk van de ernst, daarvoor zou ik op zoek gaan naar een goede holistische therapeut of dierenarts in de buurt! Mijn Simba heeft een heeeeele lichte vorm die eigenlijk al weg is gegaan door het verhuizen van de flat naar een kattenparadijs waar hij lekker kan rondzwerven en buitenkat kan zijn... dus onderschat de invloed van stress ook niet (zoals bij alles...) en daarom kan je ook met methodes die misschien minder voor de hand liggen zoals Bach en TTouch wel mooie dingen bereiken! (die staan voor Simba natuurlijk sowieso altijd ter beschikking, alhoewel ik mijn eigen dieren soms schandelijk verwaarloos wat dat betreft...)

En voor meer achtergrond info staat hier heel veel interessante informatie: http://gezondheid.noorseboskatten.net/bestanden/Astma.htm
[/quote]

Weet je ook met wat voor kruiden of extracten?
Door Patj88
#2266640
[quote="Limpy"]
Kijk eens op onderstaande link.
http://www.huisdierendokter.nl/inastma.html
[/quote]

De DA sprak ookal van bronchitis maar wist niet goed om onderzoek te doen naar allergieën.
Ze hoest werkelijk slijmen op. En zoals vermeld wordt in het artikel heeft ze een aanval als ze stress heeft.
Als de jongste kat haar pest of als de hond eens wat te gek komt spelen ...
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2266645
We hebben toen Simba Heemst gegeven en kaasjeskruid. Uiteindelijk moet ik toegeven dat dat niet heel veel deed en kwamen we toen uit op alant (griekse alant) omdat het mentale kant beter bij het plaatje paste, maar dat was toen niet meer nodig... (we zijn ik en een studente natuurgeneeskunde voor dieren die een paar jaar eerder met de opleiding was begonnen dan ik en ook de kruidenopleiding is gaan volgen bij Ingrid Kropf)
Om dan even die mentale kanten te benoemen (lang leve Het Kruidenboek van Ingrid, daar kopieer ik het dus even uit):

Griekse Alant (Inula helenium): Klachten door het gevoel verlaten te zijn, protesthoest. Sterk in communicatie (te sterk) maar komen niet aan hun diepere gevoel toe. Of voor het zwakke angstvallige astmatype dat het leven niet goed aankan

Heemst (althea officinalis): Kan niet voor zichzelf opkomen. Krijgt een knoop in de maag als hij dat wel doet, zelfs een maagzweer. Kan negatieve opmerkingen heel lang onthouden en niet hanteren. Open mensen die aan anderen hun vertrouwen schenken, moeilijk vrienden kunnen maken, staan sterk in de wereld, zijn heel sociaal en mild over anderen. Komen zelf aandacht tekort
Bij heemst staat nog wel als waarschuwing dat het de opname van medicijnen kan vertragen, dus hou daar rekening mee...

Kaasjeskruid (Malva sylvestris): geven, geven, geven, de hulpverlener, de moeder, geven zonder ophouden. Maakt los wat hard en vast is.

En dan heb ik nog even verder gekeken, in het boek van Ingrid staat ook nog specifiek genoemd voor hogere luchtwegklachten bij dieren (wat astma bij katten meestal is) Bleekgele Hennepnetel (Galeopsis segetum). Daar is het mentale beeld een persoon die eten heel belangrijk vind. ZE kunnen diepe inzichten krijgen, inzicht in geheimen door dit kruid. Een einzelganger.

Ik heb toen een tinctuur gebruikt, zit wel alcohol in, meestal 35%, maar ik geef dan 2x per dag maar 3 druppels om te beginnen...
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2266647
[quote="Patj88"]
De DA sprak ookal van bronchitis maar wist niet goed om onderzoek te doen naar allergieën.
Ze hoest werkelijk slijmen op. En zoals vermeld wordt in het artikel heeft ze een aanval als ze stress heeft.
Als de jongste kat haar pest of als de hond eens wat te gek komt spelen ...
[/quote]

Dat was bij Simba ook, het werd altijd uitgelokt door stress!
Door Limpy
#2266650
Je zou anders eens voor een second opion naar een andere da kunnen gaan die hier wel ervaring mee heeft, want zoals jezelf al zegt: alleen maar steeds ab en cortisines geven terwijl ze niet werken zet idd geen zoden aan de dijk...
Door fem fatale
#2266739
Zijn er geen echte astma-medicijnen voor katten? Astma is een soort van spastische luchtweg, dus als mens krijg je een middel dat daartegen helpt, en eventueel cortisone als je gevoelig bent voor luchtweginfecties.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2266742
[quote="fem fatale"]
Zijn er geen echte astma-medicijnen voor katten? Astma is een soort van spastische luchtweg, dus als mens krijg je een middel dat daartegen helpt, en eventueel cortisone als je gevoelig bent voor luchtweginfecties.

[/quote]

jawel, zie dat youtube filmpje ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door