Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door BubbaBling
#2291777
Hoe is het met poezen na de sterilisatie?
Ik ben wel operaties enzo gewend bij honden, maar heb nog nooit een sterilisatie mee gemaakt  :-\
Moet Pip veel rust, vinden ze het prettig om apart te liggen of moet ik gewoon aan kijken hoe ze zelf is?
Morgen vroeg breng ik haar om half 9 weg  :)
Door Limpy
#2291812
Tegenwoordig heet dat ook bij dames gewoon castratie....
(als ze een onderdeel, bv de eierstokken, wegnemen heet het technisch gezien een castratie)

Hier 2 poezedames gehad die gecastreerd werden toen ze hier woonden, nix speciaals voor gedaan.
Beiden bij dezelfde da laten helpen en die spoot standaard pijnstilling in na operatie en gaf voor 2 dagen pijnstillers mee, heb alleen bij luna dag na operatie 1x pijnstiller gegeven en bij blixa helemaal niet.
Maar was ook vooral omdat luna moeilijk wakker werd uit narcose en de dag erna nog gammel was, blixa had echt nergens last van.

Pip zal morgen zelf wel aangeven of ze wel of geen rust wil, laat haar iig geen mount everest beklimmen want niet goed. Laat haar vooral bij de honden als zij dat wil want die kunnen haar evt troosten en pamperen als ze daar behoefte aan heeft. Qua eten licht snackje geven morgenavond, als ze al wilt eten.
Door Limpy
#2291822
Ow ja: als snackje versta ik kleine maaltijd van bv spiervlees of iets anders wat ze lekker vind.
Complete maaltijd komt dinsdag wel weer, hou er wel rekening mee dat ze misschien een dag of wat iets minder eet - dit kunnen de naweëen v/d narcose zijn.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2291840
Hier verschillende ervaringen, maar geen dramatische dingen.
Sien had enorme honger toen ze weer thuis kwam en ondanks dat ze eigenlijk nog moest wachten, heb ik haar toen wat eten gegeven (pre-barftijd). Even later zat ze bovenin de krabpaal, die ik met stukken karton afgezet had  >:(

Otje had niet zo'n honger toen ze 's avonds weer thuis kwam en wilde eigenlijk alleen op een kussentje voor de kachel liggen. Ze liep ook erg moeilijk met opgetrokken buik. Ot heeft 2 dagen veel op schoot gelegen en had veel behoefte om geaaid te worden.
Ot had een vaginitis wat een bmo had kunnen worden als ze niet gelijk ontstokt zou zijn geweest.

Hou er rekening mee dat ze erg afkoelt van de narcose en moeite heeft zelf op temperatuur te blijven. Als je haar weer gaat halen, liever ergens even auto ritselen (of met taxi) of met ov als je niet te lang op je aansluiting hoeft te wachten. In de carrier een extra dekentje en kussentje, om Pip te kunnen instoppen voordat jullie buiten zijn. In huis de verwarming goed opstoken en een uitrustplekje waar het zacht en warm is, zonder dat ze hoeft te springen.
Springen is risicovol door het gewaggel van de narcose, maar ook omdat het druk geeft op de buik en hechtingen.
Door fem fatale
#2291852
[quote="koekje"]
en een uitrustplekje waar het zacht en warm is, zonder dat ze hoeft te springen.

[/quote]
Puk, Jip, Plien en Kai hebben allemaal de hele dag op mijn buik gelegen, onder mijn trui/vest. Alleen Jet wilde dit absoluut niet, en die wilde ook niet niet springen. Die is uiteindelijk gewoon bovenin de krabpaal gaan liggen en heeft daar gelegen tot ze er genoeg van had.
Door BubbaBling
#2291873
Ok, dankjewel voor de reacties  :biggrin2:
Ik zie het wel hoe ze zelf is morgen en geef haar gewoon een mini beetje eten begin van de avond.
Ik zal haar favorietje plekje voor haar warm houden (dat is toch bij de kachel  :biggrin2:) met een boel fleecejes en bij mij liggen mag natuurlijk ook altijd (heerlijk  :biggrin2: ).
Dan zie ik morgen zelf wel hoe ze eronder is  ;)
Door BubbaBling
#2293014
Lief dat je het vraagt.
Pip was snel wakker (had ook niet anders verwacht  :D) en toen ik haar ophaalde was ze al super allert.
Alles is heel goed gegaan en de wond ziet er ook heel goed uit.
Thuis gekomen was ze wel wat van haar doen en zwalkte ze nog een beetje met haar achterpoten, maar dat was snel weer voorbij.
Ze heeft een lampekap mee gekregen, maar ze viel maar om met dat ding, dus af gedaan en continue er op gezeten.
Ze likt niet aan de wond, het lijkt net of er niks gebeurd is  ;D
Vanacht heeft ze bij me geslapen, ik de hele nacht wakker en mevrouw de hele nacht geslapen  :D
Vandaag is ze weer helemaal de oude, dus kan wel zeggen dat alles naar wens is gegaan  :)
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2293372
blij dat er geen nare naweeën zijn.
Ik zie het al helemaal voor me,hihihi. jij klaarwakker en op alles voorbereid en madam die heerlijk ligt te koesen.  ;D ;D ;D
Door Mevroi Kruim
#2295280
Fijn dat het goed gegaan is! Tegenwoordig gaat dat allemaal zo netjes, vroeger waren het echt enorme ritssluitingen met kabeltouwen er in waar ze veel last van hadden. Eppo is er echt een week ziek van geweest 17 jaar geleden. En de lampekap moest om want die ouderwetse hechtingen trokken en jeukten enorm (weet ik uit eigen ervaring  :-X) tegenwoordig is het een keurig klein sneetje met zelf-oplossende niet-jeukende hechtingen. Starri had nauwelijks ergens last van.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door