Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2255748
Wat als hij nog gruis of stenen heeft? Hoe los je die dan op? Met Appelazijn of met Vit C over de kvv? Werkt dit echt oplossend voor de stenen die al in de blaas zitten? Hoe weet ik dat hij geen pijn heeft door stenen en daardoor wild plast? Kan ik dat ook met echo of foto's laten onderzoeken?
Ik wil namelijk wel zeker weten dat hij niet al jaar in jaar uit wild plast door stenen in de blaas en dat ik dan dit nu niet goed aan zal pakken. Stel je voor dat er grote stenen in zitten die niet uit geplast kunnen worden... 

Kan ik zelf urine meten op pH? Wat heb ik daar voor nodig?

Ik ga hem apart houden in een kamertje met veel kattenspulletjes, een grote krabpaal met mandjes voor het raam, een kattenbak of 3 a 4 met verschillende vullingen, speelgoed, hengeltjes, krabplankjes ook aan de muur, een paar stoelen met slaapkussentjes en dekentjes, een bed (oei, gevaarlijk voor een wildplasser) met matras, dekbed en fleece dekentjes, een feliway verdamper in het stopcontact, verschillende drinkbakjes en natuurlijk kvv. Daarnaast zal hij ook bachbloesem krijgen. Ik zal een bevriende speciaalst op bachbloesem navragen wat ikhem het beste kan geven. Maar dan zal zij eerst zijn karakter willen weten. Of anders zal het een basis bachbloesemmix worden.

Als ik nog iets over het hoofd zie, hoor ik het graag van jullie.  mag ik hier een link plaatsen? Nog 2 van mijn fokjes moeten herplaatst worden (wegens de relatie en de baby die al snel verwacht wordt) en daar is opeens nog haast bij ook.....  Niet ik maar een andere fokker is hierover benaderd en zij heeft hier een stukje van op haar website geplaatst bij "herplaatsing" 
#2255749
Echt blaasstenen kan je op een echo zien.
Als er gruisje in de urine zitten, kan men kijken welk soort het is. Hier werd struviet vastgesteld? Weet men dat zeker of is het maar een gok?
Je moet wel weten welk gruis het is.
Als het struviet is, moet je verzuren.  Ik geloof dat enkel cranberrie werkt? Heb je het topic over blaasgruis in dit board bovenaan al gelezen?
Daar staat duidelijk informatie in.
Als hij dan stenen zou hebben, zouden die heel stilletjes moeten oplossen als de pH maar genoeg daalt. Niet te veel natuurlijk, anders zijn er weer andere zaken die kunnen opduiken, maar wel voldoende om de stenen op te lossen.

Als het geen struviet is, mag je niet verzuren.  Je moet eerst weten wat het is.
Oxalaat kan enkel dmv operatie verwijderd worden, want valt niet op te lossen (ontstaat juist in te zuur milieu).
#2255761
pearlsofpassion schreef: Jouw katten kregen blaasgruis door hun plas op te houden. Waarschijnlijk eerst blaasontsteking en dan gruis door de verhoogde pH.  Das niet helemaal hetzelfde als stress al is het wel gelinkt aan stress.  Maar er is wel een oorzaak naast gewoon stress (nl, plas ophouden).
Puur stress (bv bij veranderingen in huis) kan ook blaasontsteking induceren, maar jouw situatie plaats ik daar dus niet helemaal onder aangezien het voornamelijk door het ophouden komt.

Niet dat het veel uitmaakt hoor  ::) , maar stress is zo vaag... ;)
Klopt helemaal en dan is de oorzaak idd geen stress op die manier, maar dit neemt niet weg dat als ik de oorzaak niet had gevonden. Nog steeds katten zou hebben met blaasgruis en een te hoge ph waarde. Het voedsel zou dit niet uitsluiten! Ik lees drie nieuwe banken ondergeplast en doet het ook op de tafel. Dan is er toch echt iets aan de hand hoor. Dit kan ook een gevolg zijn van iets wat de kat niet kan handelen of met veranderingen te maken hebben. Neemt niet weg dat ik pro brokken ben hoor absoluut niet. Heb deze ook niet gegeven aan mijn katten, maar die stonden al op kvv!

Verzuren heb ik gedaan met Vitaminen C in poedervorm. Doe deze altijd s'morgens in mijn smoothies. Het merk is Solgar Vitamine C Crystals.  Er moet op  staan Pure L-Ascorbic Acid dan heb je de goede. De reform winkels verkopen deze potten. Cranberry helpt ook goed, maar kun je bijna niet krijgen in poedervorm. Je kunt wel een pillen verpulveraar halen bij de apotheek en dan van de cranberry pillen poeder maken.

Hier kun je de ph strips kopen http://www.alkalife.nl/ph-strips.html?u ... DgodZ1XQKA Deze heb ik ook en werken goed.

Zou gewoon 2 bakken neerzetten met hetzelfde grit die het minst stuift! 1 bak om te plassen en eventueel de andere voor de grote dingen :-)))) Gebruik Kitty ultra en worden klonten waarmee de bak kunt leeg scheppen. Zit ook geen luchtje aan en doet het erg goed. Denk dat de kat alleen maar in de war raakt met zoveel verschillend grit.
Laatst gewijzigd door denise1968 op ma 13 feb 2012, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#2255769
Natuurlijk is er iets aan de hand!
Maar blaasgruis komt wel in 90% van de gevallen van de voeding. En aangezien deze kat op brok staat, is er geen reden om verdere reden te hoeven zoeken, tenzij het op vers ook nog terugkomt.
Als je nu de voeding aanpast, is er al heel veel kans dat het stopt.

Natuurlijk sluit vers niet altijd in alle gevallen gruis uit, maar dat wil niet zeggen dat alle katten die op brok gruis krijgen, dat ook op vers krijgen! Heel vaak is voeding echt wel de oorzaak...
#2255816
@Zaniematsu:
Vang zn urine op (kijk even wat voor jou het makkelijkste is; katkor, bak met plastieken snippers ipv grit, soeplepel onder zn staart als hij gaat plassen, anders bij de DA laten leegdrukken of aanprikken) en meet deze met een pH-stripje. Er zijn verschillende stripjes in de handel, je kan ook aan je DA vragen.
Afhankelijk van de pH-waarde kan je gaan bijverzuren. Lees even de sticky over welke middelen je daarvoor kan gebruiken. Ik geloof dat vit C (ascorbinezuur) wel een goede methode is. Je kan ook gewoon een vitC-pilletje (met dus puur ascorbinezuur, geen time released) crushen in de vijzel en goed fijnstampen. Je geeft dat door zn voer of zo in zn bek.

Hang de feliwaystekker al 2 weken voordat hij komt op. Dan kan deze even inwerken en is zn kamertje er goed mee gevuld zeg maar. Zet in zn kamertje ook zeker 2 bakken, niet te dicht op elkaar. Als het gewoon een hele schone kat is, zal hij daar ook al profijt van hebben.
Gebruik grit wat hij prettig vindt. Hier houden ze niet van houtkorrels, maar ook niet van te fijn grit (graaft lastiger). Er zijn maar weinig katten die wel van geparfumeerd grit houden en ik gebruik geen klontvormend grit wegens een kat met pica. Hou de bakken goed schoon en prijs hem als hij iets op de bak heeft gedaan. Wat ook kan helpen is met een watje goed onder de wangen en kin van de kat wrijven en daarna met dat watje de ingang van de bak gaan. Zo komt zn eigen luchtje eraan en is het sneller zijn bak.

Sommige katten nagelen graag horizontaal. Ik heb er ook zo1. Een kokosmat op de vloer zullen de meeste katten erg prettig vinden.


Herplaatsers gaan via Lizzy.
#2255838
Bedankt voor al jullie reacties en ervaringen.
Het stuk dat bovenaan staat begon ik met lezen, maar gaat over in het engels en dan ..... raak ik de draad kwijt.
Ik moet wat meer rust hebben om dat stuk in het Engels te lezen over blaas FLUT etc.

Ikzelf vermoed ook dat het om voeding gaat. Maar deze kat heeft veel meegemaakt.
Eerst zijn zusje verloren..... daarna een echtscheiding waarbij hij uit huis van de mevrouw werd geplaatst en bij de dochter ging wonen.
Hierbij zijn de beide russen die er nog waren ook weer uit elkaar gehaald. Daar bij deze dochter plast hij dus al 4 a 5 jaar wild op de banken. Ze hebben al 3 banken naar de vuilstort gebracht en nu bankstel nummer vier is een slaapbank die ze elke keer demonteren snachts. En nu plast hij dus op de tafel.  Oh ja en niet te vergeten hebben ze een kitten in huis genomen. Omdat de oudere kat hier niet blij van werd is na een maand of 6 deze weer herplaatst. Er zijn dus nogal wat stress factoren in  het leven van deze kat. Daarbij werkt een wildplassende kat niet positief op de gemoedstoestand van deze mensen wat ook weer zijn weerslag heeft op de kat.......

Ik ga de ph strips bestellen, met 100 kan je even vooruit :)

btw.... ik heb zelf 6 katten, allen famille van deze kat, waaronder zijn moeder, zijn oudere zus en nog 4 jongere familieleden. Met geen van deze 6 heb ik ooit blaasproblemen gehad. Nooit..... nou staan ze wel op kvv. Alleen de oudste twee hebben in het verleden uitsluitend brok gegeten. Maar eten allen rauw sinds het rauw advies van een voedingsdeskundige die bij mij thuis kwam om (brok) kitten pakketjes af te leveren.
Hoe vind je die??? Een voedingsdeskundige van een brokken fabrikant die rauw adviseert!! Ik ben haar nog altijd dankbaar daarvoor!!
#2255868
Ik zou ook op kvv overgaan. Gelukkig heb je er genoeg van in huis. Als hij het niet helemaal lekker wil eten evt het blikvoer voor blaasgruis er bij halen en daarmee mengen als smeermiddel. Waarschijnlijk heb je aan 1 misschien 2 blikjes genoeg. Gewoon steeds minder mengen met de kvv en dan eten ze vanzelf je kvv!

Zou zelf droogvoer liever achterwege laten. Zoals koekje al schrijft, standaard te weinig vocht binnen krijgen, is waarschijnlijk 1 van de mede oorzakers van zijn probleem.

Zo te lezen gaat het bij jou wel goed komen  ;)

( was gister op een kattenshow, heb nog leuk met iemand met blauwe russen staan praten. Leuke katten ook!)
#2255947
Ja ik laat het nog weten. Ik reageer nog even op de verschillende kattenbak vullingen, deze ga ik neerzetten omdat ik zelf houtkorrels gebruik en hij misschien wat anders gewend is.  Vandaar de verschillende soorten.
Oh ja, en ik zet een bakje met valeriaan wortel neer. Kan hij daar ook van knabbelen als hij dat wilt.
De feliway verdampers zitten al in de stopcontacten in verschillende ruimtes hier door het huis.
#2256355
Ik liet een nieuwe kat altijd zachtjes aan wennen aan houtkorrels omdat ik weet dat het vreemd is. Ik ga er niet van uit dat ze dat zomaar accepteren.  Ik kijk wat ze gewend waren en mengde dat dan met de houtskorrels.
Cuzco kwam van een boederij en ik ging er vanuit dat hij gewoon grond (buiten) gewend was. Dus mengde ik aarde met korrels en steeds meer korrels. Dit is wel niet zuinig want aarde kan je niet schoonmaken, dus moest de bak steeds helemaal leeg en terug gevuld.
Hij had het echter snel door.

Bij Luis heb ik in het asiel een zakje overgangsgrit gevraagd en hetzelfde toegepast. Dat ging al beter met uitscheppen.  :biggrin2:
Heb ik ook geen problemen mee gehad.

Ik geloof wel dat gewoon grit voor katten in den regel wat aangenamer is, maar ik vind dat gewoon van zichzelf al stinken. En parfums moet ik ook niet hebben.  Je ruikt gewoon als je zo'n kamer binnen komt dat er een kattenbak staat, en dat vind ik zelf erg onaangenaam.  Bovendien werd het vroeger, toen ik het nog gebruikte, altijd zo'n viezeheid.  Ik vind hout gewoon veel aangenamer, zowel in geur als in onderhoud.  En de katten zijn het ondertussen wel gewend.

Ik hoop nooit een kat te hebben die het niet wil, want dan hebben we een probleem...  ;)
#2256493
Ik denk dat het katafhankelijk is.
Sien van mij gaat overal wel op zitten eigenlijk, ondanks voorkeur voor het goedkope gewone kleigrit, want dat is ze gewend.
Houtkorrels heeft ze een keer gehad, van die houtsnippertjes (cat's best), klontvormend spul (wat ik dus eng vind ik haar geval), fijn grit wat vervelend graaft, zelfs geparfumeerd grit en als het moet gaat ze zelfs op een krant zitten. Lege bak heeft ze ook een keer gedaan (hoge nood tijdens bakken schoonmaken), maar dan nog legt ze het er liever waar de bak normaal staat.
Ot daarentegen doet dat soort dingen niet. Die gaat dan liever op mn bed zitten of in een plant in de woonkamer. Ot heeft er geen moeite mee om buiten te zitten, wat Sien dan weer niet doet.
Wellicht heeft het iets te maken met het persoonlijk gebruik van de bak. Ot vindt dat plassen en poepen in aparte bakken dient te gebeuren, overgeven doe je op een zacht kleedje of op de vloer. Sien gaat zitten op de bak welke dichtbij is, maar overgeven dient volgens haar ook op de bak die het meest dichtbij is te gebeuren.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door