Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Loeka
#2249819
Mijn kater van 9 is twee weken terug geopereerd aan klein bultje op zijn kop waar hij pijn aan had, precies middenop tussen zijn oren. Het was ruim weggehaald voor de zekerheid(gelukkig geen enge dingen), wat hem 4 hechtingen opleverde. Na twee dagen had hij de kap al half af en 1 hechting losgekrabt. Er is toen meteen een kram ingezet. Gisteren mochten de hechtingen en de kram eruit. Voor de zekerheid moest hij nog 3 dagen zijn kap ophouden.

Nu doe ik soms toch heel even zijn kap af als ik bij hem ben zodat hij zich kan poetsen, dat deed ik gisteravond ook. Als hij dan krabt steek ik snel mijn hand ertussen en doe zijn kap weer op. En hij krabde, dus hand ertussen en kap op. Bleek de hele wond weer open gesprongen! Het bloedde ook. Spoeddienst gebeld, had ik helemaal niets aan. Vanochtend mijn eigen da gebeld voor wat nu te doen. Ik word straks teruggebeld.

Mij lijkt het erg raar dat de wond na 14 dagen nog niet geheeld is, wat is jullie ervaring? En wat nu? Het bloed heeft een korstje gevormd tussen de twee huiddelen in, maar net schudde hij hard met zijn kop en bloedde het weer een heel piepklein beetje. Gaat dat nu nog wel helen zonder verder ingrijpen van de da?

Ik baal ervan omdat hij nu nog veel langer die rotkap om moet. Ik ben al aan het experimenteren met zelfgemaakte mutsjes bij mijn andere katten zodat hij toch veilig even zijn kap af kan om zich te wassen. Tot nu toe nog niet gelukt.....
Door *wendy*
#2249830
Honingzalf doet vaak wonderen met dit soort problemen.
Paar x per dag erop smeren zonder van te voren schoon te maken.
Er vormt zich dan een korstje. Zo heb ik bij mijn vorige hond een elleboog wond heel weten te krijgen.
Hechtingen konden niet veel meer doen. Ten einde raad honingzalf gaan gebruiken (ik was al vaker getipt maar ja zalf pfff het zal wel dacht ik toen haha). En het was met 3 dagen dicht en met 2 weken helemaal geheeld.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2249832
Ik geloof dat er voor katten ook comfy cones of van die zwembanden (moon collar) zijn. Ik ben eens gaan kijken voor een zwemband voor Sien toen ze met haar kippenpoot zat, want die accepteerde geen kap. Zwemband was toen geen optie, want dan zou ze nog bij haar knie kunnen. Hoofd is anders, dus dan kan het wellicht wel.

Een wond die niet geneest, zou ik geen prettig idee vinden. Is de bult onderzocht door een patholoog en waren de snijranden schoon?
Misschien is het een plek waar er relatief veel druk op de huid staat, waardoor het weer openscheurt. Of het is niet goed gehecht ofzo (geen verstand van).

Ik wil je aanraden om zelf je kat te wassen. Dat is ook voor hem prettiger. Je hoeft hem niet te soppen en uit te wringen, maar gewoon met een natte washand en daarna met droge borstel afborstelen. Zo heb ik ook geprobeerd Poet zaliger te wassen toen zij 2 weken een kap op moest en dus zelf de binnenkant van de kap waste ipv zichzelf.
meneer koekje waste en borstelde Swarts zaliger de laatste jaren van haar leven, want dat deed ze zelf niet meer zo en ze kon ook niet meer overal bij.

Dingen op katten smeren is niet zo succesvol als bij honden. Katten zullen dat geheid eraf wassen. Als ze er met de tong niet bijkunnen, dan wel met de poten. Het is mogelijk een voorpoot (de hand en vingers zeg maar) in de kap te steken en het er dan toch zo af te halen.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2249842
Ik heb een keer een heel mooi resultaat behaald bij een vreselijk slecht genezende wond van een geamputeerde staart met hamamelis hydrolaat. De kat in kwestie kwam op een dag thuis met een compleet kaalgestripte staart dus die moest geamputeerd. Was heel spannend want alles was echt compleet weg dus amputeren was gevaarlijk dicht bij de anus. Nadat daar de hechtingen uit waren bleek de wond ook nog open en nadat mijn vriendin ruim een week lang elke dag heen en weer is gereden naar de da en wanhopig was riep ze mijn hulp in, ik toen elke dag er naar toe, korst op wond losgeweekt met lauw water met hydrolaat, wat raccoon TTouches gedaan op de wond (want als je dan toch bezig bent) via het watje en als de wond eenmaal schoon was honingzalf er op, en dat elke dag herhalen en de dierenarts was super verbaasd toen de kat weer bij haar kwam, zo mooi zag het er uit  8)

Dus eerst deppen met hamamelis hydrolaat (roos kan ook) en dan de honingzalf zou je ook kunnen doen. Chi heeft wel goede hydrolaten en anders Volatile ongetwijfeld ook. Het fijne van hydrolaten vind ik dat je ze in tegenstelling tot essentiele olie veilig kan gebruiken bij katten. Bij Theo heb ik ook wel eens een wond ten grootte van een rijksdaalder op zijn poot (was een soort winkelhaak door de opperhuid) heel snel en mooi dichtgekregen met rozenhydrolaat en een combi van jojoba en tamanu olie er op, maar dat moet je ook maar net in huis hebben ::)
Door Loeka
#2249869
Bedankt allemaal zo snel!

@ Koekje, de kap heeft hij weer op en het is hem (nog) niet gelukt om er met zijn voorpoot in te komen. De comfy cone heb ik in huis, maar is uiteindelijk net zo'n onding gebleken voor hem als de plastic kap. De Mooncollar kan hij denk ik omheen krabben met zijn achterpoot, dus dat heb ik nog niet aangedurft.
Het wassen doe ik inderdaad zoals je zegt, maar ja het is toch heel anders he met water tov spuug  ;)

@Saille, ik wist niet wat hamamelis hydrolaat was, nu wel. Ik vind het zelf best wel eng om te gaan "dokteren"... Dat
Door *wendy*
#2249883
Loeka schreef: Vetramil wondzalf is dat een goede honingzalf? Wat me wel lijkt is dat de hamamelis hydrolaat erg bijt in de wond, of valt dat mee?
Ehhh ik ga ff mijn tube erbij pakken dat is ook vetramil...momentje  ;)

Ik heb een gele tube waar met koeieletters Vetramil op staat en dan schuin rechts eronder + cardiospermum (of zoiets).
Ohw en op de achterkant staat wondzalf  ;D Hier word er niet op gereageerd als ik het op wondjes/wonden smeer.
Hoogstens dat ze het lekker vinden. Nu heb ik het zelf bij een kat nooit gebruikt en ik heb amerikaanse bullen en die zijn knetterhard.
Dus misschien niet een heel goed vergelijk qua gevoeligheidsgrens.
Laatst gewijzigd door *wendy* op di 07 feb 2012, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Loeka
#2249899
Ik ga de spullen sowieso maar bestellen dan heb ik het morgen in huis. Is het nu ook zo dat het hydrolaat nodig is als de wond verder schoon is? Het is nu mooi schoon, maar wie weet wat er nog komt.... :(

Da heeft ook nog niet gebeld......
Door Mevroi Kruim
#2249944
Opnieuw hechten zal niet meevallen iig. De wondranden kun je na zoveel tijd niet meer tegen elkaar zetten, dan moet er weer een randje af en op de kop is niet zoveel vel over om dat te doen.
Honingzalf is iig prima spul voor slecht genezende wonden. Met Vetramil heb ik zelf geen ervaring maar ik hoor er goede dingen van.
Van heer K hoorde ik dat bij mensen voor slecht genezende operatiewonden vacuum-therapie wordt ingezet. Daarbij wordt de wond een aantal keren per dag vacuum, of iig onderdruk, getrokken en dat schijnt de genezing te bevorderen. Denk aan een buikwond van lies tot lies die al een jaar open ligt  :-X (begin noooit aan buikvet-verwijdering  :-X).
Door Loeka
#2249951
Mevroi Kruim schreef: Honingzalf is iig prima spul voor slecht genezende wonden. Met Vetramil heb ik zelf geen ervaring maar ik hoor er goede dingen van.
Heb je ervaring met een ander merk?
Door Mevroi Kruim
#2249955
Nee, wel met gewoon groene klei-poeder dat ik had aangemengd met water tot een papje en op een wond gekleefd. Dat was bij een paard, dus niks kap op  :D (madam had d'r dikke kop in een metalen afvalbak gepropt om er een boterham uit te jatten en was bij het kop eruit trekken klem komen zitten  :P) Het bleef goed zitten en de wond ging vlot dicht. Het was een winkelhaak van zo'n 4x4 cm.
Door Loeka
#2249958
Overigens zat ik net te zoeken op mogelijkheden. Ik lees dus dat als de wond al langer dan 6 uur open is, deze sowieso niet gesloten mag worden ivm kans op ontstekingen :-X Bedankt spoedarts..... >:(
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2249974
Loeka schreef: Vetramil wondzalf is dat een goede honingzalf? Wat me wel lijkt is dat de hamamelis hydrolaat erg bijt in de wond, of valt dat mee?
nee hoor, werkt juist verzachtend en pijnstillend! Ik heb een boek over hydrolaten waar als voorbeeld stukje staat dat ze bij iemand met verse wonden (was van een ladder afgekukeld) aan verschillende kanten verschillende hydrolaten zijn uitgetest, hamamelis kwam als beste uit de test!!
Door Krullebol
#2250219
anders is zilverwater ook nog een goede optie. Qua wondjes werkt dat zeker goed [recent voorbeeld: ik stond vrijdag op een parelhoenwishbone en mocht deze uit mn voet trekken: werd een ontstoken snee, kon niet meer op mn voet staan/lopen. Zondagavond 2x druppels erover: dag erna, kan er weer bijna helemaal op staan, wondje kleiner en duidelijk aan het genezen]
Door Loeka
#2250427
Beste allemaal. Vanavond weer bij de da geweest. Het was een twijfelgeval, maar toch besloten voor nieuwe hechtingen. De wond is helemaal schoongemaakt en nu 3 hechtingen ipv voorheen 4.... Hoe dan ook de kap zal nog een tijd om moeten blijven, ook nadat de hechtingen er over 2 weken uit zijn. Eerst maar een mooi litteken zien verschijnen op zijn kop!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door