Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Roosje007
#2236324
Deze morgen stelde ik een ronde haarloze plek vast in de nek van mijn kat, de plek is wat plakkerig .  Ik ging wat surfen op internet en kwam al vrij vlug bij schimmelinfectie. Samson heeft de laatst 2 maand al wat medicatie moeten slikken, eerste een gescheurd ligament aan zijn poot waarvoor hij antibiotica en pijnstiller gekregen heeft, zaterdag heb ik de DA terug moeten laten komen omdat hij niet at, resultaat keel- en blaasontstekening, hij heeft terug een zware antibitoticaspuit gekregen die 10 dagen zou moeten werken en die momenteel dus nog werkzaam is, daarbij ook nog pijnstiller. Als dit nu ringworm of schimmel blijkt te zijn moet hij weer aan straffe medicatie met zo veel bijwerkingen, hebben jullie ervaring met alternatieve middelen die zouden gebruikt kunnen worden voor ik aan die medicatie begin die zijn nieren en zijn lichaam weer extra gaan belasten. Ik weet , ik ben nog niet langs geweest bij de DA maar de DA is niet voor alternatieve middelen dus ik vroeg mij af of ik eerst niet wat anders kon proberen, Hitam had het in een topic over tea tree olie, mag dat puur op de wonde gedaan worden of moet dat verdund worden, hebben jullie nog andere tips ? Ik heb er foto's van genomen maar weet niet hoe ik die moet posten.
Laatst gewijzigd door Roosje007 op wo 25 jan 2012, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
#2236371
Geen tea tree olie gebruiken, dat is giftig voor katten!

Alternatieve middelen zijn niet werkzaam bij schimmel, want schimmel is heftig en hardnekkig.
Voor nu is het belangrijk een goed stappenplan te volgen. Eerst zsm naar de DA voor een schimmelkweek. Als deze positief blijkt te zijn, is dat echt niet prettig, maar nog steeds wel behandelbaar. De besmette kat zal dan wel middelen moeten gebruiken tegen de schimmel, maar daar blijft het niet bij. Alle dieren in huis moeten behandeld worden (medicijnen en iig speciale shampoo) en je hele huis dient geregeld (iedere dag of meerdere keren per week) en echt heel grondig met speciaal schoonmaakmiddel schoongemaakt te worden. En ook jezelf checken, want jij kan het ook krijgen.
Als de behandeling goed aanslaat en er zijn uiteindelijk 2 negatieve schimmelkweken, ben je pas schimmelvrij en dat duurt even.

In de tussentijd geen direct contact met andere dieren, voor niemand van je huisdieren en bij voorkeur jezelf ook niet. Ga niet op visite bij mensen die huisdieren hebben en ontvang deze ook niet. Hou je katten in de tussentijd binnen of op eigen terrein waar ze echt geen andere dieren tegenkomen.
Schimmel is erg besmettelijk en heel naar om te behandelen, dat wil je niemand aandoen. Vertel de mensen in je directe omgeving van je schimmelinfectie, zodat ze zich bewust zijn van het risico.

Ik ben niet volledig thuis in het protocol voor schimmelbesmetting, aangezien ik er zelf nog nooit 1 heb gehad.
Ik denk dat je er ook goed aan doet even op een groot algemeen kattenforum informatie in te winnen over een goed schimmelprotocol.

Om foto's te plaatsen kan je de handleiding lezen van de voorpagina.
#2236381
Afbeelding
Afbeelding

Dat ziet er niet leuk uit, ga seffens dan maar naar de DA bellen, zodat ik zo vlug mogelijk uitsluitsel krijg, ik heb er 2 foto's van gepost.
Vraag me af waar hij dat gehaald heeft, ze worden hier nog zo goed verzorgd. Helpt poetsen met Dettol om het huis te ontsmetten ?
#2236386
Schimmel kan ze overal opgelopen hebben, de sporen kunnen namelijk goed vliegen door de lucht. en bij een verzwakte weerstand kan ze net prijs hebben gehad.
Ik vind de plek te groot voor een reactie op een pipetje vlooienmiddel en zou ook schimmel verdenken.

Ook Dettol is giftig voor katten, dus niet gebruiken! De DA weet welke middelen je wel dient te gebruiken en in welke dosering.
#2236388
Het kan ook voedselallergie zijn. Dat vormt typisch kale, natte plekken rond de kop en hals.
Als het niet nat is, maar gewoon plakkerig, zou ik ook eerder aan schimmel denken. Maar ik zou er gewoon een DA naar laten kijken, een afschraapsel laten maken en zien wat hij zegt. Onder de microscoop zie je meteen waarmee je te maken hebt, en als er niets is, is het waarschijnlijk voedselallergie.
#2236482
Ik heb de dierenarts aan de lijn gehad, ik mag deze avond langskomen maar hij denkt dat het een allergische reactie is op de antibioticaspuit die hij gekregen heeft, die spuit had hij idd in de nek gekregen, ik mag er al voorlopig isobetadine of een cortisonezalfje aandoen zodat hij er zeker niet aan krabt.
Nu al bij al liever dat dat een schimmelinfectie, hopelijk heb ik deze avond definitief uitsluitsel.
#2237057
Krijg de indruk dat hij misschien ruzie heeft gehad en een wondje heeft gekregen of wellicht een allergie! Maar schimmel is het volgens mij niet. Wat je kunt doen is met een blauwe UV lamp erop schijnen. Doet de DA ook en dan zie je schimmel als het oplicht zeg maar. Zo niet dan is het wat anders. Succs.
#2237280
Ik vind het ook geen bevredigend antwoord. Als het namelijk wel een schimmelbesmetting is, zal het zich in de periode dat je niets doet, steeds verder verspreiden.
Er zijn 2 dingen die je nu kunt doen: afwachten en kijken hoe het zich ontwikkeld (of er meer plekken komen, of ook op andere huisdieren of jezelf) of toch naar een andere DA en daar wel laten onderzoeken.
Een woods-lamp is niet voor alle schimmels een diagnostisch middel, vandaar dat ik een kweek adviseerde.
Voedselallergie komt naar mijn ervaring niet ineens als 1 plek zo opzetten. Dan zijn er vaak meerdere plekjes en deze zijn open en kapot door krabben wegens jeuk. En dat zit niet alleen zo in de nek, juist rondom de hele kop met allerlei korstjes. En bij vers voeren is een voedselallergie toch wel redelijk zeldzaam te noemen. De meeste katten kweken een allergie (intolerantie is het eigenlijk, aangezien bij katten het immuunsysteem niet 'meedoet') voor brok, of de zetmeligerige bestanddelen daarvan. Als je vers voert, komt dat niet in je kat, dus kan deze daar niet op reageren.
#2237309
Oei nu maak je mij bang Koekje, voor alle duidelijkheid de DA beweert niet dat het een voedselallergie is maar een allergische reactie op de antibioticaspuit (een spuit die 10 dagen werkzaam is) die Samson in zijn nek gekregen heeft. Ik heb het probleem ook aangekaart (met foto's) op een ander kattenforum zoals je mij aangeraden had en daar hebben een paar forumleden mij verteld dat ze een dergelijk probleem gehad hebben na een antibioticaspuit, bij sommige dieren zijn de haren nooit teruggegroeid. 
Misschien dat ik niettegenstaande toch nog voor een 2de advies moet gaan ? Ik probeer zoveel mogelijk te vermijden om Samson te transporteren want hij is er zo gestresseerd van, ik zou nog naar een dierenkliniek  kunnen gaan maar dat is een 20 km van hier, voor mij geen probleem maar voor Samson, maar als het moet moet het...
#2237338
Ik heb geen ervaring met dergelijke reacties op een spuit AB, wel voedselallergie (en daar vind ik het dus niet zo op lijken). Als het wel een reactie op de spuit is, vind ik het echt heeeeeel heftig.

Ik zou toch met hem naar de andere kliniek gaan; second opinion/2e advies dus. Als je wel het eea aan besmetting in huis hebt, zal hij van de behandeling toch ook stress ondervinden. Sien van mij is ook vreselijk bij de DA, die wil ze opeten. Als je op Youtube zoekt naar een filmpje van Burger the angry cat, zie je hoe Sien zich gedraagt. Desondanks zou ik met zo'n plek op Sien toch wel naar de DA gaan.

Als puur het transporteren stressvol is, zijn daar wat mogelijkheden voor. Helemaal weg gaat de angst niet, maar soms kunnen de scherpe kantjes er wel vanaf gaan.
Bewaar je carriers of vervoerstassen gewoon in de woonkamer of slaapruimte waar de katten komen. Als je ze niet gebruikt voor doktersbezoek, richt de carrier dan in als slaapmandje met een lekker kussentje of dekentje. Zo ruikt de carrier naar thuis en eigen spullen en is het onderdeel van het eigen territorium. En de aanblik van de carrier wordt er minder eng door.
Voordat je de kat in de carrier stopt, spuit er dan iets in wat prettig is. Je hebt spray van Feliway (zelfde als wat in de stekkers wordt gebruikt), dit is rustgevend, want het zijn gesynthetiseerde kat-feromonen. Je zou ook een beetje catnip erin kunnen strooien of catnip-spray (ook wel play-spray genoemd). Sommige mensen doen aan Bach bloesems of Bach rescue spray. Ik gebruik dat niet, want dat is voor mij te metafysisch.
Als de kat het eng vindt tijdens het vervoer dat er allemaal vreemde dingen te zien zijn en ook nog eens op een hoogte en tempo wat de kat zelf niet kan bereiken, verduister de carrier dan tijdens vervoer en geef hem in de carrier een dekentje om in te verstoppen.
#2237359
Ja je hebt gelijk Koekje, stel dat het toch de schimmel is gaat hij sowieso nog veel stress moeten doorstaan, de transportbak heb ik een tijdje in de veranda gezet, met een kussentje er in en soms ging er één van de katten in. Vroeger was Samson niet zo bang als hij naar de DA moest maar hij heeft daar eens een paar dagen moeten verblijven met een darmobstructie en heeft toen een zware operatie ondergaan en sindsdien is hij compleet in paniek, hij krimpt ineen, bibbert de hele tijd jals een rietje, zit te hijgen, zijn tong hangt uit zijn mond net als bij een hond en zijn lichaamstemperatuur stijgt ernorm, hij bijt niet naar de DA hoor, neen hij ondergaat het allemaal maar soms denk ik dat zijn hartje het gaat begeven.  Sindsdien laat ik voor hem de DA aan huis komen tenzij het niet anders gaat en er specifieke onderzoeken moeten gebeuren wat gelukkig heel zelden gebeurt. Gisteren had ik zijn valeriaanstrik in de transportbak gelegd maar op die momenten interesseert die hem niet. Nu ja we zullen het er op moeten wagen maar ik hoop echt dat de antibioticaversie bevestigd wordt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door