Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2251290
misschien heb ik iets anders gesuggereerd dan de bedoeling was, maar ik ben allerminst van plan om brok te voeren ;)
bedoel meer dat ze in theorie gezond voer krijgen, want rauw, maar waar bij een gezonde kat, en beetje incompleet voeren voor langere tijd niet erg is, dat wel kan worden wanneer het om stress gaat. Vandaar dat ik rekening hield met het verkeerde voerpatroon.

Maar bedenk me dan, dat als ze 'normaal' niet de vitamine uit het voer opneemt van stress, dat ook niet perse hoeft met supplementen. dus dat het dan toch neer komt op stress weghalen. wat natuurlijk niet betekent dat supplementeren zinloos zou zijn.
#2252865
Terug van de DA:

http://s524.photobucket.com/albums/cc32 ... AG0152.jpg

Blaasstenen. 3 stuks. Grootste 0,54cm, en 2 kleinere +/- 0,20 cm

Urine uitgeknepen: geen gruis gevonden, leukocyten wel heel erg hoog [dus nog steeds ontsteking, was ook te zien op de echo].
Geen idee welk soort steen het is....

De dierenarts begon over struvietbrokken. Maar verder is er geen aanwijzing voor struviet. PH was 6,5 [was wel 3 uur na het eten, kan moeilijk plas afnemen bij haar en had gisteren pas de phstrips].

Als het over 2-3 weken niet minder is, moet ze toch onder het mes.
Door flin
#2252870
Verschillende vormen van blaasgruis:

1 Stenen die bestaan uit struviet-kristallen zijn de meest voorkomende stenen bij honden en katten. Struviet is een stof die is samengesteld uit magnesium, fosfor en ammonium. Struvietkristallen ontstaan als de urine hoge gehaltes bevat aan magnesium en fosfor en de pH-waarde van de urine van uw huisdier te hoog is zodat deze alkalisch wordt.

2 Stenen die bestaan uit calciumoxalaat-kristallen ontstaan als er in de urine hoge gehaltes aan calcium en oxalaat aanwezig zijn. Calciumoxalaatstenen die eenmaal zijn gevormd kunnen niet worden opgelost. In dit geval moet er een operatieve ingreep plaatsvinden.

3 Uraat-stenen komen niet frequent voor. Zij worden met name aangetroffen bij sommige rassen (b.v. Dalmatiërs) of huisdieren met een afwijkende leverfunctie. Ammoniumuraat wordt gevormd wanneer de concentraties aan uraat en ammonium in de urinewegen hoog zijn en de urine zuur is.

4 Cystine-kristallen en -stenen worden alleen aangetroffen bij sommige rassen. Deze kristallen worden gevormd in zure urine met hoge concentraties aan cystine.
~

je DA moet aan de vorm van de stenen kunnen zien om welke vorm t gaat?
Door Krullebol
#2252880
Vroeg ik dus ook naar..
Hij zei dat hij het niet kon zien, ze waren rond maar mss hadden ze wel van dichtbij groeven [struviet dus].

Ik heb ook gevraagd of het kan dat ze van blaasontsteking stenen kreeg. Dat kon, maar meestal was het andersom, eerst stenen en dan problemen.
Ik denk dat hij aan struviet dacht omdat dat normaal vaker voorkomt en ze een geirriteerde blaaswand had [bovenste witte lijntje op de echofoto]. Daarom heb ik dus nog urine laten uitpersen omdat ik hoopte dat er daar wat in te vinden zou zijn...

Dus weten niks :/

edit: ik heb ook de ph van Eireann en Asha gemeten en kom telkens uit op 6,5. Met bij Asha de mogelijkheid tot 6,2 en bij Eitje 6,8 [ik vind de kleurcodes niet heel erg duidelijk
Laatst gewijzigd door Krullebol op vr 10 feb 2012, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#2252896
ja, flup!!

zekers kan je van blaasontsteking een minder zure ph krijgen, waardoor er struviet ontstaat,
maar als ze zegt ph = rond 6.5, lijkt me dit onwaarschijnlijk,

de struviet zietter onder microscoop uit als een doodskist  ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2252904
Ik denk dat de enige optie opereren blijft. De struvietbrokken zou je kunnen proberen hoor, maar iets in mij zegt dat je daar zelf ook geen voorstander direct van bent.
De brokken doen niets anders dan wat verzuren. en dat kan je ook zelf. En door de droogheid van de brok, is dat ook nog eens gelijk slecht voor de blaas zelf en de nieren. Dus eigenlijk schiet je er niets mee op.

Volgens mij kan een blaasontsteking zeker gruis veroorzaken, maar geen idee of er bij sommige katten gelijk stenen vormen ipv gruis.
Door flin
#2252917
Krullebol schreef:

edit: ik heb ook de ph van Eireann en Asha gemeten en kom telkens uit op 6,5. Met bij Asha de mogelijkheid tot 6,2 en bij Eitje 6,8 [ik vind de kleurcodes niet heel erg duidelijk
op zich prima!

't hangt een beetje van de 'tijd' af wanneer je meet: hebben ze net gegeten, of al even niet, dat soort...
Door Krullebol
#2252933
Al even niet. Maar wel maar een paar uur, zoals met Athena.

Het zijn niet echt goede meetmomenten hoor, maar heb het er gewoon even ingestoken voor een klein beetje een indicatie.
Ik ga nu op tijdstip voeren [nouja, heel duidelijk 's ochtends of s avonds] en zoveel mogelijk testen [het zijn toch 120 strips :P] bij verschillende beestjes. Uiteraard gaat het om Athena, maar omdat ze ongeveer hetzelfde eten, ben ik wel benieuwd naar wat het zou horen te zijn.

Na een week duidelijk testen [mss moet ik 2x per dag doen? zodat ik ook weet wat voer met haar ph doet?], zou ik dan hopelijk een wat beter idee moeten hebben over wat voor stenen het zijn [als dat tenminste duidelijk is qua ph waarden].

Ik ga het in de tussentijd alternatief behandelen. Ik heb tolfedine gevraagd voor pijnverlichting en gevraagd of ze verstopt zou kunnen raken [nee, kans is klein: geen gruis en poes enzo]. Dus ga sowieso binnekort terug: is het niet minder, dan hakkie takkie.

Overigens lijkt het met Athena gewoon prima hoor. Die was heel gelukkig met haar kadootje van Nadia: een kuiken. Ze kwam hem me net laten zien onder luid gemiauw en at keurig op. Vervolgens komt ze naar me toe om spinnend uit te buiken haha.
Door Krullebol
#2252974
Niet dat ik je reactie niet waardeer, maar ik mis even wat ik er aan heb? voordat ik naar de DA ging, had ik dit al bekeken en daarom dus ook gevraagd maar als er niks in de urine zit, wordt het lastig bekijken :P
Door flin
#2252980
Krullebol schreef: Vroeg ik dus ook naar..
Hij zei dat hij het niet kon zien, ze waren rond maar mss hadden ze wel van dichtbij groeven [struviet dus].
miss daarom?

die struviet is echt langwerpig, vandaar!
Laatst gewijzigd door flin op vr 10 feb 2012, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Krullebol
#2252984
Op een echo kan je geen verschil zien tussen de verschillende soorten stenen. Kom ik ook overal tegen op internet. Je ziet ronde stenen, maar kan dus niet zien of ze groeven hebben [wat je dus bij microscopisch onderzoek kan zien als piramides, doodskistjes of whatever].
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door