Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2219213
ik ga vandaag weer terug
ik vind niet dat het beter gaat.
hij eet wel , als ik de kom voor zijn neus zet
hij drinkt ook , als ik het hem aan bied , maar hij staat niet o uit zich zelf om te gaan eten , en te drinken.
hij ligt alleen maar de hele dag o et bed , hij heeft vanacht zelfs o mijn bed gelast.
omdat hij niet naar de kattenbak gaat.
hij niest ook nog steeds , en je hoort duidelijk met ademen.
dat hij het zwaar heeft met door zijn neusje te ademen.....
ik ben erg benieuwd strax
#2219225
charmed schreef: Ik had een sheltie met 40.5 koorts, zij werd blauw toen ik aan de foon hing. Mij werd ook eerst gezegd tot na het weekend wachten. Toen ze blauw werd mocht ik komen. En toen waren we te laat. De volgende keer hang ik echt wel aan de lijn als ik denk dat een hond verhoging heeft en dan wil ik ook er naar toe gelijk.
ik ben a,s maart 2 jaar geleden ook een kater verloren
wat ik mezelf nooit zal vergeten
net zoals de rest zegt , wachten tot morgen heb ik toen ook gedaan.
wat bleek , hij had een blaas ontsteking , en kon niet meer plassen , waardoor , de urine opgehoopt bleef
als ik nu net die paar uurtjes eerder was geweest , had hij nog geleefd
ze hebben hem de blaas leeg gemaakt , en ik mocht hem later mee naar huis nemen.
en in de nacht naast mijn bed , is hij als nog overleden. alleen omdat ik gewacht heb. want het was immer ook weekend.
dus nee , ik wacht ook niet meer.
#2219256
[quote="tycolaika"]
ik ben a,s maart 2 jaar geleden ook een kater verloren
wat ik mezelf nooit zal vergeten
net zoals de rest zegt , wachten tot morgen heb ik toen ook gedaan.
wat bleek , hij had een blaas ontsteking , en kon niet meer plassen , waardoor , de urine opgehoopt bleef
als ik nu net die paar uurtjes eerder was geweest , had hij nog geleefd
ze hebben hem de blaas leeg gemaakt , en ik mocht hem later mee naar huis nemen.
en in de nacht naast mijn bed , is hij als nog overleden. alleen omdat ik gewacht heb. want het was immer ook weekend.
dus nee , ik wacht ook niet meer.
[/quote]

Is jouw kat toen niet 2 dagen in de kliniek gebleven aan een infuus?
Zijn er geen bloedonderzoeken gedaan?
als ik dit zo lees dan denk ik dat jij volkomen onterecht nu met een schuldgevoel zit....
#2219286
[quote="*Dorothea*"]
Is jouw kat toen niet 2 dagen in de kliniek gebleven aan een infuus?
Zijn er geen bloedonderzoeken gedaan?
als ik dit zo lees dan denk ik dat jij volkomen onterecht nu met een schuldgevoel zit....
[/quote]

Yep, dat denk ik ook.
Je kan beter niet wachten, maar er had nog wel veel meer gedaan kunnen worden toen je daar wel was.
#2219296
[quote="*Dorothea*"]
Is jouw kat toen niet 2 dagen in de kliniek gebleven aan een infuus?
Zijn er geen bloedonderzoeken gedaan?
als ik dit zo lees dan denk ik dat jij volkomen onterecht nu met een schuldgevoel zit....
[/quote]
nou het zit zo , ik merkte dat hij heel veel ging lassen , en dankwam er eigenlijk veel te min.
en heb ik gewacht tot morgen zeg maar.
maar bleek wat ik niet door had , dat hij toen al niet meer kon lassen.
ik ben toen gegaan , en zei de da , dat zijn blaas veel te vol zat , en dat hij een cateter kreeg , en daar moest blijven
ik mocht hem savonds weer ohalen van em , hij zou ons bellen.
hij belde tege tienen , en zijn we erheen gegaan.
hij zei tegen ons , dat hij hem heel moielijk wakker kreeg , en dathij hem heel erg suf vond , om mee te geven.
dus ik heb gezegt , jij weet wat het beste is , dus ik doe wat jij vind , nou zegt die neem em maar mee , en dan moet hij morgen weer fit rond loen.
hij heeft bij mij in een mandje gelegen , naast mijn bed , en de doch zei tegen mij hou hem lekker warm vanacht.
dus de wekker ging af , en ik zette die uit , en weet nog dat ik mijn hand naar het mandje in liet zakken om te aaien. en dacht toen bij mij zelf , jee wat heeft die het koud.
niet wetend dat hij al dood was , ik was immers nog geen minuut wakker.
je kent het wel die roes , ik leef weer , en moet even bij komen.
en ik heb de lamp aan gedaan , en ben bij hem gaan zitten , waaro ik heb bekeek , en vond dat hij wel erg stil lag , ik heb hem toen weer geaait , en ondekte tot mijn grote schrik dat hij dood was.
ooh wat ws ik van streek.
ik heb de da gebeld om 7 uur smorgen , ja sorry , heb hem dus weer uit bed gebeld.
en heb gezegt dat hij dood was , en toen zei hij tegen mij , dan hebben zijn nieren toch een optater gehad.
vandaar dar ik mij zelf voor neem niet meer te wachten , ik heb me zoooo schuldig gevoeld , als ik een aar uur eerder was gegaan , had hij nu nog geleefd , naar mijn gevoel.
vandaar dat ik met de katten direct in aniek ben , en gewoon graag wil dat ze naar de da gaan.




daimond moet er trouwens om half 1 zijn dadelijk.
#2219305
[quote="tycolaika"]
en heb gezegt dat hij dood was , en toen zei hij tegen mij , dan hebben zijn nieren toch een optater gehad.
[/quote]

meer waarschijnlijk was het kaliumgehalte in het bloed veel te hoog en heeft dat een hartstilstand veroorzaakt.
De nieren krijgen altijd een optater als een kat niet kan plassen, dat is ook de reden dat ze 2 dagen aan een infuus moeten en je altijd bloedonderzoek moet doen.

wat ik bedoel te zeggen, stop met dat schuldgevoel...
#2219322
Ga de kat die nu ziek is bij thuiskomt ook gelijk dwangvoederen. Ik weet niet hoe lang dit al heeft geduurd, maar na 24 uur slecht of niet eten noemenswaardig eten, sta ik al met de spuit klaar.

Dwangvoederen doe je theoretisch (ik heb geen praktijkervaring) als volgt:
- Grote spuit zonder naald vullen met fijn blikvoer met water of zo'n speciaal blikje van de DA (Hills A/D?) of hele kleine balletjes draaien van kvv of tartaar voor mijn part.
- Kat in de houdgreep nemen en spuit achterin de bek steken en langzaam beetje bij beetje leegspuiten, eventueel in meerdere sessies. Bij de balletjes kat ook in de houdgreep en de balletjes 1 voor 1 achterin de bek proppen. Eventueel tussendoor keeltje wrijven om het door te laten slikken.
Als je een spuit gebruikt, zorgen dat het niet té vloeibaar is en je het niet in de luchtwegen spuit.
Per dag zou er zo'n 100 gram blik (zonder water) in mogen, of 75 gram kvv of tartaar (voor een kat van 4-5 kilo). Meer mag natuurlijk ook.
#2219330
Het gaat veel beter als je van de spuitjes ook nog eens de toppen eraf haalt.  Anders krijg je het moeilijk door de puntjes. Dus met een scherp mesje gewoon de hele voorkant eraf halen zodanig dat de spuit gewoon open is. En dan opvullen met een theelepeltje langs de voorkant. 

Ik weet een fotoreportage staan op een ander forum, dus ik kan daarnaar verwijzen, maar ik weet niet of het iemand wel interesseert...
Het is een gewoon kattenforum, dus het is een topic over nierkatten waar brok en blik gevoerd worden, je bent gewaarschuwd. ;) (het gaat hem dus zuiver over het principe van dwangvoeren, en dat is toch hetzelfde)
De reportage staat in het midden van de pagina (de rest kan je overheen lezen  :biggrin2:)
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... start=1125
#2219343
Maar dat zijn katten die gewend zijn gedwangvoederd te worden. Ik zou bang zijn de afgeknipte spuit te snel leeg te drukken, zodat de kat moet kokhalzen. Ik heb overigens van de DA grote spuiten gehad, voor als het nodig mocht zijn als ik eens moet dwangvoederen. Stukje van de punt daarvan afknippen kan wel, maar die spuit is al veel dikker dan die kleintjes uit de link.
#2219352
Nou we zijn dr weer nog steeds 40.3 koorts heb nu een spuit gehad.voor de koorts. en weer een ab. en indd een spuit met vloeibare voeding en hijbis super makkelijk hij laat dat allemaal toen. dus dat goed.komen. hij moet.over 10 dagen trug voor nog een spuit ab.
#2219480
ja , die tien dagen zijn omdat de suit dan uitgewerkt is , en zei hem nog een suit wil zetten
ik ga me zo meteen een thermometer halen , en ga hem zelf bij houden
ze heeft ook gezegt als er nog wat is , of niet verbeterd trug komen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door