Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Lizzy
#2230624
Misschien heb je wat aan deze website: http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html. En dan zie je dat kippenvleugels (van dit lijstje) het minst fosfor bevat. Ik zou maximaal 20% vleesbot geven en dan in de vorm van kippenvleugels of hele kwarteltjes en eendagskuikens ofzo. En dat zou ik verkiezen boven eierschaal. Puur en alleen omdat bot veel dichter tegen de natuurlijke behoeftes ligt en meer bevat dan alleen calcium en fosfor. Bovendien heeft het geen zin om heel veel vlees en orgaanvlees te geven en weinig bot om het fosforgehalte omlaag te krijgen, vlees en orgaanvlees bevat namelijk ook fosfor.

Mijn kat is trouwens op haar 12de gediagnostiseerd met verrotte nieren, ik heb haar op rauw gezet (en toen moest mevrouw het ineens wel). Niet zelf samengesteld, dat vrat ze niet. Ze at Bibi. Daar zit eendagskuiken in, ik heb geen idee hoeveel maar ik denk dat het bot percentage ook zo rond de 10% zal zijn (kaal). Ze is 19 jaar geworden.
Door Ayra
#2230700
ah, mooi dankje. daar ga ik ook eens even mee rekenen.

Remi heeft sinds de diagnose eigenlijk ook alleen maar vers gehad, Ik vind hem best wel wat opgeknapt al. hij stinkt in ieder geval niet meer zo erg.
#2231041
Karel is 17 geworden en had zeker 10 jaar falende nieren dankzij de br*k. Een nier was compleet naar de gallemiezen en de andere heeft het dus nog 10 jaar gedaan dankzij vers. En ik voerde gewoon barf, uiteraard met gevogeltebot maar ook konijn en haas.
Door Mowgli
#2236926
Een beetje laat antwoord, maar beter laat dan nooit.
Bij mijn oude kater Pugsley werd ook CNI vastgestekd. Huj was helaas al ver gevorderd, waardoor wij naast het bekende dieetvoer, hem iedere 2 dagen een onderhuids infuus gaven en iedere 4 dagen spoten wij daar nog 1 ml. renes viscum in. Na 3 maanden smerige dieet voer weigerde hij nog 1 hap te eten. IK ben toen overgeschakeld op barfen (ja, Pugsley was een blik-kat). IK heb toen een email naar Tannetje Koning gestuurd en om advies gevraagd. Dit is wat zij mij antwoordde:
Beste Angelique,

Barfen kan prima met een nierkat. Eigenlijk is het wel handig om de nierwaarden te weten want als de ureum niet hoger is dan twee keer wat het mag zijn, dan kan hij normaal barfen en hoef je niets aan te passen.
Nu je het niet weet zou ik wel het barf nierdieet aanhouden.

Bij het nierdieet geef je minder tot geen botten. Als je geen botten geeft dan kun je in plaats daarvan beendermeel of gemalen eierschalen geven. Als je botten geeft maximaal 10% en liefst van gevogelte.
Niet teveel orgaanvlees maar hij moet wel genoeg vit A binnenkrijgen. Dus twee maal per week wat lever, gekookt of rauw, wat hij het lekkerst vind.
1 keer per week wat hart voor de taurine.

Spiervlees is goed, ondanks wat de dierenarts zegt. Van gevogelte is beter dan roodvlees.

Iets groente mag ook, voor de vezels. Ongeveer 5%.

Ei is goed. Zowel rauw als gekookt en ook vis is prima.

Om de totale hoeveelheid te verminderen kun je wat vet toevoegen. schapenvet of rundervet. Daardoor verlaag je de hoeveelheid eiwitten, je vervangt het dus door vet. Dat bevat veel calorieën waardoor hij beter op gewicht blijft en ook beter eet.

Op Barfplaats staat in de bibliotheek ook een stukje over versvlees voor nierpatiënten, dat klopt ook goed.
Ik ben gaan barfen met Pugsley, hij kreeg voornamelijk gevogelte en maar heel weinig botvlees en ik gebruikte daarbij ook Ipakitine. We zijn in december begonnen met barfen en we merkten al heel erg snel een verschil. Het ging hem heel erg goed. Pugsley was zeer stabiel, zijn waarden waren in zoverre goed, dat we geen fortekor hoefden te geven. Fortekor was als de nood erg hoog zou zijn vertelde de DA. Fortekor zo hem eventueel stimuleren te gaan eten als het zover zou komen. Pugsley kwam weer aan, at heel erg goed en werd weer lekker actief. Niets anders als positief.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door