Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2099898
Verbazend wat een verschil zo´n eerste dag al kan laten zien.. ik wil natuurlijk niet zeggen dat haar suikergehalte al gedaald is (want dat weet ik ook zo niet natuurlijk), maar wat wel al opvalt is dat ze veeeel minder drinkt.. ze ligt al de hele dag beneden, en haar drinkbakje boven is nog zo goed als vol! Beneden staat ook een drinkbakje en daar heeft ze ook nog vrijwel niet uit gedronken..
De laatste maanden, sinds oktober vorig jaar, lag ze heel veel boven.. in de buurt van haar kattenbak en drinkbakje.. en nu ineens ligt ze zomaar al bijna de hele middag beneden, zonder te hoeven drinken en te hoeven plassen...

Wat die suiker gaat doen, is nog de vraag natuurlijk.. maar ik krijg wel weer wat hoop nu!
#2100213
Ik heb ook een kat die al een jaar suiker heeft. Remy is 18 jaar en ook nierpatient.
Ik krijg Remy niet op barf of kvv dus zij eet hills K/D en Sanypet brokjes. Voor de nieren krijgt ze Benakor. (goedkope variant van Fortekor)
Ik kan je aanraden om je aan te melden bij het suikerforum: http://forum.suikerkatten.nl/
Hier wordt je ontzettend goed geholpen.
Hier kan je een gratis meter bestellen; http://www.abbottdiabetescare.nl/bestel ... ulier.html.
Kan je zelf de glucosewaarde van je kat meten. Op het suikerforum kan je vinden hoe je dat moet doen.
Gaat heel makkelijk door met de prikpen in het oorrandje te prikken.
Meten bij de DA geeft altijd veel stress waardoor de waarde altijd hoger is dan thuis.
Mocht het toch nodig zijn dat je moet spuiten, stuur me dan even een pb. Ik heb Lantus-insuline voor je.
#2100509
Bedankt Pammetje!
Die suikertest voor thuis zou ik best wel willen hebben, maar welke van de 3 kan ik het beste bestellen? Maakt dat verschil? En zijn ze allemaal gratis of niet?

Ik wil me op zich wel aanmelden op het suikerforum, of eigenlijk sta ik daar al aangemeld, maar daar krijg ik natuurlijk het hardnekkige advies om haar op insuline te zetten.. en eigenlijk is dat iets wat ik echt niet wil.. sowieso omdat ik het niet kan betalen, maar ook omdat ik te bang ben voor evt dingen die fout kunnen gaan.. als ik een fout maak, kan dat haar leven kosten.. en kan ze heel ziek worden voordat ze sterft... ik wil dat risico niet nemen, en wil haar dan liever laten inslapen terwijl ze niet doodziek is.. maar ben bang dat ze dat op het suikerforum niet zo goed zullen begrijpen..

Trouwens even een vraagje van mij over Tess.. ze lijkt vandaag iets wankeler en zwakker op haar pootjes te staan.. nu vertelde de collega die me dit voer aangeraden had dat ze idd de eerste dagen wat slechter kan lijken, maar dat dit kan komen door het ontgiften van het lijfje vanwege al die jaren die slechte brokjes eten.. hoort daar dat wankel op de pootjes staan ook bij? Of moet ik me zorgen erom maken?
#2100518
Ik heb ontgiften bij katten nog nooit meegemaakt en hier ook niet zo denderend veel over gelezen (bij honden echt beduidend meer). Niet goed ingestelde of onbehandelde diabetes is trouwens ook dodelijk. Net als bij mensen, dat de bloedsuikerspiegel te hoog of te laag wordt en er dan coma intreedt en daarna de dood.
Ik geloof dat in sommige gevallen (lichte) diabetes verholpen kan worden zonder insuline met een kh-vrij dieet, maar ik denk in de meeste gevallen niet.
Er staat hier in de medische hoek een sticky over katten met diabetes, daar staat wat zinnige informatie in van 1 van de dierenartsen die hier op BP komen.
Door Martine-Tom
#2100611
Zo duur is insuline niet...althans mij valt het mee, 6 euro per 3 weken (ongeveer) en dan de spuitjes, 40 ct per stuk, advies is 1 per dag, maar je kan er ook langer mee doen als je zou willen.
Reken op tussen de 15 en 20 euro per maand dan zit je wel redelijk goed  :)

Zelf meten, ik zou de freestyle lite nemen, al maakt het opzich niet zo heel veel uit.
#2100629
Koekje, oke dus bij katten komt dit toch niet zo vaak voor dan.. ik had wel op google gelezen dat het wel kon, maar misschien gebeurd dat idd niet zo vaak..?

Weet je wat het ook is?
Ik heb gewoon me twijfels erbij of Tess wel echt suikerziekte heeft.. ik vertrouw mijn dierenarts niet meer.. omdat het eerst wel zo was, toen weer niet en waren het dr nieren, en nu weer wel.. het is toch raar als een kat de ene keer wel een verhoogde suiker heeft en de andere keer niet...? Tess heeft het dan iig nog niet langer als 6 weken, omdat bij de vorige bloedtest de waardes wel goed waren.. dus zit ze nog in het beginstadium en vind ik dat ik best andere opties als insuline kan proberen..

Overigens ga ik binnenkort weer met haar prikken, maar dan bij een andere dierenarts.. ben met die van mij helemaal klaar.. stelletje geldtrekkers zijn het.. ik moet iedere keer als ik kom consult betalen, terwijl ik van meerdere andere mensen hoor die bij artsen buiten mijn woonplaats zitten, dat dat bij hun niet hoeft.. ik heb geen vervoer, maar me ouders hebben nu laten weten dat ze bereid zijn om me naar een andere dierenarts te rijden met de auto..

De sticky heb ik idd al een paar keer gelezen, en daar staat toch ook in dat sommige suikerkatten met Barf dieet ineens geen insuline meer nodig hebben.. dus vandaar dat ik toch dit eerst wil proberen...

@ Martine-tom, het is ook niet de insuline die het zo duur maakt, het zijn de vele dierenarts bezoekjes, met name in het begin, die ik niet kan betalen.. zoals ik al zei rekent me dierenarts voor elk bezoek consult, en de volle pond gewoon.. ik ben laatst met beide katten voor controle geweest, en was 42 euro kwijt alleen maar voor consult! Dat is gewoon bezopen, en niet te betalen voor me.. heb ik al meerdere keren aangegeven ook, maar ze blijven zeggen dat dat normaal is.. ik weet nu inmiddels beter..
En door het zelf prikken kan ik sowieso ook een hoop besparen, dus ik heb net iig even die testding besteld.. alleen werkt dat met strips toch? Moet je die dan ergens apart bestellen? Ik weet wel van me vader dat ze erg duur zijn bij de apotheek..

Ik wil het nog even aankijken met Tess, maar waarschijnlijk volgende week even bij een andere dierenarts opnieuw gaan laten prikken voor de suiker.. even kijken hoe hoog het dan is... en of het uberhaupt nog verhoogd is...
Door Martine-Tom
#2100670
De strips zijn idd duur, helaas...
Die controles kan je je dan weer wel besparen, ik ga nooit op controle, heeft ook geen nut want door de stress schieten zijn waardes zo hoog dat ik weer een week bezig ben om ze omlaag te krijgen, dus controle doen we niet meer.
Ik prik zelf de bss waardes een potje voor de freestyle lite kost iets van 35 euro voor 50 strips (via oa boerenmedical of diabetescentrale) en daar doe ik meer dan een maand mee normaliter als Youp stabiel is, soms nog langer omdat ik dus niet elke dag 4 keer tjek, maar er zijn er die dat wel doen, net wat je zelf kan betalen en wil  ;)
In het begin hem ik wel 4 keer geprikt en nu hij stabiel is doe ik het 1 keer in de paar dagen met af en toe een curve om te zien waar zijn laagste punt ligt en of hij wel reageerd zoals hij zou moeten.

Dus ja de stripjes zijn duur...de da is nog duurder  ;)

Weet je wat zijn fructosamine uitslag was?

En voor de nieren kwam ik dit tegen http://www.medpets.nl/ipakitine/1624/
Zelf geen ervaring mee maar via via hoor ik goede verhalen.
#2100684
Hier idemdito als Martine-tom. Ik test ook altijd thuis. Omdat ik Lantus spuit test ik dus minimaal 2x per dag (voor het spuiten).
Bij de gratis tester zitten als het goed is 10 strips, dus laat familieleden ook zo'n tester bestellen ....

Ik vind dat je nu al heel goed bezig bent en men moet ieders menig respecteren. Ik denk dat het wel mee zal vallen hoor; de reacties op het suikerforum.
Tess gewoon geen brokjes meer laten eten en zelf testen. De waarde bij de DA is toch veel hoger dus je heb er eigenlijk niets aan.
Je helemaal inlezen op het suikerforum en je daar laten adviseren met het instellen. Ik heb meer aan het suikerforum gehad dan aan mijn eigen DA.
Mijn DA weet niet eens dat Remy nu op Lantus zit.

Nog even over dat wankelen; Kan kalium te kort zijn. Katten kunnen dan ook soms niet springen. Hiervoor heb je Tumil-K tabletten. Maar je heb ook diabetes neuropathie; langdurige onstabiele of te hoge bloedsuiker instelling is de voornaamste reden van diabetische neuropathie. Maar ook hierover veel info op het suikerforum.
Voor de diabetes neuropathie wordt vitB12 Methylcobalamin gegeven.
Laatst gewijzigd door Pammetje op za 03 sep 2011, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
#2100814
martine-tom schreef: De strips zijn idd duur, helaas...
Die controles kan je je dan weer wel besparen, ik ga nooit op controle, heeft ook geen nut want door de stress schieten zijn waardes zo hoog dat ik weer een week bezig ben om ze omlaag te krijgen, dus controle doen we niet meer.
Tja, dan zou ik denk ik toch ook liever die stripjes bestellen en het zelf thuis doen.. want dat heeft dan idd geen nut om naar de da te gaan als de waardes dan zo omhoog schieten..
Ik prik zelf de bss waardes een potje voor de freestyle lite kost iets van 35 euro voor 50 strips (via oa boerenmedical of diabetescentrale) en daar doe ik meer dan een maand mee normaliter als Youp stabiel is, soms nog langer omdat ik dus niet elke dag 4 keer tjek, maar er zijn er die dat wel doen, net wat je zelf kan betalen en wil  ;)
In het begin hem ik wel 4 keer geprikt en nu hij stabiel is doe ik het 1 keer in de paar dagen met af en toe een curve om te zien waar zijn laagste punt ligt en of hij wel reageerd zoals hij zou moeten.

Dus ja de stripjes zijn duur...de da is nog duurder  ;)
De da is idd duurder, maar ook onbetrouwbaarder omdat je kat idd reageert op stress..
Ik zou ze nu wel willen bestellen, alleen maar om te kijken wat die waardes nu zijn nu ze gewoon thuis is en op dit nieuwe voer zit.. en om het dagelijks in de gaten te houden.. als de waardes te hoog blijven, zal ik namelijk toch snel een keuze moeten gaan maken; inslapen of toch aan de insuline..
Misschien kan ik aan me vader een paar strips extra vragen, en ik zal ook vragen of ze die gratis tester willen bestellen.. hmm, nog een beter idee; ik zet het op me hyves! En ga dan bij iedereen die strips ophalen.. dan heb ik er voorlopig wel even genoeg denk ik  :biggrin2:
Weet je wat zijn fructosamine uitslag was?
Ik weet haar glucose zeker; die was 20,89.. maar de fructosamine test weet ik niet helemaal zeker, maar mij staat bij dat die 370 was..? Kan dat? En zo ja, is dat erg hoog dan?
En voor de nieren kwam ik dit tegen http://www.medpets.nl/ipakitine/1624/
Zelf geen ervaring mee maar via via hoor ik goede verhalen.
Klopt, heb dit een tijdje gebruikt, maar als je alleen brokjes voert is het lastig spul.. het blijft natuurlijk niet goed plakken (ook niet als ik de brokjes nat maakte) en dus valt meer dan de helft ertussenuit en blijft liggen.. beetje zonde dus.. maar als ik nu toch vlees ga geven, zou ik het wel weer kunnen doen omdat het daarin veel beter opgenomen word...

Bedankt voor je tips!
#2100833
Pammetje schreef: Hier idemdito als Martine-tom. Ik test ook altijd thuis. Omdat ik Lantus spuit test ik dus minimaal 2x per dag (voor het spuiten).
Bij de gratis tester zitten als het goed is 10 strips, dus laat familieleden ook zo'n tester bestellen ....
Ga ik doen, en zet het dus gelijk op me hyves zodat meer mensen het voor me kunnen bestellen.. dan heb ik iig wat van die stripjes extra om de komende tijd het suikergehalte in de gaten te houden.. moet ik nog wel eerst leren hoe dat moet, maar dat zal vast wel goed komen..
Ik vind dat je nu al heel goed bezig bent en men moet ieders menig respecteren. Ik denk dat het wel mee zal vallen hoor; de reacties op het suikerforum.
Dank je.. is toch wel fijn om te lezen even.. voel me aan de ene kant een beetje schuldig dat ik haar niet aan de insuline wil hebben, maar weet aan de andere kant dat ik dat niet alleen niet doe vanwege de kosten.. maar er zijn heel veel redenen.. sowieso omdat ik bang ben iets verkeerd te doen, en dat me kat dan alsnog sterft maar dan door mijn schuld en op een afschuwelijke manier.. dat is eigenlijk de grootste angst..
En het andere is dat ik zelf meerdere chronische ziektes heb, en helemaal niet goed tegen stress kan.. en de zorg voor een diabeteskatje die aan de insuline zit, lijkt me erg stressvol.. ik moet dan ook me eigen gezondheid in de gaten houden.. dat gaat nu al niet zo best, nu ik me al zo'n zorgen om haar maak.. maar ik ben bang dat als ik die insuline ga doen, ik dan helemaal constant in de zorgen zit om haar.. of ik het wel goed doe, of ik het wel goed heb gedaan.. of ik niet teveel geef per ongeluk, of te weinig.. of dat ik te laat ben met geven, of te vroeg.. ik vind dat best eng eigenlijk..
Tess gewoon geen brokjes meer laten eten en zelf testen. De waarde bij de DA is toch veel hoger dus je heb er eigenlijk niets aan.
Brokjes zijn idd afgeschaft, en de insuline tester is besteld.. nu nog even op het suikerkattenforum kijken hoe je dat testen zelf moet doen.. heb van de week al een filmpje gezien op youtube.. dat zag er best makkelijk uit, en de kat had er weinig/geen last van.. dat moet dus wel lukken denk ik...
Je helemaal inlezen op het suikerforum en je daar laten adviseren met het instellen. Ik heb meer aan het suikerforum gehad dan aan mijn eigen DA.
Mijn DA weet niet eens dat Remy nu op Lantus zit.
Volgens mij willen sommige DA's alleen maar geld trekken, en kan het ze verder niet zoveel schelen allemaal.. dat idee heb ik althans bij mijn da, en daarom heb ik in overleg met me ouders besloten om de eerstvolgende keer naar een andere dierenarts te gaan met Tess.. ben met die van mij helemaal klaar.. dat onduidelijke gedoe steeds, dat ze eerst iets wel heeft, dan weer niet, en dan weer wel.. en bovendien moet ik bij hun constant consult betalen.. ik was maandag geweest met beide katten, en was alleen al 42 euro kwijt aan consult! De praktijk waar me vriendin gaat doet dat niet zo.. die was er laatst met 3 honden, en die was 20 euro consult kwijt.. en kom je voor een probleem waar je later voor terug moet komen voor controle, dan hoef je helemaal geen consult meer te betalen.. dat zal ook alvast een berg geld schelen.. ben alleen dan wel afhankelijk van wanneer me ouders kunnen, omdat ik zelf geen vervoer heb.. maar dat wilden ze wel doen, dus dat komt wel goed denk ik...
Nog even over dat wankelen; Kan kalium te kort zijn. Katten kunnen dan ook soms niet springen. Hiervoor heb je Tumil-K tabletten. Maar je heb ook diabetes neuropathie; langdurige onstabiele of te hoge bloedsuiker instelling is de voornaamste reden van diabetische neuropathie. Maar ook hierover veel info op het suikerforum.
Voor de diabetes neuropathie wordt vitB12 Methylcobalamin gegeven.
Hmm mja, lastig te zeggen wat het is.. Tess kan namelijk al heel lang niet hoog meer springen, vanwege een gebroken heupkopje in haar vroege jeugdige jaren.. maar op de bank springt ze nog wel, en ze kan ook gewoon de trap oplopen en aflopen.. ik heb dat van die diabetische neuropathie zitten lezen, maar dat is het volgens mij niet want ze staat wel gewoon nog hoog op dr achterpootjes.. ze wankelde alleen een beetje vanmorgen.. maar ze hebben daarnet even wat gegeten, en is nu net weer naar beneden gekomen en nu lijkt ze weer normaal te lopen.. en lijkt het wankelen over...

Misschien geen vragen om hier te stellen maar ga het toch proberen....
Zou het niet kunnen dat die bloedsuiker aan het dalen is, en dat ze daarom af en toe zich een beetje flauw voelt en daardoor gaat wankelen..? Want daar leek het namelijk op, alsof ze even een tijdelijke zwakte had.. nu lijkt alles weer normaal..

Merk wel dat ze sowieso veel minder drinkt, en plast.. dat zou misschien op zich wel een goed teken kunnen zijn..? Want hebben katten met een hoge suiker niet constant extra vocht nodig?
Ik wou dat die testding binnen was, dan wist ik wat meer over haar suikergehalte...

Ohja, en nog een vraag over de andere kat, Gizmo.. zij heeft dus chronische nierinsufficientie, en daarbij ook een hoog calcium gehalte waarvan ze niet weten waar dat vandaan komt..
Zij wil die Barf echt niet.. maar ik was nu iets anders tegen gekomen, en wil graag jullie mening daarover weten..

Het heet Almo nature, en daar heb ik dan blikjes van met 2 smaken; kip en garnaaltjes en kip met zalm..
Ik zal even zeggen wat er op het etiket staat van de smaak kip met garnaaltjes:
Kip: 55%
Kipbouillon: 24%
Garnaaltjes: 20%
Rijst: 1%

Oke, ik weet het.. die ene % rijst zou er op zich uit mogen, en maakt dit voer iig niet geschikt voor de suikerkat.. maar de nierpatient mag natuurlijk wel iets van koolhydraten.. en verder ziet het ernaar uit dat het puur natuur is wat erin zit.. geen toegevoegde stoffen.. als je het blikje open maakt, ruikt het heerlijk naar echte vis en kip.. en het ziet eruit alsof je het zelf door je salade zou kunnen gooien.. ik heb Gizmo dit gisteravond voor het eerst gegeven, en in eerste instantie moest ze er niks van weten.. maar heb het laten staan de hele nacht, en vanmorgen was het bakje echt leeg.. en dat heeft Gizmo echt zelf gedaan, want Tess zit apart van haar...
Ze lust het dus wel.. en het lijkt puur natuur verder.. maak me alleen een beetje zorgen om het woordje 'kipbouillon' want als ik bouillon maak, dan is dat altijd erg zout.. maar ik mag toch aannemen dat ze dat voor een kat niet zo zouden doen, en dit puur het vocht is van de kip zelf? Zout is natuurlijk funest voor de nieren, dus dat moet ik wel even zeker weten eigenlijk... indien jullie het niet weten, ga ik maandag even de fabrikant bellen..
Overigens wil ik dit voer alleen gebruiken als overgangsvoer.. uiteindelijk wil ik haar toch op de Barf hebben.. maar eerst dit geven zal de overgang misschien wat makkelijker maken voor haar....
#2100855
Als ik bouillon trek van een kippetje is het echt niet zout hoor (zoutpot blijft lekker in de kast staan) als je bouillon van een blokje maakt zit daar inderdaad zout in.
Maar dat is lekker spul om door de kvv te mengen als gewenning/overgang.

anders zelf kipfiletje koken en dat met het kookvocht door de kip doen? (zonder zout uiteraard)
#2100876
Achja, natuurlijk.. ik zit idd te denken aan kipenbouillon met een bouillonblokjes.. ja, dat is zout natuurlijk.. maar dat zullen ze uiteraard niet in dit voer doen..

Maar ik heb begrepen dat ik het hier niet over ander voer als Barf mag hebben, wat logisch is... dus ik ben heel even met Martine mee naar het suikerkattenforum.. ik wil Tess er eerst bovenop helpen, en me daarop focussen.. zodra het dan beter gaat met Tess, kom ik weer hierheen om me op mijn gemakje te gaan verdiepen in het echte vers voeren..

Bedankt nogmaals, en tot gauw allemaal!
#2101048
Cindy77 schreef:
Merk wel dat ze sowieso veel minder drinkt, en plast.. dat zou misschien op zich wel een goed teken kunnen zijn..? Want hebben katten met een hoge suiker niet constant extra vocht nodig?
In brokjes zijn bijna geen vocht, daarbij trekt het vocht uit het lichaam aan bij de vertering. Hierdoor raakt de kat uitgedroogd, gezien katten niet gebouwd zijn om te drinken (dan had iemand ze wangen moeten geven, net als koeien & paarden) zullen ze dat enkel doen als ze echt dorst hebben en dan in eens heel veel. Het lichaam kan in 1x veel water niet allemaal gebruiken en een groot deel wordt weer uit geplast.

versvoer is 70% water, dat wordt tijdens de vertering door het lichaam op genomen, niet in 1x heel veel dus. Zo kan het lichaam wel al het vocht gebruiken.

Vergelijk het met als het bv erg warm is, als jij elke 1,5u 1L water drinkt, dan zal je veel plassen. Drink jij 1,5u lang elke 5min een paar slokken dan zal je veel minder plassen, terwijl je evenveel water gedronken hebt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door