Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2173986
Bedankt voor de tips!
Ik ga dan morgen toch maar proberen wat kip te koken, en dat proberen te geven aan haar.. kijken of ze dat wat vind.. ik baal zelf ook dat ze die barf/kvv echt niet wil hebben.. ze gruwelt ervan, dat deed ze al toen ze zich nog wel goed voelde, maar nu helemaal...

Ik zal eens proberen om iedere keer een stukje kipfilet te koken, en dat dan samen met het vocht aan haar te geven.. maar, ik heb het vermoeden dat me schatje ook daarvoor haar neusje zal optrekken.. ze lust echt niks, nooit gedaan ook...

Maar heel erg bedankt, ik zal een deze dagen laten weten hoe het haar bevallen is!
#2174223
Maar witvis is niet zo goed voor een nierpatient als ik het goed heb. Kip trouwens ook niet echt eens ze gekookt is, het vocht alleen echter wel.
Als ze vis wil, geef dan vette vis en probeer het vet er zoveel mogelijk in te houden.

Maar ik zou in jouw geval kiezen bij een nierpatient: ofwel rauw voeren (maar dat wil ze dus niet), ofwel strikt aan een commercieel nierdieet houden en dan veel laten drinken met de bouillon.
In gekookt voedsel is ook al zoveel goede zaken verloren die ze eigenlijk wel goed kan gebruiken als ze al minder eet.
Het is misschien een goed middel om er even iets in te krijgen als ze echt niets wil eten (als ze het graag lust), maar verder zou ik er geen gewoonte van maken.
Maar dat is mijn idee.

Weet je dat het bij nierpatienten ook niet ongewoon is om te gaan dwangvoeren? Als ze uit zichzelf zowat alles weigeren?
Het klinkt erg, maar de levenskwaliteit van de kat kan er serieus van verbeteren als ze gewoon een paar keer per dag op die manier eten krijgt dan als ze constant gepushed wordt. 
Enfin, ik ga er nu niet een heel betoog over beginnen, want zover zit je nog niet, maar begin er al eens over te denken. En zeg niet meteen: dat doe ik niet want dat is niet katwaardig.  Ik ken er verschillende die het net zo een stuk beter doen en genieten van hun leven ipv ellendig te zijn.
Denk er eens over na. ;) 
Door Martine-Tom
#2174230
Ik had niet zo goed gelezen wat je vroeg  :-[
Nu zit ik de samenstelling van KD even te lezen, wist je dat er VARKENSLEVER inzit??  ???
De natuurlijke ingredienten zijn kip, varkenslever en lamslever en dan nog wat mais en granen.
Als je het na wil maken denk ik dat je de kip en lamslever moet koken en dan malen met de staafmixer.
Oh visolie zie ik ook staan, als je dat hebt zou je dat ook door het papje kunnen doen mss.


Er zit trouwens ook zout en caramel in  ???
#2174231
Ja, maar die varkenslever is verhit, dus dat kan geen kwaad.

Maar je MAG dat niet proberen namaken!!  :o Dat is vragen om problemen!
Al dat verhit voedsel is al zijn goede stofjes kwijt en die voegen ze weer kunstmatig toe. Dat kan je zelf niet!
Zelf maaltijden koken voor je kat geeft vrij snel tekorten in vb Taurine wat ze hard nodig hebben. Dat mag je echt niet doen!

Ze voegen zout toe voor goed te drinken en omdat dat smakelijker is en nierpatienten moeilijk eten (zit in wel meer voer) , maar dat is natuurlijk onzin wat dat zout houdt dat vast en belast de nieren ook weer. Weer eens een voorbeeld dat ze niet erg ver nadenken...  ::)
En ze geven niet om koolhydraten want volgens de fabricanten moeten de eiwitten naar omlaag en hoe doe je dat beter dan veel koolhydraten als energiebron in te stoppen?
Maar goed, dat weten we allemaal al. Het heeft geen zin om er verder op door te gaan, kat wil geen vers. En er zijn ook wel nierpatienten die het nog een hele tijd uitzingen op strikt nierdieet met bijgevoegde medicatie.  Dus we kunnen enkel duimen dat Gizmo het ook zo goed gaat doen.

Je hebt toch al medicatie voor Gizmo? Fortekor? Itipakine (of zoiets?)  Dat helpt om de fosfor uit het voer te halen en zo de nieren minder te belasten.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 24 nov 2011, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#2189982
Sorry voor de late reactie, en allemaal nog heel erg bedankt voor het meedenken...

Helaas had ook vers voer niets meer voor me meisje kunnen doen...  :'(
Ik heb Gizmo afgelopen maandag, 5 december, moeten laten inslapen bij de dierenarts.. ze had een trombose gekregen door de ernstige hartproblemen die ze had.. het was nog een kleine trombose, die 'slechts' in een voorpootje zat waardoor die verlamd was.. ik kon nog gaan behandelen met aspirine, maar nadat de arts naar haar hart had geluisterd, heb ik daarvan af gezien.. haar hartje klonk zó slecht, dat ze nog maar hooguit 2, heeel misschien 3 maanden te leven had.. en in die 2 maanden zou ze nog veel meer en ernstigere tromboses gaan krijgen, en meer problemen met benauwdheden en vocht overal in en om haar longetjes en in haar lijfje..
Ik wilde me meisje geen 2 maandjes ellende aandoen, alleen maar omdat ik haar niet kwijt wilde.. hoe zwaar en moeilijk ik het ook vond, ik wist dat inslapen de enige optie was..

Ze is heel rustig en vredig gegaan.. zij lag op de tafel van de dierenarts en ik zat naast haar op een stoel, en heb zo mijn armen om haar heen gehouden.. na de narcose prik is ze in mijn armen in slaap gevallen, en daarna luisterde de arts naar haar hartje en zei hij dat die nu al vrijwel niet meer klopte.. toen hij de tweede spuit in het hartje gaf, was het dan ook direct dezelfde fractie van een seconde over..  :'(

Ik ben verscheurd en kapot van verdriet.. had echt een hele speciale band met me meisje.. ze begreep mij, ik begreep haar.. we hoefden elkaar alleen maar aan te kijken en dan wisten we hoe of wat.. ik mis haar vreselijk.. en Tess ook trouwens.. die at de eerste 2 dagen erg slecht, maar dat doet ze nu gelukkig wel weer.. ze is alleen zoekende naar haar zusje, ookal heeft ze haar dood gezien want Gizmo is nog mee naar huis geweest.. als ze op de bank ligt, slaapt ze niet maar ligt ze met een trieste lege blik voor haar uit te staren, en af en toe schrikt ze op, kijkt ze naar de leuning van de bank, waar Gizmo normaal altijd zat.. en ziet dan dat ze er niet is, en laat haar koppie dan weer zakken om verder te gaan liggen staren.. me hart breekt om dat te zien ook..  :'(

Ik zal haar nooit vergeten.. ik mis haar heel erg, elke seconde van elke dag.....
#2190811
Dank jullie wel voor de berichtjes..

Overigens is Gizmo gecremeerd, en heb ik haar as dezelfde dag mee naar huis gekregen.. dat zit nu nog in een goedkoop, maar mooi gevormd (hartje) asbusje, en op den duur als ik even gespaard heb, krijgt ze een mooie urn.. ik heb er een gezien van een katje met een pootje omhoog.. dat is een trucje wat Gizmo altijd liefkozend deed als ze op de leuning van de bank zat.. dan deed ze een pootje omhoog, en als ik lief tegen haar praatte, legde ze haar pootje heel zachtjes en lief op me voorhoofd, neus of kin.. of, als de lieve woordjes haar allemaal teveel werden, dan deed ze haar pootje wel richting mijn gezicht, maar raakte ze me nét niet en haalde ze daarna haar pootje langs haar oortje en over haar koppie.. dat was altijd zo schattig, en iets wat ik al enige avonden ontzettend mis.. maar die urn is van een poesje die dat pootje op precies dezelfde manier omhoog doet, en ik kan hem laten verven in haar eigen kleuren.. lijkt me heel mooi.. maar voorlopig ben ik nog even blij met het asbusje, want ik heb zo af en toe de sterke drang om die vast te houden en te kroelen.. ja, klinkt vast stom.. maar het is zo.. en nu kan dat nog met dit metalen blikje.. straks als het een aardewerk beeldje is, wil ik die liever niet meer zo vaak optillen...

Met Tess gaat het redelijk.. ben iig blij dat ze wel weer normaal eet, want de eerste dagen at ze echt veel te weinig.. voor de rest mist ze haar net zo erg als ik.....
#2191206
Oh jee, wat ontzettend droevig.  :'(
En wat moedig van je om haar zo te laten gaan!

Dat pootje herken ik ook wel.  Mijn Luis doet dat ook. Het is inderdaad om te smelten.
Sterkte met het gemis!

Ook voor Tess!  Het is heel normaal dat ze Gizmo erg mist, zeker als ze nu als enige kat overblijft. Ik heb ook erg met haar te doen.
Ik weet dat je er zelf nog niet aan toe zal zijn, en neem aub je tijd! maar weet dat zij waarschijnlijk erg blij zou zijn met een nieuw kattenvriendje. De meeste katten fleuren daar onmiddelijk van op (een volwassen kat of 2 kittens).

Maar neem nu eerst tijd om te treuren en Gizmo een permanent plaatsje te geven. Die urn klinkt al prachtig!

Veel sterkte ermee.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door