Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2104398
Je leest ook vaak op internet dat het echt niet te doen is om je kat in alles te voorzien met zelf samenstellen.Dat je beter een 'compleet voer' kan geven, want daar zit alles in dat ze nodig hebben.  Dat kwam ik ook tegen voorheen. Niet op een site van brokken, gewoon een infosite.  En op zo'n momenten denk je niet verder na en klinkt het logisch, en sta je er niet bij stil dat de natuur alles wel uitbalanceert en dat we bij onszelf ook zelf beslissen hoe ons menu eruit ziet.  Niemand maakt pakjes voor mensen die 'compleet voer' zijn...  En we lopen ook nog allemaal rond, de ene wat gezonder als de ander, maar goed...
Maar daar stond ik niet bij stil.  En ik heb heus ook wel eens aan iemand gezegd, met stellige overtuiging, dat je nooit zo zelf kan samenstellen dat je dier niets tekort komt.  Stom he?  :-[
En dan denk je dat je wetenschapper bent en kritisch bent....  :-[  Blijk je net als iedereen veel te gemakkelijk iets aan te nemen...


Als ik niet op een ander kattenforum had gezeten, had ik vast nooit over vers voeren gehoord, en dat is het erge van de zaak... Als de verkeerde info overheerst...
Het zijn modegrillen en stigmatiseringen, maar die doorbreek je niet zomaar.  We kunnen het wel proberen, en we weten zelf beter, maar zolang de media en mensen met het grote geld bij de brokken blijven...  Om over de DA'n nog maar te zwijgen, maar de brokkenfabricanten weten ook wel waarom ze in de opleiding hun zegje gaan doen (betalen er vast veel voor)... En ook de DA'n denken blijkbaar niet verder na over de zaak.

Het is nochtans zo logisch... Ze eten het van nature uit.
En ik denk dat net daarom er ook zo weinig onderzoek naar gedaan wordt. Wie gaat nu onderzoeken of een dier het goed doet op het voedsel dat hij van nature uit eet?  Beetje stom...  Maar blijkbaar wordt er dan wel met twee maten gemeten en denken mensen echt dat de mens het beter kan samenstellen dan de natuur zelf....
We kunnen alleen maar proberen het te veranderen en mensen hun ogen te openen... Alleen maar hopen dat het in de toekomst zal veranderen, maar ik weet niet of het wel die kant opgaat...  Ik ben alleszinds blij dat ik het wel weet nu!
#2104514
*Flip* schreef:
bevroren vlees proportioneren, denk je dat het hier een Hulken-forum is ;D Nee dat is echt geen doen!
Ik heb bij de plaatstelijke snackbar van die grote mayo-emmers met deksel gevraagd. Hebben ze altijd wel over.  Daar doe ik het vlees in, goed afsluitbare deksel er op en buiten in de schaduw laten ontdooien.
Het is wel dan nog wel koud, maar maakt het verdelen veel gemakkelijker.
Haha, nee dat dacht ik dan weer niet.. maar ik dacht wel dat jullie misschien al het vlees enzo echt vers bij een poelier oid haalden, en dat het dan dus nog bevroren was.. zodat je het makkelijk in porties kon verdelen.. ik heb niet echt een poelier in de buurt, dus zou ik het diepvries moeten bestellen.. en dan snapte ik dus even niet hoe je dat ging doen  :biggrin2: maar nu dus wel.. je kan het dus gewoon laten ontdooien.. dat maakt het wel iets handiger ja..
Zit ik alleen nog met het probleem dat ik natuurlijk wel verschillend voer wil hebben, en je dan dus al snel een paar kilo vlees nodig hebt.. en ik heb dus geen extra vriezer... nog niet.. dus ik wacht nog even tot ik tegen een goede aanbieding loop op MP...
Wetenschappelijk onderzoek is erg duur, zolang er niemand is die dat gaat betalen zal het er ook niet komen. RC en pedigree zijn volgens mij van Mars.bv, die hebben natuurlijk geld zat en als ze dan gezonde honden op hun brokken zetten en honden met bv vachtprobleem op een nog beroerdere brok, dan heb je natuurlijk altijd prijs :)
Jammer dat het merk Barf niet zelf de mogelijkheid heeft om wetenschappelijk onderzoek te laten doen.. daar zouden ze dan vele klanten mee kunnen trekken, als er een wetenschappelijke basis is.. nu zijn veel mensen toch erg terughoudend met versvoeren...
Dat is vaak het excuses als een pro-vers DA vb met goede resultaten van vers komt, verschillende rassen / achtergronden / leeftijden / geslachten etc etc, je zou eigenlijk 1eiige meerlingen moeten hebben, met in hun leven als enige verschillende factor het voer. Dan wordt het misschien aanvaard. Het rare vind ik wel dat de gem brokkenfabrikant volgens mij ook niet aan zo een groep honden/katten kan komen....
Ja klopt, volgens mij komt dat niet zo vaak voor.. dat er 1eiige meerlingen bestaan.. maar dan zou dat dus ook een belemmering moeten zijn voor het testen van brokken, en dat is het dus niet.. vreemd allemaal hoor..
Overigens had me (1eiige tweeling)zus wel een 1eiige tweeling.. 2 broers, die echt exact op elkaar leken ook nog.. helaas is de ene 2 jaar geleden overleden aan kanker... :(
Je zult merken dat als je enthousiast over barf gaat beginnen tegen brokkenaanhangers dat je de raarste argumenten krijgt (was voor mij een domper op de feestfreugde...). Veelal uit onwetendheid en vertrouwen in de brokkensector. Helaas willen maar weinig mensen luisteren naar iets waar ze niets van weten.
Ja, dat heb ik al gemerkt.. vooral van de dierenartsen.. dat ze het allemaal maar niks vinden.. ik kijk gewoon naar me kat, en zie haar elke dag een beetje meer opknappen.. haar vacht lijkt vandaag weer wat beter te zijn.. en ze heeft al jaren last van schilferingen op de huid, en ook dat lijkt nu ineens minder te worden.. goh, hoe zou dat toch komen..?  ;)
#2104518
pearlsofpassion schreef: Je leest ook vaak op internet dat het echt niet te doen is om je kat in alles te voorzien met zelf samenstellen.Dat je beter een 'compleet voer' kan geven, want daar zit alles in dat ze nodig hebben.  Dat kwam ik ook tegen voorheen. Niet op een site van brokken, gewoon een infosite.  En op zo'n momenten denk je niet verder na en klinkt het logisch, en sta je er niet bij stil dat de natuur alles wel uitbalanceert en dat we bij onszelf ook zelf beslissen hoe ons menu eruit ziet.  Niemand maakt pakjes voor mensen die 'compleet voer' zijn...  En we lopen ook nog allemaal rond, de ene wat gezonder als de ander, maar goed...
Maar daar stond ik niet bij stil.  En ik heb heus ook wel eens aan iemand gezegd, met stellige overtuiging, dat je nooit zo zelf kan samenstellen dat je dier niets tekort komt.  Stom he?   :-[
En dan denk je dat je wetenschapper bent en kritisch bent....  :-[  Blijk je net als iedereen veel te gemakkelijk iets aan te nemen...
Ja klopt, ik ging er ook vanuit dat die brokken gewoon het beste waren.. dat word je zo tenminste wijs gemaakt.. maar in werkelijkheid klopt de stelling 'alles wat ze nodig hebben zit erin' ook helemaal niet.. er zit meer in dan ze nodig hebben..  een kat heeft geen granen of koolhydraten nodig, dus waarom zit dat er dan in..? Om het zo goedkoop mogelijk te produceren... en het liefste zo duur mogelijk te verkopen....
Als ik niet op een ander kattenforum had gezeten, had ik vast nooit over vers voeren gehoord, en dat is het erge van de zaak... Als de verkeerde info overheerst...
Het zijn modegrillen en stigmatiseringen, maar die doorbreek je niet zomaar.  We kunnen het wel proberen, en we weten zelf beter, maar zolang de media en mensen met het grote geld bij de brokken blijven...  Om over de DA'n nog maar te zwijgen, maar de brokkenfabricanten weten ook wel waarom ze in de opleiding hun zegje gaan doen (betalen er vast veel voor)... En ook de DA'n denken blijkbaar niet verder na over de zaak.
Ik denk ook dat die fabrikanten een flinke vinger in de pap hebben.. het draait alleen maar om geld, niet om het welzijn van dieren...
Het is nochtans zo logisch... Ze eten het van nature uit.
En ik denk dat net daarom er ook zo weinig onderzoek naar gedaan wordt. Wie gaat nu onderzoeken of een dier het goed doet op het voedsel dat hij van nature uit eet?  Beetje stom...   Maar blijkbaar wordt er dan wel met twee maten gemeten en denken mensen echt dat de mens het beter kan samenstellen dan de natuur zelf....
We kunnen alleen maar proberen het te veranderen en mensen hun ogen te openen... Alleen maar hopen dat het in de toekomst zal veranderen, maar ik weet niet of het wel die kant opgaat...  Ik ben alleszinds blij dat ik het wel weet nu!
Ik ook!  :)
#2106118
Ja, dat was de gratis tester...

Heb hem inmiddels binnen, maar kan nog even niet testen omdat ik eerst moet weten hoe dat werkt, en heb zelf even een nogal serieus nekpijntje haha.. stijve nek, maar dan een flinke ook.. gaat hem dus even niet worden nu, om de kat te prikken.. zodra me nek over is, ga ik het gelijk doen en dan horen jullie het nog!

Ohja, en vind het rot om te zeggen maar ik heb toch me andere kat Gizmo van de Barf af moeten halen.. ik weet niet, het voelde bij haar niet goed.. ze dronk meer, en werd nu sinds 2 dagen ook misselijk.. ging zich afzonderen enzo.. dat is niks voor haar.. en ik weet dat je dan beter even kan doorzetten, maar ik durfde het niet aan.. ze lust het echt niet, en het beetje wat ik haar dan dwing om te eten omdat ik haar brokjes erdoor doe, daar word ze nog misselijk van ook.. ik baal ervan hoor, maar ik durf het gewoon niet verder door te zetten.. op zich gaat zij nog best redelijk op de brokjes, dus ik vind het risico te groot...
#2106623
Tess zie ik met de dag opknappen!
Ik ben vandaag heel de dag weg geweest, en toen ik net thuis kwam viel het me gelijk op dat haar vacht gewoon echt zoveel beter eruit ziet.. ze is levendig en voor haar doen actief (ze is altijd een lui katje geweest), maar het opvallendste is wel die vacht die steeds mooier begint te worden..

Ik heb nog steeds de suiker niet kunnen meten, ga ik me morgen eens in verdiepen.. maar durf me hand ervoor in het vuur te steken dat die iig een heel stuk gedaald is.. en misschien zelfs wel naar normale waarde!
#2106776
zelf weet ik niet hoe die testers werken, dwz heb het wel eens gezien, maar ik zou liever vragen of iemand met ervaring er de eerste keer even bij zou willen blijven. Maar goed, ieder voor zich ;)

Wel goed te horen dat Tess zo goed opknapt!!

WB Gizmo, het kan goed zijn dat zijn maag & darmen het verse vlees niet goed aankunnen. Je kan proberen het de eerste dagen even op te bakken/koken. Eventueel probiotica om de maah/darmen te helpen. Mengen met blik ipv brok is ook wat beter.

Het is niet leuk om te horen, maar nierkatten doen het vaak 'redelijk goed' en dan kan het plots 'heel erg fout' gaan. De nierfunctie wordt met de dag een beetje minder, tot er te weinig functioneel is om nog te kunnen werken en dan ga je het echt aan je kat merken.

Als je hem echt op brokken wilt houden, dan kan dat natuurlijk, maar ik zou toch nog het een en ander proberen. Heb je een provers DA? Die kan helpen.
#2111471
*Flip* schreef: zelf weet ik niet hoe die testers werken, dwz heb het wel eens gezien, maar ik zou liever vragen of iemand met ervaring er de eerste keer even bij zou willen blijven. Maar goed, ieder voor zich ;)
Er is idd vorige week iemand komen helpen met het opmeten van Tess dr waardes.. en diegene is van het suikerkattenforum en heeft zelfs een diploma daarvoor dus die wist heel goed hoe of wat..
In eerste instantie waren Tess dr waardes met haar erbij nog vrij hoog; 13.0.. maar dat kan kloppen, want Tess is een behoorlijk bang katje, die absoluut niet van vreemde mensen houd.. meestal vlucht ze dan naar boven, maar dat kon nu niet omdat ik haar tegen hield.. dat kon de waardes dus aanzienlijk verhogen...
De dag erna heb ik gemeten en was het al 9.7.. wat op zich natuurlijk nog steeds te hoog is, maar ik moet ook even handigheid krijgen met dat prikken natuurlijk, en dus zat ik nogal moeilijk te doen.. Tess wilde op den duur ook weg, maar toen heb ik haar tegen gehouden.. je hebt kans dat daardoor de suiker ook weer iets steeg..

Nu heb ik vandaag gemeten, en ik ben zooooo blij!!!!
Tess had vandaag een 6.3!!!  :biggrin2: ;D :biggrin2: :)
Een 5.8 is normaal, maar een kat mag tot 7.0 hebben.. dat is de norm dus.. alles daaronder is gewoon goed, en dus heeft de Barf zijn werk gedaan en heeft me katje nu hele nette waardes! Ben er zo blij mee!
Wel goed te horen dat Tess zo goed opknapt!!
Ja he, en het gaat alleen maar beter met de dag!
Mijn theorie blijft nog steeds het volgende; de voorlaatste keer met prikken bij de DA was Tess dr suiker goed, maar waren haar nieren niet in orde.. toen is ze op nierdieet gezet, K/D van Hill's.. maar omdat een nierkat minder fosfor en minder eiwitten mag hebben, stoppen ze er natuurlijk weer wat anders extra in.. en wss is dat in dit geval koolhydraten geweest.. daardoor was Tess ineens vet gestegen met haar suikerwaarde, en leek het ineens weer zwaar suiker te zijn.. nu ze op de Barf zit, krijgt ze geen koolhydraten meer, en omdat die suiker maar echt heel kort te hoog is geweest, kan de alvleesklier dus schijnbaar nog herstellen...
WB Gizmo, het kan goed zijn dat zijn maag & darmen het verse vlees niet goed aankunnen. Je kan proberen het de eerste dagen even op te bakken/koken. Eventueel probiotica om de maah/darmen te helpen. Mengen met blik ipv brok is ook wat beter.
Mja, dit word echt lastig.. Gizmo lust gewoon niks.. ik ben dan nu toch maar weer terug gegaan op haar dieetvoer K/D en geef daar af en toe wat natvoer nierdieet bij.. wat ze trouwens ook bij lange na niet op eet.. die Almo Nature vond ze wel lekker, maar daar werd ze ook weer misselijk van.. en ze ging zich ineens afzonderen, meer drinken enz enz.. dus ik heb het idee dat het aandeel eiwitten wat daarin zit gewoon weer te hoog is voor een nierkat.. en dus ben ik daarmee gestopt en doe ik het nu met dit nierdieet.. ik vind het echt jammer, zou haar graag ook op Barf zetten maar met een nierkat is het gewoon een risico.. als ze het niet lust, en dat is dus het geval, en ik blijf toch pushen, is de kans dat ze op den duur helemaal niks meer wil eten vrij groot.. daar neigde ze namelijk al een beetje naartoe.. normaal gaat ze altijd gelijk eten als ik haar K/D brokjes neerzet, maar nu wilde ze ineens niet meer.. en dat vind ik eng.. ik heb dan liever dat ze haar junkie-food blijft eten, als dat ze helemaal niks meer eet.. heb trouwens ook van alles geprobeerd al; warm water over de Barf, wat nat nierdieet erdoor mengen.. alleen dat koken heb ik niet geprobeerd maar ik weet wel dat ze gekookte kipfilet ook niet lust dus dan gaat het met dit ook niet lukken..
Er zijn helaas katten die je echt met geen mogelijkheid op Barf krijgt geloof ik.. met een gezonde kat had ik langer door gezet.. maar met een kat die al nierproblemen heeft, en ging neigen naar dan maar niks meer eten vind ik het risico te groot...
Het is niet leuk om te horen, maar nierkatten doen het vaak 'redelijk goed' en dan kan het plots 'heel erg fout' gaan. De nierfunctie wordt met de dag een beetje minder, tot er te weinig functioneel is om nog te kunnen werken en dan ga je het echt aan je kat merken.
Ja, ik weet het.. op den duur zal het ook over zijn.. maar nu zit ik sinds een dag of 3 weer gewoon op alleen nierdieet, en merk ik dat ze niet meer zoveel drinkt, niet meer misselijk is, en weer wat normaler word.. ik ga het dus toch maar daarbij houden, hoe jammer ik dat ook vind...
Als je hem echt op brokken wilt houden, dan kan dat natuurlijk, maar ik zou toch nog het een en ander proberen. Heb je een provers DA? Die kan helpen.
Nee, er zit hier geen provers dierenarts in de buurt helaas... en de mijne is absoluut tegen.. ik heb ze van de week week gebeld om de waardes van Tess door te geven, maar ze klonken niet echt enthousiast over de 9.7.. volgens hun kan dat niet  >:( en dus bleef het dringende advies om Tess op insuline te zetten van kracht.. nou, ik ga dan maandag even langs fietsen bij ze, om de waarde van vandaag.. die perfect nette 6.3 even aan ze door te geven.. en dan wil ik die koppen er wel even bij zien, dus vandaar dat ik langs ga en niet ga bellen  :biggrin2:
#2111564
[quote="Cindy77"]
en heeft zelfs een diploma daarvoor
[/quote]

En wat voor diploma is dat dan?
Ik krijg nu plaatjes in mn hoofd van een veter-diploma, maar dan voor glucose-meters  :D

Fijn dat de waardes van Tess binnen de marges vallen.
Ik vind overigens wel dat je dient te voeren waar je zelf achter staat. Sta je niet achter kvv en eten je katten het niet uit zichzelf goed, is het lastig een kat zover te krijgen het wel te eten.
#2111600
koekje schreef: En wat voor diploma is dat dan?
Ik krijg nu plaatjes in mn hoofd van een veter-diploma, maar dan voor glucose-meters  :D
Haha nee hoor.. het is een diploma speciaal voor diabetes bij katten... de diploma die de dierenarts daar ook voor moet halen zeg maar.. alleen de dierenarts doet dat tegelijkertijd met de andere dingen die hij leert, maar zij heeft dus een opleiding gedaan specifiek voor katten met suikerziekte.. normaal krijg je die niet zomaar, maar omdat zij al jaren op dat forum zit, mocht ze hem wel gaan halen (en krijgen is een groot woord, want ze moest hem uiteraard wel zelf betalen.. je mag dat echter normaal gesproken alleen als dierenarts zijnde halen, en zij is geen dierenarts maar mocht toch deze opleiding doen)..
Fijn dat de waardes van Tess binnen de marges vallen.
Ik vind overigens wel dat je dient te voeren waar je zelf achter staat. Sta je niet achter kvv en eten je katten het niet uit zichzelf goed, is het lastig een kat zover te krijgen het wel te eten.
Ja he, ben ik ook heel blij mee!
Ik sta volledig achter Barf/kvv.. alleen niet als ik zie dat me kat het weigert te eten, en zelfs bijna geen andere dingen meer wil eten als ik blijf pushen.. dan sta ik er dus niet meer achter, want ik vind het belangrijker dat ze iets eet dan wat ze eet..  ;)
#2113481
Even een vraagje op de late avond...

Ik had een verpakking KVV van Smuldier kip eruit gehaald, maar dat is natuurlijk veel te veel om in 2 dagen aan een kat te geven.. kan ik dat nu ook gewoon weer opnieuw invriezen, ookal is het volledig ontdooit geweest..?
Zo niet, dan gaat de rest weg en onthoud ik het voor een volgende keer  ;)
#2173371
Ik kom heel even jullie hier laten weten dat het inmiddels echt gewoon heel erg goed gaat met Tess!
Ze eet nog steeds alleen de Barf Tinlo kvv, en dat gaat hartstikke goed.. haar bloedsuiker is zelfs een keer zo laag geweest als 4.6!!!
Hij is daarna wat gaan schommelen, de ene keer ietsje hoger, de andere keer weer wat lager, maar ze zit nog steeds in de normale regionen.. de laatste meting vorige week gaf 6.9 aan.. tot 7.5 is op zich normaal, al is het mooier als het wat lager is natuurlijk.. maar goed, het blijft een oudere kat dus kan die suikerspiegel natuurlijk altijd wat hoger zijn als bij jonge katten...

Deze kat is dus voorlopig gered, door de Barf!

Beetje jammer alleen dat nu me andere kat, Gizmo, ernstig ziek is geworden.. en dan met iets waar een Barfje niet voor gaat helpen.. ze heeft hartproblemen, en het is afwachten hoe dat gaat verlopen..
Ze moet echter ook meer drinken en meer vocht binnen krijgen, maar ik krijg de Barf er echt niet in bij haar.. heb gisteren geprobeerd het dooivocht te geven, maar daar ging ze zelfs van kokhalzen...
Het enige andere vocht als water wat ze lekker schijnt te vinden is het vocht wat bij haar KD vlees zit.. nu wil ik dat proberen na te maken, maar ik weet niet zo goed hoe.. weet alleen ook niet of ik daar advies hierover mag vragen maar kan het altijd proberen natuurlijk...

Het gaat dus om de KD natvoer zakjes van Hills.. dat zijn vleesbrokjes in saus, en die saus die ertussen zit, die zou ik willen proberen na te maken.. heeft iemand daar misschien een tip voor?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door