Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Yvje*
#2075179
Pfftt.. het is weer eens zo ver, Axl heeft vermoedelijk weer eens haar in z'n maag wat hem totaal
niet lekker zit, afgelopen week veel overgegeven, zowel zijn eten kwam er een aantal uur later weer
uit als 's nachts gal met kattengras. Hij eet ook erg veel gras momenteel.
Zijn eetlust was wel ok, niet geweldig maar ja, wat wil je als je een laag haar in je maag hebt zitten.
Nu na een dag of 4 vond ik vanochtend eindelijk een haarbal met een pluk losse haren,
al heb ik het vermoeden dat dit lang niet alles was want meneer zat meteen weer bij het gras
en kucht zo nu en dan even en heeft totaal geen eetlust ! Zijn normaal zeer gewaardeerde portie
Carnibest lam maakte dat ie ervoor weg liep keer op keer, uiteindelijk een uurtje later heb ik hem
zo ver gekregen toch wat te eten, op de bank nota bene nog wel ! Maar goed, hij heeft een paar stukjes binnen.
Hij is verder niet lusteloos of depri en speelt ook gewoon en loopt er normaal bij te patrouilleren door
het huis. Zijn ontlasting lijkt ook wat ontregelt te zijn, normaal trakteert ie me toch wel iedere dag
op een mooie keutel, nu had hij 2 dagen niet ontlast en vanochtend lag er dan toch wat in de kattenbak,
was iets donkerder van kleur dan normaal maar logisch, het heeft immers langer in zijn darmen gezeten.
Ook is zijn vacht wat doffer dan normaal en staat wat meer uiteen.
Ik vind het niet nodig om meteen naar de DA te rennen, hij ontlast immers wel en heeft nu ook wat haar eruit
gekregen. Ik ga er athans van uit dat hij de hele week wat uit z'n doen was van haar in zijn maag, het is al zo'n 3 a 4 week geleden dat hij een
haarbal produceerde en 1 keer in de maand vind ik er normaal toch wel ergens een.

Maar ik ben op zoek naar iets wat voorkomt dat hij om de zoveel tijd hier zo'n last van krijgt.
Meestal is het een kwestie van een dag of 2 maar af en toe duurt dit dus langer voor hij het er eindelijk uit gooit.
Ik geef hem nu hij er last van heeft iedere dag een flinke dot vaseline maar kan dit niet iedere dag blijven doen
want dit veroorzaakt weer luie darmen, pasta kan ik ook niet dagelijks geven want dit onttrekt het lichaam
van vitamine b op lange termijn. Brokjes wil ik niet naar terug, hij doet het super op vers verder.
Olie in zijn voer wil hij niet, dan eet hij liever niets dan die vette smurrie.
Ik kam hem zeer regelmatig, zo'n 3 keer per week en èen keer in de twee maand met de Furminator.
Sardientjes en andere vissoorten heb ik geprobeerd maar ook dit blieft meneer niet en loopt er rustig voor weg.

Dus mocht iemand nog enig idee hebben, dan zeeeeeer graag om dit te voorkomen !
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2075201
Met welke borstel kam je normaal? En komt daar veel haar mee weg, of is het eerder voor het kammen? Is hij langharig?
Waarom maar heel zelden met de Furminator, krijgt hij anders kale plekken?

Ik gebruik hier de Kong groom zoom op mijn meest haarverliezende kat en dat werkt erg goed.  Bij de anderen heeft het wat  minder effect, daar werkt de furminator dan weer beter.

Wat ik zo, spontaan zou proberen is wat meer vezels in zijn voer te krijgen.  Ik denk dan natuurlijk aan groenten, maar als je ze helemaal fijn blendert werkt dat misschien niet zo goed.  Maar ik heb er geen idee van of dat koken beter zou zijn.  Ik weet dat groenten normaal niet aan katten gegeven worden, maar ik denk wel dat het zou kunnen helpen om het haar weg te krijgen.
Lui worden de darmen daar toch niet van...
En er zitten toch ook vezels in vb huid en pezen? Maar dat wordt moeilijk bij KVV natuurlijk... 
Verder weet ik het ook niet.  Ik geef wel haarbalpasta, zo een keer om de week of zo, ietsje meer als ze veel verliezen.  Als ik haren in de ontlasting bemerk geef ik het even, gewoon voor de zekerheid.  Kleintje heeft eens verstopt gezeten van het haar, dus sindsdien...
Door *Yvje*
#2075224
Nou, ik merk dat als ik te vaak met de Furminator ga kammen je het haarverlies alleen maar erger maakt,
op zich is het genoeg met de andere kammen en borstels, de Furminator gebruik ik wel wekelijks tijden de rui.
Ik heb een varkens haren borstel en een synthetische borstel en nog een metalen kammetje al gebruik ik
die liever niet omdat ze er mega statisch van worden, ik gebruik die puur als ze eens een klitje hebben.
Met de andere twee krijg je nog behoorlijk wat haar eruit hoor. Het zijn overigens Birmanen, half lang haar katten.

Ik zou eens kunnen proberen Axl een aantal keer in de week wat van het Kvv Alaska van de hond te geven,
daar zitten wel groenten in. Misschien lust ie hier een paar smaken van, ik kan het natuurlijk proberen,
gewoon groente snijden en bij het Kvv mengen wil ook niet, dan eet ie of om de groenten heen of
hij weigert het helemaal. Hij is ook niet makkelijk met eten trouwens hoor, zo nu en dan lijkt ie er zat van te
zijn en dan probeert ie of ie iets anders krijgt volgens mij. Maar dat van die groenten is wel een idee,
had ik zelf nog niet aan gedacht ! Misschien toch ook maar eens in de week een dot haarbalpasta geven,
een keer in de week zal niet zoveel schade aanrichten..
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2075296
Hmmm, je kan het proberen.  Maar de meeste katten schijnen niet van pens te houden en dat zit vaak in hondenvoer.
Als je groenten apart zou toevoegen kan je ze beter blenderen omdat ze ze in stukjes gewoon niet verteerd krijgen. 
Door *Yvje*
#2075377
Hmmm.. helaas heb ik geen blender ... ik ga even kijken in welke smaken
er geen pens zit, ik weet zowieso in de konijn, kip, zalm en fazant, in de rund, lam en geit varianten zit
wel vaak pens. Ik weet alleen niet of hij het ook wil eten, grote kans van niet .. hij heeft van de week
toevallig wel stukjes gehad van de konijn variant van de hond... maar dat was zo eff tussendoor
paar stukjes, of ie het ook echt een hele dag als voer wil weet ik niet..
Laatst gewijzigd door *Yvje* op di 02 aug 2011, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Yvje*
#2075521
Ik zal eerst eens kijken of hij vanavond laat, het is ook warm weer dan heeft ie ook weinig eetlust, een beetje Tinlo konijn lust.
Morgen zal ik eens proberen of hij wat van htet hondenvoer wil groenten erdoor...
Door *Yvje*
#2075865
Nou, hij weigerde vanmorgen alle Kvv die ik hem voorschotelde, hij lijkt er wel zat van te zijn want brokjes eet hij nu ineens wel !
Wat moet ik hier nu weer mee !
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door