Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Yvje*
#2054299
Hallo .. ik krijg over een poosje een nieuw Birmaan katertje erbij.
Nu zal hij op een gegeven moment gecastreerd moeten worden, hoogstwaarschijnlijk
laat ik dit doen rond 6 a 7 maand oud. Nou schijnt het zo te zijn dat sommige raskatten
gevoelig zijn voor het narcose middel. Er bestaat ook een gasnarcose voor katten.
Zou dit beter zijn en met minder risico dan een gewone narcose ? Heeft iemand
hier misschien wat meer verstand van ?
Door Limpy
#2054341
Ik dacht dat vooral hele jonge katten (onder 3-4 mnd) gevoelig zijn voor narcosemiddel alhoewel er bij sommige rassen ook bij de grotere dieren idd ook wel uitzonderingen zullen zijn.
Staat de birmaan hier bekent om dan?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2054347
Er gaat 1 of ander lulverhaal de ronde on de kattenwereld dat er 'masker'katten (point dus) dood zijn gegaan aan narcose.
Door *Yvje*
#2054514
Dat verhaal ken ik ook niet dan, ik heb het gehoord van een aantal foksters en
een dierenarts en andere Birmanen eigenaars en die geloof ik wel .. mijn DA lult niet zomaar
een eind weg, helemaal niet wanneer er bij hem niet aan gasnarcose wordt gedaan en
hij dus niks aan mij verdient als ik gasnarcose wil voor mijn katten ..
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2054569
Ik geef katers nooit een algehele narcose voor een castratie, ik geef ze alleen lokaal verdoving en een roesje. Voordeel is dat ze met 5 minuten weer wakker zijn. Voordat je gasnarcose geeft, zul je eerst een roesje moeten geven, want geen enkele wakkere kat laat zich intuberen of een masker op z'n neus zetten met onaangenaam ruikend gas. Kortom, ik zie het voordeel niet zo bij een castratie. Gasnarcose lijkt wel een must gewordenl, maar het hangt er nog zo vanaf wat voor middelen je erbij geeft.
Door *Yvje*
#2055112
Dus ik zal ook gewoon aan kunnen geven dat ik een plaatselijke verdoving voor hem wil
en een hele lichte verdoving ? Ik vind het beetje eng namelijk, dat hele narcose gebeuren ..
Daarnaast duurt het vaak nog lang als ze wel weer wakker zijn om op temperatuur te komen.
Door fem fatale
#2055285
*Yvje* schreef: Dus ik zal ook gewoon aan kunnen geven dat ik een plaatselijke verdoving voor hem wil
en een hele lichte verdoving ? Ik vind het beetje eng namelijk, dat hele narcose gebeuren ..
Daarnaast duurt het vaak nog lang als ze wel weer wakker zijn om op temperatuur te komen.
Maar ze gaan toch gewoon onder een warmtelamp daarna? Mijn fretten wel, daar bleef ik erbij, de poezen mocht ik pas 's avonds ophalen, en toen waren ze al lang weer warm.
Door Limpy
#2055302
Ik dacht ook dat dieren standaard onder warmtelamp of op warmtemat/deken gingen na narcose, de katten die hier de laatste 10 jr gecastreerd of om andere reden onder ´t mes gingen kregen na afloop ook een warmtemat om op bij te komen.

Yvje, vraag ook even aan je da of ze dat willen doen.
Door mirdj
#2055315
Snoepie lag ook altijd op een warmtemat en onder een deken als ik hem kwam halen. De deken was ook wel een beetje voor het beschermen van de assistentes want als hij eenmaal wakker was kon er niemand bij hem in de buurt komen. Als hij nog duf was kon alleen ik hem uit z'n kooi halen. De laatste keer had hij geen narcose of roesje gehad toen ik hem kwam halen en kon ook ik niet bij hem in de buurt komen, de gifkikker. Dat werd echt met handdoeken hem uit het kooitje halen.
Door Martine-Tom
#2076456
Mijn diabeteskat moet aan zijn tanden geholpen worden, lichte tandsteen en een paar extracties, omdat zijn gezondheid niet helemaal 100% is wil ik de minst invasieve manier van verdoven, de vorige keer is het tandsteen onverdoofd verwijderd maar nu moet er ook wat getrokken worden dus onverdoofd zullen we maar niet doen.
Kan dit ook met gasnarcose of is een lichte (5min) roes een optie?

(Naast diabetes heeft hij pancreatitis en mogelijk een neurologisch probleempje, daar zijn we nog volop mee in onderzoek)
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#2097113
Wel een tamelijk late reactie, maar het klopt wel degelijk dat bepaalde raskatten (en inderdaad dus katten met een point-tekening) gevoeliger zijn voor bepaalde anesthesie vormen. Met name ketamine.
Wij hebben al jarenlang ragdolls en de eerste twee katers die we lieten castreren (waren wel familie van elkaar dus het kan ook familiaire aanleg zijn) hebben anesthesie gehad met (onder andere) ketamine.
Allebei leken ze in eerste intantie gewoon wakker te worden en mochten mee naar huis, maar toen de antagonist (het middel dat gebruikt wordt om de narcose als het waren op te heffen) uitgewerkt was zakten allebei de katten (zijn niet tegelijk gecastreerd, er zat ruim een jaar tussen) weer terug in de narcose.
Allebei de keren zijn we halsoverkop weer terug naar de dierenarts gegaan waar ze net zo lang geantagoneerd werden tot de narcose helemaal uit hun lichaam was.
De volgende katten (ook allemaal ragdolls dus, we hebben er nu 5) zijn allemaal gecastreerd zonder gebruik van ketamine en met gas-anesthesie.
Onze huidige dierenarts vertelde dat er inderdaad kattenrassen zijn die bepaalde vormen van anesthesie moeilijker afbreken.
Door Ziviaantje
#2097582
Heilige Birmanen en aanverwante rassen geven wij in de dierenartspraktijk een narcose met Domitor en prikken ze weer heel snel bij zodra we klaar zijn met de operatie. Ze zijn idd gevoelig voor narcose en we nemen geen risico's  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door