Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door El budha
#2025860
Onze kater van bijna 15 is aan een cyste geopereerd in zijn keel.
Van de dierenarts heb ik een speciaal blikje mee gekregen om aan te sterken. Hij gaf als advies om de kat in iedergeval 10 dagen niet rauw te voeren maar gewoon gourmet te geven. Met als reden dat het rauwe voer voor onstekingen in zijn keel kunnen zorgen.
Gourmet lijkt mij zo wie zo niet zo'n goeie optie dit i.v.m. struviet.
Zelf wil ik hem dan zo snel mogelijk op zijn oude voer hebben (barf) desnoods maal ik het zelf helemaal fijn.
Iemand ervaring hiermee? Zit nu wel een beetje in dubio
Door mirdj
#2025873
Ik zou dan ook kiezen om het zelf helemaal fijn te malen of kiezen voor een fijn gemalen kvv en deze met aardig wat water aanlengen zodat het wat makkelijker door de keel glijdt. Als je kater al gevoelig is voor struviet zou ik sowieso voorzichtig zijn met blikvoer, ik weet zeker dat ze hier allebei binnen de kortste keren hartstikke vol zouden zitten.

In hoeverre het rauwe voer voor ontstekingen kan zorgen durf ik niet te zeggen, maar de keuze tussen blik en fijn gemalen rauw zou alleen al vanwege de struviet voor mij een makkelijke keuze zijn.
Door El budha
#2026322
Ik heb hem stiekum al wat paardenvlees gegeven...goh wat was hij blij. Heb Jerry nog nooit zo snel zien eten, arm ding.
Helaas is mijn vleesmolen nog niet binnen, hopelijk komt deze morgen. Kan ik eindelijk gaan malen voor hem.
Raar he dat een dierenarts gourmet voorschrijft aan een kat met struviet.

Nog een weekje en hij mag weer muisjes gaan proberen.
Door speedy-1
#2026709
Het is maar een idee hoor, maar misschien bedoeld de dierenarts wel dat er op rauw voer bacterieën kunnen zitten die niet fijn zijn als ze in de open wond in zijn keel terecht komen. Commercieel verhit voer bevat misschien minder bacterieën en is veiliger totdat over 10 dagen de wond geheeld is.
Dus het gaat er denk ik niet om dat je van rauw vlees ontstekingen kan krijgen, maar misschien wel in een open wond.
Ik ben maar een leek maar kan me er wel iets bij voorstellen.
Door El budha
#2026734
speedy ik denk ook dat hij dat bedoeld maar dan zit ik nog met het probleem van struviet......Lastig kiezen
Ga vanmiddag weer even langs bij de dierenarts, voor de antibioticaprik, kan ik het meteen weer even voorleggen.
Bedankt voor het meedenken
Door mirdj
#2026900
Als je door de kvv wat gekookt water mengt gaat de kook er een klein beetje overheen en dat dood ook weer bacteriën. Als hij ook nog eens aan de AB zit zou ik er toch voor kiezen om gewoon vers te blijven voeren.
Door El budha
#2026982
:wavetowel2: De oude eigenaar van de dierenartsenpraktijk die viel in.......En Jerry mag weer alles. Hij hoeft geen lampenkap en romper meer om, wond was heel mooi dicht. Hij mag weer naar buiten.............En hij mag gewoon weer rauw eten. Ben super blij maar nog belangrijker Jerry is nog blijer hij huppelt nu weer vrolijk in de tuin.
Hij gaf al aan dat de kat niet in de slokdarm was geopereerd en het qua voeding niets moet uit maken.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Gelijk even 2 muisjes uit de vriezer gehaald, geloof dat een feestmaal wel op zijn plaats is :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door