Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2003984
Hai allemaal,

Vandaag met Phrabu (Heilige Birmaan kater van 2) naar de DA geweest. Helaas weet die niet wat het kan zijn dus ik hoop eigenlijk dat iemand hier iets herkend...? Of anders een idee heeft waar te zoeken... zodat ik met gerichte vragen naar de DA kan weer. (arme Boe met zn wagenziekte ook nog).

Sinds een (wij denken) 1 a 2 dagen "sleept" hij met zn linkerachterpootje.

:( Hij loopt dan, maar tilt zn been niet ver genoeg op waardoor de bovenkant van zijn voetje een stukje over de grond sleept. Vervolgens zet hij hem wel neer (korter dan het andere been) voor de volgende stap.

Je hoort hem ook aankomen, stap sleep stap sleep enz... Toen hij bij de DA van de tafel sprong, gleed dat beentje ook helemaal uit. Net of hij hem liet gaan zeg maar bij het neerkomen.

Hij "lijkt" echter geen pijn te hebben (ik kan het beentje alle kanten op buigen zonder kick) en staat/leunt er volgens mij wel gewoon op. Hij komt ook gewoon tegen je aan staan op zn achterpootjes.

Nu lijkt hij altijd al wat "stijvere" heupjes te hebben (hij loopt een beetje met xbeentjes en wat stijfjes met zijn achterkant zeg maar), maar dat destijds aangegeven bij de DA dacht hij dat het niets was en dus zagen wij dat meer als "zijn" manier van lopen.

Gisteren hebben Paley en hij enorm gespeeld en gerend en gespurt in de tuin (theoretisch zou hij dus ook nog iets verrekt/gescheurd kunnen hebben misschien?)...

Ik heb zelf het idee (als leek) dat het iets bij zn heupje of iig v.a. de knie omhoog is. De DA heeft echter alles gevoeld en kon niks raars vinden/voelen.

Enige wat hij kon bedenken was iets met een peesje of misschien ergens een zenuw (rug oid), maar kon dat dus ook niet zeggen of zien....

Heeft hier "iemand" ervaring met zo'n slepend beentje of misschien een idee waar wij het in zouden kunnen zoeken? Wat het ook is, ik hoop natuurlijk dat het niet erger wordt...

Wij hebben nu pijnstillers meegekregen voor het geval hij toch ergens pijn/irritatie heeft en daardoor zo loopt. Als het daardoor niet over gaat, gaan we denk ik toch maar foto's laten maken, alleen zei de DA dat ze iets mbt pezen/zenuwen niet kunnen zien daarop.

Help? Ik vind het zo zielig en ben bang dat het wellicht erger zal worden en hij niet meer kan springen/spelen/lopen straks  :'(

Groetjes,
Esmeralda
Laatst gewijzigd door Esmeralda77 op di 03 mei 2011, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tt-tjes
#2003992
Banden en pezen kunnen ze niet zien op een foto, maar een beetje DA kan wel voelen of daar iets mis mee is. Toen Balou als pup zijn pezen scheurde voelde de DA meteen dat daar iets niet goed zat.
Door Esmeralda77
#2004003
Hm ja hij heeft behoorlijk lang en grondig gevoeld... Dat zou dan betekenen dat hij idd daar niks aan gevoeld heeft zoals hij aangaf, of niet goed gevoelt heeft.

Maar was het dan bij jou niet heel erg zichtbaar dat het beestje echt pijn had? Dat zie ik nl niet aan Phrabu (al kan dat slepen natuurlijk ook een teken van pijn zijn, maar hij liet wel weer alles toe wat hij normaal niet doet bij pijn...).

Als ik maar weet waar ik het zoal in kan zoeken he... dit is zo lastig als zelfs de DA het niet weet  :-\ Over het algemeen is het wel een goede man (wij zijn destijds overgestapt van de vorige DA naar deze).
Door mirdj
#2004022
Wat dit is durf ik niet te zeggen, maar ik lees wel wat bekende dingen.

Snoepie heeft vorig jaar z'n knieband gescheurd en ondanks dat hij vreselijke pijn moet hebben gehad gaf hij geen kik toen de DA hem onderzocht. Ik merkte het wel aan het lopen, hij liep wat te hinken, maar katten zijn meesters in het verbergen van pijn. Hij liep in de periode ervoor ook met x-beentjes en ik heb het vermoeden dat hij al veel langer (lees 2+ jaar) problemen met zijn knie heeft gehad. Voor de operatie kon hij heel slecht springen (sprong mis, te laag, enz) nu springt hij als de beste. Sinds de operatie loopt hij ook niet meer met x-beentjes.
Door Esmeralda77
#2004032
[quote="mirdj"]
Wat dit is durf ik niet te zeggen, maar ik lees wel wat bekende dingen.

Snoepie heeft vorig jaar z'n knieband gescheurd en ondanks dat hij vreselijke pijn moet hebben gehad gaf hij geen kik toen de DA hem onderzocht. Ik merkte het wel aan het lopen, hij liep wat te hinken, maar katten zijn meesters in het verbergen van pijn. Hij liep in de periode ervoor ook met x-beentjes en ik heb het vermoeden dat hij al veel langer (lees 2+ jaar) problemen met zijn knie heeft gehad. Voor de operatie kon hij heel slecht springen (sprong mis, te laag, enz) nu springt hij als de beste. Sinds de operatie loopt hij ook niet meer met x-beentjes.
[/quote]

Oh ik lees hier wel herkenning trouwens... Phrabu noemen wij ook een stunteltje omdat hij vaak of niet durft te springen of soms idd net ff mis springt en dan die xbeentjes... Hoe hebben ze ontdekt dat het de knieband was, is dat ergens op te zien (foto oid)?

Groetjes
Esmeralda
Door mirdj
#2004038
Op een foto zijn banden en pezen niet te zien. Bij Snoepie merkte ik het toen ik op een gegeven moment thuis kwam dat hij gewoon liep te hinken. Ik had een paar weken er voor al een vermoeden dat er iets niet in orde was en toen heb ik een pijnstiller/ontstekingsremmer mee gekregen maar dat hielp niet. Toen hij liep te hinken ben ik weer naar de DA geweest en dat onderzoek wees heel duidelijk uit dat het een gescheurde knieband was. De botten waren heel makkelijk te bewegen terwijl dat niet mogelijk zou moeten zijn. Er zijn toen wel foto's gemaakt omdat het vermoeden heel duidelijk was. Die foto's zijn naar de orthopeed gestuurd en die bevestigde dat het een gescheurde knieband was. Het was nu op de foto wel te zien omdat de botten niet recht op elkaar staan door de speling die ontstaat. Als het niet uit de foto op te maken was geweest had ik het toch via een operatie laten onderzoeken en herstellen omdat zowel ik als de DA wel door had dat het bijna niets anders als dit kon zijn. Hij is een week na het maken van de foto's door de directeur van Beekse Bergen geopereerd, hij schijnt een pionier op het gebied van orthopedische chirurgie bij huisdieren te zijn.

Ik heb het zelf 18 jaar geleden ook gehad en ik weet hoe veel pijn het doet, dus ik stond er echt versteld van dat hij bij het onderzoek geen kik gaf.
Door Esmeralda77
#2004040
Aangezien het ons vandaag pas echt opviel (nadat zij gisteren zo mega aan het ravotten, rennen en gek aan het springen en spurten waren in de tuin) zou het natuurlijk kunnen dat hij toch iets verkeerd heeft bewogen. Wat ik al zei is hij best een stunteltje en wat ongecontroleerd en dus ook met spelen enz...

Ik denk dat ik het iig even voorleg bij de DA, aangezien hij het ook "noemde" gaandeweg het gesprekje.

Ik heb idd ook pijnstilling meegekregen en hij heeft vandaag een pijntillende spuit gehad, maar daarin merk ik iig nog geen verschil.

Konden ze maar praten he... zou veel tijd en zoekwerk schelen  ;)
Door Esmeralda77
#2004043
Het gekke is ook, hij ligt nu in zijn mandje en ik kan zijn (nu slappe) beentje alle kanten op bewegen en buigen enz. zonder dat hij een kick geeft. Sterker nog, hij ligt te spinnen  ???

Ik heb dus het idee dat het hem nu niks doet, maar echt met het lopen pas... Ik snap er helemaal niks van.

En hij staat ook wel gewoon erop, hij hinkt zeg maar niet maar hij sleept hem. Hij sleept hem echt over de bovenkant van zijn voetje/teentjes en vervolgens zet hij hem wel neer. Ik zag wel dat hij er iets korter op "leunt" dan op het andere been/pootje. Maar dat zal wel betekenen denk ik dat hij toch "pijn"  heeft met lopen.

Maar heel erg bedankt voor jouw reactie, misschien dat wij dat toch eens moeten uitpluizen of het niet toch iets met een band/pees kan zijn... Ik heb iig niet het idee dat het iets met het voetje is, omdat hij zn hele been minder op lijkt te trekken bij het lopen.
Door mirdj
#2004045
Wat voor mij een voordeel is is dat ik m'n katten door en door ken. Ze zijn volledig op mij gefocust omdat ik alleen ben en ze komen niet buiten. Zodra er iets niet klopt valt het me gelijk op en hoewel de DA in het begin nog wel eens zoiets had van het zal wel weer weten ze nu dat als ik kom er echt iets aan de hand is. De eerste keer dat het me op viel dat er iets niet klopte is dat ik hem hoorde lopen in een ander ritme als normaal. Hij tikt altijd met z'n achternageltjes op het laminaat en dat was anders, verder was er aan het lopen niets te zien. Dat was dus de eerste keer dat ik met hem bij de DA ben geweest. De 2e keer was gewoon heel duidelijk. Waarschijnlijk was hij weer als een idioot door het huis heen geweest en ergens uit de bocht gevlogen. Je kon duidelijk zien dat hij mank liep en af en toe zelfs door z'n knie heen zakte, maar hij liet (ook naar mij toe) geen pijn merken.

Je kan aan de da vragen of hij wil controleren of er speling in de knie zit. Dat is een eerste indicatie voor kniebandletsel. De band hoeft alleen maar ingescheurd te zijn en dan is er al speling. Bij Snoepie was hij finaal afgescheurd. Hij heeft nu een kunststof band die je ook kan voelen, ik kan dus in de gaten houden of de band op zijn plaats blijft zitten. Ondertussen zou die al helemaal vastgegroeid moeten zitten, er is ook geen beweging in het bandje te krijgen (zoals het hoort).
Door Esmeralda77
#2004134
Dat ga ik zeker even vragen... :)

Die van ons komen ook niet verder dan de tuin, ik moet er niet aan denken dat ze onder een auto komen of dat iemand ze meeneemt (raskatjes he)... Vandaar dat ik dus ook zoiets heb van misschien tijdens het ravotten laatst toch iets te enthousiast geweest hij  :mbounce:. Hij maakt dan van die rare salto's in de lucht en komt altijd een beetje stuntelig neer haha.. ach gossie

En idd wij hoorden het ook gelijk aan het loopje. Dat is ineens stap, sleep, stap, sleep.... Nu nog zien te achterhalen hoe en wat  :-\

Jij was daarvoor in de Beeksebergen geweest? Even hard van stapel lopend, zou dat vergoed worden denk je als je verzekerd bent maar eigenlijk bij een andere DA zit?

Groetjes,
Es
Door Esmeralda77
#2004226
Ik merk iig na gisteren nog geen enkel verschil (spuitje tegen evt. pijn). Hij loopt nog net zo mank en zn voetje sleept nog net zo erg... Ik vind het ook gewoon zielig en wil natuurlijk dat, wat het ook is, het verholpen wordt.

Misschien duurt het een paar dagen met de pijnstillers, maar mijn gevoel zegt dat het niet gaat helpen en dat er toch echt iets niet helemaal goed zit.

Maar hopen dat wij erachter kunnen komen wat het is, knie/heup/zenuw/anders...

Gadverderrie kon hij maar praten :(

Als er meer mensen zijn die dit bekend voorkomt hoor ik heel graag. Misschien helpt het om met gerichtere vragen bij de DA te komen, aangezien die het ook niet wist  :-\
#2004427
Ik ben niet bij de da in beekse bergen geweest. Mijn eigen da heeft de directeur van safaripark beekse bergen ingeschakeld. Geen flauw idee of hij bij een praktijk is aangesloten. Ik weet wel dat hij weinig in nederland is en als hij hier is zit hij eigenlijk altijd vol. Mijn da heeft het voor elkaar gekregen om snoepie met voorrang te laten opereren anders had hij 4 weken moeten wachten omdat de beste man op het punt stond om naar afrika te vertekken. Snoepie was ook in 20 weer van de ok af. Hij is gewoon in de praktijk van mijn da geholpen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door