Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2001918
Hallo lezers,


Vandaag vrijdag naar mijn dierenarts om bij Joy wat tandsteen te laten verwijderen onder narcose......... simpele ingreep zou je denken. Nuchter om 10:00 uur in de trein naar R\dam.
Maar 1 kiesje had tandsteen een flinke brok, ook een ontsteking eronder.... dus kies er uit.

De narcose is blijkbaar helaas niet goed uitgevallen. De da kwam me vertellen dat ze dood was. toen kwam de ass haar halen dat haar hart nog klopte.
Toen is ze aan de beademing gegaan, ze ademde nniet meer en dat kwam ook niet op gang.
Met een heel team aan het werk en uren later ademde Joy weer zelf.
Elke keer kreeg ik positieve berichten dat ze het goed deed ze kwam weer op gang, kreeg weer reflexen.
Later weer geen reflexen.... daarna zo'n slecht bericht dat ze overstrekte en krampen had, een slecht teken van haar hersenen  dat schijnen katten te doen voor ze sterven.
Ik moest een keuze maken, van de ondersteunende beademing af en in de couveuse of nog zo laten liggen met steun. zonder ondersteuning zouden er een paar dingen kunnen gebeuren.
Ze zou te zwak kunnen zijn en het opgeven. ze zou het zelf kunnen ademen en stabiel kunnen blijven, ze zou ook meer reflexen kunnen krijgen, maar daar was weinig hoop op omdat het al zo lang duurde, uren ondertussen.......... na lang overleg met veel mensen waar ik steun van kreeg besloten om haar van de zuurstof af te laten halen en kijken wat ze zou doen. Joy bleef het doen.... dat ziet er goed uit, maar die krampachtige houding!!! Vreselijk!! Haar kopje moest met handen tegen gehouden worden anders zou ze constant met haar hoofdje op haar rug liggen. Ik mocht haar in mijn armen houden en heb zo uren met haar gezeten, ze ontspande,,,, een goede ontwikkeling. .. maar na uren..... geen verbetering..... de voorstellen en mogelijkheden werden weer besproken en ik had besloten om haar in te laten slapen.
De da vroeg of ik niet iemand erbij wilde hebben...... Ja mijn broer David maar die kon ik maar niet bereiken.... ik zou haar daar achterlaten en savonds met David terug komen. Omdat ze geen waarneming en pijn heeft was dit een goede beslissing. Toen kwam ik op het idee om haar thuis te laten inslapen zodat de andere katten haar nog ademend zouden kunnen zien en ook afscheid van haar zouden kunnen nemen......... om 16:45 uur in de trein naar huis..... In de trein bleef ze rustig, wel verkrampt..... mijn meisje..... zo onbegrijpelijk....

in eerste instantie had ik Joy dus meernaar huis genomen om thuis in te laten slapen. Zo zouden alle katten haar nog ademend kunnen zien en afscheid kunnen nemen voor en na haar dood.  da zou na haar laatste patient rond vermoedelijk rond 18:00  mijn richting op vertrekken. maar  alles veranderde.... ondertussen ben ik vanavond al 4 keer gebeld door de da om te vragen hoe het met  haar gaat.

opeens leek ze wakker te worden, ze keek david aan, tilde haar kopje op en miauwde 3 keer........... maar er is geen vooruitgang te zien nu........

Ik schrijf steeds maar snel een stukje....
Het gaat niet goed met Joy. Ze reageert bijna niet. Als David praat lijkt ze hem aan te kijken en slikt ze en wil ze haar tong naar binnen slikken, deze hangt nu constant naar buiten...... haar kaken zijn verstijft op elkaar.
haar achterpoten zijn ingetrokken, haar voorpoten zijn gestrekt en haar kopje strekt ze ook constant (zonder bewegingen) helemaal omhoog / naar achteren richting haar rug.

De da zegt dat dit komt omdat haar hersens beschadigd zijn. ze heeft geen waarneming zegt ze, geen pijn, geen reflexen.
Alleen de reflexen door de hersenen die de kramp veroorzaken, wat een slecht teken is.

Een vriendin die jaren da ass is geweest vertelde me dat er vaker een kat 3 dagen in coma had gelegen en toch nog bij kwam en leefde zonder beperkingen.

Omdat ze geen pijn heeft en geen lijden en geen waarneming heb ik in overleg besloten om de nacht aan te kijken en een afspraak gemaakt om morgen naar de speodarts te gaan om haar in te laten slapen. om 12 uur...

ik weet neit wat ik moet zeggen, ik weet niet wat ik moet doen, ik weet niet wat ik kan doen, niks...... ik weet niet .... ik weet het niet......
het doet zo'n pijn, het is zo vreemd, het verdoofd en het verlamd me...... mijn meisje ligt daar... ze had net een soort van epileptische aanval. lag te trappelen en te schudden in de doos onder de warmte lamp. vanmiddag was haar temp. 35,7 nu is het 36.2 en 36.4

ik keek net in de doos, waar ze ligt en zie nu dat de vacht van haar staart uit staat, ze heeft en dikke staart..... ook een teken van sterven... dood gaan

ik voel me wreed, dat ik haar dit aandoe, de da zei herhaaldelijk dat ze niets waarneemt en geen pijn heeft.

ik heb net nog een keer haar temp opgenomen, het is nu 37,6 ze was onrustig en trok met 1 van haar achterpootjes......

ben net weer even wezen kijken, ze ligt nu rustiger, ze lijkt nu ontspannen, niet die vreselijke kramp houding.

ze ligt ineen apart kamertje waar het rustig is, onder een warmte lamp.

Ik ben er ziek van, misselijk en weet me geen raad.

het laatste gesprek met de da is besproken dat ik morgen om 12:00 uur met Joy naar het spoed spreekuur kom om haar in te laten slapen.
Als het er anders uit zie zal ik daar over bellen
hopelijk ziet het er na vannacht anders uit, maar ik ben bang dat het haar einde is.
ben er kapot van....

linda
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2001922
ze ligt nu te miauwen, ik ga steeds bij haar kijken, maar ik weet niet waarom ze dat doet.
ik druppel haar tong wat nat en ik kijk of ze niet te warm of te koud ligt.
ze verkrampt steeds en schokt met haar lijfje..... vreselijk om te zien.
ik vermoed dat haar hersens beschadigd zijn door zuurstof gebrek.
vreselijk....... mijn arme meisje,
Door *Yvje*
#2002264
Jeetje, wat een naar verhaal, ik moest even slikken, krijg er een brok van in mijn keel.
Ik weet niet zo goed hoe ik hier op moet reageren, kan je alleen maar ontzettend veel sterkte wensen !
Ik moet er niet aan denken .. sterkte, ik denk aan je.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2002279
Ze had vanmorgen iets meer respons, haar pupillen stonden niet meer geheel open, je zag een gedeelte van de iris.
Joy reageerde op  mij en leek me aan te kijken. Ik wilde haar nog een kans geven. en Heb naar de faculteit in Merelbeke gebeld (Utrecht is dicht ivm koninginnedag)
Omdat Joy zo ZOOOO ongelofelijk sterk is, ze blijft maar door gaan met aanvallen , ademen en hartje, ze knokt maar door, heb ik besloten om haar naar de faculteit in Merelbeke te brengen.
Ze ligt daar nu in de intensive care in op haar eigen kleedje aan een infuus en ze krijgt wat extra zuurstof met een kapje. (infuus met electrolieten kan dat?)
En zou zou 0ok een middel krijgen dat de eventuele zwelling van haar hersenen zou doen afnemen. eigenlijk geven ze dat binnen 8 uur na de gebeurtenis, maar het kan geen kwaad zeiden zij.

Vlak na binnenkomst onderzoeken bloed, en temp, zuurstof, alles is perfect, haar lichaam is zo sterk. Ze is op temperatuur, ze heeft voldoende hartslag en ademhaling, voldoende zuurstof in haar bloed. Ze is zo sterk.

Alleen die vreselijke kramp aanvallen,,.... mijn dierenarts adviseerde haar in tel aten slapen.
De neuroloog in Merelbeke gaf aan dat er nog hoop is.
Op de amerikaanse  coma schaal is het een slecht teken als het tot 9 is. maar Joy zit op 10. er is hoop.

ze is in goede handen, ik heb haar daar achter gelaten en als er iets is bellen ze me. als het goed gaat bellen ze niet, behalve maandag pas weer.
er is continu verzorging bij haar, een student verzorg en bewaakt haar nu.
De neuroloog zij ook nog dat haar oordeel was om deze kat zéker niet in te laten slapen zoals ze nu is.

groetjes Linda
Gebruikersavatar
Door koekje
#2002284
Ze vinden het daar dus minder dramatisch dan je eigen dokter, lijkt mij ook hoopvol.
Infuus met elektrolieten kan zeker, dat is net zoiets als ORS, om uitdroging tegen te gaan.

Zijn ze morgen (1 mei) niet dicht en is er dan ook iemand bij haar? De dag van de arbeid is in BE een feestdag.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2002461
ik ben net gebeld door de faculteit, het gaat slecht met haar, ze krijgt meer medicatie om de epilepsie te onder drukken maar daar komt het probleem door heen.
Ook haar coma scale gaat naar beneden naar 7 . 8.  vreselijk ik moet beslissen om haar in te laten slapen. vandaag, binnen een paar uurtjes. helaas is mijn broer met wie ik dit allemaal deel niet bereikbaar en hij wist zelf ook niet waar hij heen zou gaan..... ik heb de hele familie al afgebeld maar krijg hem niet te pakken.
Het is rond 2 uur rijden. dat gaat nacht werk worden of ik moet beslissen dat ik niet naar haar toe gaat en haar daar laat in slapen met de artsen en assistentes....... Ze heeft volgens de artsen geen pijn, geen waarneming, ik denk dan met of zonder mij......
Ik ben kapot, het is niet te bevatten, ik ben op, heb migraine, ga even liggen..... maar ik moet de beslissing nemen... de knoop doorhakken. arm meissie..... voor een stukje tandsteen........

Linda
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door