Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#1962705
Hallo lezers,

Weet iemand hoe de ph waarde zou moeten zijn van een kat?
Ik las dat iemand schreef dat brok een ph beloofde van 6 a 6.5. Ik vond dat zo'n vreemde uitspraak.
Omdat ik dacht dat de gezonde ph waarde van een kat rond de 1 a 2 zou zitten, bij een rauw etende kat.
Klopt dat?
Wat de waarde van een kat is op rauw voer en wat de waarde is van een kat op brok?
Bij welke waarde hebben struviet stenen de kans om te vormen?
Je leest zo vaak dat dit komt door gebrek aan vocht in brok, maar het heeft toch ook te maken met de ph waarde?
Ik kan me voorstellen dat die twee samen, dus en een geconcentreerde urine en een alkalische urine de uitermate geschikte omstandigheden zijn om kristallen te laten neerslaan, zodat stenen zich kunnen vormen.

bedankt voor jullie reacties.

groetjes Linda
Door *Flip*
#1962730
Een dier heeft verschillende pH waarden in de verschillende weefsels, maag, darmen, urine... Ik denk dat je dat een beetje door elkaar gegooid hebt.
Maagzuur zal rond de 1-2 liggen met vers voer, op brokken ligt deze inderdaad meer richting de 6. Uit je verhaal maak ik op dat je de urine pH bedoeld? Daar heeft de pH van de maag geen directe invloed op. De pH van de urine weet ik zo niet, maar heb vaker rond de 6 voorbij zien komen.
Als je stuviet invoert in de zoekmachine vind je ongetwijfeld veel topics hierover, door voeding kan je de pH vd urine wel beinvloeden, maar niet zo extreem als de pH vd maag.

edit: " Cats who hunt and eat a "natural" diet, i.e. several meals consisting of small, whole prey, tend to have urine pH ranging from about 5.9 to 6.4."
van:  http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ,18.0.html
Laatst gewijzigd door *Flip* op do 10 mar 2011, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door mirdj
#1963085
PH waarde van de urine hoort inderdaad grofweg tussen de 6 en 6,5 te zitten. Toen ze hier nog op brokken zaten was de ph waarde rond de 7 met als gevolg struviet gruis. Nu zijn ze gelukkig allebei al een jaar of 3 gruisvrij.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#1966689
Bedankt voor jullie reacties.
Ik gooide het inderdaad door elkaar. Als men over pH spreekt zal het inderdaad over het algemeen over de urine gaan.
Dit is dan ook van invloed op de gruis en ontsteking.
Dat zal dan ook de "belofte"  zijn van sommige brokkenfabrikanten om de pH van de urine op 6 a 6.5 te krijgen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door