Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Hitam
#219775
All meat syndrome is de officiële wetenschappelijke term voor een calciumtekort die ontstaat door het voeren van alleen vlees.
En het komt ook voor. Ik heb al eens iemand in de praktijk gehad met een kat met het all meat syndrome. Die kreeg niets anders dan hart te eten.

En er is vrijwel zeker wel wetenschappelijke literatuur over te vinden. Het zal vrijwel zeker ook wel uitgeprobeerd zijn met proefdieren. Ik heb mijn literatuur alleen thuis liggen en het duurt wel een paar dagen voordat ik lang genoeg thuis ben en tijd heb om ernaar te kijken, maar ik wil het best voor je opzoeken!
Door Ordell
#219877
Dan heb je me verkeerd begrepen... ;) Ik heb nergens gezegd dat je een hond niet enkel en alleen vlees moet voeren, maar zo veel mogelijk variatie... ;)
Het ging er alleen om dat het woord eiwit-fractie op zich bij een goede voeding niet nodig is en zelfs niet bestaat, en de term all-meat syndrome valt hier ook onder...

Dit was wat ik een paar reacties terug vermeldde:

"Het "all-meat syndroom" is een uitvinding van de brokkenfabrikanten die dit gebruiken om mensen schrik aan te jagen. Maar het is nergens op gebaseerd. Net zo min als het "all- organ syndrom " of het "all-naked bones syndrom".
Uiteraard heb ik het niet over enkel eenzijdig spiervlees, maar alles wat aan een prooidier zit.
Natuurlijk is dus een éénzijdige spiervleesvoeding slecht, net zoals een eenzijdige orgaanvlees voeding slecht is of een alleen kale botten voeding...
Maar dit bedoelen de brokfabrikanten er niet mee, ze bedoelen de verse vleesvoeding of barf op zich.
Een kat of hond kan je perfect voeren met alleen vlees, orgaan, bot, pezen, huid, haar, ogen, hersenen alles van een prooidier, zonder enige vorm van toevoegingen.

Wat het "all meat syndroom" betreft; Er is geen enkele wetenschappelijk werk te vinden dat het ziektebeeld of de ziekte genoemd "all meat syndroom" beschrijft. "

We zijn het wat dat betreft gewoon eens... ;)
Laatst gewijzigd door Ordell op di 07 dec 2004, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ordell
#219882
An schreef: Phoe wat een gedoe om een woord zeg. Wat maakt het nu uit of je het all meat syndrom noemt of wat anders. We weten toch allemaal dat een hond enkel en alleen met vlees voeren niet goed is en dat dat zich onherroeppelijk wreekt. Daar hoeft toch zelfs geen onderzoek naar gedaan te worden. Als je gewoon gaat kijken welke stoffen allemaal in vlees zitten en dan welke stoffen een hond nodig heeft dan ga je zien dat beide lijstjes niet overeen komen toch? Dan kan je makkelijk gaan zoeken welk de gevolgen zijn van het ontbreken van elke stof die niet in vlees zit uit een hondenvoeding et voila je hebt de gevolgen van enkel vlees voeren.

Wortelen zijn gezond voor mensen, maar enkel en alleen wortelen eten is niet goed. Of je dat dan het all wortel syndroom noemt of wat anders wat doet dat er toe, het is niet goed punt.
Dat is niet helemaal waar, er zijn nl. honden succesvol grootgebracht op enkel pens die leeftijden van 15 jaar hebben behaald... ::)
Gebruikersavatar
Door chooky
#219889
Ordell schreef: Dat is niet helemaal waar, er zijn nl. honden succesvol grootgebracht op enkel pens die leeftijden van 15 jaar hebben behaald... ::)
Yep, en er zijn honden die 15 worden op aldibrokken, er zijn mensen die 90 worden terwijl ze kettingroken en zich helemaal klemzuipen, er zijn katten die 19 worden op vegetarische brokken, net als een groot aantal honden die ook een respectabele leeftijd behalen, en dan?
Gebruikersavatar
Door chooky
#219905
Ordell schreef: Dan heb je me verkeerd begrepen... ;) Ik heb nergens gezegd dat je een hond niet enkel en alleen vlees moet voeren, maar zo veel mogelijk variatie... ;)
Het ging er alleen om dat het woord eiwit-fractie op zich bij een goede voeding niet nodig is en zelfs niet bestaat, en de term all-meat syndrome valt hier ook onder...

Dit was wat ik een paar reacties terug vermeldde:

"Het "all-meat syndroom" is een uitvinding van de brokkenfabrikanten die dit gebruiken om mensen schrik aan te jagen. Maar het is nergens op gebaseerd. Net zo min als het "all- organ syndrom " of het "all-naked bones syndrom".
Uiteraard heb ik het niet over enkel eenzijdig spiervlees, maar alles wat aan een prooidier zit.
Natuurlijk is dus een éénzijdige spiervleesvoeding slecht, net zoals een eenzijdige orgaanvlees voeding slecht is of een alleen kale botten voeding...
Maar dit bedoelen de brokfabrikanten er niet mee, ze bedoelen de verse vleesvoeding of barf op zich.
Een kat of hond kan je perfect voeren met alleen vlees, orgaan, bot, pezen, huid, haar, ogen, hersenen alles van een prooidier, zonder enige vorm van toevoegingen.

Wat het "all meat syndroom" betreft; Er is geen enkele wetenschappelijk werk te vinden dat het ziektebeeld of de ziekte genoemd "all meat syndroom" beschrijft. "

We zijn het wat dat betreft gewoon eens... ;)
Volgens mij bedoel je het anders als dat je het opschrijft Ordell :P ::) ;D

Het All-meat-syndrome bestaat wel, het is wetenschappelijk beschreven, heeft ook andere namen en wordt veroorzaakt door een tekort aan calcium (zie ook het bericht van Tannetje).
Volgens mij bedoelen brokkenfabrikanten ook precies hetzelfde (precies wat de naam ervan ook zegt namelijk het geven van alleen vlees) en gebruiken ze het inderdaad ook om het hanteren van het barf-concept te ontmoedigen, maar niet door het geven van een andere betekenis aan het all-meat-syndrome, maar juist door een andere invulling aan het barf-concept te geven.
De eiwitfractie blijft trouwens gewoon bestaan hoor, ook al is die van geen betekenis voor iemand die een vers voer van goede kwaliteit geeft.
Door Ordell
#219912
chooky schreef: Yep, en er zijn honden die 15 worden op aldibrokken, er zijn mensen die 90 worden terwijl ze kettingroken en zich helemaal klemzuipen, er zijn katten die 19 worden op vegetarische brokken, net als een groot aantal honden die ook een respectabele leeftijd behalen, en dan?
Klopt, maar achteraf mag je dan concluderen dat deze voeding voor deze specifieke honden geen kwaad heeft gekund. Niet dat ik erachter sta, integendeel, dat staat immers al in 1 van de vorige postings.... ::)
Het gaat er alleen maar om dat het "all-meat sydrome", net als "eiwitfractie" een verzinsel is zonder wetenschappelijke basis.
Er is altijd veel gescherm geweest met het woord eiwitfractie, hele berekeningen hebben in het verleden plaatsgevonden om dit te staven. Dit is voor een goede rauwe voeding helemaal niet van toepassing, evenals het woord all-meat syndrome, wat voor de rauwvoerders ook niet van toepassing is. Wij zullen dat nl. nooit kennen omdat wij wel vlees, organen en botten voeren.
Ik bedoel dan ook dat dit woord een verzinsel is om de mensen van een vleesvoeding af te houden en aan de brokken te gaan.
Het gaat er dus niet om dat er een meningsverschil is, integendeel...
Misschien is het nu iets duidelijker... ;)
Door Ordell
#219913
chooky schreef: Volgens mij bedoel je het anders als dat je het opschrijft Ordell :P ::) ;D

Het All-meat-syndrome bestaat wel, het is wetenschappelijk beschreven, heeft ook andere namen en wordt veroorzaakt door een tekort aan calcium (zie ook het bericht van Tannetje).
Volgens mij bedoelen brokkenfabrikanten ook precies hetzelfde (precies wat de naam ervan ook zegt namelijk het geven van alleen vlees) en gebruiken ze het inderdaad ook om het hanteren van het barf-concept te ontmoedigen, maar niet door het geven van een andere betekenis aan het all-meat-syndrome, maar juist door een andere invulling aan het barf-concept te geven.
De eiwitfractie blijft trouwens gewoon bestaan hoor, ook al is die van geen betekenis voor iemand die een vers voer van goede kwaliteit geeft.
Zie je wel, dat bedoel ik ongeveer.... 8) ;)
Gebruikersavatar
Door chooky
#219918
Ordell schreef: Klopt, maar achteraf mag je dan concluderen dat deze voeding voor deze specifieke honden geen kwaad heeft gekund. Niet dat ik erachter sta, integendeel, dat staat immers al in 1 van de vorige postings.... ::)
Ik geloof ook niet dat jij dit propageert hoor ;D
Maar als je de leeftijd als enige criterium neemt heeft die voeding ze dus inderdaad geen kwaad gedaan.
Het gaat er alleen maar om dat het "all-meat sydrome", net als "eiwitfractie" een verzinsel is zonder wetenschappelijke basis.
lees nog eens het bericht van Tannetje.
Er is altijd veel gescherm geweest met het woord eiwitfractie, hele berekeningen hebben in het verleden plaatsgevonden om dit te staven. Dit is voor een goede rauwe voeding helemaal niet van toepassing,
Wat betreft de eiwitfractie ben ik het ook geheel met je eens hoor, dat het niet van toepassing is op mensen die een gebalanceert dieet voeren, hetzij dagelijks, hetzij gespreid over een periode. (dat neemt niet weg dat het concept 'eiwitfractie wel bestaat :p)
evenals het woord all-meat syndrome, wat voor de rauwvoerders ook niet van toepassing is. Wij zullen dat nl. nooit kennen omdat wij wel vlees, organen en botten voeren.
In die zin is het wel van toepassing op rauwvoerders, dat we er voor moeten waken het niet te veroorzaken door wel goed uit te kijken dat we een juiste hoeveelheid botten (of andere calciumbron) te voeren. We hebben er dus wel degelijk mee te maken, zie weer Tannetjes bericht.
Ik bedoel dan ook dat dit woord een verzinsel is om de mensen van een vleesvoeding af te houden en aan de brokken te gaan.
Ik denk niet dat het woord een verzinsel is, het omt wel degelijk voor. Het wordt echter wel voor dat doel gebruikt.
Het gaat er dus niet om dat er een meningsverschil is, integendeel...
Misschien is het nu iets duidelijker... ;)
Yep, duidelijker.
We hebben volgens mij ook geen meningsverschil, alleen een verwoordingsverschil geloof ik :P 8) ;D
En nu moet ik heel hard fietsen nders ben ik veeeeeels te laat.
Door An
#219954
Ordell schreef: Dat is niet helemaal waar, er zijn nl. honden succesvol grootgebracht op enkel pens die leeftijden van 15 jaar hebben behaald... ::)
Ja nu noem je net wat op...pens. Is ten eerste geen vlees en ik denk dat het heel wat minder kwaad kan enkel pens te geven dan enkel vlees. Ik denk echt niet dat er een hond rondloopt die 15 jaar is geworden op enkel bieflappen.

Zelfs als dat zo is...Mijn overgrootvader was nooit nuchter, rookte 4 pakjes per dag en is 98 jaar geworden. Wil dat zeggen dat we nu allemaal 2 flessen Jhonny Walker achter over moeten slaan en 4 pakjes sigaretten moeten roken per dag? Nah jij mag het van mij dan proberen maar ik neem mijn kansen wel zonder die troep ;)

Langs de andere kant ken ik een vrouw die een gezondheidsfreak was en die is op haar 26 dood gevallen.

Dit maar om te zeggen...uitzonderingen heb je altijd. Dus ik begrijp niet goed wat er dan niet waar is in mijn vorige post...

Ik weet ook niet goed waar je nu naartoe wil. Tannetje geeft aan dat er wel degelijk wetenschappelijk literatuur is dat all meat syndrom bestaat, je vind zelf ook dat alleen vlees voeren niet goed is...waar gaat het dan nog om? ??? Enkel om dat woord? Als je dat zo stoort noemen we het in de toekomst gewoon het ordellsyndroom ofzo toch? ;D
Gebruikersavatar
Door Hitam
#220208
Volgens mij zijn we het wel eens met elkaar.
Ik krijg alleen nog wel eens mensen in de praktijk waarvan de honden geen botten willen eten. Dan moet er wel iets gebeuren. Of dat ze alleen maar hart lusten ofzo.

In pens zit wel wat calcium volgens mij en zeker als het echte vuile pens is. In groene planten zit ook calcium. En ik hoorde laatst van een vogeldierenarts uit Amerika dat er in een wortel net zoveel calcium zit als in een glas melk.
Door Lizzy
#220349
Hitam schreef: Volgens mij zijn we het wel eens met elkaar.
Ik krijg alleen nog wel eens mensen in de praktijk waarvan de honden geen botten willen eten. Dan moet er wel iets gebeuren. Of dat ze alleen maar hart lusten ofzo.

In pens zit wel wat calcium volgens mij en zeker als het echte vuile pens is. In groene planten zit ook calcium. En ik hoorde laatst van een vogeldierenarts uit Amerika dat er in een wortel net zoveel calcium zit als in een glas melk.
Die van die wortel en calcium klopt volgens mij niet. Volgens de analyse zit er in koemelk 130 mg calcium per 100 gram en er zit 30 mg calcium per 100 gram in wortel. Nu is alleen wel de vraag wat beter opneembaar is. Ik weet dat de mens helemaal niet zo goed in staat is om het calcium uit melk op te nemen.

Overigens bevat sesamzaad ook echt waanzinnig veel calcium: 975 mg per 100 gram.
Door Ordell
#220825
Hitam schreef: All meat syndrome is de officiële wetenschappelijke term voor een calciumtekort die ontstaat door het voeren van alleen vlees.
En het komt ook voor. Ik heb al eens iemand in de praktijk gehad met een kat met het all meat syndrome. Die kreeg niets anders dan hart te eten.

En er is vrijwel zeker wel wetenschappelijke literatuur over te vinden. Het zal vrijwel zeker ook wel uitgeprobeerd zijn met proefdieren. Ik heb mijn literatuur alleen thuis liggen en het duurt wel een paar dagen voordat ik lang genoeg thuis ben en tijd heb om ernaar te kijken, maar ik wil het best voor je opzoeken!
Als je dat zou willen doen, graag.... ;)
Door Ordell
#220827
chooky schreef: Ik ben het wel vaak tegengekomen, zelfs bij wetenschappers, oa het artikel waar Billinghurst op reageerde. maar al die mensen weten absoluut niet wat barf inhoudt. Ik ben zelfs mensen tegengekomen die zelf de 'barf' methode menen aan te hangen en het benoemen als een all-meat-diet, maar dat ligt natuurlijk niet aan het niet-bestaan van het all-meat-syndrom (oftewel NSH), maar aan het gebrek aan kennis van diverse personen, die oftewel de term 'barf' niet snappen, aftewel all-meat-diet niet vatten.
Maar waar gebruikt Billinghurst in zijn originele Engelstalige boeken de term "All Meat syndrome" als beschrijving van een ziekte of ziektebeeld? Dan bedoel ik de engelstalige versie en niet de nederlandse vertaling.. ;) En verder is NSH inderdaad een ziekte die te wijten is aan een gebrek aan calcium en soms ook aan vitamine D, maar ik zie nergens staan waar in de plaats van NSH de benaming "All-Meat Syndrome" wordt gebruikt. Mensen kunnen ook secundaire hyperparathyroidism hebben, en die eten toch geen botten om in hun calcium te voorzien, dus NSH is geen ziekte met als andere benaming "All Meat Syndrome" bij honden, of vleeseters, dat is totaal iets anders.

Voor zover ik weet bestaat de Engelse term "All Meat Syndrome" niet in de erkende vakliteratuur, dus ik wacht vol spanning jullie verwijzingen naar teksten terzake af... ;)

Tot dan blijft het voor mij een zeer vaag begrip, ontstaan uit het brein van een brokkenfabrikant en te pas en te onpas overgenomen door rauwvoerders, want we weten toch allemaal dat elke eenzijdige voeding slecht is.
Laatst gewijzigd door Ordell op do 09 dec 2004, 02:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ordell
#220829
An schreef: Ja nu noem je net wat op...pens. Is ten eerste geen vlees en ik denk dat het heel wat minder kwaad kan enkel pens te geven dan enkel vlees. Ik denk echt niet dat er een hond rondloopt die 15 jaar is geworden op enkel bieflappen.

Zelfs als dat zo is...Mijn overgrootvader was nooit nuchter, rookte 4 pakjes per dag en is 98 jaar geworden. Wil dat zeggen dat we nu allemaal 2 flessen Jhonny Walker achter over moeten slaan en 4 pakjes sigaretten moeten roken per dag? Nah jij mag het van mij dan proberen maar ik neem mijn kansen wel zonder die troep ;)

Langs de andere kant ken ik een vrouw die een gezondheidsfreak was en die is op haar 26 dood gevallen.

Dit maar om te zeggen...uitzonderingen heb je altijd. Dus ik begrijp niet goed wat er dan niet waar is in mijn vorige post...

Ik weet ook niet goed waar je nu naartoe wil. Tannetje geeft aan dat er wel degelijk wetenschappelijk literatuur is dat all meat syndrom bestaat, je vind zelf ook dat alleen vlees voeren niet goed is...waar gaat het dan nog om? ??? Enkel om dat woord? Als je dat zo stoort noemen we het in de toekomst gewoon het ordellsyndroom ofzo toch? ;D
An, je mag het voor mijn part zelfs het Ordell of het Pietje Puk syndroom noemen, maar ik zal nooit tekorten of ziektebeelden zo maar een verzonnen benaming geven, dus eerst graag de correcte info waar ik alles kan terugvinden... ;)

Waarom denk je dat het minder kwaad kan uitsluitend pensvoeding te geven tegenover uitsluitend spiervlees?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door