Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Paula1976
#1802111
Hallo,

De kat van onze buren heeft zichzelf weer helemaal kapot gekrabt. Mijn buurvrouw is gisteravond voor de zoveelste keer met haar naar de DA geweest. Waarschijnlijk zal ze wel weer dexamethason o.i.d. hebben gekregen en zal Lara weer een poos met een kap om moeten lopen. Het is niet hormonaal en ze heeft ook geen vlooien.

Nu wil ik mijn buurvrouw eigenlijk gaan adviseren om Lara op vers te zetten. Maar wat kan ik het beste adviseren? Ik heb alleen ervaring met honden en vers en niet met katten en vers.

Graag jullie reacties!

Alvast bedankt!

Groetjes Paula
Door Paula1976
#1802918
Ik zou haar inderdaad iets willen aanbevelen waar beslist geen granen of rijst inzitten. Maar als ik dan CB diabetes adviseer krijg ik misschien de vraag hoe dat zit met de koolhydraten. En dat vind ik dan weer lastig uitleggen.

Dus dan zal het al snel CB eend worden. En hoe zit het met Bibi, dat is namelijk hier vlakbij bij Gelukkig Dier te krijgen. Maar 100% granen vrij is Bibi niet toch? Maar het zou hoe dan ook al een enorme verbetering voor de kat kunnen opleveren als ze geen br#kken meer krijgt.

En mocht ze toch nog wat klachten houden dan kunnen ze altijd nog aan een eliminatiedieet beginnen. Maar ja, eerst maar eens naar de buurvrouw toe morgen en hopen dat ze er voor open staat.

Thanks vast voor jullie reacties!!
Door Too
#1802930
ik denk dat een kvv voeren ook al veel winst kan geven, granen/rijst passen sowieso niet in een kattenmenu maar t kan goed zijn dat poes t zomaar 'goed' doet op een gewone kvv
Door Limpy
#1802961
Leg haar idd uit wat Too zegt: granen en/of rijst is niet goed voor carnivoor dus poog haar de CB eend en/of diabetes-versie (=kip) te gaan proberen omdat deze ook rijstloos zijn.

Dacht dat de hondversie BIBI-kip ook rijstloos was, zit geen pens in dus dat lusten katten ook. Hier vonden ze het alle 4 heerlijk toen ze nog op kvv stonden.
Door *Flip*
#1807929
Paula1976 schreef: Ik zou haar inderdaad iets willen aanbevelen waar beslist geen granen of rijst inzitten. Maar als ik dan CB diabetes adviseer krijg ik misschien de vraag hoe dat zit met de koolhydraten. En dat vind ik dan weer lastig uitleggen.
Ik zal het proberen simpel uit te leggen:

Herbi- & omnivoren halen hun energie uit koolhydraten. Carnivoren missen hier de juiste enzymes voor. Zij hebben die ook niet nodig, want in vlees zit (van nature) geen koolhydraten. Carnivoren halen hun energie uit de afbraak van nucleine zuren (dat zijn oa bouwstenen voor DNA), die wel rijkelijk aanwezig zijn in vlees. 

Via een verschillende weg 'bouwen' Herbi-, omni- en carnivoren zo hetzelfde begin product voor dezelfde energie processen in het lichaam.

Herbi- & omnivoren zullen de afbraak weg van carnivoren pas nemen bij sterke ondervoeding, zij gaan dan hun eigen lichaam(spieren) verteren. Andersom kunnen Carnivoren ook wel iets met koolhydraten, maar dan enkel als het lichaam geen keuze heeft. Energetisch is dit namelijk de minst gunstigste weg.

Hopelijk kan je je buurvrouw overtuigen!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door