Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1722166
Hallo,

ik ben sinds 4 weken bezig met carnibest. het valt mij op dat ze niet elke dag meer ontlasting hebben. Vaak 1 keer in de 2 a 3 dagen. Ze eten cb goed en komen aan hun volledige maaltijd. Is het normaal dat ze niet elke dag meer ontlasten?? Daarnaast heeft 1 van de 2 het probleem dat er bloed rond zijn ontlasting zit. Dat had hij op brokken ook al en dat is ook de reden geweest dat ik ben overgestapt, hij blijft alleen erg harde ontlasting houden??
op advies van de da voer ik nu tijdelijk isogel (vezel) bij, dat schijnt te helpen, maar dat zou toch niet moeten!!
Wellicht hebben jullie ervaring hiermee en is het normaal dat ze niet elke dag ontlasting hebben..

Groetjes Fanny
#1722273
hai,

hier poëppen ze bijna iedere dag, dus soms ook om de dag...

dat bloed rond de ontlasting moet je even duidelijker omschrijven, 't kan natuurlijk vanalles zijn:
een gesprongen adertje bij z'n poepert, om misschien irritatie in z'n darm...

'k weet niet welke smaak cb je voert?
om de ontlasting wat makkelijker te maken kun je ook wat fijngesneden sla of courgette door 't voer mengen, begin met weinig, kijk naar de poëp en voer langzaamaan (naar accepetatie) meer toe
#1722318
Hier poepen ze ook niet standaard elke dag maar bloed zit er niet bij.
Kijk ff naar de kleur van het bloed, als het helderrood is heeft 'ie wsch te hard zitten persen en is er een adertje gesprongen. Geen drama maar ook niet de bedoeling.
Als je barf voerde kon je de hoeveelheid bot wat minderen maar met kvv gaat dat niet zo makkelijk.
Beetje extra olie doet soms wonderen, echt maar een theelepeltje, meer vocht erdoor kan helpen, en alstie het eet idd groente.
#1723438
Ik ben een maand of 2 geleden ermee naar de da geweest en het is helder donker rood bloed dat om de ontlasting heen zit. Ze vermoeden inderdaad een gesprongen adertje, omdat poes vaak hele stevige ontlasting heeft. Ook nog gedacht aan een aambei, maar dat kunnen ze niet bevestigen!!
Omdat het deze week weer is verergerd voer ik momenteel isogel, kan nog niet zeggen of dat resultaat heeft..Wat mij wel opvalt is dat bij tonijn (wel op waterbasis) de ontlasting soepeler is, maar ik heb ook gelezen dat je niet teveel tonijn wekelijks mag voeren?? Ik voer kvv maar wellicht kan ik 1 maaltijd (3x per dag) vervangen door orgaan, spiervlees en kuikens?? Kan dat een optie zijn..Visolie dagelijks door het voer heb ik ook al gelezen. Van de groente is mij nieuw maar zeker de moeite waard om het te proberen..

dankjewel voor jullie reacties....
#1723478
Visolie (=omega 3) wordt (althans bij mensen) grotendeels opgenomen en heeft weinig effect op de stoelgang.

Lexi is ook een paar daagjes verstopt geweest, een theelepeltje olijfolie (=omega 6) deed wonderen (wel niet de extra vierge, want die ruikt en smaakt volgens mij te sterk).

Ze poept bijna iedere dag een mooi sigaartje nu trouwens.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door