Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Kefraya
#1722895
SCA schreef: Ik begrijp dat een GT langs moet komen voor een goede diagnose en ik zou het graag willen. Maar 475 euro hebben we er echt niet voor liggen op dit moment :-\
http://www.kattengedragstherapeuten.nl en dan betaal je niet meer dan EUR 135 - 145 voor een heel behandeltraject, inclusief huisbezoek. Dan heb je gecertificeerde en afgestudeerde GT's die samenwerken met dierenartsen.
Een deel daarvan is ook aangesloten bij http://www.tinley.nl en die consulten worden vergoed door de verzekering. 475 euro is echt volkomen absurd !!!
Maar een huisbezoek is essentieel voor een goede diagnose.
Door SCA
#1722990
Ja, een huisbezoek willen we ook graag. We begrijpen dat het nodig is. Maar van 475 euro moesten we even goed slikken :o
We zullen daar eens kijken. Ze zijn gewoon goed verzekerd, dus dat komt dan helemaal goed.  :)

Dankjewel!
Door Robian
#1736265
Wat ontzettend vervelend een wild plasser in huis.

Ik heb het ook een tijd geleden gehad. Meisje (onze oudste kat) begon 2 jaar geleden opeens overal in de woonkamer te plassen.
Alle hondenkussens werden professioneel onder gepiest.
Lichamelijk is toen alles uitgesloten en ook het hele kattenbak/grid traject heb ik toen ook afgewerkt.
Bij meisje was het toch een stress probleem ondanks dat je het niet aan haar merkte.

Ze heeft nu een eigen slaapkamer waar de andere katten en de honden niet mogen komen.
Twee keer per dag komt ze beneden om even een rondje door de tuin te doen en even op schoot te komen zitten.
Laat ik haar een paar uur in de woonkamer dan weet ik zeker dat de hondenmand weer onder gepiest is ondanks dat er niets met haar gebeurd (de andere katten laten haar met rust en de honden ook)
Het plassen is dus een soort protest.

Boven in de slaapkamer is mevrouw perfect zindelijk en plast nergens anders als op de kattenbak.

Succes met je zoektocht...het is soms enorm moeilijk om je vinger op het probleem te leggen.
Door Pammetje
#1736299
Dat de poezen al op verschillende plaatsen plaste voordat ze gesteriliseerd werden en voordat de hond in huis kwam,  is niet normaal hoor. Kittens zijn al heel jong zindelijk. Ik vraag me af of je een bovenkap met een klep op de kattenbak heb zitten. Misschien voelt de kat zich opgesloten in de bak en daardoor een open plek zoekt om te plassen. Een idee om het klepje eruit te halen (als hij erin zit) of de gehele bovenbak eraf te halen. (ikzelf zou de hele bovenkap eraf halen) De kattenbak wordt maar 1 keer per week echt schoongemaakt. Katten zijn hele schone dieren. Wellicht een idee de kattenbak om de dag grondig schoon te maken. Gebruik eens Chloor om de bak schoon te maken, die lucht vinden katten geweldig.
Door Loeka
#1736978
Aan het bedrag te zien, weet ik over wie je het hebt. Op dit moment ben ik en de katten ook onder behandeling van deze GT. Echt supergoed! Vergeet niet dat deze GT zonder extra kosten aan nazorg doet en geloof me, dat heb je echt nodig. Veel GT's rekenen apart extra voor nazorgconsulten.

Overigens vind ik het heel erg goed van jullie dat jullie er zo vroeg bij zijn, (te) veel mensen laten dit op zijn beloop of dumpen hun katten in het asiel. Petje af! Veel sterkte ook!
SCA schreef: Ja, een huisbezoek willen we ook graag. We begrijpen dat het nodig is. Maar van 475 euro moesten we even goed slikken :o
We zullen daar eens kijken. Ze zijn gewoon goed verzekerd, dus dat komt dan helemaal goed.  :)

Dankjewel!
Door hamada
#1740477
Ik zou je zeker aanraden een GT in de arm te nemen.
Een paar jaar geleden hadden wij ook een (getraumatiseerde)kat die steeds weer in huis plaste. Na werkelijk alles geprobeerd te hebben (grit, feliway, benchtraining, meerdere kattenbakken, bach ) hebben we uiteindelijk via de da clomicalm voorgeschreven gekregen. Wel een paardemiddel (antidepressivum dat ook aan mensen wordt voorgeschreven) maar met blijvende aandacht voor al die andere zaken (schone bak, eigen bak etc.) bleef hij zindelijk. En zijn stemming verbeterde ook, voorzover we konden inschatten natuurlijk.  Na een jaar was hij ongeveer zo ver dat we zouden kunnen afbouwen (daarvoor lukte dat niet) maar helaas is hij toen overleden. :-[
Clomicalm blijkt vooral in combinatie met gedragstherapie te werken, maar niet met 100% zekerheid. Als je echt alles geprobeerd hebt zou je dit met je GT en/of dierenarts kunnen bespreken.
Door Loeka
#1740560
Ik vind het nogal een verschil, een da of een gt. Een da is er alleen voor medische zaken(helaas weten ze naar mijn idee daar al weinig vanaf). GT is echt een apart vakgebied.  :-\
Door SCA
#1753246
We hebben twee erg ruime kattenbakken met een kap. We hebben het een hele tijd geprobeerd zonder kap, maar dan wilt ze er dus juist niet op.
Verder scheppen we beide kattenbakken elke dag helemaal leeg en 1 keer in de week maken we de bak helemaal schoon, we gebruiken inderdaad ook chloor.
We hebben Catsan en ik vind dit erg fijn spul. Ik weet dat katten erg schoon zijn van nature, maar elke dag (soms meerdere keren per dag) echt alles eruit scheppen en 1 keer in de week alles verversen en heel de bak schoonmaken, is echt meer dan voldoende.

De katten begonnen vlak voor de sterillisatie op meerder plekken te plassen, omdat ze ontzettend veel last hadden van hun krolsheid. Het was om de 2 weken raak, dat was de reden van het plasgedrag. Ze zijn er beide na de sterillisatie mee opgehouden en ze zijn verder perfect zindelijk!

Nu begint Kyra (waar het om gaat) ook ineens op andere plekken te plassen, sinds vandaag. We zijn 2 weken terug nogmaals bij de dierenarts geweest en ze had een heel klein beetje blaasgruis. Dat is nu weg, maar op andere dingen is er nu niet getest. We hebben inmiddels een andere dierenarts, waar we erg tevreden over zijn. De hond en allebei de katten zijn goed verzekerd en deze dierenarts werkt samen met de verzekering :)
Nu willen we bij deze dierenarts langs, omdat ik bang ben dat het misschien iets anders is. De vorige dierenarts heeft niet verder gekeken dan blaasgruis, dat inmiddels weg is.

Ik maak me druk om het volgende:

-ze plast op meerdere plaatsen nu
-ze is afgevallen
-ze geeft de laatste tijd veel over, vooral van vleesbot (tonijn houdt ze wel binnen)
-ze lijkt meer honger te hebben

Nu ben ik dus bang voor diabetes of een nieraandoening. De vorige dierenarts zei dat ze voor diabetes nog veel te jong was (11 maanden) en hij zag hier geen tekenen van in haar plas, dus ging hij niet verder testen... Nu weet ik dat een urineonderzoek voor de diagnose diabetes niet genoeg is, maar dat er ook bloed getest moet worden...
Ze is wel jong voor diabetes en een nieraandoening, maar het zou wel kunnen toch? Iemand een idee?
Mijn vriend is werken (heeft de auto dus mee), dus ik wacht tot hij thuis is en dan bellen we de dierenarts denk ik maar weer.

Verder is ze erg levendig en kroelerig als altijd. Wel loopt ze sinds vandaag aan keukenkastjes te krabben (honger?) Ik geef haar nu elke 3 uur een beetje te eten.
Ik hoop dat alles goedkomt :'(
Door Borke
#1753314
Eerst goed onderzoeken of er geen medische oorzaak is, is natuurlijk altijd verstandig.
Mijn ervaring met plassende katten echter, is dat iedere dag dat je wacht, tegen je werkt.
Snelheid is hier geboden, want een kat die dagenlang of erger wekenlang naast de bak plast, die leer je dat moeilijk weer af.
Dus maak die afspraak vandaag en ga er morgen meteen naartoe is mijn advies.
Vindt de DA niets, schakel dan direct dezelfde dag nog een GT in.

Ik zie dat dit opic al 5 pagina's lang is en loopt vanaf 13/8, ik vrees echt dat je zo een fors probleem krijgt...
Door SCA
#1753326
We zijn dus al naar de dierenarts geweest en ze had blaasgruis... Dit is 2 weekjes geleden. Ze heeft antibiotica gehad en toen was het probleem voorbij. Ook de dagen erna was er niets aan de hand. Het feit dat ze weer plast, is pas sinds 1 dag weer. De antibioticakuur was 2 weken geleden en duurde 5 dagen.

Er is dus allang medische hulp ingeschakeld, maar we moesten toen natuurlijk wachten tot de blaasgruis weg was en dan konden we pas verder kijken wat er nog meer kon zijn, als het plassen doorging.
Het is dus wel een weekje weggeweest :-\ Daarom denk ik toch eerder aan een andere medische oorzaak.
Het plassen gebeurde namelijk steeds op bed en enkele dagen na de antibioticakuur mocht ze in de slaapkamer en ze heeft daar een paar dagen gespeeld en op bed gelegen enz. Toen is er echter niets gebeurd, ze heeft helemaal niet geplast... :-\
Wij hadden dus de hoop dat het toch door dat beetje blaasgruis kwam wat ze ineens had. Ik denk dat het dan een andere medische oorzaak heeft, want de blaasgruis is weg. Naar mijn idee is het geen psychologisch probleem...
Door Mevroi Kruim
#1753335
Gruis kan gewoon weer terugkomen na een kuur, als de urine niet zuur genoeg is. Dat zou je sowieso kunnen testen met een pH-strip. En als stress een rol speelt kan dat ook tot gruis leiden.
Door SCA
#1753346
Ik wil even iedereen bedanken voor alle reacties :) Dat is erg behulpzaam. We gaan nogmaals naar de dierenarts en ik eis gewoon dat haar urine en bloed nogmaals grondig onderzocht worden, want ik wil het probleem echt oplossen. We houden veel teveel van onze dieren en we zouden ze echt nooit maar dan ooit nooit weg kunnen doen! Dat vind ik altijd zo erg :'(

Ik weet dat gruis terug kan komen, maar ze had maar heel erg weinig, van toen ze nog op brok zat en het is getest, het was weg...
We proberen er nog steeds alles aan te doen. Ik geloof echt dat die GT heel erg goed is, maar we daar echt gewoon even geen geld voor. Onze hond krijgt volgende week een operatie aan haar anaalklieren, dit gaat in het slechtste geval 400 euro kosten :o De verzekering vergoedt het gelukkig wel, behalve die 19% dan.
De koelkast ging kapot, dus we hebben een nieuwe koel-vriescombi moeten kopen. Ook hebben we sinds een halfjaar een hele nieuwe slaapkamer en nu moeten we nieuwe matrassen kopen, omdat de plas van Kyra daar helemaal in is getrokken :-\ Dus we gaan naar de dierenarts en proberen alles te doen, maar 475 euro voor een GT gaat ons nu toch echt even te ver :'(

Maargoed, mijn vriend komt over 3 uurtjes thuis, dan staat de auto weer hier en dan zouden we moeten kunnen gaan. Anders morgen, als er geen plaats meer is. Ik laat het weten!
Door Borke
#1753351
SCA schreef: mijn vriend komt over 3 uurtjes thuis, dan staat de auto weer hier en dan zouden we moeten kunnen gaan. Anders morgen, als er geen plaats meer is. Ik laat het weten!
Fijn!
Uitsluiten van medische oorzaken is toch het eerste vereiste, dan weet je ook waar je je op kunt richten daarna.
Succes straks en ik ben benieuwd!

En ja... ik weet dat je soms beroerd wordt van alle onkosten die je hebt aan je dieren... maar mijn ervaring is oprecht dat hoe langer dit soort problemen duren, hoe erger het wordt en hoe duurder het wordt om het op te lossen en ja ik ben ook door schade en schande wijs geworden. Ik wil jou die ellende graag besparen, vandaar mijn drang dat je snel handelt om het op te lossen  :)
Door SCA
#1753356
Ik heb net gebeld, maar ze zijn afwezig van 12 tot 1.... Straks nog een keer proberen dan.
Heel erg bedankt voor je reacties, ik hoop echt dat alles goedkomt :(

Het is gewoon vervelend. In eerste instantie waren medische oorzaken uitgesloten, toen was ik in gesprek met een GT. We hebben de boel toen nog eens laten testen, bleek ze toch blaasgruis te hebben. Nu is dat weg en het ging enorm goed en sinds een dag, misschien twee, gaat het weer zo... :-\

Maar ze geeft dus ook veel over en ze heeft enorm veel honger en ze is afgevallen, daarom wil ik echt alle medische opties afgaan, want ik vertrouw het niet :'(
Maargoed, ik bel ze straks terug en ik hou je op de hoogte!  :)
Door SCA
#1753473
We kunnen om 15.40 uur terecht. Mijn vriend moet dus snel vanuit z'n werk komen :P We nemen ons andere katje ook gelijk mee, voor het geval dat het een of ander virus is, zodat ze haar ook kunnen testen.
We hopen er maar het beste van :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door