Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1635828
In het boek 'natural cat care' van Dr Bruce Fogle staat een tabel met oa hoeveelheid vet in vlees

aantal gram vet / per 100gr vlees
kip zonder huid    4.3
met huid              17.7
eend zonder huid 5
met huid              42.7
mager rund          4.6
lam                      9
kalkoen                2.2
hert                      6.4
konijn                  4
kabeljauw            0.7
haring                  18.5
ei                        11
cottage kaas        4
magere yoghurt  0.8

ik hoop dat je hier ook nog iets mee kan.
#1636040
sorry ik lees het nu pas.
Juist bij alvleesklierproblemen moeten de honden en katten blijven eten om de eigen alvleesklier aan het werk te laten .
Ik zou verse alvleesklier bij het eten doen om de eigen alvleesklier te ontlasten.
Carnibest is ook goed.
Je mag maar 10% bot geven.
#1636148
@ Pammie: Bedankt daar heb ik zeker wat aan. Vind namelijk kabeljauw dan ook een goeie. Had ik nog niet aan gedacht en wist ook niet dat het zo vetarm was.

@JoNoMo: Ik had contact gehad met Tannetje Koning en die zei idd ook bot ff achterwege laten of heel weinig.
Carnibest heb ik als het goed is morgen.
Bedankt voor het meedenken.
#1636512
Bianca,

'k zou proberen de kip even helemaal te skippen, probeer aan wat 'nieuwe' proteine-soorten te komen;
vis ook even niet geven en rund ook niet

probeer kwartel en konijn (ook kwa ingewanden, of misschien nog lam oid)

de lever is een verwerkingsbedrijf van toxines, en daarna komt de pancreas aan de beurt...

  hoe is de ontlasting nou?

'k weet niet wat er precies in de carnibest zit? jullie wel?

succes hoor!
#1637756
Echt super dat jullie allemaal zo meedenken en meeleven
Zijn ontlasting is lastig in de gaten te houden, of ik zou hem helemaal apart moeten houden, maar dat is sociaal niet wenselijk voor hem, hij eet ook liever wel met de andere katten samen (heb er nog 5).
Het eten begint beetje te komen, maar het is mondjesmaat, steeds kleine beetjes.

Wat tannetje me mailde:
Beste Bianca,

Ik zou even geen bot en zo min mogelijk vet geven. Kip is goed, kuikens, konijn ook en lever, van de hartjes het vet afhalen, de maagjes kan ook goed, maar geen vette vis en nekken.

groetjes,
Tannetje

Ook heb ik de carnibest die de alvleesklier ontziet gehaald, hij heeft er vanmorgen wat van genomen, maar niet veel, daarna nog wel een kuiken.
#1638240
Even een vraagje, niet ivm met de ontsteking, ..
wat voerde je tot nu toe was dat kuiken, kiporgaan, konijn en een beetje zalm?

In dat geval is t niet heel erg compleet/gevarieerd, idealiter geef je minimaal 4 diersoorten en probeer je ook te varieren in vleesbot en spiervlees [dus niet enkel kipvleugels en konijnenvlees maar bv ook konijnenbot, eendennek en kwartel of parelhoen.]
#1660299
Ik zou poes in ieder geval geen kip voeren. of het moet biologische kip zijn en dan de filet zonder vliesjes.
Eend kan nog niet ik voer dat nu pas sinds een half jaar(3 jaar niet gekund)
Ik voer vooral hert, paard, kalkoen en biologisch rund( liefst wildgrazers ivm medicatie residu soms ook biologisch)
Ik voer het liefst wild konijn en wilde haas.
Voor bot geef ik een suplement van oesterkalk met vit k3 en wat vit D.
Ik kan soms geeneens 10% bot voeren.

Zalm ook alleen wild geven, maar ook pas na een jaar geen klachten meer een stukje proberen.

Ik zou bij een kat nooit alleen maar het orgaan pancreas voeren. Ik zou het op 10% houden want er moet ook nog iets anders zijn in het systeem om te verteren.

Ik heb zelf pancreatitis gehad en heb heel veel baat gehad bij pancreas ondersteuning van de enzymen van now en pancreaspillen van biotics research.
Dit is bij mij nu 4 jaar geleden, gebruik ze af en toe nog als ik teveel vet heb gebruik. Lees een kroket gegeten of shoarma buiten de deur.

Heel veel sterkte met je knuffel
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door