Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door hannabelgje
#1562209
Ik heb een BK poes van zeven maanden. Ze is nu steeds krols. Tijdens haar krolsheid eet ze wel goed( ze eet kvv/barf). Ik wil met haar graag een nestje fokken. Hoe ga ik dat doen? Wacht ik tot ze ouder is en laat haar in die tijd gewoon krols zijn of moet ik kunstmatig de krolsheid tegen gaan of moet ik haar op korte termijn laten dekken?


groetjes van Hanna.
Door bloemetje
#1562219
Wat is een bk-poes?

Ik zou haar zeker niet op korte termijn laten dekken. Ze is nog maar een ukkie  :-X. Nee, dat lijkt me echt te vroeg. Er zijn niet echt middelen die je veilig kunt geven om de krolsheid tegen te gaan dus ik vrees dat je het uit zal moeten zitten totdat ze goed volwassen is.
Ik zou zelf zeggen 1.5/2 jaar ofzoiets?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1562247
Ja, te jong. Pas vanaf 1 jaar is het aan te raden om haar te laten dekken.

Maar waarom wil je persé een nestje met je Brits korthaar? Kittens zijn heel leuk, dat weet ik. Maar er zijn er al zoveel, ook raskittens. Vergeet ook niet dat vaak mensen een kat/kitten willen en dan vaak in het asiel naar de zielige stumpertjes gaan kijken. Als die dan toevallig bij jou terecht komen, krijgt een stumper uit het asiel (die er toch al zijn) minder kans op een huisje met een warm mandje.
Er zijn ook mensen die specifiek een raskat willen, daarvoor geldt dit niet. Desondanks zijn er ook overschotten van raskatten die populair zijn in de fok (waaronder Britten).

Wil je toch aan rasnestje, komt daar best veel bij kijken.
Eerst aanmelden bij een rasvereniging en kattenvereniging. Dan catterynaam aanvragen en stamboom van je eigen poes goed uitpluizen. Dan als ze een jaar is laten testen op vanalles (HCM- en PDK-echo, bloedonderzoek naar bloedgroep, fiv en felv, eventueel klinisch onderzoek naar PRA en PL) en als dat allemaal goed is, kan je op zoek naar een kater die wel goed is voor de genenpoel (dus niet al 1000 nakomelingen heeft rondlopen), past bij de bloedgroep van je eigen poes, zo min mogelijk verwant is aan je eigen poes, kleurencombinaties geeft die toegestaan zijn.
En dan nog loop je het risico dat het allemaal mis gaat en je ook je eigen poes kwijt bent (er sterven nog steeds veel barende poezen).
Risico's op moederpoes die de kittens niet wilt of te weinig melk geeft, laat ik even buiten beschouwing (een kitten moet je om de 2 uur met de hand voeden, en dat is een nogal specifiek werkje en gaat vaak mis).
En stel dat alles wel goed gaat, dan is het stambomen aanvragen, kittens vaak medisch laten onderzoeken, vaccineren en chippen en zeker tot 13 weken bij je laten wonen. En dan dus op zoek naar mensen die jou met moeite gefokte kittens in huis zullen nemen en net zulke goede baasjes zullen zijn als jij dat bent.

Als dat hele rasgebeuren je te veel lijkt, en je de eerste de beste marktplaats- of buurtkater er op wil laten springen, dan komen daar geen raskatten uit. Een raskat is pas een raskat met de juiste papieren (oa stamboom), dus jouw halfjes zijn dan eigenlijk niets anders dan gewone huiskatten, met eventueel een iets platter bekje of ronder hoofdje. Maar wel met mogelijk een iets grotere kans op bepaalde aandoeningen die veel bij Britten voorkomen of ten gevolge kunnen zijn van een kleinere genenpoel vanuit moeders kant.
En voor deze kittens geldt zeker dat ze als het ware de plek innemen van zielige kittens uit het asiel.
En wie zegt dat de mensen waar jouw kittens naar toe gaan wel netjes hun kittens op tijd laten helpen? Als dat niet gebeurt, heb jij ook als basis gestaan van het steeds groter wordende kattenoverschot en mogelijk ook de steeds groter wordende populatie zwerfkatten (90% van de zwerfkatten is gewoon in huiselijke omgeving geboren).


Voor nu vind ik de enige juiste optie toch sterilisatie (wat ook een castratie is, want de eierstokken worden weggehaald).
De pil geeft hele grote kans op baarmoederontsteking (dat is meestal met dodelijke afloop!) en tumoren aan de voortplantingsorganen. En poes kan de pil uittuffen of net een haarbal hebben, waardoor de pil er ook uitkomt. Dat zit je weer met een krolse poes, die er instinctief alles aan zal doen om te ontsnappen. Nu mss nog niet, maar naarmate de krolsheid vordert wel.
Een krolsheid put het lijf zeker wel uit. Ook al lijkt ze goed te eten, ze is wel van slag. Toch zal ze iets minder eten dan normaal en uit haar doen zijn vanwege de hormonen. Het is een aanslag ook op het gestel. En iedere krolsheid die ze doormaakt, geeft ook steeds weer een grotere kans op baarmoederontsteking en tumoren aan de geslachtsorganen.
Er zijn ook aardig wat krolse poezen die gaan markeren of wildplassen, of heel de buurt bij elkaar krijsen, vooral snachts.


Dus gewoon lekker de eierstokjes er uit (een goede DA kan dat ook goed als ze krols is, dat maakt niets uit) en genieten van je lieve Brittenmeisje.
Wil je toch kittens in huis (ja, dat is wel heel leuk), meld je dan aan als opvanghuis voor zwerfmoederpoezen of zwerfweeskittentjes bij een lokale organisatie. Ik kan wel op zoek gaan naar betrouwbare organisaties in jouw regio, mocht je er zelf niet uitkomen. Deze kittens vang je dan op in de zogende periode. Als ze gespeend zijn en weer lekker op gewicht en niet meer zo kritiek, dan gaan ze weer naar het asiel of de organisatie en worden ze vanuit daar geplaatst onder asielvoorwaarden bij nieuwe mensen.
Door Borke
#1562267
Ik sluit me bij de vorige 'sprekers' aan.
Zelf hebben wij 10 jaar lang Maine Coon katten geshowd en gefokt, dus i kweet waar ik over praat.

Een poesje wat met 7 maanden al krols is, dat is geen aanwinst als fokpoes, want steeds krols laten worden leidt vaak tot een baarmoeder ontsteking en zoiets kan dodelijk zijn.
Vaak is dit dan ook nog een erfelijke kwestie, dus vaak vererft een poes dat vroege krols worden ook nog naar haar dochters. Dus een fokpoesje van zo'n poes aanhouden is een risico wat ik zelf niet graag zou nemen!
Door hannabelgje
#1562282
Naar mijn idee is een eerste krolsheid op 7 maanden niet zo heel vreemd gezien de tijd van het jaar. Mijn ervaring is alleen dat het inderdaad behoorlijk uitputtend is als ze steeds krols zijn. Ze is nog langer niet uitgegroeid dus voorlopig zou ik haar ook nog niet willen laten dekken. Ik ben eerder aan BK poezen begonnen met de intentie om er een nestje mee te fokken. Er kwam alleen steeds iets tussen, verhuizingen en de laatste poes had een hartafwijking en is ook nooit krols geworden.
Al die verhalen over de katten in een asiel ken ik en dat wordt mee in overweging genomen. Feit blijft dat er altijd mensen zijn die specifiek een raskat willen. Die komen ook niet vlug in een asiel terecht, vooral britten niet. Ik ben er lang genoeg naar op zoek geweest in het asiel. Niet te vinden dus.
Ik zal nu even afwachten hoe ze zich ontwikkeld qua krolsheid, ik vind het ook nog te jong voor sterilisatie.

groetjes van Hanna.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1562290
hoezo vind je haar te jong voor een sterilisatie? sien is ontstokt toen ze 5 maanden was en ot was ook nog geen 7 maanden.
ot en sien leven nog steeds en zijn beiden in goede gezondheid en conditie. vooral ot is een mooie ranke en gespierde poes geworden. sien ook wel, maar die is wat ronder (want die eet gewoon meer dan goed voor haar is).
Door Borke
#1562331
Sterilisatie met 7 maanden dat kan prima hoor.
Als het met een Maine Coon poes kan met 6 maanden dan kan het zeker ook met een Britje met 7 maanden.
Door hannabelgje
#1562344
Tja dat het kan dat weet ik, maar ik wil liever nog wachten tot ze wat groter is. Het is nog zo'n uk.
Maar gezien het risico wat je inderdaad nog loopt bij de dekking en de bevalling weet ik niet of ik het mezelf ooit zou vergeven als er iets mis zou gaan.

groetjes van Hanna.
Door Limpy
#1562480
Katten groeien gewoon door na hun castratie hoor, ook de poezen!
Mijn grote bolle htk-meis zit naast me als bewijs, zij is met 6 mnd geholpen.
Door hannabelgje
#1605721
Fleurtje is inmiddels gesteriliseerd. Ze was steeds een week krols, dan weer een week niet. Ze bleef wel gewoon eten tijdens de krolsheid, maar vond het voor haar toch niet zo gezellig.
Nu heeft ze draadjes in haar buik.

groetjes van Hanna.
Door Too
#1606127
Da's inderdaad geen doen...... dat lijffie krijgt dan geen enkele rust..
Is t allemaal goed gegaan, blijft ze van de touwtjes af?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door