Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door wenche
#1520000
Nou, lekker dan... Dick (de rooie) had zijn grote boodschap naast de kattenbak gedaan (Loki had er net voor op gezeten en Dick is daar nog al vies van :S en kon niet bij de andere bak), ik moest het dus opruimen, en wat zie ik... helemaal vol met wormen :S
Maar even naar de dierenarts geweest voor een wormpil...

Dick is verder helemaal niet ziek (niet sloom, geen diarree, goede eetlust etc), is er iets dat ik kan doen naast de wormpil om de wormen uit te roeien en verder voorkomen?
Door Mevroi Kruim
#1520056
Wat voor wormen waren het?
Tegen lintworm helpt vlovrij houden. Van lintworm zijn ze ook niet ziek.
Door wenche
#1520174
Mevroi Kruim schreef: Wat voor wormen waren het?
Tegen lintworm helpt vlovrij houden. Van lintworm zijn ze ook niet ziek.
Er zaten 2 soorten wormen in... lintworm en spoelworm...
Vlooien hebben ze hier niet (nooit gehad ook) en als ze die wel zouden hebben, dan zou ik het gemerkt hebben, want heb zelf een allergie voor vlooien...
Door Mevroi Kruim
#1520216
Toch moeten ze ergens een keer een vlo opgedaan hebben, kan al tijden geleden zijn geweest. Vlooien zijn tussengastheren voor lintwormen en die lintwormen moeten ergens vandaan komen. En nee, niet uit rauw vlees  ;)
Spoelwormeitjes kunnen overal vandaan komen, je kunt ze zelf meegebracht hebben aan je schoenen bv, kat loopt erdoorheen, wast pootjes en voila.

Een forse besmetting wijst erop dat de weerstand van je kat niet in orde is. Een gezonde volwassen kat kan een spoelworminfectie normaal gesproken zelf baas dus als er zoveel wormen in de poep zitten, van 2 soorten, is er iets niet helemaal goed.
Wat wel kan maar niet waarschijnlijk is is dat je kat onvoldoende weerstand tegen wormen heeft opgebouwd doordat hij te weinig met wormen in aanraking is geweest.

Tegen spoelwormbesmetting kun je weinig doen omdat die eitjes overal vandaan kunnen komen. De beste preventie van vervelende besmettingen is een goede weerstand en een goede gezondheid. Een lichte besmetting af en toe is niet schadelijk voor de kat en houdt de afweer op peil.
Als er een reden is waarom de afweer van jouw Dick niet in orde is zou je kunnen overwegen om toch maar regelmatig te ontwormen. Niet preventief, ontwormen geeft geen bescherming tegen nieuwe besmettingen, maar curatief, dwz dat je bestaande besmettingen uitroeit.
Door flin
#1522072
mochten ze buiten nog n muisje vangen...

is de kans op lintwurm ook groot  :)
Door wenche
#1522205
Ze komen niet buiten... niet na het vergiftigingsgeval in elk geval... De laatste keer dat ze buiten waren was eind september.... en toen heeft dick wel een klein vogeltje opgegeten, kan het dat het al zo lang aanwezig is maar zich nu pas echt uit?
Net zijn ontlasting weer gecontroleerd en er zat nog een klein beetje dood spul alleen in...
Morgen weer controleren en kijken hoe het dan is.. (eens zullen de dode wormen er toch uit moeten komen, want neem niet aan dat die vanzelf oplossen)
Door Mevroi Kruim
#1522424
Ja, dat kan, dat de worm(en) er al een tijdje zaten maar zich niet echt konden uitbreiden. Als de weerstand van de kat goed genoeg is houdt 'ie ze zelf binnen de perken.
En sommige wormen lossen op, andere niet.
Trouwens wel gerede kans op herbesmetting na de kuur dus ik zou zelf ff kijken over een week of wat, desnoods ontlasting inzamelen en laten bekijken op aanwezigheid van eitjes. Dan weet je redelijk zeker dat opnieuw kuur handig is.
Door wijkje
#1905566
Ik heb even dit topic doorgelezen...In al die jaren heb ik nog nooit een spoelworminfectie bij kat opgemerkt..Maar Moes heeft nu een fikse besmetting..
Dus blijkbaar is zijn weerstand niet in orde..
Gebruikersavatar
Door koekje
#1905591
De weerstand kan in de winter altijd lager zijn, meer dingen om tegen te werken enzo. Even een ontwormdinges ertegenaan gooien; pipetje stronghold op de huid in de nek werkt meestal echt afdoende.
Door wijkje
#1905595
Ontworming heeft hij al gehad..Die heb ik eigenlijk altijd op voorraad..Ondanks dat ik ze ontvlooi lopen ze hier nog wel eens een lintwormbesmetting op. Op zich ook niet zo vreemd omdat ze hier veel buiten "jagen".
Maar spoelworm heb ik nog niet eerder meegemaakt..Ik denk dat ik hem even helemaal moet controleren als hij weer thuis komt..Zou me niets verbazen dat hij mogelijk abces heeft..Want de katers hebben soms nog wel eens bonje..
Laatst gewijzigd door wijkje op wo 19 jan 2011, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1905600
Stronghold werkt officieel niet tegen lintwormen (volgens mijn dokter wel in de praktijk), dus het kan raadzaam zijn over een maand nog even een poep-sample bij de dokter in te leveren voor een wormonderzoek.
Door wijkje
#1905604
Mestonderzoek gaat hier echt niet lukken...Er lopen er hier zes rond die op en af binnen en buiten lopen..Soms zie je ze dagen niet..Hij heeft nu Profender gehad..
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door