Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door liecat
#1512439
Ik voer mijn katten en hond al jaren vers vlees: Carnibest, Bandit, BiBi, kippennekken, kuikens, enz.
Vorig jaar hebben mijn kittens ernstige diaree-problemen gehad, veroorzaakt door de Campylobacter.
Ik voerde mijn kittens ook vers vlees, in het begin heb ik dit overgoten met kokend water.
Nu heeft mijn kater , 12 jaar, diarree-problemen. Ook veroorzaakt door de campylobacter.
Heeft één van jullie hier ook problemen mee gehad? Ik begin zo te twijfelen over verse voeding!
 
Door flin
#1513439
Campylobacter komt van nature voor in het maagdarmkanaal van zoogdieren en vogels!
runderen, pluimvee, schapen, varkens, kippen en andere vogels scheiden de bacterie uit met de mest
Honden en katten kunnen ook drager zijn van de bacterie en scheiden deze voornamelijk uit als er sprake is van diarree.

Dieren met diarree kunnen de bacterie in grote hoeveelheden met de ontlasting uitscheiden, alhoewel dieren de bacterie ook bij zich kunnen hebben en uitscheiden zonder zelf ziek te zijn.
Infectie bij mens en dier vindt plaats door opname van bacteriën via de mond, en moeten dan dus nog de maag overleven; juist versgevoerde dieren met 'n zuur maag-milieu zullen deze bacterieën makkelijker de baas kunnen

dezelfde Campylobacter-stam kan verschillende klinische verschijnselen geven, wat aangeeft dat gastheerfactoren (weerstand) van groot belang zijn bij het ontstaan van symptomen

Aangezien er een piek van Campylobacter-infecties gezien wordt in de zomer, denkt men dat ook vliegen de bacterie over kunnen dragen; als zij over besmette ontlasting kruipen kan de bacterie aan de pootjes blijven kleven en kunnen ze daarna gemakkelijk ons voedsel besmetten.
Door cairodyn
#1514574
Van deze campylobacter bacterie is een vriendin van mij heel erg ziek geweest zelf. Vergelijkbare verschijnselen als salmonella.
Dus zelf ook voorzichtig zijn en extra hygiene in acht nemen als het weer eens gebeurd dat je kittens het hebben.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door