Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Supermax
#168972
Hallo,
Ik wil graag weten wat voor "natuurlijk"voer goed is voor mijn poezen. het zijn namelijk FLUTD (Feline Lower Urine Track Disease) katten en ze staan nu op dieetvoer van Hill's (C/D). Nu vroeg ik mij af of ze dus minder last zouden hebben van o.a. blaasontsteking als ik ze bijv. vers vlees geef.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Op dit moment hebben ze dus nergens last van, maar ik wil ze toch graag op een gegeven moment van de Hill's afhebben (ik doe heel veel voor mijn beessies maar dit voer vind ik toch wel heel errug duur :-[).
Groetjes,
Mieke
Door gonny
#169639
dat flutd zegt me helemaal niets, en ik weet dus ook niet hoe het dan zit met het voedsel!! maar je kunt volgens mij altijd vers erbij geven, als ze het willen?!
Door Chezzies
#169718
Supermax schreef: Hallo,
Ik wil graag weten wat voor "natuurlijk"voer goed is voor mijn poezen. het zijn namelijk FLUTD (Feline Lower Urine Track Disease) katten en ze staan nu op dieetvoer van Hill's (C/D). Nu vroeg ik mij af of ze dus minder last zouden hebben van o.a. blaasontsteking als ik ze bijv. vers vlees geef.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Op dit moment hebben ze dus nergens last van, maar ik wil ze toch graag op een gegeven moment van de Hill's afhebben (ik doe heel veel voor mijn beessies maar dit voer vind ik toch wel heel errug duur :-[).
Groetjes,
Mieke
Hoi Mieke,

Ik heb er geen ervaring mee, maar wel gehoord dat ook katten er gebaad zijn bij vers vlees.
Ik heb het voor de kat ook liggen als je het wilt proberen. Wat ik hoor is dat katten wel kieskeurig zijn en de overschakeling soms even duurd.
Ik hoop dat meer mensen je over hun ervaringen kunnen vertellen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#169780
Verse voeding is altijd beter dan welke brok ook, dieet of niet.
Misschien kan Tannetje ons hier verder helpen, ik zal haar een pb sturen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#169793
FLUTD is hetzelfde als wat in de volksmond blaasgruis genoemd wordt. Daarom staan ze op de C/D. Deze katten kun je heel goed overzetten op versvlees. Daarin zit veel vocht, waardoor hun blaas beter doorspoelt en het vlees werkt verzurend, hetgeen de vorming van gruis tegengaat.
Als ze geen problemen hebben zal dit wel genoeg zijn. Mochten ze toch klachten krijgen dan kun je met appelazijn, cranberry en vit C proberen de problemen op te lossen.
Door Kefraya
#170171
Supermax schreef: Hallo,
Ik wil graag weten wat voor "natuurlijk"voer goed is voor mijn poezen. het zijn namelijk FLUTD (Feline Lower Urine Track Disease) katten en ze staan nu op dieetvoer van Hill's (C/D). Nu vroeg ik mij af of ze dus minder last zouden hebben van o.a. blaasontsteking als ik ze bijv. vers vlees geef.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Mieke
Een van mijn twee poezen heeft chronische blaasontsteking, en dat is een van de redenen dat ik ook aan het overstappen ben op vers/rauw. Afgezien van het feit dat rauw me veel gezonder en natuurlijker lijkt.
De laatste maanden heb ik veel op internet gezocht naar FLUTD en aanverwante problemen, en ik heb heel vaak gelezen dat een volledig rauw dieet FLUTD-katten weer klachtenvij kan maken.
Ik heb dus nog geen directe ervaring, maar heb er wel alle vertrouwen in.
Succes met de overstap!!
Liesbeth
Door Supermax
#170313
Ok, dit zijn positieve berichten, ik ga het zeker proberen, want dat Hill's is echt megaduur :-[.... Nu nog kijken of ik hier ergens op de site kan vinden wat ze dan allemaal mogen hebben. Wou ze in ieder geval geen kuikens gaan geven, want dat wordt volgens mij echt een zooitje en ze mogen nog niet naar buiten.
Door Mayka
#170356
Eén van onze katers had ook blaasproblemen maar na hem overgezet te hebben op vers is het in combinatie met Vitamine C+Cranberrie helemaal weg! De vitamine c geef ik nu niet meer (3 maanden gedaan) en zijn ph is nu normaal.

In plaats van zelf samenstellen zou je ook kunnen beginnen met kompleet versvlees zoals Carnibest of Bibi. (http://www.carnibest.nl of http://www.bibidiervoeding.nl)

Inderdaad, als je katten nog niet eerder ééndagskuikens hebben gegeten kan het de eerste paar keer een behoorlijke smeerboel worden (Femke weet daar inmiddels alles van ;D)
Hier geef ik ze buiten maar het zou ook binnen kunnen, ze zijn binnen één minuut verdwenen en alles wordt schoongelikt ;D

Succes ermee!
Door Supermax
#174589
Uh, cranberry in wat voor vorm? ben errug blont, dus is het in de vorm van bessen, jam, capsules????
Of snapt de reformwinkelverkoper het gewoon als ik om cranberry vraag? Of krijg ik dan het verkeerde mee.
En de vit. C kan ik daarvoor gewoon mensen vit. C gebruiken of is dat speciaal voor dieren? Zoals Vit. C druppels voor cavia's?
Door Mayka
#175190
Roter verkoopt vitamine C+Cranberry tabletten, daar zit dus alles in één. Is bedoeld voor mensen maar kan ook heel goed voor dieren gebruikt worden.
Door Supermax
#175415
;D Ben daar dus ondertussen ook achter. Ben gewoon een beetje lui om dingen op te zoeken, maar heb het toch nog gevonden en vandaag aangeschaft.
Nu staat alleen op de verpakking dat het heel ingeslikt moet worden, kan ik het ook gewoon fijn maken en door de CB mengen of is dat niet goed?
En hoeveel moet een poes van ong. 3,5 kg hebben?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door