Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Limpy
#1481953
Een paar maanden geleden ben ik begonnen met kvv voor mijn katten, inmiddels barfen ze er ook een beetje bij.
Alle 4 doen ze het er goed op, maar nu heb ik dus ook een oudere kater van ± 15½ jr die wat arthrose heeft (meneer heeft maar 3 poten dus logisch dat het sneller slijt). Is het een optie om hem extra botten te geven?
Ze krijgen overigens al een paar keer week kippennekjes en bij hem doe ik ook een beetje lijnzaadolie door het eten.
Wat ik ze nu geef is 50% CB en 50% versvlees waar al 15% gemalen botten doorheen zit.

Heeft iemand anders wat andere tips? Alvast dank

Tanja
Door Esmeralda77
#1482158
Hai Tanja,

Ik weet alleen wat ik zelf ook heb geleerd hier en dat is dat CB heel volledig voedsel is. Alles wat ze nodig hebben zit erin. Ik weet niet of je bij arthrose idd misschien wat extra bot/calk moet geven, zal sowieso geen kwaad kunnen denk ik?

Ik kan je helaas dus niet echt verder helpen, maar wel succes iig en er zijn hier vast mensen die het weten  ;)

Misschien kun je op Google iets vinden als je kijkt op artrose en vers vlees of artrose en barf oid.. ?

Dit zag ik bijv. staan... misschien heb je er iets aan:

EPA (Eicosapentaeenzuur), een omega-3 vetzuur dat in hoge concentraties voorkomt in visolie. Onderzoek heeft aangetoond dat EPA kan helpen om de functie van de gewrichten te behouden. EPA is een vetzuur dat het gen die het vrijlaten van kraakbeenvernietigende enzymen initieert uitschakelt. Natuurlijk glucosamine en chondroïtinesulfaat leveren de bouwstenen voor gezond kraakbeen.

Hier staat overigens wel meer over Artrose (gaat alleen niet om vers voer helaas...): http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... trose.html
Maar misschien kun je eruit opmaken wat voor jou kat dan dus belangrijk is/kan helpen?

En deze... volgens mij natuurlijke middelen (kun je iig geen kwaad mee doen om te proberen)

Liefs
Esmeralda
Laatst gewijzigd door Esmeralda77 op wo 13 jan 2010, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ulrike
#1483950
Bij onze kat werd even gedacht dat hij artrose zou hebben. Hij is toen door de dierenarts gezet op Hills j/d. Dat zijn brokken die bol staan van de visolie. Omega 3 is zoals Esdevos al schrijft bij artrose erg belangrijk. Veel beter dan de brokjes is dan natuurlijk visolie toevoegen aan vers vlees. Ik meen dat visolie ook beter is dan lijnzaadolie, maar waarom dat ook alweer was.. Het is alweer een poos geleden dat ik me er in verdiept heb.

Omega 6 vetten zoals in kip bijv. kunnen juist ontstekingsbevorderend werken. Volgens mij zou het dus het beste zijn om relatief vetarm kvv te geven en dan omega 3 bij te voegen. Licht vlees was meen ik ook beter dan donker vlees. En verder kun je aan andere supplementen denken die de afbraak van kraakbeen vertragen en licht pijnstillend werken. Ik kan je alleen maar aanraden veel te googlen.


Wijziging: ik heb even een typfoutje verbeterd, ik had per ongeluk geschreven dat omega 6 vetten ontstekingsremmend werken ipv bevorderend.
Laatst gewijzigd door Ulrike op za 16 jan 2010, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Limpy
#1484945
Ik zat me al suf te googelen en hoopte wat barf-ervaringen te vinden, met juliie antwoorden kan ik al wat dus thanx!
Zal idd ook eens verder bij de honden kijken.

Iig dank!
Door Mevroi Kruim
#1485011
Lijnzaadolie moet door de kat nog omgezet worden in bruikbare vetten, visolie is al klaar voor gebruik. Veel honden en katten hebben moeite met die omzetting dus visolie heeft de voorkeur.
Ik zou niet teveel extra botten gaan voeren, in een normaal barfdieet zit al aardig wat kraakbeen en teveel bot geeft verstoppingsproblemen. Je kunt tot ong. 25% kaal bot gaan maar goed kijken hoe het gaat met de poep.
Extra glucosamine/chondroitine kan wel zin hebben. Kijk dan heel goed naar de gehaltes van de diverse merken, bij de goedkope zit er soms meer vulstof dan werkzame stof in. Lizzy importeert voor haar Brutus een glucosiminespulletje uit de US waar zij erg entousiast over is. Een ander goed merk is Solgar, duur maar wel veel goede stofjes.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door