Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door brie
#1312093
Weet iemand of veelvuldig prednison gebruik nierfalen kan veroorzaken? Bij de oudste kat van mijn moeder is nierfalen vastgesteld en volgens de dierenarts kan dit komen door het prednison gebruik van afgelopen jaar  :-\
Door ibbi
#1312219
Prednisolon
Semi-synthetisch corticosteroid met anti-inflammatoire, anti-allergische en immunosuppressieve werking.
Indicaties: orthopedisch- reumatoide arthritis, bursitis, tendinitis, peri-arthritis, arthrose; respiratoir- allergische luchtwegklachten; lever- chronisch actieve hepatitis; ogen- chorioretinitis, papillitis, neuritis optica; huid- allergische dermatitis, contact dermatitis, hot-spot; immunosuppressief- auto-immuunziektes; maligne lymfoma.
Contra-indicaties: virusinfecties, diabetes mellitus, osteoporose, hartafwijkingen, nierafwijkingen, schimmelinfecties, ulcus corneae.
Bijwerkingen: abortus, vermindering weerstand, onderdrukking bijnieren, atrifie huid en spieren, osteoporose, polyurie, polydipsie, polyfagie, ulceraties maag/darmen, pancreatitis, vettige infiltratie lever, afname thyroid synthese, toename van parathyroid synthese.
Dosering: 0.5-4 mg/kg.
Merknamen: prednitab, prednoral.



dit kon ik erover vinden.
maar nierfalen kan natuurlijk zo ie zo optreden, vooral bij een oudere kat? hoe oud is hij?
Door deja
#1312366
Heb ook kat van 10 jaar die al jaren  dexoral 0,5 mg krijgt maar 1/4 tablet om de dag dus hele lage dosis als zij dat niet krijgt word ze helemaal kaal denk ik.
Ze is nu kaal op haar buik en bij haar achterpoten het is geen gezicht maar dat duurt de hele zomer van eind febr. tot eind okt. dan gaat het weer beter, en word ze weer heel mooi.
Weet ook niet wat de gevolgen kunnen zijn zij slikt het al zo'n 8 jaar denk ik.
#1313749
[quote="deja"]
Heb ook kat van 10 jaar die al jaren  dexoral 0,5 mg krijgt maar 1/4 tablet om de dag dus hele lage dosis als zij dat niet krijgt word ze helemaal kaal denk ik.
Ze is nu kaal op haar buik en bij haar achterpoten het is geen gezicht maar dat duurt de hele zomer van eind febr. tot eind okt. dan gaat het weer beter, en word ze weer heel mooi.
Weet ook niet wat de gevolgen kunnen zijn zij slikt het al zo'n 8 jaar denk ik.
[/quote]

Dat klinkt als vlooien-allergie, zo seiszoensgebonden. Eet jouw kat vers? Mijn ouwe Sjors had ook vlooien-allergie, vrat zichzelf ook helemaal kaal, ik bestreed me rot aan de vlooien met gif links en rechts en echt helpen deed het toch niet. Totdat hij vers ging eten. Het was in 1x over en is ook niet meer teruggekomen. Ja, af en toe een keer een jeukplekje en af en toe toch nog eens een keer een pipetje Advantage in hele warme periodes maar verder nergens meer last van.
Door brie
#1313757
[quote="ibbi"]


dit kon ik erover vinden.
maar nierfalen kan natuurlijk zo ie zo optreden, vooral bij een oudere kat? hoe oud is hij?


[/quote]

Ja, het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij het al had maar nooit eerder is opgemerkt..het is een oosters korthaar van 12. bij de oosterse rassen komt het vaker voor..
Maar omdat de dierenarts het aan het prednoson gebruik wijt, dat vind ik zelf zo vreemd!!
Door deja
#1314271
[quote="Mevroi Kruim"]
Dat klinkt als vlooien-allergie, zo seiszoensgebonden. Eet jouw kat vers? Mijn ouwe Sjors had ook vlooien-allergie, vrat zichzelf ook helemaal kaal, ik bestreed me rot aan de vlooien met gif links en rechts en echt helpen deed het toch niet. Totdat hij vers ging eten. Het was in 1x over en is ook niet meer teruggekomen. Ja, af en toe een keer een jeukplekje en af en toe toch nog eens een keer een pipetje Advantage in hele warme periodes maar verder nergens meer last van.
[/quote]
Dat is het absoluut niet zij heeft ook helemaal geen jeuk en let altijd goed op vlooien ze hebben bij mij eind juni een puppet gehad en bespeur momenteel nog helemaal niets.
Ben er jaren geleden toen het allemaal begon mee naar de dierenarts geweest want het ging toen steeds verder helemaal naar boven aan de zijkanten, dierenarts heeft hem toen helemaal nagekeken en kwam tot de conclusie dat het een allergie was maar waarvoor daar kom je niet achter.
Het begint eind febr. begin maart en eindigt in okt. nov. dan komt al het haar weer terug en is zij weer heel mooi.
Maar ze heeft er absoluut helemaal geen last van. Ze zit never nooit te krabben of zo.
Ze staat sinds een paar maanden ik denk 2 1/2 op kuikens en kippennekken meer blieft mevr.niet mijn honden barfen heb genoeg in huis maar ze laat het mooi allemaal liggen.
Er staan ook brokjes voor de siamees want die moet niets van vers hebben, dus daar zal ze ook wel  eens aan knabbelen.
Dat kan ik onmogelijk scheiden, maar er is nog niets veranderd in de situatie.
Ik kijk ze ook geregeld na en als ik 1 vlo ontdek krijgen ze metteen weer een puppet de honden hoeven nooit want die hebben er geen last van nog nooit een vlo gezien bij mijn honden.
Je schrijft ook hij vrat zichzelf kaal maar dat doet zoëy helemaal niet die heeft nergens last van was het maar zoiets dan kon ik er misschien wat mee.
Laatst gewijzigd door deja op ma 20 jul 2009, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door