Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ulrike
#1309528
Onze oude kater van 14 spuugt helaas regelmatig, meestal echter alleen maagzuur/slijm met gras. Helaas wil hij totaal niet geloven aan vers eten, ik ben met dit gevecht gestopt toen hij echt veel te mager werd. Hij krijgt nu 100% dierlijk blik  :P als compromis en regelmatig een eendagskuiken, iets wat hij gelukkig een echte traktatie vindt. Nu lijkt het of hij vaker spuugt als hij eendagskuikens krijgt, maar helemaal zeker weet ik dit niet. Merken jullie hier misschien iets van bij jullie katten?

Ik zou me kunnen voorstellen dat de veertjes misschien dezelfde sensatie geven als een haarbal in het maagdarmkanaal. Hij verteert ze verder prima en van het kuiken komt er nooit iets uit. Zou het kunnen zijn dat hij gewoon aan de kuikens moet wennen? Hij krijgt ze wel al ongeveer twee maanden, maar hij heeft in ieder geval 13 jaar brok gegeten bij zijn vorige eigenaars.
Door ibbi
#1309539
ik heb nooit gemerkt dat ze extra gaan spugen van eendagskuikens.
na 2 maanden moet hij er toch goed aan gewent zijn.
ik heb helaas geen antwoorden voor je...
Door Mevroi Kruim
#1311514
Kan de oude dag zijn, en daardoor idd moeite met verteren, en kuikens bevatten ook idd nogal wat vezels in de vorm van veren.
Wijlen Sjors kotste ook regelmatig, nooit een oorzaak voor kunnen vinden behalve dan te lang lege maag. Hij deed het het beste op 3x daags een hapje van teen of tander en dan graa op kamertemperatuur. Dat kotsen begon toen hij een jaar of 16 was trouwens, tot die tijd at hij probleemloos vers in alle vormen en soorten.
Door Ulrike
#1311580
De leeftijd zou inderdaad goed een rol kunnen spelen! Ik kan me ook voorstellen dat zijn vertering gewoon een poos moet wennen na 13 jaar br*k. Het gaat nu alweer een aantal dagen goed, dus we wachten maar even af of het wellicht nog voorbij gaat. Zelf lijkt hij er niet heel erg mee te zitten, buiten natuurlijk het moment dat hij moet spugen. Maar hij kan zo lang om zijn kuikentje blijven vragen, dat ik ze hem ook niet wil onthouden  ;D. Omdat ik ook niet zeker weet of de kuikentjes nou de oorzaak zijn, wil ik hem ze zeker niet onthouden. Ik ben zo blij dat onze oude heer iets van barf wil eten met zoveel plezier   :D. En verder lijkt hij ze prima te verteren eigenlijk.

Helaas wil hij verder echt totaal niet aan de barf en hebben we een compromis gesloten in de vorm van 100% dierlijk blik. Wat een stinkend spul is dat zeg  :P. Maar hij krijgt dat een keer of drie per dag op kamertemperatuur, dus heel lang een lege maag zal hij niet hebben.

We wachten nog maar even af, ik vraag me nu ook wel een beetje af of het niet aan een supplement ligt wat hij krijgt. Daar is hij ook heel gevoelig voor.
Laatst gewijzigd door Ulrike op vr 17 jul 2009, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1311759
het zou ook kunnen zijn dat zn maag toch wat last heeft van de veranderingen in ph-waarde. hij is de jongste niet meer en bejaarden zijn nu eenmaal sneller gevoelig voor allerlei dingen.
ik ben blij dat je geen brok meer geeft en koolhydraatvrij blikvoer, maar mss kan je hem toch verleiden om wat rauwe dingetjes te eten.
ik weet niet of je meerdere katten hebt, maar zien eten doet vaak eten. iig vaak voor de moeilijke gevallen.
en jatten is altijd leuk, ook voor bejaarden. laat terloops een stukje kipfilet op het aanrecht liggen of op een snijplank op de eettafel. poet vond het altijd geweldig om wat te bietsen als ik daar stond te portioneren voor haar of ot en sien. eerst rook ze dan wat en kwam dichtbij. dan op een stoel zitten en heel onschuldig kijken. dan op een hoekje van de tafel en dan heel braaf en lief in de buurt van de plank. en dan zo ineens een pootje naar de snijplank en iets pakken en snel op de grond gooien en er mee weglopen of snel opeten.
poet vindt tapas ook leuk. een klein schoteltje of bordje naast de gewone voerbak met kleine stukjes met dingetjes; stukje kipfilet, stukje rundvlees, stukje kippenlever, hapje smuldier-kip, stukje lamshart, etc.

hoe heb je barf geprobeerd met hem?
als ik ot een kippennek geef, doet ze er ook helemaal niets mee. ik maal voor haar een barfmenu voor een hele maand en dat eet ze wel, en met smaak.
poet eet overigens geen cb, dat vindt ze vies (ik ben met mijn katten eerst met cb begonnen en toen op zelf samengesteld). poet lust wel losse barfhapjes, als het niet te groot is en geen hele vleesbotjes. poet krijgt inmiddels ook zelf gemalen barf en zo af en toe een iets groter lapje spiervlees om haar tot knagen te verleiden.
Door Ulrike
#1313022
Wellicht dat de veranderende ph waarde inderdaad toch wat problemen veroorzaakt. Weet je misschien of de ph waarde in de maag hetzelfde is bij gegaard vlees als bij rauw vlees? Ik vraag me namelijk een beetje af of ik nu zorgeloos ook wat botjes kan voeren omdat hij al een poos op het koolhydraatvrije blik staat..

Toen we onze kat net uit het asiel hadden gehaald op 13 jarige leeftijd heb ik meteen geprobeerd om hem op carnibest te zetten. Van alles geprobeerd, kokend water erover, mengen met het lekkerste blik / vis maar niks hielp en elke maaltijd was een waar gevecht. Ik mocht blij zijn als meneer twee happen at. Verder kreeg hij ook niks, maar hij ging liever in hongerstaking dan dat hij de Carnibest ging eten. Oh misschien handig om erbij te vermelden, het is een binnen/tuin-kat dus ander eten bemachtigen kon hij echt niet.

Op een gegeven moment hebben we het opgegeven ook omdat hij door de dierenarts op dieetvoer voor zijn gewrichten werd gezet. Inmiddels hebben we ook twee honden erbij en tot mijn verbazing hing meneer inderdaad in mijn broek als ik het eten voor de honden aan het klaar maken was. Dus hebben we het opnieuw geprobeerd, telkens kreeg hij gewoon als hapje een stukje spiervlees of orgaan. Kipfilet bleek hij hardstikke lekker te vinden, daar doet hij echt een moord voor. Kippenmaag ging ook nog wel en eendhart ingesmeerd met vis ook. Botmix heeft hij zowaar ook even gegeten, dus toen dacht ik dat ik met deze samenstelling in ieder geval wel een paar maaltijden samen kon stellen. Maar zoals vaak met katten: als je denkt dat ze het eten weigeren ze weer..  Dus toen alles eenmaal samen in een bakje lag, weigerde hij ook nog maar iets te eten. Malen maakte geen verschil en ook dit mengsel opleuken met blik of vis was geen succes. We hebben het een aantal dagen volgehouden, maar hij at echt nauwelijks wat en werd vrij vlot weer erg mager. Ook ging hij er naar mijn idee weer snel een stuk ouder uitzien, terwijl ik altijd juist blij was zijn leeftijd niet aan hem af te zien. Toen ik op een gegeven moment echt de ruggegraat wel erg goed voelde, heb ik toch maar het blik in huis gehaald. Toen hij daar luid spinnend op aanviel heb ik het maar even zo gehouden, ik vond het op dat moment een goed compromis. Het jammere is dat hij al gewoon slank van zichzelf is, mocht hij toch al moeten afvallen dan zou ik het wat makkelijker volhouden. Maar ook omdat hij zwaar verwaarloosd bij het asiel is binnengekomen en daar zelfs nog een hele poos aan het infuus heeft gelegen, zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om hem te ver achteruit te zien gaan. Helaas zie je bij hem echt binnen een paar dagen het gewicht er af vliegen  :'(. Het is niet zo dat ik hem uithongerde hoor, maar ik zorgde er wel voor dat hij trek bleef houden.

Gelukkig is hij niet vies van knagen, eergisteren heeft hij nog een halve kwartel gegeten. Door zijn gewrichtsproblemen wil ik hem graag het liefst licht vlees geven wat niet te vet is. De extra voor hem bestelde kalkoenfilet en patrijspootjes wou hij helaas echt niet eten. Kipfilet en eendagskuikens vindt hij ware traktaties, een kippennek zou hij ook nog wel willen eten al moeten zijn kaakspiertjes geloof ik nog even wennen  ;D, maar wat orgaan betreft wordt het lastig om over het gebrek aan variatie nog maar niet te spreken..

Ik was ook eerlijk gezegd even benauwd of hij niet verstopt zat van de kwartel, maar meneer is gelukkig inmiddels naar de bak geweest  :).

Koekje mocht je nog suggesties hebben, dan hoor ik het graag!
Door Ulrike
#1313836
Een enkel keertje is het eten, maar bijna altijd alleen slijm met gras. De keren dat hij voer gespuugd heeft, was het eigenlijk altijd blik en nog nooit eendagskuiken.

Hij krijgt zeker drie keer per dag een kuipje blik, ik wacht altijd tot hij aangeeft honger te hebben want dan gaat hij tenminste meteen eten. Anders staat het zo te verpieteren. Een kuipje eet hij niet in 1 keer op, dus hier heeft hij zeker twee eetmomenten van. Daarnaast krijgt hij zeker ook nog 1 eendagskuiken per dag. Hij krijgt dus echt regelmatig kleine beetjes.

Oh ik ben helemaal blij, met uitzondering van een paar organen heeft meneer nu verdeeld over twee dagen een kwartel gegeten. Vies van knagen is hij gelukkig helemaal niet en volgens mij heeft hij de botten nu ook goed verteerd. Nu die laatste paar organen nog, maar mocht hij die niet gaan eten dan is dat waarschijnlijk ook geen probleem of wel? Ik vrees dat ik het blik voorlopig toch nog niet helemaal weg kan laten, dus dan hoeft het barf aandeel nog niet helemaal compleet te zijn.

Ik hoef er niet bij te zetten dat ik nog streef om volledig naar barf over te gaan he  ;). Wel wil ik hem nu minder voor het blok zetten en hem gewoon regelmatig iets geven om te proeven. Maar regelmatig een kwarteldagje moet nu dus al gaan lukken  :D.
Door flin
#1313902
over dat gras spugen zijn de meningen verdeeld,
buikpijn
maag leegmaken van 'onzin'
gras is lekker

wat ik hier zie (mijn katten hebben nooit haarballen) is dat ze regelmatig gras staan te 'uitzuigen'
  zeg maar: tussen de voortanden de sappen uit de stengels persen..., dat word niet uitgespuugd
en daarnaast gras knagen; dat word nog geen 5 minuten later uitgespuugd met wat helder slijm...of soms uitgepoëpt
da's bijna dagelijks 1 keer een kwakje

met gal spugen, denk 'k toch aan 'n te lege maag, (na uitspugen van voer bv), of dit dan door misselijk zijn komt, of te snel eten...geen idee

'k zou lekker regelmatig kwartels gaan geven, probeer ook n's duif , of knijn, kippenrug, misschien een muis of hamster uit de dsz, allemaal makkelijk te verteren botjes...die organen gewoon blijven aanbieden (hart vinden de meesten trouwens zalig)  lever wat in 'n serieus BARF-dieet natuurlijk niet mag ontbreken, vinden ze hier iets minder smakkelijk

zolang de blikjes een compleet voer is, zou 'k me over die tekorten niet druk maken hoor!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door