Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door hermine
#1255182
Ik kan vanmiddag gelukkig terecht bij de dierenarts, maar misschien kunnen jullie even meedenken. Nico zit sinds vanmorgen vroeg als een zielig hoopje te brommen in een hoek van de kamer, wil niet eten en is absoluut niet zichzelf. Aanraken of onderzoeken lukt niet. Toen hij zich zojuist omdraaide zag ik dat hij zijn rug hoog houdt en dat zijn poepgaatje een beetje openstaat. Het lijkt erop dat hij een verstopping heeft...
Qua voeding krijgt hij ongeveer 50% vleesbot, 30-35% vlees en 15-20% orgaantjes. De afgelopen tijd ben ik daar niet van afgeweken en meneer heeft bij mijn weten ook geen andere dingen gegeten.

Iemand enig idee waar het aan kan liggen en wat ik nog kan doen tot we naar de DA gaan?
Laatst gewijzigd door hermine op di 12 mei 2009, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door brie
#1255189
Dat is niet zo leuk voor Nico  :-\
Het is zo moeilijk te bepalen als je weinig weet... wie weet zit er een scherp/niet goed verteerd stukje bot in zn drol, als je dat eruit wil persen doet dat ook pijn. Positief is dan wel weer dat je de drol al kan zien..
Ik vraag me af of er nu wel iets is wat je kan doen, wellicht dat je zn poeperdje een beetje kan insmeren met wat vettigs als vaseline oid?
Wat is de laatste keer dat Nico ontlasting heeft gehad? Is dit de eerste keer dat hij zoiets heeft?
Heeft hij zijn eten wel binnen gehouden de laatste dagen? Doet hij sinds vanochtend anders, of speelt dit al een tijdje?

beterschap voor je man :-*
Door hermine
#1255208
Ja pff, ik ben meteen zo vreselijk ongerust als er iets met het poezenmannetje is...

Nico is in meerdere opzichten nogal eigenzinnig, in die zin dat er hier bijvoorbeeld een kattenbak staat die zelden tot niet wordt gebruikt omdat meneer liever ergens in onze tuin zijn behoefte doet. Dat vind ik verder prima, maar zijn poepgedrag is dus wat moeilijk in de gaten te houden. De afgelopen dagen heb ik qua eetlust of levendigheid trouwens niets vreemds aan hem gemerkt. Verstopping heeft hij één keer eerder gehad toen hij in een gekke bui een plastic boterhamzakje had opgegeten.

En tja, die vaseline, ik zou het er graag opsmeren, maar hij verandert in een vier onhandelbare kilo klauwen en tanden zodra er iets met hem gebeurt wat hem niet zint. 't Is al een drama om hem in de transporter te krijgen... >:(

Nog twee uurtjes en dan zitten we bij de DA. Hoop dat die er snel iets aan kan doen...
Gebruikersavatar
Door koekje
#1255313
als hij verder niet benaderbaar is, zou ik hem verder rust geven en de dokter afwachten.

als sien een verstopping heeft (dus iets geks heeft opgegeten in een pica-aanval) moet ze ook kotsen en merk ik dat ze langzaam minder eetlust krijgt en uiteindelijk amper wil eten (alleen een paar hapjes om mij als mama te plezieren) en verder alles uitkotst. verder geeft ze dan aan dat ze buikpijn heeft (gespannen gevoel op de buik, in elkaar zitten met de pootjes onder zich gevouwen, beetje chagerijnig en vooral geen zin in toestanden of springende otten).

succes bij de dokter en laat even weten hoe het is gegaan.
Door hermine
#1255387
Tja, Nico heeft inderdaad een verstopping en ik heb hem moeten achterlaten bij de dierenarts. De DA heeft geprobeerd met vaseline de droge kurk eruit te krijgen, maar dat lukte niet. Ze gaat het vanmiddag opnieuw proberen als meneer onder verdoving is. Daarbij lijkt het erop dat de endeldarm ook wat ontstoken is.

Ik begrijp er helemaal niets van. Heb de afgelopen dagen écht niets aan hem gemerkt, dus waar dit nu zo snel ineens vandaan komt?

Vind het altijd zo naar om Nico bij een DA achter te moeten laten; ik sta er het liefst met mijn neus bovenop. En wie kan poes beter kalmeren als het liefhebbende personeel? Maar goed, afwachten dus. Hoop dat de DA snel belt.

Voor de Nijmegenaren onder ons: Nico is bij Pijnappel op de Sint Annastraat.
Door brie
#1255407
ach, arme poezel... :(
gaat de da de drol controleren? ben wel benieuwd wat ze allemaal tegen komt!
of het allemaal onverteerde stukjes bot zijn, of wellicht vind de da iets wat er niet thuishoort

ten gevolge van een ontsteking in de darmen is de vertering ook niet optimaal en wellicht dat dat de verstopping veroorzaakt kan hebben?
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1255411
hermine schreef: Tja, Nico heeft inderdaad een verstopping en ik heb hem moeten achterlaten bij de dierenarts. De DA heeft geprobeerd met vaseline de droge kurk eruit te krijgen, maar dat lukte niet. Ze gaat het vanmiddag opnieuw proberen als meneer onder verdoving is. Daarbij lijkt het erop dat de endeldarm ook wat ontstoken is.

Ik begrijp er helemaal niets van. Heb de afgelopen dagen écht niets aan hem gemerkt, dus waar dit nu zo snel ineens vandaan komt?

Vind het altijd zo naar om Nico bij een DA achter te moeten laten; ik sta er het liefst met mijn neus bovenop. En wie kan poes beter kalmeren als het liefhebbende personeel? Maar goed, afwachten dus. Hoop dat de DA snel belt.

Voor de Nijmegenaren onder ons: Nico is bij Pijnappel op de Sint Annastraat.
Hé yakkie zeg!!!
Hopen dat je hem snel weer mag ophalen en benieuwd wat nu uiteindelijk de aanleiding is geweest!?!?
Mijn diertjes hebben ook P.appel als da.....brokkenkoning of niet...heb eigenlijk nooit discussies met hem over voeding...heel af en toe, duwt ie me eens een foldertje in handen ivm br*kken voor gewrichten of zoiets....en die gaan dan rechtstreeks de oud papier bak in  :D
#1255413
arme nico en natuurlijk ook arme hermine!

een verstopping kan snel gaan. de meeste katten zijn nogal bikkels en laten pas wat merken als het zowat te laat is. sien is een zeikstraal en erg kleinzerig en ik heb al vaker bij haar een verstopping meegemaakt. dan nog kom ik er bij haar pas achter als de verstopping er al zit.
siens verstoppingen zaten tot nu toe in de maag en nog niet in de darmen, dus kon ik het zelf nog net oplossen met royaal haarbalpasta en vieze dingen als felix-zakjes (en cb, om dat aan het obstakel te laten hechten).

als hij nou een botdrol heeft die te stevig vastzit (komt echt zelden voor bij barfkatten volgens mij, maar het lijkt me dat er theoretisch wel een kleine kans is), is het misschien een ideetje dat het menu eens onder de loep wordt genomen. als hij weer helemaal beter is.
maar eerst nico weer thuis en aan de betere hand.
#1255416
Ja, en dat geeft te denken. Als de vertering niet optimaal is, dan weet ik eigenlijk niet goed waar dat aan ligt. Nico eet nu ruim twee jaar Barf, dus daar verwacht ik niet echt de oorzaak. Hoop maar dat er geen akelige ontstekingen zitten. (Op dit moment gaan uiteraard meteen de meest nare scenarios door mijn hoofd)

Kreeg trouwens geen verbale correcties toen ik vertelde wat poes at; maar misschien komt dat nog als blijkt dat er onverteerde botjes klem zitten...

Pf, hoop dat poezemans vanavond weer vrolijk en purrend thuis is.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door