Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1214887
Sinds een dag of vijf vonden we kleine plasjes in huis (rood gekleurd, bloed dus)
Vandaag toch maar naar de dierenarts gegaan. Ons kitten van 4,5 maand heeft blaasontsteking.
De dierenarts zei dat we `m sowieso ook op blaasgruis moeten laten testen. Wij vragen ons alleen af of dat echt moet.
We BARF-en met onze kittens en dit is sowieso de beste remedie (+ evt wat extra`s zoals appelazijn, cranberries, vitamine C; naar we hoorde).
Wij vragen ons gewoon of we moeten laten testen, of beter nog even af kunnen wachten. Als de blaasontsteking straks voorbij is en er verder geen symptonen meer zijn... Of is het juist wel verstandig om het uit te sluiten? Wij vragen ons dit voornamelijk af omdat we dachten dat de kans dat je kitten (die al praktisch z`n hele leven BARFt) blaasgruis krijgt klein is? ........  Of is dit niet zo? En hoe groot is sowieso de kans dat nu hij blaasonsteking heeft, hij ook blaasgruis heeft? En dan... Het is iig nieuw voor ons!! Dus graag meer duidelijkheid voor ons van degene die hier WEL meer verstand van hebben/ meer van weten :-\

Jullie advies en ervaring is hierbij welkom!

Groetjes Linda
Laatst gewijzigd door IzMi op ma 23 mar 2009, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
#1215100
Angel ( 2 jaar oud ) had blaasontsteking en heeft wel een ab kuurtje gekregen en blaas-ontspanners ( of zoiets ) maar op 't moment dat we bij de DA waren was er geen urine te prikken. Blaas was leeg.
Hij deed steeds hele kleine plasjes en zat 30 x per uur op de bak.

We hebben - in overleg en met goedkeuring van de DA - gewacht hoe het verloop zou zijn, zou hij beter gaan plassen verder niet testen. Zou hij verstopt raken natuurlijk gelijk terug!!
We zijn nu enkele maanden verder en geen klachten tot nu toe.
Angel eet nu kvv/barf ( daarvoor kreeg hij nog brok )

Onze Tom ( 4 jaar ) heeft ook blaasontstekingen gehad / geen gruis. Die weigert bijna alle verse voeding en krijgt goed blikvoer.

Beide krijgen extra nog vocht in de voeding.

een kitten zo jong met gruis? lijkt me sterk - maar je weet het niet zeker natuurlijk... en dan nog, de voeding dat ie krijgt is de juiste ... zolang je in de gelegenheid bent goed op te letten of er geen verstopping optreed ( dus er steeds iemand thuis is ) zou ik verder niet testen... maar dat is mijn persoonlijke keuze, dus hang me er niet aan op... doe waar jij je goed bij voelt, en afhankelijk hoe je je kleintje vind plassen de komende dagen.
#1215101
Toen wij nog fokten (en voornamelijk brokken voerden) hebben we wel eens een kitten gehad wat met 8 weken een blaasontsteking had. voor de zekerheid hebben we de urine toen laten testen op blaasgruis (onwaarschijnlijk, maar ik wilde het zeker weten omdat het kitten verkocht was om met 13 weken naar een nieuw tehuis te gaan) en niets aan de hand.
Als het mijn eigen kitten van 4.5 maand was dan zou ik de blaasontsteking behandelen en verder het kitten goed in de gaten houden.
#1216120
ibbi schreef: Angel ( 2 jaar oud ) had blaasontsteking en heeft wel een ab kuurtje gekregen en blaas-ontspanners ( of zoiets ) maar op 't moment dat we bij de DA waren was er geen urine te prikken. Blaas was leeg.
Hij deed steeds hele kleine plasjes en zat 30 x per uur op de bak.

We hebben - in overleg en met goedkeuring van de DA - gewacht hoe het verloop zou zijn, zou hij beter gaan plassen verder niet testen. Zou hij verstopt raken natuurlijk gelijk terug!!
We zijn nu enkele maanden verder en geen klachten tot nu toe.
Angel eet nu kvv/barf ( daarvoor kreeg hij nog brok )

Onze Tom ( 4 jaar ) heeft ook blaasontstekingen gehad / geen gruis. Die weigert bijna alle verse voeding en krijgt goed blikvoer.

Beide krijgen extra nog vocht in de voeding.

een kitten zo jong met gruis? lijkt me sterk - maar je weet het niet zeker natuurlijk... en dan nog, de voeding dat ie krijgt is de juiste ... zolang je in de gelegenheid bent goed op te letten of er geen verstopping optreed ( dus er steeds iemand thuis is ) zou ik verder niet testen... maar dat is mijn persoonlijke keuze, dus hang me er niet aan op... doe waar jij je goed bij voelt, en afhankelijk hoe je je kleintje vind plassen de komende dagen.
Borke schreef: Toen wij nog fokten (en voornamelijk brokken voerden) hebben we wel eens een kitten gehad wat met 8 weken een blaasontsteking had. voor de zekerheid hebben we de urine toen laten testen op blaasgruis (onwaarschijnlijk, maar ik wilde het zeker weten omdat het kitten verkocht was om met 13 weken naar een nieuw tehuis te gaan) en niets aan de hand.
Als het mijn eigen kitten van 4.5 maand was dan zou ik de blaasontsteking behandelen en verder het kitten goed in de gaten houden.

Bedankt voor je reactie. Het leek mij ook vrij onwaarschijnlijk, blaasgruis. Maar aangezien we voor het eerst eigenaren zijn van twee kleine katjes, veel dingen nieuw zijn... Toch beetje twijfelen. Uiteindelijk hebben we toch maar besloten om zijn urine te laten testen, gewoon voor de zekerheid.
Hij bleek inderdaad geen blaasgruis te hebben, orzaak van blaasontsteking; gewone vette pech/ een toevalstreffer. Zijn PH-waarde was goed 5 (iets aan de lage kant zei de één .. de ander zei optimaal  :-\). Maar goed, dan weten we dat ook weer. Voor zo`n eerste incident vind ik het prima hoe het verlopen is. Maar de volgende keer volg ik toch m`n gevoel!
Laatst gewijzigd door IzMi op wo 25 mar 2009, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
#1216718
een volledig urineonderzoek bestaat uit:

- het bepalen van  het soortelijk gewicht
- een stik met daarop: leucocyten, ketonen, glucose, eiwitten, ph , billirubine, bloed, hemaglobine
- een sediment : dat wordt onder de microscoop bekeken op gruis, leuco's ery,s enz

Dus ik vind als je toch urine inlevert dan kunnen ze gelijk beter volledig onderzoek doen. Alleen al voor je eigen gevoel
#1216723
ilse frettenbende schreef: een volledig urineonderzoek bestaat uit:

- het bepalen van  het soortelijk gewicht
- een stik met daarop: leucocyten, ketonen, glucose, eiwitten, ph , billirubine, bloed, hemaglobine
- een sediment : dat wordt onder de microscoop bekeken op gruis, leuco's ery,s enz

Dus ik vind als je toch urine inlevert dan kunnen ze gelijk beter volledig onderzoek doen. Alleen al voor je eigen gevoel
Ik dacht dat ze zei dat ze 3 testjes gedaan had: glucose, PH-waarde, gruis.. Tenminste dat is wat ze noemde. Misschien vallen die anderen dingen daaronder? Want ze heeft inderdaad met een microscoop zitten gluren zag ik..
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door