Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1206630
Al een paar dagen vind ik iets uitgekotst in de kattenbak als ik deze ga verschonen..Beetje een rare plek, maar goed, ik had dus geen idee wie dat deed..Alle poezen eten goed en zijn actief..
Vandaag wees uit dat Minoes de boosdoener was, zij kotste een kuiken lekker op het aanrecht uit..
Bij nadere inspectie vond ik een paar dode spoelwormen  :-\  Grote kans dat ze daarom haar eten uitspuugd denk ik.
Ik had nog een ontwormingskuur van milbemax in huis, die heeft ze dus meteen gekregen.
Maar is het zinvol om de rest nu ook te ontwormen? In hoeverre is het besmettelijk?
#1206828
bedenk je waar de spoelworm-eitjes vandaan komen:

dat kan dus van buiten zijn, uit de kattenbak, en sjah, waar niet eigenlijk...
voorkomen kun je't dus niet

'k zou zelf de kattenbak goed ontsmetten, (en dit even grondig volhouden) en verder nog even afwachten wat de rest doet....goede kans dat iedereen wel een lichte besmetting heeft, maar ze hoeven er natuurlijk niet allemaal de nadelige gevolgen van te ondervinden....

'k zou over 3 weken (na de milbemax dus) nog even heel goed opletten; dan is't middel ongeveer uitgewerkt, en mocht niet alles afgekomen zijn, dan zou je moeten herhalen...
#1206844
Tja, het kan inderdaad overal vandaan komen  :-\
De honden kunnen van alles meenemen van buiten, er komen hier regelmatig logeerhonden..wellicht dat we zelf wat meenemen, zitten er wormen in prooidieren (kan dat eigenlijk?)..Je weet het niet..
Ik maak hier eens per week de bakken grondig schoon met kokend water en chloor, zou dat voldoende zijn?
Ik denk dat ik voor de zekerheid maar een paar milbemax tabletjes ophaal bij de dierenarts..Minoes kan wel wat hebben, die heeft een sterke darmflora, dan weet ik iig zeker dat alle troep eruit is.
Wat me wel een beetje positief stelt is dat de wormpjes al dood waren..In ieder geval een teken dat ze niet tegen het zuur uit de maag kunnen.

Even afwachten wat de rest van het poezenspul doet
#1206891
zitten er wormen in prooidieren (kan dat eigenlijk?).
als ze ingevroeren zijn geweest, niet levend in elk geval, eitjes overleven dat ook niet...

de wilde mice buiten (of achter de koelkast) heeft 't nog niet zo koud gehad...

  de eitjes zitten vooral in de drollies, dus die zou 'k er zo vaak mogelijk verwijderen: stel nummertje 1 gaat op de bak, nummertje 2 erachteraan, gaat per ongeluk op die keutel staan, en daarna z'n voeten wassen...

Wat me wel een beetje positief stelt is dat de wormpjes al dood waren..In ieder geval een teken dat ze niet tegen het zuur uit de maag kunnen.
hmmm, en 'k weet dus niet precies of dat positief is: als ze al dood in de maag zitten, kunnen ze netzogoed door naar achter om eruit te komen....of te verteren, 'k nah, weet niet...
#1206898
flin schreef: als ze ingevroeren zijn geweest, niet levend in elk geval, eitjes overleven dat ook niet...

de wilde mice buiten (of achter de koelkast) heeft 't nog niet zo koud gehad...

  de eitjes zitten vooral in de drollies, dus die zou 'k er zo vaak mogelijk verwijderen: stel nummertje 1 gaat op de bak, nummertje 2 erachteraan, gaat per ongeluk op die keutel staan, en daarna z'n voeten wassen...


hmmm, en 'k weet dus niet precies of dat positief is: als ze al dood in de maag zitten, kunnen ze netzogoed door naar achter om eruit te komen....of te verteren, 'k nah, weet niet...
De drollen en klonten van de plasjes schep ik er dagelijks uit. Ik zal iig de drollen er vaker per dag uitscheppen.
Maar ja, je zit er niet 24 uur per dag bovenop en de meeste drollen komen snachts.

ZOu het erg zijn als er dode wormpjes door de darmen zwerven om er aan de achterkant weer uit te komen? Wat kan er dan gebeuren?
#1206915
brie schreef:
ZOu het erg zijn als er dode wormpjes door de darmen zwerven om er aan de achterkant weer uit te komen? Wat kan er dan gebeuren?
die zie je dus niet meer terug, die verteren gewoon; wurmpies blijven gewoon wat eiwit natuurlijk....

die eitjes overleven de achterkant wèl, vandaar dat je nooit spoelwormen aan de achterkant eruit ziet komen...en ik dus een vermoeden heb, dat als er wormen aan de voorkant uitkomen (dead or alive) er toch een overvloed zwermt...(maar hé, da's mijn aanname ...)

eventueel kun je poeponderzoek laten doen, daar gaan ze de spoelworm eieren moeten kunnen zien...

de lintworm heeft nou weer een veel mooiere ei-verpakking, die zie je dus wèl....(langs achter dus)
#1206921
Ja, ik kan poeponderzoek laten doen, maar er zit nu ook al een milbemax tabletje in..normaal gesproken hoeft die niet herhaald te worden,
ik zou over 3 weken wel even wat ontlasting kunnen brengen.

Neem ik gelijk wat ontlasting van de rest van de katten mee voor de zekerheid.
#1206932
ze geven voor de komende dagen voorjaarsweer af....
'k weet niet hoe 't met de vlooitjes op dit moment gesteld is, anders zou je tegen die tijd 't hele spul 'n keer met stronghold kunnen behandelen...

honden en katten en  mensen...ach 't kan mekaar allemaal besmetten natuurlijk...

en nogmaals; je kan 't niet voorkomen...'t is alleen heel vervelend als er 1 overmatig last van heeft....
#1206936
Ja, das het nadeel en risico als je meerdere katten en honden hebt, voordat je het weet is de hele boel besmet met iets..
Ondanks dat ik hier al jaren geen vlo heb gezien behandel ik eens per jaar alles met vlooienspul..
Dan spuit ik ook van dat spul in alle gaatjes en hoekjes en op de slaaplekjes..
soort van grote schoonmaak  :P
#1206947
en da's 't mooie van de stronghold: die pakt alle stadia van vlooi aan (en oormijt en spoelworm):
dus ook eieren en larven in de omgeving....

'k gebruik 't af en toe: 1 katzel hier met vlooi-allergie, andere spullen werkten veel minder...(of katzels reageren er slecht op)
  geen gespuit meer met gif...
totdat de vlooien resistent zijn...dan maar hopen dat er weer iets anders op de markt komt

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... ghold.html
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door