Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1172816
ik heb op aanraden van iemand hier droop nog een ontworming gegeven tegen longwormen..
mijn d.a. heeft me daarvoor milbemax meegegeven..
maar op het internet (er zat geen gebruiksaanwijzing bij) kan ik niks vinden over een evt. herhaling..

weet iemand of je dit bij bestrijding.. (of droop ze heeft is niet duidelijk) moet herhalen?
hij krijgt een lage dosering omdat hij 3 kg weegt.. dus dat is een halve tablet..
t lijkt me zo weinig als bestrijding..  :-\
Door Beppie1
#1172820
Krijgt mijn kat ook altijd(de kleinste dan)
Herhaling(geeen ideeee) doe ik niet echt aan..........(als het niet hoeft doen we het niet zeg maar...) ;)
Door Jopie
#1172834
Eenmalig, alleen wanneer de besmetting dusdanig is dat je ze of in de ontlasting of in braaksel ziet moet je met 2 weken herhalen.
Door Lisa
#1176262
Bij mijn weten is Milbemax niet de aangewezen ontworming bij longwormen maar Panacur (3 of 5 dagen, dat ben ik even kwijt) en nog een ander middel waar ik de naam van kwijt ben. Heb je ontlasting laten testen op longwormen?
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1176967
nou..
even een update dan maar hier.. het andere topic heb ik laten sluiten..

maar..
nee.. en volgens de d.a. was milbemax juist voor longwormen..
ik heb gezocht op het net.. en bij sommige linken vond ik ook tegen longwormen..
dus dacht ik dat het goed was..

tis alleen nu allemaal anders..
ik ben naar een andere d.a. gegaan.. die dure kliniek..
daar hoorden ze gelijk dat het mis was met zijn longen.. (die oude d.a. dus niet)
en zagen ze op de foto die de oude d.a. genomen had.. dat het beeld wel degelijk afweek van normaal..
(die oude d.a. zag dus niks)..
even voor alle duidelijkheid..  de oude d.a. heeft zeker al 35 jaar ervaring.. want als kind ging ik daar al heen..
daarom ging ik er toch wel vanuit dat hij iig wist wat hij deed.. en dat hij goed kon horen en rx kon bepalen..
maar helaas blijkt dat dus niet zo te zijn..

naja..
de nieuwe d.a. zag dus bronchitus..
de medicatie die droop kreeg.. dexamethason is wel de juiste..
alleen had droop dus een hoge dosering moeten hebben in het begin.. (ik geloof dat decibel dat al schreef in dat oude topic.. maar ja.. )
droop heeft nu ipv 1/2 tablet per dag.. een dosering van 2x daags 1 heel tablet..
en ook weer a.b.. maar dan nu een steviger variant ipv de wat mindere a.b injectie..

helaas wilde droop gister ineens weer niet meer eten..
en toen ik vanavond weg ging.. (ik ga zo weer naar huis zit nu bij mijn vriend).. heeft hij ook nog helemaal niks gegeten..
omdat ik toch weer goede hoop heb.. dat er iets zal veranderen voor hem ten goede..
denk ik dat ik zijn pillen maar weer met dwangvoeding in zal brengen..
binnen 3 dagen moet ik verschil gaan zien.. en dan langzaam de hoeveelheid medicatie gaan terugbrengen..

t blijft een gedoe.. want ws kan hij nooit zonder pillen..
en droop is een buitenkat..
dus hoe ik dat ga doen weet ik echt niet..
we zullen het terzijnertijd wel zien..
ik hoop alleen dat droop zich strakjes weer lekker gaat voelen..
hij is zon lief ventje..
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1176987
nou.. dat is niet hetzelfde hoor..
longonsteking zie je witte vlekjes op de foto..
en bij bronchitus zie je dus dat de bronchieen.. de "adertjes" kweet even niet hoe je het anders moet formuleren.. scherp afgetekend..
die zou je minder goed moeten zien..
ze zijn verwijd..
bronchitus is een allergische reactie op iets..
en longonsteking.. naja.. t woord zegt t al..
Gebruikersavatar
Door koekje
#1176990
ow, in zn vertakking. is zn saturisatie gemeten? of kan dat niet bij katten?
toen mijn long was geklapt, kreeg ik even een kleine bloeding en irritatie van de slang tussen mn ribben. daardoor werd het zuurstofgehalte in mn bloed wat lager (iets boven de 90). ik voelde me behoorlijk licht in mn hoofd en bewegen werd erg zwaar. ik had nog net niet het gevoel dat ik stikte, maar leuk was echt anders. voor een kat is dat heel moeilijk (eigenlijk gewoon niet natuurlijk) te rationaliseren. en het was ook best pijnlijk.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1176994
hm.. ik heb het nog nooit meegemaakt dat ze dat deden bij een kat..
kan me voorstellen dat dat wel kan..

ik vind het ook heel erg dat droop het zo benauwd heeft..
het is een stuk erger geworden..
hij at dus niet.. daarnet kwam ik boven en had hij wel ietsjes gegeten..
ik heb hem dus geen lading dwangvoer gegeven.. maar 20 ml voor zijn pillen..
ik moet wel zeggen dat hij razendsnel was..
meneer lag al in bed voordat ik zelf door de deur was.. :)

hij slaapt vannacht lekker bij mij.. sanootje is t/m zondag weg bij pappa..
dus ik kan nu best een paar uurtjes slaap missen snachts..
ik hoop vrijdag toch al echt verbetering te gaan zien..
dat hij gister niet at.. en nu weer wel een beetje.. zegt misschien al iets..
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1177277
Ach jee, arme Droop...het wordt tijd dat hij ook uit het lappenmandje kruipt hè. Hoop dat de medicatie zijn werk doet en Droop zich weer snel het mannetje voelt!  ;)
Enne...tot en met zondag verzekerd van een plekje op bed hè  :D  ;)
Door Lisa
#1177299
spreeuwtje schreef: maar..
nee.. en volgens de d.a. was milbemax juist voor longwormen..
ik heb gezocht op het net.. en bij sommige linken vond ik ook tegen longwormen..
dus dacht ik dat het goed was..
Even terugkomend op het longworm verhaal. In je gesloten topic las ik dat je oude dierenarts zei dat het niet te testen was in ontlasting. Dat is het dus wel degelijk! Ook door je dierenarts dus het hoeft zelfs niet eens opgestuurd te worden. Een ontlastingsonderzoek van de kat kost ook niet zoveel, ik meen dat het onder de 10 euro lag. Je zou kunnen overwegen dit nog te laten testen, mede omdat je een buitenkat hebt en het is niet belastend voor je kat.
Het middel wat naast Panacur ingezet wordt (werkt het een niet, kun je het andere geven) is Mebendazol. Milbemax is niet het aangewezen middel. Op de site van Novartis zie je ook staan: "Oraal in te nemen, breed-spectrum ontwormingsmiddel ter preventie van hartworminfecties en ter behandeling en controle van zweepwormen, haakwormen, spoelwormen en lintwormen bij honden en ter behandeling en controle van spoelwormen, haakwormen en lintwormen bij katten". Off label use wordt er ook Ivermectine gespoten, maar dat is niet de eerste keus. Bij mijn toenmalige wilde opvangkittens waren de klachten hoesten en een versnelde ademhaling en daardoor dus snel vermoeid. Ter ondersteuning hebben ze ook dexamethason gehad. Ik wens je veel sterkte met je kat, een benauwde kat is akelig om te zien.
Door YaYa
#1177301
Arme Droop en ook arme jij. Wat te doen nu. Maar gelukkig dat er nu wel iets gevonden is dan kun je daarop ook een eventuele beslissing baseren en de goede medicatie geven. Op zich is een da waar je al heel lang komt best fijn. Maar aan de andere kant begrijp ik dat het een oudere da is die misschien qua kennis toch wat achterloopt? Hopelijk slaat de dex nu in de juiste dosering wel aan.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1177453
ik ben erg teleurgesteld in die oude d.a.
ik wist gerust dat hij geen moderne kliniek heeft.. daar zijn de prijzen ook naar..
maar je zou toch denken dat ook mensen die een gewone basic kliniek hebben.. ook hun kennis bijschaven.. en dat is volgens mij gewoon niet het geval bij hem..

nou ja..
wb die wormen..
geen van mijn katten hebben ooit wormen gehad..
en omdat er nu dus bronchitus is geconstateerd.. vind ik niet dat ik nog achter die wormen aan moet gaan..
hoesten doet droop totaal niet..
reutelen ook niet.. hij haalt gewoon dieper adem!

vanmorgen vond ik niet dat zijn ademhaling verbeter was.. maar misschien word ik zo langzamerhand wel erg ongeduldig..
ik kom net thuis van een paar uur wandelen met kiki en haar vriendje max..
ik ga zo even naar boven.. weer even knuffen met hem..
hij heeft iig weer gegeten vannacht.. BARF welteverstaan..  ;D helemaal uit zichzelf gekozen!!

wb de rx foto..
mocht dit niet het gewenste effect hebben..
wil deze kliniek die foto wellicht nog opsturen naar een radioloog..
ik snap niet dat die ouwe d.a. dat niet heeft voorgesteld..

naja..
ik laat die man maar een beetje los..
hij mag komen voor de evt. entingen e.d.
maar verder laat ik hem maar links liggen..

ennu.. wb het tot zondag bij mij in bed..
ik kan niks beloven..
ik heb vannacht amper geslapen door droop met zijn geouwehoer..  ;D
tis niks dat ie wil knuffelen.. maar hij heeft er ook hele verhalen bij!!!  ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door