Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Too
#1164286
Catoo, voorheen de spicht, was een jaar geleden een picapoes, vooral wollen pluisjes werden met chirurgische precisie verwijderd
Het was toen nog een extreem angstig dingetje, het knagen heb ik eigenlijk alleen gefrustreerd door steeds mijn hand ertussen te steken... einde verhaal
Daarna begon ze kattengras te plukken, neuzelen en likken [zelden eten] dat is nogal onschuldig [wel een beetje vreemd] maar ineens is t pluizen knagen terug.....
Moet ik nu op zoek naar een stress-factor, kan zo niks verzinnen- ze is nog altijd een tikkie stresserig en snel angstig, denk dat t ook nooit helemaal over gaat- of maar net als de vorige keer steeds m'n hand er tussen schuiven in de hoop dat ze t vergeet? Tot de volgende keer
Iemand een idee?
Door brie
#1164325
zit ze lekker in haar poezenvelletje? heeft ze ergens pijn of is ze een beetje ziekjes?
qua stres, tja, dat weet je zelf het beste..misschien vreemde geluiden van de buren of mensen die aan het klussen zijn ofzo?verveelt ze zich? radio hard aan gehad? iets nieuws in huis? zit je zelf niet lekker in je vel?
er kunnen zoveel oorzaken zijn..
Door Too
#1164342
Voor mijn gevoel is ze behoorlijk happy, probeert op haar eigen onhandige manier op mijn schouder te klimmen - bloedend mens..- ,net als d'r dikke vriendin [ze is van t na-apen]
hmmmmm  kan er natuurlijk niet zo heel veel aan doen, gewoon blijven tegen houden [zonder woorden] en t maar omturnen in knuff dus hand ertussen en kroelen
Ik wil alleen niet dat ze doorschiet naar echt rare dingen
Door Borke
#1164390
Ik denk dat Brie alle vragen al gesteld heeft...
Je zou maatwerk homeopathie kunnen proberen of een kattengedragstherapeut!
Door flin
#1164394
kan Catoo schuilen?
en waarvan zou je zeggen, wordt ze schrikkerig?

spelen en knuffen is natuurlijk altijd lekkur... :D
Door Too
#1164573
Ja Brie heeft ze al gesteld....heb s goed nagedacht, ik denk dat een reactie is op mij [heb een stress tijd achter de rug ] Cera en ik zijn de veilige factoren in haar leven , ik was even niet stabiel genoeg. Blijkbaar ontlaad ze op deze manier
Nu wordt t tijd weer veel energie in de dames te steken

Het is [nog] niet problematisch maar wel iets om in de gaten te houden, normaal gesproken volstaat af en toe neuzelen in Cera's vachtje, gras poetsen en 'treden'

@ Flin.. ze heeft buut-vrij plekkies, die worden steeds minder gebruikt, veilig bij de mens is als t hoogte verschil niet te groot is [poes op de grond-staande mens is eng] mens op een stoel, in bed, poes op de wasmachine is gezellig
 

Dank allemaal voor de hulp, soms moeten anderen even t voor de hand liggende benoemen om verder te kunnen kijken.

Kleine toevoeging.. ze moet altijd t gevoel hebben dat er een vluchtweg is..vasthouden/optillen mag wel maar dan verstijft ze
Net nog wegens de kou zijn de slaapkamer deuren dicht.. poes komt uit de keuken t mens uit de kamer ..SCHRIK naar ... ooooh dichte deur en dan duikt ze ineen, ze herstelt zich wel heel snel maar zo gaat t ongeveer
Laatst gewijzigd door Too op vr 30 jan 2009, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#1165045
de pluis trui aan, stoeltje bijgetrokken en BP-en... dan hoeft ze niet vanaf de grond op een eng plekje te springen.... kwartiertje [met veel aai] zitten kijken op de stoel, heeeel voorzichtig de overstap naar schoot.... neuzelen aan de trui maar geen hapjes... toch wel 10 min gelegen tot de nurks er bij wilde zitten

Al met al:
VEEEEEEL meer aandacht, blijven kletsen en veul 1 op 1 spelen maar dat neemt de nurks gelijk over].... dan blijft zelfs 'de spicht' fris in t koppie en hopelijk hoeft ze dan geen pluizen te knagen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1165218
wolzuigen komt vaker voor bij katten en is geen pica. het kan wel in pica overslaan, heb ik gelezen.
sien heeft pica en heeft aanvallen in stresssituaties waar ze zelf echt niets mee kan (als agressie ook niets is of niet werkt). wat voor sien werkt is idd het bieden van een veilige haven (maar die was er al) en als er binnen dan toch stresssituaties zijn (veel en druk volk over de vloer bv) mogelijkheden bieden om het te ontlopen. en als ze om aandacht of bevesting vraagt op zo'n moment, dat dan ook geven. verder wordt er gebarft, om een knaagrelief te hebben aan de vleesbotjes. en veel regelmaat en duidelijkheid. dit mag wel en dat mag niet en bv eten doen we alleen daar en uit eigen bakje.
Door Too
#1165225
OK Koekje daar kan ik wat mee , ik heb gelezen dat Sien wel van de pica is, t is dus eigenlijk t voorstadium, de spicht kiest vaak voor oversprong 'poetsen', als t binnen eng is zijn er veilige plekken... enge kinderen zijn eigenlijk ook wel heel leuk als ze stil zitten [ze vind t dan ook veel leuker dan de stoere zus]

Al met al , t is iets om alert op te zijn , zoals t nu is  is t nog geen echt probleem-gedrag en pluisjes blijven gewoon aan de trui
Gebruikersavatar
Door koekje
#1165233
sien heeft dat voorstadium niet gehad, of ik heb het niet opgemerkt (zal dan niet duidelijk aanwezig zijn geweest). ik dacht in eerste instantie dat ze dingen uit speelsigheid en gekkigheid zat op te eten, maar dat bleef ze doen, totdat het een keer bijna einde sientje was. na een opgevroten speeltje ging bij mij echt het belletje waar pica op stond rinkelen.
Door Too
#1165244
Tuttje Too is sowieso een stresskipje, doet veel aan oversprong-gedrag, pluishappen was een gepasseerd station [dacht ik] de mens is extreem gestressed geweest, het kipje ontlaad door pluishappen [ naast graspoetsen en zuslikken] dat gaan we proberen te doorbreken voordat Tutje Too  een echte pica-poes wordt...

Dank Koek!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1165247
als sien een aanval heeft (pica, maar soms pas ik het ook toe met agressie), gaan we samen de was ophangen of afhalen. dat vindt ze erg leuk en geeft graag de knijpers aan. voor sien is het de ultieme afleiding.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door