Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door sylvia
#125748
Ik denk niet dat iemand hier gesuggereerd heeft dat de fokker er op aangekeken moet worden, hemel het is al erg genoeg voor de fokker dat dit hun nest treft.
Maar dat neemt niet weg dat ik nooit iemand zou adviseren uit dat nest een kitten te kopen, en ik vraag me wel af kun je de kittens uit dat nest uberhaubt nog wel verkopen,als je niet 100% zeker kunt zeggen dat de rest het niet krijgt.De meeste raskatten kosten ook nogal aardig wat en dan zou ik toch liever dat bedrag neetellen voor een kitten uit een "gezond" nest.
Door gonny
#125815
Kitty schreef: FIP is een mutatie van het coronavirus waarmee de meeste katten besmet zijn. In sommige gevallen is er sprake van een nestbesmetting, rechtstreeks van het FIPvirus. Het zegt niet dat ieder kitten in het nest het krijgt en ook zeker niet dat de moederpoes besmet is.
FIP is niet zomaar even te testen en enkel een waarschijnlijkheidsdiagnose kan gegeven worden. Na overlijden is pas met zekerheid te zeggen of het ging om FIP.
De natte vorm van FIP is veel makkelijker herkenbaar aan het gele draden trekkende vocht wat zich in de buikholte ophoopt. Maar er bestaat nog een aandoening die dit veroorzaakt dus ook daar is nooit met de volle 100 % op af te gaan (heet cholangitis=ontsteking van de galweg)
Ik vind niet dat de fokker hiervoor met een scheef hoofd aangekeken kan/moet worden. Je kunt er immers niks aan doen. 95% van de kattenpopulatie is besmet met corona, wat op zichzelf onschuldig is maar dus kan muteren in FIP. De overgebleven kittens hoeven niet ziek te worden. Ik snap wel heel goed dat het risico niet genomen word.

Kitty
"\Ik vind niet dat de fokker hiervoor met een scheef hoofd aangekeken kan/moet worden"|,OP DEZE UITSPRAAK REAGEERDE IK EVEN!
Laatst gewijzigd door gonny op ma 12 jul 2004, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Esther2
#125934
danielle1980 schreef: uh wat zijn de verschijnselen precies?

dat zou ik graag willen weten
Hoi,

Verschijnselen bij de natte FIP-vorm zijn bijv. opgezette buik en niezen en soms diarree. Veel duidelijker herkenbaar dan verschijnselen droge FIP-vorm.

Mijn kat had dus de laatste vorm en kreeg eerst last van nierinsufficiëntie. Gebeurd vaker bij gecastreerde katers, dus da gaf hem nierdieet en dat was het.

Een paar maanden later ging hij kotsten, totdat zijn gal eruit kwam en toen was de diagnose: leverinsufficiëntie en kreeg hij een leverdieet. Volgens de da zou die kapotte lever zijn dood worden.

Ik wiegerde te geloven dat een kat van net zes hier dood aan zou gaan en ben voor een second opinion naar een andere da geweest.
Deze heeft hem helemaal binnenstebuiten gekeerd en o.a. een echo gemaakt en toen zagen ze dat hij helemaal verrot was van binnen (dat klinkt rot, maar zo was het). Zowel zijn nieren als lever als galblaas waren helemaal ontstoken. De da wou eerst nog een kijkoperatie doen, omdat de galgang verstopt kon zijn ware het niet dat er ook andere organen waren aangetast wat duidde op FIP droge vorm.

Zoals ik al eerder schreef, hebben we hem nog met de hand gevoerd omdat hij nog wel heel fief was. De laatste paar dagen kreeg hij prednison. Totdat het niet meer ging. Het was voor mij ongelooflijk moeilijk te accepteren dat mijn mooie grote lieven jongen van net 6 hier niet meer overheen zou komen.

Dat doet overigens geen enkele kat; FIP is dodelijk.

Esther
Door Esther2
#125944
Nog een paar dingen wil ik kwijt:

Mijn kat zag helemaal geel (ogen/oren/tepels) vanwege de ontstoken lever en galblaas, da's dus ook een verschijnsel.

Mijn oude da deed verder geen onderzoek, dacht aan leverontsteking/-kanker en gaf anti-biotica. Helaas verslechterde de toestand van mijn kat hierdoor aangezien FIP zich hecht aan de antistoffen in het lichaam.

Ook al staat FIP in het entboekje/paspoort van de kat, er bestaat geen goede entstof tegen FIP. Hetzelfde geldt voor FeLV (leukemie) en FIV (kattenaids).

Tevens bestaan er geen medicijnen tegen FIP. Met Prednison kan het nog wat draaglijker gemaakt worden.

FIP is niet besmettelijk, maar wel overdraagbaar via moedermelk. Dus als een kitten het heeft en de moeder niet, dan is de kans klein dat de andere kittens het ook hebben.

FIP kan je niet testen. Het Corona-virus dat bijna iedere kat bij zich draagt wél. Dus hoe hoger de titer (waarde), hoe groter de kans op FIP.

Of de corona muteert in FIP is erfelijk bepaald.

Esther
Gebruikersavatar
Door sylvia
#125945
Ik voel met je mee Esther, wij hebben een keer 10 perzen in moeten laten slapen omdat een fokker ons willens en wetens een leukemiekat had cadeau gedaan, we deden het te goed op de show en zo hoopte ze ons even een aantal jaren terug te zetten.
We hebben ze toen in Utrecht in laten slapen en op het landgoed van mijn oudtante begraven.
Ik zal dit nooit vergeten, ik was toen 22 en kan de pijn nog voelen van die dag :'(
Door Esther2
#125953
Dank je, Sylvia.

Het blijft pijn doen, zeker bij een jonge kat, da's niet eerlijk!

Vind het heel moeilijk om er over te schrijven; alles komt weer boven, maar kennis en emoties delen is goed!

Groetjes, Esther ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#125958
Esther2 schreef: Dank je, Sylvia.

Het blijft pijn doen, zeker bij een jonge kat, da's niet eerlijk!

Vind het heel moeilijk om er over te schrijven; alles komt weer boven, maar kennis en emoties delen is goed!

Groetjes, Esther ;)
Weetje mijn ervaring is dat met iedere traan die je erom laat je de pijn een steeds beter plekje kan geven, en je na heel veel tranen zelf kunt glimlachen door je tranen heen.Ik heb trouwens nog een heel ontroerend verhaal over een wilde kat ,die ik ontmoete toen we die tien van ons hadden laten inslapen, ik open daar wel even een andere topic over.
Door Esther2
#125961
Doe dat!

Naarmate het steeds dichterbij komt dat het een jaar geleden is, sta ik er weer veel bij stil.

Ik neem die dag vrij en ga naar zijn grafje in de vrije natuur en óh, hij heeft zo'n mooi plekkie daar! ;)
Door Kitty
#126238
Coronatiters zeggen niets over de aanwezigheid of het krijgen van FIP. Enkel over corona zelf.
Geen enkel nest kun je gegarandeerd gezond uitplaatsen.
Door Esther2
#126286
Kitty schreef: Coronatiters zeggen niets over de aanwezigheid of het krijgen van FIP. Enkel over corona zelf.
Geen enkel nest kun je gegarandeerd gezond uitplaatsen.
Hoi Kitty,

Volgens mijn da is aan de hoogte van de coronatiters wel degelijk de mogelijke aanwezigheid van FIP af te lezen! Hoe hoger die is, des te groter de mogelijke besmetting met FIP (wat ik al eerder schreef: FIP valt niet te testen, maar de coronatiters kunnen een aanwijzing zijn).


Ik ben geen da, maar heb dit van mijn da én uit artikelen vernomen. Mijn andere kat, met wie de kat met FIP samenleefde toendertijd, is ook getiterd op corona en zijn waardes waren normaal, dus geen reden tot bezorgdheid voor besmetting met FIP bij hem!

Jouw tweede zin begrijp ik niet; ben nl. geen fokker, dus ken de term 'uitplaatsen' niet, maar neem aan dat je bedoelt dat de fokker d'r soms niets aan kan doen als een katje na verloop van tijd ziek blijkt te zijn?

In het geval van FIP ben ik het daar mee eens, maar op de aanwezigheid van FIV en FeLV kan de da 'gewoon' testen hoor!
Toen ik een nestje wou van mijn poes wou de da haar testen op de aanwezigheid van FIV en FeLV. De moeder kan nl. draagster zijn van bijv. FIV, m.a.w er zelf geen verschijnselen van te hebben, maar het wel kunnen overdragen op o.a. haar kittens.
Net als bij mensenaids het verschil tussen seropositief en daadwerkelijk aids hebben.

Groetjes, Esther :)
Door Kitty
#126348
http://www.felissana.nl/dutch/text/fold ... 3-2002.pdf

Daarin kun je terug vinden dat coronatiters niet veel zeggend zijn in geval van FIP of een mogelijke latere besmetting. Een kat met effectief FIP kan wel hele lage coronatiters hebben en andersom een gezonde kat hele hoge.
Dr. Egberink is overigens viroloog en degene die het "lesmatriaal" voor de bijscholing van jou dierenarts verzorgd.

Mijn tweede zin had je goed begrepen. Ik ben overigens ook geen fokker maar opvanger.
FelV is trouwens ook niet altijd aan te tonen terwijl ze het toch bij zich dragen en doorgeven. Moeilijk allemaal hoor.

Kitty
Door Esther2
#126464
Jazeker Kitty, het bijft moeilijk om te dealen met zulke rotziektes! Moeilijk te herkennen, moeilijk aan te tonen en te behandelen!!! ;)
Door Esther2
#126507
Kitty schreef: http://www.felissana.nl/dutch/text/fold ... 3-2002.pdf

Daarin kun je terug vinden dat coronatiters niet veel zeggend zijn in geval van FIP of een mogelijke latere besmetting. Een kat met effectief FIP kan wel hele lage coronatiters hebben en andersom een gezonde kat hele hoge.
Dr. Egberink is overigens viroloog en degene die het "lesmatriaal" voor de bijscholing van jou dierenarts verzorgd.

Mijn tweede zin had je goed begrepen. Ik ben overigens ook geen fokker maar opvanger.
FelV is trouwens ook niet altijd aan te tonen terwijl ze het toch bij zich dragen en doorgeven. Moeilijk allemaal hoor.

Kitty
Hoi Kitty en anderen,

Ik heb nogal eens de neiging om mij vast te bijten in moeilijke vraagstukken!

Wat er staat beschreven over die titers in het stuk op felissana.nl klopt wel.

Het is dan ook geen FIP-test, maar een Corona-test.

Jij haalt er twee zinnen uit, nl: 'Coronatiters zijn niet veelzeggend igv FIP' én:
'Kat met FIP kan heel lage Coronatiters hebben.'

Beide zinnen ben ik het mee eens, maar er staat ook:

'Hoewel hoge titers statistisch veelbetekenend vaker voorkomen bij katten met FIP' én:
Het stellen van de diagnose FIP alleen op basis van een hoge titer is een foutieve beslissing'.

En met deze beide zinnen ben ik het ook eens.

Mijn jonge kat had last van zijn nieren én lever én galblaas/galgangen. Bij al deze verschijnselen bij elkaar zal de da absoluut een Coronatiter-test uitvoeren, bij alleen nieren óf lever zal hij waarschijnlijk alleen de bloedwaardes van deze organen onderzoeken (ook in mijn geval toen de kat alleen nog last van zijn nieren had).
Toen hij last van ál zijn organen kreeg heeft de da naast de Corona-test ook nog andere onderzoeken als echo en biopsie uitgevoerd. Al met al kon de da zo de diagnose FIP stellen.

Ik heb nog een andere site gevonden waarin in wat minder vaktermen over FIP wordt gesproken:
http://www.dierenkliniek-ermelo.nl

En verder ben ik heel benieuwd naar mensen die ook te maken hebben gehad met een kat met FIP, omdat er zoveel tegenstrijdige berichten over bestaan als:

=wel/niet preventief enten met een neusvaccin. Mijn da gelooft daar niet in, zeker niet bij katten ouder dan 16 weken.

=wel/niet besmettelijk. Zoals ik al schreef had mijn kat de droge vorm van FIP en mijn andere kat is niet besmet geraakt ook al aten ze uit dezelfde voerbak en gingen ze op dezelfde bak. Bij de natte vorm is er overigens wel meer kans op besmettingsgevaar o.a. door niezen.

Tot zover,

Groetjes, Esther :)
Door tessa
#127627
Zo leer ik nog eens wat ik dacht dat je een kat op FIP kon testen, maar dat kan dus niet echt, ik vond het al zo raar dat mijn poes het kreeg eigenlijk vlak nadat ze kittens had gekregen en ze voor de dekking getest was maar dat was dus op FIV, verwarrend hoor. Mijn poes had de natte vorm (hele dikke buik maar verder vreselijk mager, ontzettend geelzien). Haar kitten ,dat ik nu nog steeds heb (is nu 5 jaar) is niet besmetgeraakt terwijl het tot 5 maanden nog afentoe moedermelk dronk en de poes waarschijnlijk de ziekte al onder de leden had, want toen het kitten 7 maanden was heb ik moederpoes laten inslapen. Mijn andere kat, waar ze altijd veel mee speelde , en die haar ook vaak gewoon dekte als ze krols was (ondanks dat ie al jaren gecastreerd is) is gelukkig ook niet besmet geraakt, dus misschien kan je hieruit concluderen dat het in sommige gevallen wel meevalt met de besmetting.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door