Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1151884
Hallo, ik heb een vraagje.
Rox is een gecastreede kater van net 18 jaar. Hij eet sinds een jaar of twee Carnibest en Bandit diabetes ivm slechte nieren. Daar deed hij het eigenlijk prima op. Niet meer spugen, goede eetlust, niet verder afgevallen (zelfs iets aangekomen) en voor zijn leeftijd is hij nog erg actief en speels. Hij heeft zijn hele leven nog nooit blaasproblemen gehad.

Eergisteravond laat begon hij opeens overal in huis druppeltjes urine met bloed achter te laten en te persen op de bak. Heb hem meteen blaas/niercompositum gegeven en gelukkig stopte het persen binnen 10 minuten. Hij heeft 's nachts wel een grote plas op zijn bak gedaan (gelukkig dus nog niet verstopt) en rustig geslapen. Maar de volgende ochtend was het ellende. Hij bleef bloed druppelen en perste zo hard dat hij overal ontlasting achterliet. Deze keer helaas geen reactie meer op de blaas/niercompositum. Ben meteen met hem naar de DA gegaan maar die kon geen blaaspunctie nemen omdat zijn blaas wel leeg was. Ze geven tegenwoordig niet meer direct antibiotica omdat een blaasonsteking in de meeste gevallen niet bacterieel is. Maar hij kon ook geen normale pijnstillers krijgen ivm zijn nieren. Hij heeft dus een (zeer heftig) opiaat gehad genaamd temgesic waar hij ruim 12 uur zo stoned als een garnaal van is geweest en een blaasontspanner (dridase).
Maandag moet ik proberen zijn urine op te vangen om te zien of hij blaasgruis heeft of dat het puur een onsteking is.

Nu wil ik graag weten wat ik zou kunnen doen als het een onsteking is (daar wordt hij nu dus niet voor behandeld door de DA) hij krijgt van mij nog wel de blaas/ nier comp. en kamille door zijn eten (schijnt ook krampopheffend en natuurlijk kalmerend te werken). En wat ik kan doen als het gruis is. Want de dierenarts zal willen dat ik hem dieetvoer ga geven (ze zat nu al een beetje te zeuren ivm zijn nieren) en dat zie ik niet zitten. Maar als ik haar advies niet opvolg, dan kom ik wel graag zelf met een plan de campagne.
Volgens mij is het verzuren van de urine niet altijd goed, hangt af van Struviet of oxalaat als ik het goed heb begrepen, maar kan de dierenarts dat ook zien? En hoe hoog moet de PH zijn?

Vandaag gaat het trouwens redelijk, hij heeft niet meer in huis geplast, en heeft periodes van een half uur a uur dat hij regelmatig naar de bak gaat zonder dat er wat komt en nu ligt hij al weer bijna twee uur rustig te slapen. Vanacht heeft hij ook weer een grote plas gedaan.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Daniëlle.
#1151936
't zal toch even afwachten worden wat je DA in 't plasje ziet....
kleine struvietjes, schijnt redelijk normaal te zijn...

eerst weten of 't oxalaat of struviet is, en ja, dat kan ze aan de vorm zien
en een bacterie zal miss op kweek moeten, dan weet ze precies welke AB zal helpen

  eerlijk gezegd klinkt 't als 'n ontsteking, en dan gaattie gewoon ab moeten slikken,
maar eerst maar 't zekere voor 't onzekere...

voor nu kun je'm extra veel vocht geven; over z'n eten, of er iets lekkers (niet-zoute-bouillon) naast...

sterkte!!
#1152032
Bedankt voor je reactie.

Ik hoop maar dat het idd. gewoon een blaasonsteking is en daar lijkt het volgens mij ook het meeste op. Het lijkt ook al iets beter te gaan. Vocht krijgt hij voldoende, hij krijgt altijd extra water over zijn eten en hij drinkt uit zichzelf ook nog wel wat. Maar ik zal vanavond een lekker visbouillonetje voor hem maken.
Wil me alleen goed voorbereiden op wat ik precies tegen de DA ga zeggen om uit te leggen waarom ik geen dieetvoer ga geven. Ik kan wel gewoon zeggen "dat doe ik niet"  maar op die manier gaan dierenartsen nooit begrijpen dat er ook mensen zijn die welliswaar eigenwijs zijn, maar niet gek en wel degelijk een goede reden hebben om te doen wat ze doen.
#1152061
ja, dat begrijp 'k heel goed;
thuis kan 'k 't allemaal redelijk verwoorden, en sta 'k in 'n kliniek, dan klap 'k dicht, om vervolgens thuis de telefoon weer op te pakken, om m'n verhaal te doen...

heel beknopt:
oxalaat: zal meestal operatief worden verwijdert
struviet: verzuren, en urine-stripjes vragen/bestellen, om de zuurgraad in de smiezen te houden
bacterie: uit laten vissen welke, zodat je de goede Ab mee krijgt (en kuur lang genoeg !)
#1152895
[quote="daanentous"]
Kan je me misschien ook vertellen wat de normale PH waarde is en of deze nog afwijkend kan zijn bij dieren die vers eten ipv brok of blik?
[/quote]
urine:
PH basisch-alkalisch >6.5
PH zuur < 6.0

ideaal: PH 6.0-6.5

granen en koolhydraten, maken de urine PH basischer
vers vs brok is vooral in de maag een verschil: vers-maag-PH: 1-2
                                                                          brok-maag-PH: 4.8-5.3
#1158044
Sorry voor m'n late reactie.
Uit het urine onderzoek kwam eigenlijk niets. De PH was goed: 6,5. Er was geen blaasgruis, geen ontsteking en hij lekte geen eiwitten. Alleen de concentratie was erg laag: 0,18 ipv de 0,35 die het hoort te zijn, maar ik dacht dat dat ook wel kwam doordat ik hem heel veel vocht had gegeven. 
Het persen met bloed is vrij snel gestopt, maar toen begon hij grote plassen in huis en zelfs in zijn slaap te doen. Ook was hij een beetje afwezig. Gisterochtend ben ik nog bij een holischtische dierenarts met hem geweest, want regulier hadden ze geen antwoord. Het leek gisteravond even iets beter te gaan, maar vanmorgen was het opeens weer drama; non stop persen met bloed. De dridase hielp niets meer. Hij heeft uiteindelijk 4 uur lang lopen persen. Toen heb ik besloten dat hij tijd was om hem te laten gaan. Hij heeft 18 jaar een mooi leven gehad zonder ziek te zijn en ik wilde hem een lijdensweg besparen. De regulieren DA wilde hem opeens toch antibiotica gaan geven terwijl ze geen ontsteking hadden gevonden en dit hun 3 dagen geleden nog zinloos leek en ze wilden hem op pijnstillers zetten. Maar ik zag het niet zitten om hem langzaam te gaan vergiftigen alleen om zijn leven met wat? een paar maanden? te rekken. Dus hoe moelijk het ook was, vanmiddag hebben we hem waardig laten inslapen bij de holistische dierenarts. Hij is nu nog bij ons en morgen gaan we hem begraven.
Wat het nou precies geweest is is moeilijk te zeggen. Het zou een blaastumor kunnen zijn, maar we hebben ook gedacht aan een lichte hersenbloeding ivm zijn afwezige gedrag en plotselinge incontinentie. 
In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken en voor je info.
#1158096
Bedankt voor jullie lieve woorden. We missen hem nu al, zelfs al is hij nu nog hier  :'(  Het is opeens zo stil. Rox was een zeer aanwezige kat  :(  We denken steeds dat hij zo wakker wordt, want het lijkt net of hij heel vredig ligt te slapen. We hopen dat hij nu bij zijn broertje Beer is die hij al twee jaar heeft moeten missen.
Ondanks ons verdriet en het feit dat alles opeens zo snel is gegaan, weten we dat het een juiste beslissing was. Het was niet eerlijk tegenover hem geweest om nog allerlei noodgrepen toe te passen om zijn leven te rekken. Maar nu ik op het punt sta om te gaan slapen is het wel heel gek dat Rox niet met me mee gaat. 
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door