Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door stephany
#1123021
ik weet dat mn kat last heeft van stuviet. hij is ong. een jaar geleden daar op getest bij de dierenarts en sinds dien zit ik op speciaal verzurende brokken. het is alleen dat het de laatste paar dagen weer slechter gaat. terwijl hij alleen vers krijgt en zn speciale brokken.
Gaat het morgen niet beter dan zal ik toch maar contact op nemen met de dierenarts.
En ga vanaf morgen beginnen met vers voer. Eerst alleen kip, om te kijken hoe hij hier op reageerd. Als dat gaat ga ik er van uit dat hij allergie's is voor rund.
En als ik dat weet kunnen we gaan uitbreiden.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1123023
zo lang je geen eliminatiedieet uitvoert, weet je helemaal niet waar je kat allergisch voor is, en of het uberhaupt wel een allergische reactie is (en ook dan wel op voedsel).
voedselallergie kenmerkt zich echt in jeuk met grote wonden tot bloedens toe rond kop en nek. een vlooienallergie eerder zo rond de staart en staartstuk bij de rug, en 1 vlooi is voldoende om de allergie te doen opwakkeren.
het kan ook een contactallergie zijn, maar ook dat is niet logisch, want een kat heeft redelijk wat vacht en is de huid dus bedekt.
het kunnen ook nagelwondjes van een andere kat zijn.

mijn ervaring (en die van vele anderen) is dat een voedselallergie vaak tegen granen en chemisch toegevoegde vitamines of iets in het chemische proces tijdens het maken van kattenbrok en - blik is, en niet tegen een onbewerkt dierlijk eiwit.

die korstjes op zn rug zijn nu niet levensbedreigend, zn struviet mogelijkerwijs wel! dat de dokter nu wel of niet pro-vers is, boeit in deze niet. je kat heeft medische hulp nodig.
zowel een blaasontsteking (kan het ook zijn, of alleen een ontsteking, of nav de urine die niet goed geloosd kan worden) of struviet gaat ik beide gevallen niet zo maar weg met een paar dagen aanzien. en struvietverstopping bij kater is gewoon een stevig spoedgeval. de kat kan dan niet meer plassen, en alle urine en gifstoffen hopen zich op in het lichaam. de kat vergiftigt zichzelf van binnenuit en loopt nierschade op. kapotte nieren genezen niet meer. een ontsteking kan zich trouwens ook omhoog werken richting nieren.

die speciale brokjes bevatten chemische verzuurders, maar ook gewoon graan wat de urine basischer maakt en veel te weinig vocht om door te spoelen.
alleen vers voeren kan in deze ook niet voldoende zijn, want er dient extra verzuurt te worden om zo mogelijk het struvietgruis op te lossen.
het beste blijft om de kat naar de DA te brengen. daar kunnen ze een katheter aanleggen, zodat hij het snelst en daardoor redelijk pijnloos van zn gruis af is. ook is dat het directste levensgevaar geweken en ze kunnen daar gelijk de ph-waarde meten en kijken hoeveel kristallen er in de urine zitten. als hij daarna weer thuis is, kan hij direct op vers, eventueel met extra verzuring (appelazijn of ascorbinezuur). urine blijven meten met stripjes. als de urine tussen 6,5 en 6 is (niet eronder, en ook niet erboven) kan je de verzuring afbouwen. blijf zo om de tijd meten om te kijken of de ph-waarde op pijl blijft.
Door flin
#1123025
't kan heel goed hoor dat 't weer de struviet is die 'm parten speelt...

en laat je bij de DA niet in de luren leggen; weet/vraag zeker wat de diagnose is:
-struviet en/of
-bacterie

en dus de juiste AB-kuur...

  ennuh...geen crockies...!
Door maddoc
#1123027
Niet elke kat(er) met plasklachten hoeft natuurlijk gecatheteriseerd te worden,
en een catheter helpt hem niet van zijn gruis af.
Normaalgesproken doe je dat als de kat een urinewegverstopping heeft, je spoelt datgene wat de plasbuis verstopt terug naar de blaas zodat de kat weer kan plassen en dan ga je via aanpassingen in het voer en vochtopname etc het gruis proberen op te lossen/ uit te laten plassen.
In dit geval kan het goed zijn dat hij een blaasontsteking/irritatie van de blaas heeft en steeds aandrang heeft en steeds elke druppel urine die hij heeft uit plast, in dat geval zou hij wel blij zijn met wat medicijnen ter verlichting van zijn klachten en om de blaas te ontspannen (en daarna door voeraanpassingen, verhoogde vochtopname, stressreductie recidief proberen te voorkomen).
Wel handig om dat even door een d'arts vast te laten stellen, bij plaskaters liever een keer 'te vaak' laten voelen en horen dat de blaas leeg is, dan een dagje te lang aankijken en dat ie toch niet kon plassen want dat kan binnen 24 uur fataal aflopen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1123029
nog iets.
wanneer weet je dat het dan wel het goede moment is om naar de DA te gaan? als de kat pijn aangeeft?
vergeet niet dat katten meesters zijn in het verbergen van pijn. op het moment dat de kat pijn aangeeft, dan lijdt hij dus helse pijnen.
Door stephany
#1123578
Ik weet heel goed wat de gevolgen kunnen zijn van een verstopping en dat je niet moet blijven toe kijken wanneer dit je kat overkomt. Maar ik neem aan dat je weet van je eigen kat wanneer hij echt pijn heeft, ook al zijn ze inderdaad meesters in het verbergen van pijn. Maar je voelt toch aan en ziet wanneer je kat pijn heeft.
gelukkig gaat het al beter met joey, hij gaat minder vaak naar de kattenbak en grotere plasjes. De vorige keer toen bij hem stuviet werd ontdekt, was hij ook niet verstopt en heeft hij geen katheter gehad omdat hij dus nog kon plassen. Maar was zijn blaas ook erg opgezet, deze keer is dat ook niet zo.
Dit zijn allemaal dingen waardoor ik weet dat het wel goed komt met mn kat, en ik niet naar de dierenarts hoef om een katheter aan te laten leggen.
Wat ik jammer vind is dat ik gevoel krijg dat jullie denken dat ik niet alles over heb voor mn kat, en dat omdat ik niet meteen naar de dierenarts ga. Ik heb dit vaker meegemaakt en weet dus echt wel wanneer ik wel en niet naar de da moet gaan!

Maar goed, dit zal wel een eindeloze discussie zijn. De een gaat meteen naar de da als hij denkt dat er iets mis is, en ik ken mn kat goed genoeg om te weten wanneer ik wel en niet moet gaan.

Waarom ik er bijna van overtuigt ben dat hij allergie's is voor een bepaalt soort vlees is, is dat hij nu 2 weken geen vlees heeft gehad ( misschien ook meteen de reden dat hij iets meer moeite heeft met plassen??!!) en zijn korstje bijna tot helemaal weg zijn! lijkt me wel erg toevallig toch??
en inderdaad begin ik met een eliminatiedieet om er zo achter te komen waar hij zijn korstjedoor krijgt.

Ph strips ga ik maar via internet bestellen, aangezien ik vanmorgen bij de drogist was en ze ze alleen per honderd verkopen en dan wel voor 70 euro!!
Door flin
#1123592
denk je dat katzel zelf zo een blaasontsteking kan overwinnen?

  'k lees  dat je af en toe de smul-vlees-kompleet gaf, daar zitten ook koolhydraten in...zou dit een boosdoener kunnen zijn?
mwja, anders ist idd nog vrij makkelijk uit te pluizen; kip of rund...kenniet moeilijk zijn...
Door stephany
#1123597
dat hij een gevoelige blaas heeft is duidelijk, daarom wilde ik hem ook iets van cranberry capsule geven om te verzachten en de blaaswand misschien wat minder gevoelig te maken.
Maar weet dus niet welke capsule's ik kan geven.
Het kan ook van de koolhydraten zijn, maar zou hij het dan ook niet bij zn brokken moeten hebben??
we gaan er snel genoeg achter komen in elk geval.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1123599
ik ga ook niet met iedere scheet naar de DA.
maar ik hoop dat je nu wel de bron van het probleem weet aan te pakken, en niet alleen de symptomen. van symptoombestrijding wordt niemand beter van. de kat niet, jij niet, en ook je portemonnee niet.

de DA kan trouwens een pijnstiller en blaasontspanner voorschrijven, en andere dingetjes om de blaaswand minder te prikkelen.
Door flin
#1123728
stephany schreef: dat hij een gevoelige blaas heeft is duidelijk, daarom wilde ik hem ook iets van cranberry capsule geven om te verzachten en de blaaswand misschien wat minder gevoelig te maken.
't verzuren van 't voer (dmv cranberry, of appelazijn, of ascorbinezuur) kan helpen om struviet of bacteriën te voorkomen, omdat de ph in de blaas dan zuurder wordt, waar bacteriën niet van houden, en struviet minder snel ontstaat

maar een legioen van bacteriën die de blaas nu irriteren, worden met verzuren niet  verdreven; die hebben meer nodig...
Het kan ook van de koolhydraten zijn, maar zou hij het dan ook niet bij zn brokken moeten hebben??
we gaan er snel genoeg achter komen in elk geval.
koolhydraat zorgt weer voor 'n minder zure omgeving (zeker als katzel daar gevoelig voor is),
maar is dus ook heel vaak de trigger voor kriebels...

'k zou niet weten wat er, en of er, koolhydraat in die speciale brok zit....maar droge brok voor 'n blaasgeval die veel moet drinken/vocht binnen moet krijgen , is natuurlijk tegenstrijdig..
Door Jeaninet
#1130148
Dag Allemaal,

Met interesse deze string gelezen en al is het probleem hopelijk nu al opgelost en de kat van zijn blaasontsteking af, moet me toch één ding van het hart: een blaasontsteking is ongelooflijk pijnlijk, daar hoef je niet aan te twijfelen of over de discussiëren.

Ik ben zelf helaas ervaringsdeskundige op het gebied van blaasontstekingen (en er zullen er op dit forum nog wel meer zijn). Heb zelf veel en vaak last gehad van het probleem en geloof me, een blaasontsteking is vreselijk pijnlijk. Iedere toiletgang is een crime, zelfs als je maar een lichte ontsteking hebt (heb ze in alle gradaties gehad). Dat zal voor dieren niet anders zijn. Als patiënt ben je maar in één ding geïnteresseerd op het moment dat je die ontsteking hebt: verlichting van de pijn. En of dat nu gebeurt door tegelijkertijd zowel de pijn als de ontsteking aan te pakken (via een ab), of dat je eerst alleen de pijn aanpakt, dat zal je als 'lijdend voorwerp' even een zorg zijn. Als je maar van die pijn afkomt en gewoon kunt plassen.

Verder heb ik persoonlijk helaas ook ervaring met een 'verwaarloosde' blaasontsteking en misschien is dat hier ook een nuttig verhaal. Ik heb ooit een lichte blaasontsteking gehad en voorstander als ik ben van homeopatische middelen, wilde ik de ontsteking op die manier te lijf gaan. Maar we weten allemaal dat homeopatische middelen vaak uitstekend hun werk doen, maar meestal wel op de langere termijn. Enfin, na een week aan de homeopatische middelen was de blaasontsteking inmiddels een urineweginfectie geworden. Vele malen heftiger en pijnlijker en ik ben er veel langer ziek van geweest.

De waarheid ligt in het midden: alles heeft zijn goede en zijn slechte kanten en dat geldt ook voor allopatische geneeskunde en natuurlijke geneeskunde, maar ik kan je verzekeren dat ieder levend wezen dat een blaasontsteking heeft, blij is daar heel snel vanaf te komen. Hoe eerder hoe liever.

Groeten, Jeanine
Door stephany
#1130555
gelukkig is joey weer helemaal de oude en geen last meer van zn blaasontstekking. Ik heb ph strips besteld en hoop deze volgende week binnen te krijgen. Ook zit hij nu voornamelijk op vers voer. Ik hoop in de toekomst deze situatie's te voorkomen door zijn ph waarde te controleren en hem gezonde voeding te geven!
bedankt allemaal!
Door Jeaninet
#1131660
Fijn om te horen dat het voorbij is. Dat moet zowel voor jou als voor de kat een opluchting zijn.

Groeten, Jeanine
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door